Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Ik mag even niet teveel over mezelf of mijn bedrijfje zeggen, zegt mijn vrouw .
Een hobby boertje mag tot 2,5 ha grond vrij bewegen , heb je wat meer zoals op ons bedrijfje dan moet je via de gecombineerde opgave overal rekenschap van af leggen , geef je b v 30 are tarwe op en heb je meer dan 2 % afwijking kunnen ze sancties opleggen b v intrekken van subsidies , daar wij die niet hebben in de vorm van een boete , er is wel naar verwezen ,nog nooit uitgevoerd .
De plaatselijke gemeente zal vergunningen moeten afgeven , hierin kun je veel tegenstand verwachten .
je bent om vee te houden rechten nodig, o a ammoniak rechten
Varkens houden is voor een mini bedrijfje een noodzaak om inkomsten te hebben en werk uit te besteden ,je buren kunnen behoorlijk in het hek klimmen als hun pony's er vandoor gaan ,en schakelen al snel het controle of handhavings apparaat van de gemeente in .
Dan zijn er van overheidswege nog allerlei controlerende instellingen , de vrijdag middag is bij hun favoriet om nog even punten te schoren en een kleintje te controleren .
Met stroop kun je vliegen vangen , ik kan soms erg bot worden als ze me nagaan ,ze vinden altijd wel wat ,geit zonder nummer ,schaap weg ,of een big die al lang een oormerk moest hebben maar nog zonder loopt .
Ik heb nu even gerommel met natura 2000 gebied , grote boeren bedrijven en een natuur organisatie die me land wil afnemen doordat grote bedrijven via lobbyisten mest willen afzetten op land wat ik al jaren in gebruik heb .
We kunnen zonder maar wat ik mot ,dat mot ik niet .
Naar n o Groningen gaan omdat je meent daar goedkope grond te vinden ,helaas .
Een vriend woont er, leeft er van 8 fokzeugen mest de biggen af en verkoopt het vlees op de markt , hij kan erg moeilijk aan grond komen ,prijzen zijn er hoger als in onze omgeving .zelfs huurgrond is er moeilijk te vinden .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Naar n o Groningen gaan omdat je meent daar goedkope grond te vinden ,helaas .
Een vriend woont er, leeft er van 8 fokzeugen mest de biggen af en verkoopt het vlees op de markt , hij kan erg moeilijk aan grond komen ,prijzen zijn er hoger als in onze omgeving .zelfs huurgrond is er moeilijk te vinden .
Dank John voor je inzichten, hoe beknopt ook ;-). We zitten net onder de 2.5ha, dus dat komt (voorlopig) goed uit. En daarnaast, we hebben het grootste gedeelte van het land tijdelijk verpacht om eerst de rest onder controle te krijgen, dus we hebben nog wat tijd om eea uit te zoeken.

Land zal niet (veel) goedkoper zijn. Waar ik op doelde, is de totaliteit. Huisje + land is in Randstad (door component huis) veel duurder dan in het Oosten. We hebben destijds gekeken naar plekken in Overijssel en op Veluwe. Uiteindelijk toch neergestreken in de Randstad omdat dat beter paste. Qua grondprijzen idd minder verschil, maar voor een vierkante meter huis hebben we de hoofdprijs betaald :|
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef:ben ik wel benieuwd dat geschets van John. Ik zocht even, maar kon geen topic vinden. Iemand anders een linkje?
deze:
viewtopic.php?f=7&t=4961&p=74662
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef:
alefarendsen schreef:ben ik wel benieuwd dat geschets van John. Ik zocht even, maar kon geen topic vinden. Iemand anders een linkje?
deze:
viewtopic.php?f=7&t=4961&p=74662
Dank!
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door passevite »

alefarendsen schreef:
passevite schreef:Nou goed,

Stel je bent een schuldenvrije jonge twintiger, maar je hebt ook nog niets verworven, hoeveel kost je dan zo'n 'plak' in Nederland ? En hoe ga je dat als muis bij elkaar harken ?
Tsja, goede vraag. Toch maar een baan zoeken, iets kopen en als een dolle gaan aflossen...?

Wat kost zoiets? Ligt er aan waar, en wat je hebben wilt. Noord-Oost Groningen is heel wat anders als onder de rook van Amsterdam. Kan een factor 3 schelen.
Die jonge twintiger staat natuurlijk voor een volledige aankomende generatie.

Dat recept lijkt verdacht veel op het oude ...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Een schuldenvrije twintiger? Die lijken me zeldzaam. Kennelijk hebben ze zowel inzicht als capaciteiten en daardoor niet veel duwtjes nodig......

