Onderwijs beperkend?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Afgesplitst van viewtopic.php?f=2&t=5369 (Tijd = geld)
Pietje schreef:De stap van loondienst naar zelfstandige was voor mij een openbaring! Zoals Ben het beschrijft: de tijd verstrijkt met werk en privé door elkaar. Je hebt dus nooit echt vakantie, maar nooit echt een werkweek. De hekjes die loondienst in de week neerzet, maken dat er twee soorten tijd ontstaan. Tijd binnen het ene hekje, en tijd binnen het andere hekje. Ik ga met John mee dat het lastig is deze hekjes te zien als je ze ziet als heeeeel vanzelfsprekend. Daarom zet je er geen vraagtekens meer bij. Maar durf het eens te doen, en er gaat een wereld voor je open.

Hetzelfde geldt voor pensioen: ook zo'n hekje dat je leven in tweeen deelt. Of functie-omschrijving, dat je werkzaamheden inbeperkt, of onderwijs dat je interesse inperkt.
Welke vormen van onderwijs perken je interesse in volgens jou? Ik neem aan dat je dit bedoelt en dat het geen algemene uitspraak over het onderwijs is ;)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Welke vormen van onderwijs perken je interesse in volgens jou? Ik neem aan dat je dit bedoelt en dat het geen algemene uitspraak over het onderwijs is ;)
Alle gedwongen scholingen. I.e. het basisonderwijs en middelbare onderwijs nog het meest.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Welke vormen van onderwijs perken je interesse in volgens jou? Ik neem aan dat je dit bedoelt en dat het geen algemene uitspraak over het onderwijs is ;)
Helaas, het geldt voor bijna alle onderwijs. Primair en secundair in elk geval (bijna elke school moet voldoen aan een curriculum, waarmee de keuze van wat iemand moet leren al door iemand anders gemaakt is), en verder (bijna) alle onderwijs dat met een diploma afgesloten wordt.
Als je mag kiezen voor een opleiding, dan zal de basis in de goede richting zijn. Maar de keuze van vakken, tijdstip waarop, de docent, en de invulling van elk vak is een keuze van een ander dan de leerling. En om wie draait het...?

Een diploma wordt als iets heel belangrijks gezien. Maar wat betekent een diploma? Dat je dingen geleerd hebt die je niet wilde leren. Want dingen die je wel wilde leren, die leer je als vanzelf al zo goed dat je geen diploma nodig hebt om dat te bewijzen. De dingen die je wil leren, die vliegen er in. De meeste tijd gaat dus zitten in de dingen die je niet wil leren. En waarom zou je die doen? Als je later, in de praktijk , ontdekt dat je die dingen toch nodig hebt, dan wil je ze al leren, en dan vliegt het er alsnog in. Kortom: de druk om een diploma te halen kan destructief zijn voor iemands motivatie.

(Ow, ik zie dat Rien ook al geantwoord had...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Een diploma wordt als iets heel belangrijks gezien. Maar wat betekent een diploma? Dat je dingen geleerd hebt die je niet wilde leren. Want dingen die je wel wilde leren, die leer je als vanzelf al zo goed dat je geen diploma nodig hebt om dat te bewijzen. De dingen die je wil leren, die vliegen er in. De meeste tijd gaat dus zitten in de dingen die je niet wil leren. En waarom zou je die doen? Als je later, in de praktijk , ontdekt dat je die dingen toch nodig hebt, dan wil je ze al leren, en dan vliegt het er alsnog in. Kortom: de druk om een diploma te halen kan destructief zijn voor iemands motivatie.

(Ow, ik zie dat Rien ook al geantwoord had...)
Maar de vraag was aan jou ...

Ik zie (ook uit eigen ervaring) dat kinderen 1 tot 2 jaar nodig hebben om weer hun normale leergierigheid te ontwikkelen nadat ze "klaar" zijn met de scholen. De schade die wordt aangericht in primair en secundair onderwijs is enorm. Het stemt me nogal treurig om te realiseren hoeveel potentieel wordt weggegooid onder het mom van "schoolplicht". Hoe veel verder had de wereld al kunnen zijn als we dat niet hadden... :(
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Tijd = geld

Bericht door mro »

Pietje schreef:
Sputnik schreef:Welke vormen van onderwijs perken je interesse in volgens jou? Ik neem aan dat je dit bedoelt en dat het geen algemene uitspraak over het onderwijs is ;)
Helaas, het geldt voor bijna alle onderwijs. Primair en secundair in elk geval (bijna elke school moet voldoen aan een curriculum, waarmee de keuze van wat iemand moet leren al door iemand anders gemaakt is), en verder (bijna) alle onderwijs dat met een diploma afgesloten wordt.
Als je mag kiezen voor een opleiding, dan zal de basis in de goede richting zijn. Maar de keuze van vakken, tijdstip waarop, de docent, en de invulling van elk vak is een keuze van een ander dan de leerling. En om wie draait het...?

