Tijd = geld

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Tijd = geld

Bericht door Krelis »

Sputnik schreef:
WernerDeJong schreef:Sputnik,


Voor de rest, alle beleggingen e.d. hebben een risico, ga er vanuit dat dit tegen valt en je uiteindelijk aan het einde van de looptijd 0% waardestijging tov inflatie bereikt. Elke maand de rente betalen van je schuld is een constante. Hoe meer je kan aflossen op je schuld, hoe sneller je geld verdient.

Voorbeeld:
Hypotheek rente 4%
Spaar rente 1,5%

De schuld die je aflost is een winst van 2,5% op elke euro per jaar (nog los van vermogensbelasting e.d.)

Het is een feit dat elke euro per jaar minder waard wordt. Als je dat mee neemt in de berekening dan is het voordeel van aflossen nog groter. Je kan natuurlijk een annuitaire aflossing kiezen waarbij je met weinig aflossing begint en naarmate de tijd verder gaat, meer aflost. Heeft weer voordeel ten aanzien van de loonbelasting en de deflatie van geld.

Just my thoughts....
Voor wat betreft de verhouding hypotheekrente / spaarrente ben ik het met je eens dat aflossen aantrekkelijk is. Maar ik weet niet of hierin al een boeteclausule opgenomen is voor versneld aflossen.

Het beleggen zie je redelijk negatief naar mijn mening, ook na een eventuele inflatiecorrectie. Dit is bijvoorbeeld de dividendhistorie van het aandeel Shell:

http://www.nasdaq.com/symbol/rds.a/dividend-history

Ieder kwartaal ontvang je (grof gerekend) voor iedere geïnvesteerde $50 (aandeelprjis) een dividenduitkering van $0,94. Door de dividendgeschiedenis van het aandeel durf ik te stellen dat dit de komende tien jaar een constante zal blijven. Stel dat je 100 aandelen koopt ($5000), dan ontvang je ieder kwartaal $94 aan dividend. Keer vier is $376 op jaarbasis. Dan heb je 't over een rendement van 7,52% per jaar, waar koersschommelingen in de aandeelwaarde niet zijn meegenomen.

Koershistorie 2007 - nu:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=RDS- ... king":true}
over honderd jaar gezien.....hoe doet Shell het nu?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Tijd = geld

Bericht door Krelis »

dormos schreef:Snap niet helemaal waarom je emotie en principes door elkaar haalt. Als ik niet zou beleggen in iets waar ik niet achter sta dan heeft dat niets te maken met emotie maar met principes. Wat een ander doet moet 'ie zelf weten.

Als ik jou redenatie volg, dan zou ik als ik in een donker steegje in een gevaarlijke buurt iemand tegenkom die persoon moeten beroven, want als ik het niet doet dan doet een ander het wel. Toch doe ik het niet, en ik hoop jij ook niet.

In dezelfde lijn ligt mijn overstap van ING (zeker na het uitkeren van hoge bonussen) naar Triodos. Ik krijg daar een lagere rente, en de kosten voor een rekening zijn niet de laagste. Ik weet alleen wel dat mijn geld niet besteed wordt aan dingen waar ik niet achter sta. Dat het voor anderen dan aantrekkelijker wordt om wel bij ING te sparen dat is dan maar zo en voor hun verantwoording.

Groet,


Hans
betalen en sparen zijn 2 dingen.
Plaats reactie