Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat je zelf niet voor je eigen meer mag melken. In elk geval is zelf slachten ook niet meer mogelijk. Alles via de gecontroleerde procedures.

Ik bedoel te zeggen: Je kunt het wel willen, maar simpelweg is het door regeltjes onmogelijk gemaakt.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

Wat zegt Dutch John elke keer nou, een beetje burgerlijk ongehoorzaam?. En vergis je niet, het gebuurd, sterker nog als het zo ver is dat je je eiken koe niet mag melken is het een plicht, of niet?
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Je mag je eigen koe melken , de overheid doet niet anders . Slachten , de regels zouden in de hele e u het zelfde moeten zijn ,de voormalige oost blok landen die nu bij de e u gekomen zijn gaan er anders mee om ,en het heeft er alle schijn van dat die regels dan ook voor ons gelden , Tussen de mazen van wat iedereen meen wat wet is ,is er van alles mogelijk .
Een koe of ander groot dier zou ik niet aan beginnen , Je kan de slager ook laten slachten en zelf uitbenen en lapjes maken ,dat mag zowiezo. Bv varken doden schrappen en leeghalen kost met keuring Ong. 40 euro ,kun je zelf niet voor modderen toch ,het uit slachten daar zit tijd in en kost dus het meest , je hebt dan tevens mooi de stempeltjes op het vlees staan en kunt dan ook mooi zien of het je eigen dier is . Ik knip het gebruiksmerk in een oor het slachtmerk in het andere , varken komt terug met kop ook doorgekliefd ,met mijn nummertjes dus . En dan begint het leuke werk hammetjes zouten zij spek inzouten stukken braadvlees snijden en dan de worst Droog vers of b b q .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef: Slachten , de regels zouden in de hele e u het zelfde moeten zijn ,de voormalige oost blok landen die nu bij de e u gekomen zijn gaan er anders mee om ,en het heeft er alle schijn van dat die regels dan ook voor ons gelden , Tussen de mazen van wat iedereen meen wat wet is ,is er van alles mogelijk .
.
Jij meen dan als ik de varken vlogende keer hier in de schuur slachten en ophangen in de maand november dat ik de ramen niet hoeven wit kalken tegen inkijkers John?
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Ernest , als je binnen de lijntjes kleurt is het goed , ik ben niet gemachtigd om te zeggen of iets wel of niet mag.
Voor zover ik weet mag je zelf uit slachten ,het vlees is dan gekeurd .
Ga je goed zoeken op regelgeving kom je tegenstrijdige antwoorden tegen , dus mag je binnen de lijntjes gaan kleuren .
Heb je trouwens al een big , gr John
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

Melkkoeien hebben veel krachtvoer nodig. Als de banken nu ook in de leveranciers van krachtvoer geinvesteerd hebben, dan snap ik wel dat er zoveel stallen bijgebouwd mogen worden... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

jwardenier schreef:Ernest , als je binnen de lijntjes kleurt is het goed , ik ben niet gemachtigd om te zeggen of iets wel of niet mag.
Voor zover ik weet mag je zelf uit slachten ,het vlees is dan gekeurd .
Ga je goed zoeken op regelgeving kom je tegenstrijdige antwoorden tegen , dus mag je binnen de lijntjes gaan kleuren .
Heb je trouwens al een big , gr John
Nee, ik heb nog niet een big. Vorig keer ging dat heel spontaan, wat maakt het ook leuker, en ik heb er veel van geleerd, maar de volgende keer, als dat mogelijk is, doe ik het planmatiger en met een duidelijker doel, (en probeer niet te veel van wat Dutch John er over schrijft te lezen), namelijk goed vlees voorraad opbouwen voor een jaar tijd. En als ik verraden wordt door de buren en krijgen de dieren politie aan de deur, wijs ik met mijn vinger niet naar jouw, ok.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Als je met 1 vinger naar mij wijst ,hoeveel wijzen er dan naar jou zelf ?Mijn advies ,gewoon je gang gaan en vooral niets aan de grote klok hangen ,maar als je doet zoals in voorgaande bericht kleur je binnen de lijntjes .
Voorraad vlees voor een jaar is ook een beetje mijn streven , ik verkoop een beetje vlees geef wat weg en heb dan voldoende voor ons zelf .gr John .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Nog een staaltje geldzucht , van een boer in de buurt koop ik wel eens wat graan ,als mijn eigen opbrengst niet genoeg is .gangbaar .
Vorige keer moest ik 25 cent per kg geven nu 30 cent .
Het kriebelde bij mij een beetje dus de foerage handelaar maar eens gebeld ,daar krijg ik het voor 19 cent per kg opgezakt en afgewogen wat ik anders ook zelf moest doen .Ik heb de boer bedankt en bestel dus nu bij de handel ,graan is het zelfde alleen de prijs verschild .
De boer levert zijn overtollige graan aan de Foerage handelaar ,dus als ik daar koop ben ik stukken goedkoper uit ,dom toch.
Voor de volledigheid , we hadden afgesproken dat het graan wat ik zou kopen voor het zelfde geld zou zijn als de handels prijs die men ook krijgt via de foerage handel , nu 16 c inclusief btw .Daar wilde hij het dus nu niet meer voor doen , zou hij er een beetje meer op willen verdienen prima ,maar dit was te gek .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