Een diploma wordt als iets heel belangrijks gezien. Maar wat betekent een diploma? Dat je dingen geleerd hebt die je niet wilde leren. Want dingen die je wel wilde leren, die leer je als vanzelf al zo goed dat je geen diploma nodig hebt om dat te bewijzen. De dingen die je wil leren, die vliegen er in. De meeste tijd gaat dus zitten in de dingen die je niet wil leren. En waarom zou je die doen? Als je later, in de praktijk , ontdekt dat je die dingen toch nodig hebt, dan wil je ze al leren, en dan vliegt het er alsnog in. Kortom: de druk om een diploma te halen kan destructief zijn voor iemands motivatie.

(Ow, ik zie dat Rien ook al geantwoord had...)
Ik ben blij van te lezen dat mijn keuze om tijdens mijn volledige schoolperiode maar net genoeg inspanning te leveren om dat papiertje te hebben bevestigd wordt. :)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door Pietje »

OBL-Rien schreef: Het stemt me nogal treurig om te realiseren hoeveel potentieel wordt weggegooid onder het mom van "schoolplicht". Hoe veel verder had de wereld al kunnen zijn als we dat niet hadden... :(
Daar sluit ik mij helemaal volledig bij aan. Het frustrerende is onze generatie allemaal deze vorm van creativiteit-vernietigend onderwijs hebben gehad, hun creativiteit zijn verloren, en (zeker de mensen die in het onderwijs werken) niet meer kunnen zien waar de schoen wringt.

Hier in 2,5 minuut uitgelegd :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Tijd = geld

Bericht door Pietje »

mro schreef:Ik ben blij van te lezen dat mijn keuze om tijdens mijn volledige schoolperiode maar net genoeg inspanning te leveren om dat papiertje te hebben bevestigd wordt. :)
Kennelijk voelde je toch druk uit je omgeving om zo hoog mogelijke cijfers te halen, anders was je niet tot de dag van vandaag bezig met "dat het misschien niet genoeg was".

Laat een kind alsjeblieft vrij om zelf te bepalen wat ze wil leren, en wanneer het gewenste niveau bereikt is. (Iedereen die denkt dat je dan luie kinderen krijgt; een kind kan niet niet-leren. En een kind WIL leren, tenzij ze iets moet leren wat ze niet wil leren. En dan krijg je het huidige systeem... En voor de overstap van collectief/hierarchisch leren (huidig onderwijs) naar individueel/persoonlijk is vaak meer dan een jaar nodig om te ontdekken wie je bent en wat je wilt, de periode waar Rien het over heeft)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Lieve »

het begint al in de kleuterklas waar kinderen gedwongen worden om binnen de aangegeven lijntjes te kleuren en dan nog liefst in de opgegeven kleur.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Tijd = geld

Bericht door mro »

Pietje schreef:
mro schreef:Ik ben blij van te lezen dat mijn keuze om tijdens mijn volledige schoolperiode maar net genoeg inspanning te leveren om dat papiertje te hebben bevestigd wordt. :)
Kennelijk voelde je toch druk uit je omgeving om zo hoog mogelijke cijfers te halen, anders was je niet tot de dag van vandaag bezig met "dat het misschien niet genoeg was".

Laat een kind alsjeblieft vrij om zelf te bepalen wat ze wil leren, en wanneer het gewenste niveau bereikt is. (Iedereen die denkt dat je dan luie kinderen krijgt; een kind kan niet niet-leren. En een kind WIL leren, tenzij ze iets moet leren wat ze niet wil leren. En dan krijg je het huidige systeem... En voor de overstap van collectief/hierarchisch leren (huidig onderwijs) naar individueel/persoonlijk is vaak meer dan een jaar nodig om te ontdekken wie je bent en wat je wilt, de periode waar Rien het over heeft)
Ik ga nu ook niet beweren dat schooltijd voor mij de hel was of zo. Ik had gewoon de neiging om met zo weinig mogelijk inspanning voldoende punten te halen om van het gezaag af te zijn. Ik werd ook niet gedwongen om zo hoog mogelijk te mikken. Van jongsaf is techniek mijn ding en heb dan ook die richting gevolgd.