Wij hebben voor ogen om onze bezittingen op termijn (eerst juridisch uitzoeken) aan een nieuw op te richten stichting over te dragen, zodat onze opvolger-beheerder een vliegende start kan maken. Dit lijkt me de enige manier om successierechtenvrij en hypotheekvrij te kunnen starten in deze tijd en in de nog komende jaren. Nadeel van een stichting is de over de schouder meekijkende (lokale) overheid.

Ooit gaat de lucht uit grond- en steenprijzen lopen. Maar dat kan nog wel enkele decennia duren. Voorlopig starten door iets te pachten (een volkstuin is een goed begin) om ervaring op te doen en erachter te komen waar je sterke kanten liggen. In tijden van luchtbellen moet je niets willen kopen. Huren, zodat je op elk moment er vanaf kunt. Tiny house? Volgens mij kan er veel, zolang je maar niet de aangeprate gebaande paden gaat volgen zoals voorgaande generaties.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door JantjeV8 »

Is er een verhoudingsgetal van het aantal opgroeienden die buiten de stad opgroeien, t.o.v. die binnen de stad opgroeien?

Ik bedoel te zeggen: al hoe wij er over denken, zo groeit slechts een heel, maar dan ook heel klein deel van de volgende generatie op. Ze weten een kip nog niet van een koe te onderscheiden. Dat gaat 'm echt niet worden.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Ik zie veel jonge in de stad opgegroeide mensen die het verlangen hebben om .
De jonge generatie van het platte land , bier autocross enz alles kan ,hebben vaak geen benul hoe hun ouders aan geld komen .
De een kan nog geen kip slachten of vind het zielig de ander leeft op te grote voet en verzand daar in .

De muis ,laat die eerst vertellen wat en hoe hij of zij denkt , wij kunnen van alles aandragen maar wat wil je .Ik ben het al vaker tegen gekomen dat ik van alles vertelde ,men pikt er wat dingen uit en gaat in de aanval .
Ik heb Collems voor een blad verzorgd ,leven v het land , hier heb ik dit ook veel mee beleefd .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Precies. Ook hier in de omgeving nog zwaar collectief Stockholm Syndroom. Er zijn wel ruime denkers, maar ze zijn te oud of te lui om te doen. Dat constant jezelf moeten verdedigen, maakt dat je minder genegen bent gedachtegoed en ervaringen uit te dragen. Dan is het effectiever en dankbaarder om met gelijkgezinden te delen. Dan kom je beide verder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door passevite »

Dutch John schreef:Een schuldenvrije twintiger? Die lijken me zeldzaam. Kennelijk hebben ze zowel inzicht als capaciteiten en daardoor niet veel duwtjes nodig......
Ik neem nog steeds aan dat schulden een getekende overeenkomst inhouden en dat je er niet mee geboren kan worden.
De getekende overeenkomsten kunnen pas aangegaan worden op meerderjarige leeftijd. Dus om geen detail-discussie over het begrip 'jonge twintiger' te beginnen: neem gerust een 18jarige-1dag= GenY

Ooit gaat de lucht uit grond- en steenprijzen lopen.
Is dat zo ? En op die dag zijn de koopkracht ,de leencapaciteit en de uurlonen niet mee ontlucht ?
Lijkt me weinig te helpen voor GenY als alles gereset wordt op een nieuwe noemer.
...pachten ... Huren....zodat je op elk moment er vanaf kunt.
Dus een soort wachtmodus. Lange contracten/schulden vervangen voor korte contracten/schulden.
Met dat verschil dat dit soort schulden geen bezit opleveren (afgelost en/of opgezegd)
Er kan wel sneller vanonder het contract geraakt worden, maar daarmee evengoed niet vanonder de behoefte die ze vervult: 'wonen', 'eten'.

Ik denk dat schuldenvrij hier oneigenlijk gebruikt wordt: jullie bedoelen: bezitting-rijk-gecombineerd-met-schuldenvrij.
De vraag blijft hoe GenY van het eerste naar het tweede springt ?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door remco d »

jwardenier schreef:Ik zie veel jonge in de stad opgegroeide mensen die het verlangen hebben om .
De jonge generatie van het platte land , bier autocross enz alles kan ,hebben vaak geen benul hoe hun ouders aan geld komen .
De een kan nog geen kip slachten of vind het zielig de ander leeft op te grote voet en verzand daar in .

De muis ,laat die eerst vertellen wat en hoe hij of zij denkt , wij kunnen van alles aandragen maar wat wil je .Ik ben het al vaker tegen gekomen dat ik van alles vertelde ,men pikt er wat dingen uit en gaat in de aanval .
Ik heb Collems voor een blad verzorgd ,leven v het land , hier heb ik dit ook veel mee beleefd .

