Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door kockie »

Ik las het al op nu.nl... Best wel bizar eigenlijk.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door ritsaert snijder »

dramatisch!
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door OBL-Rien »

Onvermijdelijk.

Dit is direct het gevolg van de afwezigheid van een vrije markt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Dutch John »

Volgens Martin Armstrong zijn de allerrijksten niet het probleem: http://www.armstrongeconomics.com/archives/41961

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Watertje
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:30

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Watertje »

Bij de FNV zijn ze nu ook wakker.
Ze gaan er van uit volgens berekeningen dat de grote bedrijven via slinkse weggetjes een bedrag niet afstaan aan de fiscus dat gelijk staat aan ongeveer 200 euro per werkende Nederlander in loondienst. (die betalen dat verschil dus)
Wel prima dat er wat meer reuring is omtrent dit onderwerp.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door pelletpower »

Onl. Inderdaad door overheidsbemoeienis, bescherming van auteursrechten, patenten , octrooien enz. De vraag is alleen of er nog iets aan te doen is. De 1% is nu zo rijk en heeft zo'n voorsprong, dat is niet meer in te halen. Ik kan alleen zien hoe dat ontstaan is, niet hoe dat gelijk getrokken zou kunnen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Dutch John »

Enige ongelijkheid mag van mij gerust. Kartrekkers en ondernemers mogen beloond worden. Parasieten juist niet. Alleen de excessen zijn ongewenst. Iemand met 5 miljoen, die meent dat voor zichzelf nog een keer te moeten verdubbelen, is ziek. Temeer omdat het zeer waarschijnlijk ten koste gaat van een aantal anderen.

Anderzijds leeft de huidige middenklasse rijker dan de keizers en koningen van honderden jaren geleden. We hebben nogal een hefboom op arbeid verworven, de laatste 200 jaar. Jammer dat we dat cadeautje niet beter benut hebben. De metafoor 1.500 kg auto om slechts 80 kilo mens te vervoeren, past op zowat de complete hedendaagse maatschappij. We besteden teveel aan de verpakking en de franje en te weinig aan de inhoud. Ga maar eens na welk gering deel van je inkomen opgaat aan de eerste levensbehoeftes. Misschien geen goed voorbeeld, omdat bijvoorbeeld opgeblazen huisvestingsprijzen en -huren een scheef beeld schetsen en daarmee een onderdeel van het probleem vormen. Oorzaak en gevolg lopen zoveel door elkaar, dat iedereen tegelijkertijd gelijk en ongelijk heeft. Verdeel en heers.

Waarmee ik wil zeggen: we kunnen (terecht) schelden op de superrijken, maar enige zelfreflectie is op zijn plaats.

Waar we volgens mij voor moeten hoeden, is een grote rijkdomsstroom richting overheden. De BOJ koopt inmiddels ook bedrijfsaandelen op en zal weldra grootaandeelhouder van veel bedrijven zijn. Wat is het volgende? Hypotheken? Als alle schuldpapier uiteindelijk naar de staat gaat, is de ongelijkheid compleet. Of juist niet. Verdeel en heers.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door mro »

Ik vind al dat gedoe over geld toch ook iets kwetsbaar hebben, op de radio hoor je bedragen om je oren vliegen; miljard, 100 miljard,... een miljoen is tegenwoordig maar zakgeld meer...

Een bedrijf dat gekocht of verkocht wordt, schattingen van schade door stormen of terreur, aandelen op de beurs, begrotingen... het enige dat van belang lijkt is groter of meer dan het bedrag van vorig kwartaal of jaar... voor de rest gooien we er gewoon onze pet naar...

Ik weet niet wanneer of hoeveel maar ik verwacht mij wel aan serieuze inflatie. En aangezien men krampachtig blijft proberen om de geldwaardering ' te sturen' zou het wel eens plots en drastisch kunnen zijn.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door pelletpower »

Juist. Een 2 jaar terug hebben we onze hypo overgesloten naar een hogere rente opnieuw 10 jr vast. Rest looptijd was 2 jaar 3,8 proc, Overgesloten 4% 10 jr in de veronderstelling dat de rente snel omhoog zou klappen. Het is, als zo vaak, gebleken dat ik een slecht visionair ben, de rente is nog verder onderuit gegaan. We zouden nu 2,65% /10 jr betalen?! Niet normaal toch? Bij deze rare tijden horen rentes van boven de 10%. Kwestie van pappen en nathouden lijkt me. Hoe krampachtiger gereguleerd, des te groter de klap. Vergelijkbaar met voor de grote resessie in de jaren dertig. Ook net tevoren een lage rente, vervolgens salarissen per halve dag uitbetalen omdat de inflatie zo hoog is. Ik snap er niets van. Rare tijden.

Opm 4 % motiveert nog een beetje om af te lossen, 2,65%? Waar praat je dan over? Niet normaal!
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Brutus Groenus »

pelletpower schreef:We zouden nu 2,65% /10 jr betalen?
wij hebben 2,6% 20jr vast

Toch maar versneld aflossen, lage maandlasten =vrijheid
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door pelletpower »

Bizar toch? Aflossen zie je nauwelijks terug in je maandlasten. Gewoon het gevoel vrij te zijn/ worden door af te lossen. Knap om dan nog af te lossen.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Brutus Groenus »

Bijzonder inderdaad.

Aflossen merk je wel in de maandlasten alleen het duurd eventjes. Als we de maandelijkse besparing bij de aflossing op doen kunnen we na 15jr vrij zijn ipv 30jr.

Maar we raken off topic :wink:
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef:Enige ongelijkheid mag van mij gerust. Kartrekkers en ondernemers mogen beloond worden. Parasieten juist niet. Alleen de excessen zijn ongewenst. Iemand met 5 miljoen, die meent dat voor zichzelf nog een keer te moeten verdubbelen, is ziek. Temeer omdat het zeer waarschijnlijk ten koste gaat van een aantal anderen.
DJ
Het punt is dat diegene met risico's op z'n schouders dat echt niet vanzelf is aan komen waaien. En dan heeft ie eindelijk een aardig potje bij elkaar, zie er dan maar eens mee te stoppen. Hij heeft ook de verantwoording op zich genomen om voor continuiteit van z'n knechten te zorgen. Zelfs de belastingdienst bepaald wat hij aan zichzelf af moet dragen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Financiele ongelijkheid groeit steeds sneller

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, zie maar eens te stoppen als het geld je gegrepen heeft. Ik ken er zo een paar. Nog steeds aardige mensen, maar hun waarden en normen zijn in de loop van de tijd toch wat vervaagd. Ook nooit meer tevreden. Geen tijd. Ze zijn arm, omdat ze alleen maar geld hebben. Moraal van het verhaal: omarm ook de andere zeven vormen van kapitaal en geniet van het leven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie