Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

GGD rapport: In 7 van de 10 gevallen "hinder" terwijl de fijnstofwaarde niet te hoog is.

Conclusie: hinder is perceptie, moderne mensen vinden vuur stinken en toiletverfrisser lekker ruiken.

Wie is er nou gek?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Erikvr »

Zodra een houtvuur ruikbaar is ervaren veel mensen dat als hinderlijk, het is in veel gevallen perceptie. Met een schone kachel ben je er nog niet.
Ik was laatst bij een houthandelaar, die verkocht een partij kurkdroog hout maar dat zag er wat grijzig uit, schors kwam los. Veel mensen kochten liever voor hetzelfde geld het verse hout omdat ze dat er mooier uit vonden zien... :fff :fff
groet,
Erik
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Hoe dan ook je beïnvloed de omgeving met jouw geuren. In een dichtbevolkte wijk vind ik niet dat een houtkachel plaats kan maken tenzij er zeer goede filtering en reukloos gestookt wordt. In de wijk waar ik woon zijn al een heleboel mensen met zo'n kachel. Er wordt kennelijk gediscrimineert in soort van geuren, strontlucht mag niet, houtrooklucht wel?

Hierbij nog een onderzoek uit Australië:

http://woodsmoke.3sc.net/woodheater-car-comparison


In bijgaand WHO-document (pag. VIII) staat duidelijk: elk jaar vallen er in Europa 61.000 voortijdige doden die toe te wijzen zijn aan het stoken op hout en kolen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Hier tegenover zit een koekjesfabriek, na de middag gaan de ovens aan.... wel of niet toegestaan om de pijp open te zetten??

Stel nou, we ontwikkelen een soort toilet-air ding, maar dan een chimney-air geval, met een haakje over de rand van de schoorsteen hangen en heel de omgeving ruikt naar lavendel. Probleem opgelost toch?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door swake »

goldenair schreef:Hoe dan ook je beïnvloed de omgeving met jouw geuren.
Ok... welke alternatieven zijn er die geen geur brengen, zo ecologisch verantwoord als mogelijk zijn en natuurlijk technisch haalbaar?

- Gas... sorry dat stinkt, en niet alleen dat
- Stookolie... Dat stinkt ook, en er komen nog veel andere dingen uit
- Elektrisch... heu... mja.... kan... als je niks tegen een paar staven uranium in de achtertuin hebt. Want met wind en zon komen we er nog ver niet.
- Is er nog iets anders?

En zeg eens, hoe verwarm jij thuis?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Erikvr »

ik heb een deja-vu geloof ik..
groet,
Erik
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

goldenair , ik herinner me een oud boertje ,kookte elke dag een 50 l aardappelen voor zijn varkens ,hij had een mooi stuk grond vlakbij een dorp .Na het samengaan van verschillende gem moest en ook een nieuw gemeentehuis komen ,en je raad het al ,vlakbij het land van het boertje werd er gebouwd .Als de ambtenaren eens kwamen kijken hoe de bouw vorderde kwamen ze voorbij het land van het boertje en o wat leuk die varkentjes en wat goed dat de man afvalhout gebruikte om biologisch voer voor zijn dieren te koken .
Het gem huis werd afgewerkt en na opening waar ook het boertje bij uitgenodigd werd , leek alles oké .
Op een mooie voorjaars dag werd tijden een vergadering het raam opengezet , het boertje kookte weer aardappels als elke dag .
maar de rook kriebelde een ambtenaartje in de neus ,en het team handhaving werd er bij gehaald .
Deze sommeerde het boertje te stoppen met stoken , dom haalde hij zijn schouders op en vroeg kook jij de piepers dan .
Het gebeuren kreeg een staartje de politie kwam er bij , en het boertje stookte het vuurtje nog wat op door nat loof bij op het vuur te doen .
Jij wijst naar een t v programma waar meester visser een gesloten briefje gaf met de uitspraak , dit briefje kan wel eens tegen je gaan werken ,het oude boertje had ook een briefje ,opgezocht uit het wetboek waarin staat dat stoken voor kook of verwarming doeleinden , stoken ten alle tijden is toegestaan .Het geschil met de gem en het boertje is nu een 3 jaar geleden en hij kookt nog steeds .
in overleg met de gemeente ambtenaar heeft hij zijn kooktoestel wat verplaatst zodat bij westen wind de rook voorbij het gebouw gaat .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door pelletpower »

Tsja, het antwoord op zowat alles is consuminderen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door pelletpower »

Mooi verhaal jw. Posten hebben gekruisd. Is dat verhaal iig goed afgelopen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

pelletpower schreef:Tsja, het antwoord op zowat alles is consuminderen.
En niet op alles gaan zitten zeiken naar elkaar.

Vandaag dat GGD stukje in de telegraaf.
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

Mooi ,gooi ik nog een blok hout op het vuur
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Johndc »

Mensen wat "ne zageman" is me dat zeg! :shock:
Heb je dat rapport ook op papier? Da's dan makkelijk om de kachel mee aan te steken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Tim »

Heren, heren,

Voelt u slechts aangesproken, terecht, indien u houtrook produceert.

Groet,
Tim
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Johndc »

Ik produceer zo goed als geen houtrook (enkel bij opstart een beetje). Maar deze TS is mijn inziens een zeer onverdraagzaam typetje.
OK, hij heeft een punt als het gaat om houtstokers die echt geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Maar als je dat uitbreid naar andere zaken/bezigheden tref je er velen.
Dit neemt niet weg dat ik typetjes zoals deze mijnheer kortzichtige heerschappen vind. Heeft deze artiest bvb al eens net over de grens met Duitsland op ski-verlof geweest? Daar gebruiken ze nog iets anders om de huizen warm te houden. Namelijk bruinkool, en dat mag je "stinken en ongezond" noemen.
Heel dit topic heeft hij enkel en alleen maar gejammerd dat het stinkt, meer niet.
Ik had graag vernomen hoe die man zijn huis verwarmd, of doet hij dat niet en is het een geitenwollensokken heerschap?
Plaats reactie