Bier en autocross... Herkenbaar. Hier een "muis", ik denk dat ik aardig op de goede weg ben. Niet kopen in tijd van bubbels is in principe waar, echter als je wilt wachten tot de olie op is en de grondprijzen kelderen ben ik bang dat je nog een 50 jaar bij je ouders woont. nu kopen en snel aflossen (rente is laag dus die ruimte heb je... )lijkt mij de way to go binnen de huidige mogelijkheden.

Ik merk in mijn omgeving dat de kennis er wel is, zeker in theorie. (het halve dorp heeft een opleiding aan de HAS gevolgd).
Dutch John schreef:Precies. Ook hier in de omgeving nog zwaar collectief Stockholm Syndroom. Er zijn wel ruime denkers, maar ze zijn te oud of te lui om te doen. Dat constant jezelf moeten verdedigen, maakt dat je minder genegen bent gedachtegoed en ervaringen uit te dragen. Dan is het effectiever en dankbaarder om met gelijkgezinden te delen. Dan kom je beide verder.

Groet,
DJ
Het probleem is vaak dat je als "zweverig" wordt aangemerkt als je begint over iets als tuinieren zonder gif, of überhaupt een moestuin. Sowieso ben ik al vaak voor gek verklaard omdat ik een huis met een grote tuin kocht (kleine halve hectare). Weinig mensen die net als ik denken in deze buurt (gem. Gennep). Dat werkt soms wel wat demotiverend. Ik hou me vaak in op verjaardagen wanneer het gaat over nieuwe soorten landbouwgif, grotere trekkers, grote auto's, de melkprijs en dat soort zaken. Het heeft geen zin. Mensen met een hbo HAS diploma en een spuitlicentie geven toch het antwoord: je spoelt je groenten toch af voor je ze op eet? als het over gif gaat. En dat zijn dan de mannen die ervoor geleerd hebben. Wie ben ik om anders te beweren? Ik ga het in ieder geval niet meer verdedigen.

gr Remco
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door mro »

/pragmatische modus:

De twintiger kan doen wat enkelen hier op het forum doen/voorgedaan hebben, allé dat vermoed ik toch, ik beschouw mezelf toch tot die groep:

Ongeveer een 15 à 20 jaar de beuk er in qua werken tot er een moment komt dat je genoeg geld hebt om je leningen volledig af te betalen en er voor de rest een sobere levensstijl op na te houden waarbij werk een vrij te kiezen optie is.

Verbeter me als ik het verkeerd voor heb.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

passevite schreef:De vraag blijft hoe GenY van het eerste naar het tweede springt ?
Je doet net of het hier allemaal aan is komen waaien. bijna 20 jaar lang 55 uur per week voor een baas werken, aangevuld naar 80 uur per week door zelfwerkzaamheid en bijverdienen en al die tijd vergeten te leven, brachten hier uiteindelijk een redelijke vrijheid. Die nog steeds een dagtaak in de zelfvoorziening omvat. En waarschijnlijk tot de sterfdatum, want ik heb nauwelijks pensioen opgebouwd.

Ik weet niet waar je naartoe wilt, maar als je niet met een zilveren lepeltje in je mond geboren bent, dan komt het toch gewoon neer op lange dagen maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Nog vergeten: er zijn 8 vormen van kapitaal. Financieel kapitaal is er maar één van. Wordt goed in de andere zeven als het financieel niet lukt en je kunt evengoed een succesvol leven leiden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
passevite
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 nov 2016, 13:17

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door passevite »

Ik veronderstelde helemaal niets, maar stelde enkel vragen.

Getriggerd door uitspraken als 'openminded' en 'Stockholmsyndroom'.

Maar als puntje bij paaltje komt is dit het echte recept:
" 20 jaar lang 55 uur per week voor een baas werken, aangevuld naar 80 uur per week door zelfwerkzaamheid en bijverdienen en al die tijd vergeten te leven "

Dan zitten we toch weer terug bij het oude recept.

Enerzijds verbaast het me niet, want zover zit ik ook, maar ik ben dan ook een jonge veertiger, geen jonge twintiger.
Anderzijds moet het dan ook niemand verbazen als het de volgende 20 jaar ook weer Grijze Economy as Usual wordt.
Andere recepten zijn er blijkbaar niet. En daarna staat GenZ klaar ...

Niet nodig om de jeugd verder te stigmatiseren, denk ik dan maar.
Nog vergeten: er zijn 8 vormen van kapitaal. Financieel kapitaal is er maar één van. Wordt goed in de andere zeven als het financieel niet lukt en je kunt evengoed een succesvol leven leiden.
Zal best. Succesvol leven is gelukkig geen exacte wetenschap.
Plaats reactie