Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JoostvO
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2015, 22:29

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JoostvO »

Wat ik me afvraag; je ziet ook steeds meer technische hulpmiddelen op de markt komen om de uitstoot te verminderen. Je hebt die in verschillende vormen, zoals een catalysator die je net achter de kachel zet:
http://www.stokenzonderstank.nl/ABCAT.html

Of in de vorm van een luchtmenger die je aan het einde van je rookkanaal zet:
http://www.metaloterm.com/nederlands/me ... index.html

Bij al die systemen zie je echter ook direct nadelen zoals:
- katalysator moet regelmatig 350 graden warm worden
- stroom nodig
- verstoort (deels) de trek
- systeem zelf is niet van bekend hoe mileuvriendelijk de materialen zijn

Nu is het probleem hopelijk niet zo groot dat de overheid zich hier direct mee zal gaan bemoeien, maar aangezien er tegenwoordig al maximum vermogenseisen aan stofzuigers gesteld worden............ Wie weet wat er in de toekomst aan eisen zal komen


Ik sta zelf met enige regelmaat buiten te kijken naar wat er uit de schoorsteen komt, maar ben erg tevreden over de huidige situatie. Persoonlijk voel ik dan ook meer voor goede voorlichting en goede verbrandingstoestellen. Ben echter wel heel benieuwd of iemand hier ervaring heeft met nabheandeling van de rookgassen?

mvg,
Joost
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Tim »

Joost,

Het probleem is dat iedereen vindt dat ie goed stookt. Maar let je ook op de pijp als dat laatste blok nog wat na smeult?

Ik kan hier precies voorspellen wanneer de buurman de deur uit komt om hout te halen..... :evil:

TIm
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Hier stoken ze ook met nat hout.

WHO over houtrook:

http://www.euro.who.int/en/publications ... th-america
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door sddroog »

Toch is het zo simpel: goede kachel, schoon rookkanaal (van de juiste diameter en op de goede hoogte tov de omgeving), regelmatig vegen, droog en onbehandeld hout gebruiken, niet bij windstil weer, kortom alles wat iedereen waarschijnlijk wel weet, maar...
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Er zijn geen goede regels hierover. De overheid wenst minder regels. Maar regels zijn toch wel handig als buren niets willen doen aan de klachten.

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... ende-buren met Mr. Visser over houtkachel. Hij noemt het wetsartikel niet! Die wordt op een briefje meegegeven zodat andere kijkers er niets aan hebben?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

Dit staat er ook in het WHO rapport:

.. and use of more efficient heating
technologies (such as certified fireplaces
or pellet stoves) can reduce the emissions
from residential wood and coal heating
devices.

Een oplossing is dus het overgaan naar gecertificeerde kachels en pelletkachels, oftewel kachels die efficient en rookloos stoken. Laat dat nou precies hetgeen zijn dat op dit forum bij herhaling gepromoot wordt!!

groet,

Hans
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door MatthiasD »

Waarom zou je niet mogen stoken als het windstil is?
sddroog
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2015, 10:38

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door sddroog »

MatthiasD schreef:Waarom zou je niet mogen stoken als het windstil is?
Met name bij vochtig en windstil weer heb je een slechte trek, waardoor onvolledige verbranding. En die slaat vervolgens neer in en om het huis... Als je stookt met dat weer ruik je het gelijk als je naar buiten loopt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door jwardenier »

erg leuk als je van de houtkachel afhankelijk bent , bij ons de enige warmtebron .een goed stook gedrag lijkt me aannemelijker, droog hout en een kachel die goed verbrand , certificering ben ik allergisch voor ,geef het onrendabele ding maar een certificaat of keurmerk .
Vaak brengt het onnodige onkosten met zich mee , goede wijn behoefd geen krans .
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Er is door de GGD een toolkit beschikbaar gesteld. Volgens mij heeft nooit iemand hiervan gehoord. De GGD opereert op kosten van onze centen. Ik vind dat zulke belangrijke zaken, bekender moeten zijn.

http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... nderde.pdf
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door benthuis »

@Goldenair, zou je eens kunnen reageren op de mensen die ingaan op je post? Of is het puur een platform voor je mening? Ik denk dat i het GGD stuk ook staat wat veel mensen hier aanhalen en nastreven. Verantwoord en bewust omgaan met energie (in dit geval hout), dus omgekeerd stoken, snel naar optimale verbranding.
Kom anders eenstuur kijken als er aan onze contrapties wordt gemeten....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Ik vraag me af of dit werkelijk waar is? Zijn er ook berichten die mij kunnen gerust stellen dat het wel mee valt? Ze zeiden ook ooit dat pindakaas kankerverwekkend is...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

Nu scherm je alweer met de GGD, maar dit komt van een site van lieden die extreem gefixeerd zijn op houtrook.
Er zullen uiteraard extreme situaties voorkomen bij mensen die niet kunnen stoken, maar voor het overgrote deel van de klagers zou gerichte therapie meer kunnen helpen dan een juridisch circus opstarten. Iets met leren loslaten ofzo...
Voor mij heeft deze club een vrij hoog "alu hoedjes" gehalte..

Groet,

hans
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

https://houtrook.files.wordpress.com/20 ... heid-1.pdf

Laatste onderzoek van de GGD van de drie noordelijke provincie's.

Er is een toolkit dat de gemeentes gebruiken.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

Heb trouwens het filmpje van de vrouw in Nijkerkerveen eens gekeken.

Heeft de buurman 10 jaar geleden 1 keer aangesproken en daarna nooit meer.
Ze blijkt een longaandoening te hebben en de schoorsteen van de buurman rookt; 1+1 is 2 dus de longaandoening komt door de schoorsteen! Wie heeft er nog artsen nodig als het zo eenvoudig is.

Mevrouw is ontzettend gek met dieren, en loopt dus continue huidschilfers van paarden en dergelijke in te ademen. Wie zegt er dat daar haar aandoening niet vandaan komt? Er wordt geen enkel bewijs geleverd dat de gifstoffen in de rook de oorzaak zijn.

Mevrouw is echter zo gefixeerd op haar "probleem" dat ze er hele dagen over loopt te twitteren, foto's van de schoorsteen dagelijks op internet zet en op allerlei fora haar verhaal te plempen. Als je zo gefixeerd bent dan moet je wel overspannen raken. Leren loslaten dus bij een goeie psychiater...

Groet,

Hans
Plaats reactie