De Rabobank, die natuurlijk flink uitgeleend heeft voor de uitbreiding van de stallen, begint kennelijk nattigheid te voelen:

http://nos.nl/artikel/2123188-rabobank- ... ector.html

Uhuh, over 9 jaar is de vraag groter dan het aanbod... :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Ik zit me al jaren af te vragen waarom er zo veel (enorme) nieuwbouw van rundveestallen gefinancierd wordt. Ik kan er met de kop niet bij dat meer productie lijdt tot meer winst, zeker in een markt die oververzadigd is.

"Ze" hebben wel een erg optimistische lange-termijnvisie. Misschien is melk -door andere omstandigheden- tegen die tijd wel niet meer te betalen, omdat "we" geen tapioca, soya en andere pruttel meer kunnen invoeren voor een normale prijs.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Daarbij zitten het platbranden van Zuid-Amerikaanse regenwouden en het Nederlandse mestoverschot aan elkaar met een touwtje. Maar dat is andere "bijkomstige schade".
Rabobank moet niet zeuren. Zij krijgen hun investeringen in de landbouw altijd terug, zolang grondprijzen op niveau blijven. Of zou de pijn daar zitten? Dat er de lucht een keer uitloopt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

We zien nu duidelijk dat schaalvergroting niet meer werkt. De melkveesector, varkens, pluimvee, alle rennen in volle galop, zonder vooruit te komen. De laatste strohalm lijkt schaalvergroting in lagelonenlanden. Zolang als het werkt. Ik heb vrienden en familie in de bovengenoemde sectoren. Ook in aanverwante sectoren als loonwerk en veevoederindustrie. Eén grote pessimistische club. Zonder uitzondering. Apart, want hoewel boeren graag mogen klagen, waren er altijd wel een paar sectoren waar het gewoon goed ging.

Zelfs met de huidige lage energieprijzen trekt de landbouwsector en zelfs de hele wereldeconomie niet op. Wat komt erna? Velen denken in golfbewegingen. Dat zou langzame krimp betekenen, die vervolgens door de stabiele middenlijn zakt, om daarna weer omhoog te gaan. Een zaagtand kan natuurlijk ook.....

Persoonlijk denk ik dat we qua tijdslijn dichterbij het kleine gemengde bedrijf zijn, dan er vanaf. Niet omdat ik dat wil, maar omdat ik geen alternatief kan bedenken. Het plaatje doortrekkend naar de gehele economie: de laatste jaren dacht ik dat een olieprijs aan $50 de bodem voor de gemiddelde olieproducent is. $100 het plafond voor de wereldeconomie. Het begint er steeds meer op te lijken dat $50 zowel bodem als plafond is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door mro »

Vrijdagavond samengezeten in een buurthuis met een vriend die heel kleinschalig bioboer is. Ook hij is steeds op zoek naar efficiëntie en rendement: wat kan ik verdienen door een uur te werken.

Maar wel met aandacht voor divers aanbod en lokale verdeling.

We kwamen plots op het idee om simpelweg van zijn veld een winkel te maken: mensen die in de buurt wonen kunnen langskomen op het veld en hun keuze maken in de groenten die oogstrijp zijn met zijn advies en tips om de groenten klaar te maken inbegrepen.
De 'winkel' zal dan wel open zijn op momenten dat de mensen tijd hebben: in eerste instantie op zondagvoormiddag.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

mro schreef:We kwamen plots op het idee om simpelweg van zijn veld een winkel te maken: mensen die in de buurt wonen kunnen langskomen op het veld en hun keuze maken in de groenten die oogstrijp zijn met zijn advies en tips om de groenten klaar te maken inbegrepen.
De retail er uit en je houdt meer over. Er zijn allerlei vormen waarin mensen proberen de producent van voedsel dichter bij de consument te kijgen: voko's, zelfoogst-tuinen (soms icm met professionele teler), Odin, etc.

Ik vermoed dat hij het meest kan verdienen door los te komen van de financiering... :?
Dutch John schreef:Persoonlijk denk ik dat we qua tijdslijn dichterbij het kleine gemengde bedrijf zijn, dan er vanaf.
Wat bedoel je met "tijdslijn"?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie