Geld, tijd en duurzaamheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Tim schreef:Huren is ook schuld, I owe you, elke maand weer.
Nee, niet als je daarnaast een inkomen hebt. En stel dat na een financiële crash de huizenprijzen helemaal kelderen, dan daarmee ook de huren. En ik ben niet de enige die zo redeneert.
Als iedereen nu zou stoppen met pensioen afdragen klapt het systeem ook. Wij leggen immers in voor de huidige uitkeringen.
Zo werkt het bij de AOW, niet bij de pensioenen. Mocht het daardoor toch klappen, dan is ons altijd een rad voor de ogen gedraaid.
pelletpower schreef:Geld is niet echt een beperkende factor........ Leningen en hebzucht vertroebelen de zaken.
Aan de basis van modern geld staat schuld, ofwel een lening. Daarmee vertroebelt geld de zaken. Een vorm van bederfelijk geld is een prima smeermiddel, omdat het moet blijven rollen.
pelletpower schreef:En dat is waarom dit in onze landen nog niet zo los zal komen.
Het zou fijn zijn als je als gemeenschap zo kunt leven. Maar als solitair gezin is het ook goed toeven. En iemand moet pionieren om een voorbeeld te zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Hoewel ook binnen het stro systeem geldontwaarding optreedt, of het nou kosten of rente is boeit niet,
Geldontwaarding an sich is helemaal niet verkeerd. Het zorgt er namelijk voor dat mensen niet gaan "sparen" met je ruilmiddel. Je ruilmiddel is namelijk helemaal niet gemaakt om mee te sparen! Met sparen blokkeer je de mogelijkheden tot transacties, omdat het geld vastzit bij de spaarder. Sparen moet je op een andere manier regelen, met geld waarvan de spelregels er voor zorgen dat het geschikt is om mee te sparen bijvoorbeeld.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: Sparen moet je op een andere manier regelen, met geld waarvan de spelregels er voor zorgen dat het geschikt is om mee te sparen bijvoorbeeld.
Heb je daar een concreet voorbeeld bij Pietje?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Tim »

John,

Huren is net zo goed een IOY, huizenprijs of niet. Niet betalen is oprotten. Ik zie het verschil niet zo.

Qua pensioen, begrijp ik het dan verkeerd?


Robeco(lder) heeft ook een mooie, feit of fictie. Het is volgens hun fictie maar toch is het verstandig er niet vanuit te gaan. En dat je 30% minder krijgt en veel later. Plus dat ik (ja ik) al €200 meer betaal dan 5jr geleden. Voor wie betaal ik dat dan als ik het niet krijg??

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:
Pietje schreef: Sparen moet je op een andere manier regelen, met geld waarvan de spelregels er voor zorgen dat het geschikt is om mee te sparen bijvoorbeeld.
Heb je daar een concreet voorbeeld bij Pietje?
Nee, geen concreet voorbeeld. Maar sparen heeft in een renteloos geldsysteem een andere functie dan in ons huidige systeem. Het zou me niet verbazen dat je helemaal niet meer met geld gaat sparen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door JantjeV8 »

Afschrijven op een woning zou ook een normaler fenomeen moeten zijn.

Het is van de zotte dat we in een 100 jaar oud boerderijtje een moderne Rc-waarde proberen in te bouwen. De techniek haalt het gebouw iedere 40 jaar in.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Tim,

Bedankt voor de video. Blijkt dus dat het pensioenstelsel ook een omslagstelsel is geworden, niet veel anders dan de aow. Ziet er beroerd uit voor de jongere. Je kunt eruit met als argument religieuze bezwaren. Maar eenvoudig is het niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

Nog een reden om over te stappen naar het ZZP-schap. :mrgreen:

Ik begrijp iets beter waarom de pensioenfondsen zo heel erg graag willen dat de ZZP-ers ook meedoen om het vat te vullen... Maar het is slechts uitstel van executie: als de ZZP'er s meedoen, zijn er tzt nog meer pensioentrekkers.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Tim »

Hey,

Ik merk ook dat deeltijd steeds vaker voorkomt. Ik predik ook altijd dat ik al vroeg met deeltijdpensioen ga. Houdt in dat er minder binnenkomt, maar volgens mij kan dat dan ook zonder schuld en inwoners. Waarom zou ik vol gas door blijven akkeren?

Die trend wordt uiteraard (weer) niet meegenomen door de pensioenfondsen waardoor het gat voor mijn 70st nog groter wordt.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

Als onze sociale zekerheden (in dit geval AOW, pensioen) zo onzeker worden, denk ik dat iedereen er verstandig aan doet om zelf maatregelen te nemen: een financieel bufferte aanleggen, verzekeringen opzeggen die niet noodzakelijk zijn (lees: "als het me overkomt, dan kan ik het zelf regelen al is het niet leuk"), schulden aflossen, vaste lasten laag krijgen (isoleren, massakachel, etc) en lokaal netwerk opbouwen.

En laat je vooral niet door de Rattenvangers van Hameln (commerciele partijen met mooie muziek) meefluiten.. :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Ik overweeg om de brandverzekering op te zeggen. Volgens de zich achter het CBS verschuilende maatschappij is de herbouwwaarde van onze woning ongeveer gelijk aan twee hier in het dorp te koop staande identieke boerderijen inclusief elk een hectare grond. En denk niet dat je dat van hen wint. Of eigenlijk wel: je zegt gewoon op. 10% van onze jaarlijkse uitgaven ging naar de brandverzekering. Ik heb het te verzekeren bedrag voor dit jaar doormidden gedaan. Volgend jaar denk ik aan volledige opzegging. Als we zouden moeten herbouwen, dan zal dat toch spotgoedkoop worden en naar andere inzichten dan de uitbetalende verzekeringsmaatschappij zal eisen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

DJ, zorg dat je nooit onder maar altijd oververzekerd bent. Onderverzekerd staat zowat gelijk aan niet verzekerd zijn.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Je moet alleen risico's verzekeren die je niet kunt dragen. Als ik voor de helft verzeker, dan krijg ik ook de helft van een schade uitgekeerd, zo is me schriftelijk bevestigd. Maar veel zal dat niet meer uitmaken als ik de verzekering helemaal opzeg. Die enkele keer dat we een schade hebben, is het altijd gezeik. Zelfs de tussenpersoon lijkt aan de kant van de verzekeraar te staan. Daar ben ik een keer klaar mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:DJ, zorg dat je nooit onder maar altijd oververzekerd bent. Onderverzekerd staat zowat gelijk aan niet verzekerd zijn.
Dit zijn precies de soort overtuigingen die wat nader onderzoek vragen...

Verzekeren doe je zeker niet om er beter van te worden: het is enkel spreiden van de risico's. De verzekeraar wordt er het beste van: verzekeren is dus relatief (te) duur. Verzeker dus alleen die dingen die je niet kan betalen als ze je overkomen. Voor de rest kun je het beste zorgen voor een buffertje waarmee je de ergste klappen op kan vangen. Dat geld blijft tenminste van jou.

John, al jij je huis verzekert voor een waarde waarvan je zelf nieuwbouw kan doen in stro/leem, dan ben je in mijn ogen prima verzekerd.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Dan zal bij totaal verlies John de helft van de strobalen zelf moeten kopen ,tenzij strobalenbouw de helft kosten van getaxeerde schade.

Maar goed. Schriftelijke bevestiging moet voldoende zijn. Nu ik er zo over denk moet ik onze verzekering ook nog eens tegen het licht houden. Goedkoopste verzekering is geen verzekering. Arbeidsongeschiktheid is er ook zo een. Hier heb ik uitgebreid over gediscussieerd met verschillende mensen. De meningen liepen ook sterk uiteen. Toch heb ik besloten deze buiten te trappen. Om de reden dat als ik iets wil claimen er toch weinig of niets uitgekeerd wordt.
Uiteindelijk blijven er een aantal risico's over die al of niet afgedekt moeten worden. Ik vind, dat als er premie betaald wordt, de eventuele uitkering altijd voldoende moet zijn. Is die niet voldoende, waarom zou ik dan premie betalen?
Plaats reactie