JantjeV8 schreef: ↑27 feb 2018, 16:07
Gerben_nebreg schreef: ↑27 feb 2018, 14:56
De relatieve bijdrage van bijvoorbeeld houtstook zal stijgen van ruwweg 20% in 2015 tot 30% in 2020'
Waar staat dat?
Pagina 32 van het eerder door mij gelinkte rapport van de Gezondheidsraad.
Mijn eerdere stelling dat houtrook een grotere bijdrage heeft dan verkeer in 2030 aan fijnstof, is iets lastiger te herleiden. Ik denk dat dat afkomstig is uit stukken van de gemeente Utrecht die ik in januari heb gelezen, hieronder de link naar alle stukken voor de geïnteresseerde:
In raadsbrief Utrecht, hier te vinden:
http://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx ... searchtext, staat o.a. deze zin: "RHDHV concludeert dat een verbod op houtstook tot het grootste stadsbrede effect op roet leidt".
In bijlage 6 lees je ook veel over houtstook en verkeer, en hun samenhang. En dan ook over Utrecht als gemeente binnen het land. Bijvoorbeeld op pagina 20: "Een gemeentebreed verbod op houtstook (maatregel met grootste effect op fijn stof) kan voor ongeveer 1/5 deel bijdragen aan het verminderen van PM10 en PM2,5 van binnen Utrecht. Daarmee kan het een bijdrage leveren aan het streven om de WHO-gezondheidsrichtlijnen te bereiken. Omdat het grootste deel van de concentraties PM10 en PM2,5 (ongeveer 93%) van bronnen buiten Utrecht komt, zijn de verkende Utrechtse maatregelen niet voldoende om de WHO-richtlijnen te bereiken."
Dan heb je het over een gemeentebreed verbod en waait alle houtrook van elders nog steeds Utrecht in. Kun je nagaan wat een landelijk verbod zou doen..?
In het RIVM rapport (bijlage 5) wordt gesteld dat in 2015 wegverkeer incl snelwegen zorgt voor 75% fijnstof en houtstook 13%. In 2030 is die verhouding 60% om 30%. Ervanuitgaande dat dan steeds meer auto's elektrificeren en schoner worden en dat proces doorzet, en er geen verbetering komt in houtkachel beleid, zal het dan nog enkele jaren duren voordat de omslag komt dat houtstook vervuilender is (maar idd nog niet 2030 dan).
Hoe schoon elektriciteit is, is lastig te zeggen
Ik heb wel uitstootnormen gezien voor biomassa centrales die zelfs lager liggen dan die van 1 pelletkachel/ketel dus ik vraag me af of die in de praktijk gehaald kunnen worden? Natuurlijk moet je mobiliteit ook meenemen, dat ontken ik toch ook niet of maak je dat ergens uit op?
Zijn hier tips en ideeën hoe je kan afdwingen en garanderen dat mensen uitsluitend goed hout stoken en de kachel niet smoren? Bestaan er ook normale houtkachels met automatische lucht toevoer bijvoorbeeld?
In een ander topic wordt over een fijnstoffilter geschreven 'die zit toch zo vol'. Dat zegt dan ook wel iets over de uitstoot waar men weet van heeft? Zou een fijnstof filter + chemische katalysator wél werken icm de meest moderne houtkachels naar eco norm ofzo?
@pelletpower, mooi dat je met je buren meedenkt!
Wisten jullie trouwens al dat het Platform Houtrook en Gezondheid (zie topic start) binnen enkele weken met een advies aan de regering komt, met daarin 15 oplossingsrichtingen voor dit onderwerp.