Ik heb nu zelf ook een kleine van vijf jaar die nogal zijn eigen willetje heeft. Praktische tips om daar mee om te gaan op gebied van leren zouden welkom zijn. Want soms is het sterker dan jezelf om ze zelf in een bepaalde richting te willen duwen. Je weet wel: de stempeltjes van de juf voor goed gedrag en werkzaamheid en zo...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

Maar hoe ga je dan als Staat het onderwijs organiseren? Ze bieden een basispakket, daarop kunnen ze de leraren op opleiden, het gebouw inrichten, de juiste spullen aanschaffen.

Hoe ga je dat organiseren als je ze allemaal hun eigen gang laat gaan?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Maar hoe ga je dan als Staat het onderwijs organiseren? Ze bieden een basispakket, daarop kunnen ze de leraren op opleiden, het gebouw inrichten, de juiste spullen aanschaffen.

Hoe ga je dat organiseren als je ze allemaal hun eigen gang laat gaan?
Waarom zou de staat onderwijs moeten organiseren?
Wie is "je"?
Wie is "ze"?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door kockie »

Wie onderwijst hier zijn/haar kinderen zelf?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door pelletpower »

Daar zitten we wel over te denken vanwege de bedroevende resultaten. De eerste is bij ons dit jaar naar de middelbare gegaan. Dan wordt duidelijk dat ze bepaalde dingen mist.
Verder kan ik me niet echt vinden in deze discussie. Het zou een mooie bende worden, onderwijs over te laten aan kinderen. Sterker nog, het mag wel wat breder. Kijk naar het voormalig oostblok en wat ze daar voor verplichte kost hadden. Strenge en brede opleiding. De nu volwassenen kunnen over een hoop dingen meepraten, waar de meesten aan deze kant van Europa met de mond vol tanden staat.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Hoe ga je dat organiseren als je ze allemaal hun eigen gang laat gaan?
Je krijgt een heel andere organisatie van een school...

Er zijn in NL een paar scholen die zo georganiseerd zijn, waaronder http://www.deruimtesoest.nl/ en http://www.doe040.nl/

Ik heb hier een playlist met relevante filmpjes. De serie van Infini.nu (4 t/m 9) zijn korte filmpjes waarin uitgelegd wordt hoe een democratische school georganiseerd is.

Ergens onderaan staat "Wat is het doel van onderwijs" van Claire Boonstra. Een film die goede vraagtekens zet. Ergens halverwege maakt ze een grafiekje waarin de enorme verschillen tussen Democratisch onderwijs en regulier duidelijk wordt.

Als je een dag meeloopt op een democratische school, en je hebt door wat er gebeurt (niet iedereen ziet hetzelfde ;-) ) dan vraag je je echt af waarom dit zo eenvoudige, natuurlijke leerproces niet door iedereen (h)erkend en gewaardeerd wordt. Hoeveel geweld je de kinderen op een reguliere school eigenlijk aandoet... Pijnlijk. :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Het zou een mooie bende worden, onderwijs over te laten aan kinderen.
Het eerste jaar na de omschakeling zal je zeker gelijk hebben; kinderen zijn nu succesvol in het doen wat er gezegd wordt dat er gedaan moet worden. Als je dat "zeggen wat er moet gebeuren" ophoudt, dan zal een kind eerst moeten wennen aan het idee dat het initiatief bij henzelf ligt. Dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat en hoe ze leren. Maar zodra dat kwartje valt, en ze door krijgen welke vrijheid er bij deze verantwoordelijkheid hoort, dan zijn ze niet meer te stoppen.

Een voorbeeld van DOE040: "Ik heb voor mijn dochter vrij gevraagd voor de herfstvakantie, want we zouden op reis gaan. Maar ze wil niet op reis. Ze wil naar school die week. Eh, kan dat nog? " Komt dat op een reguliere school ook voor...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie