Duurzame voetafdruk

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Duurzame voetafdruk

Bericht door studio »

Duurzame voetafdruk
---------------------------

Ja, hij staat er nog, de kleinste voetafdruk.
http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_6.html#vier

Zie evt. ook: zelfvoorzienend bedrijf
http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_22.html#zel

studio zelfvoorziening,
peter piscaer.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Jaa, daar zit heel wat in.
Zelfvoorzienendheid wat net zo makkelijk naast de deur te verkrijgen is een slok op een borrel om de stijgende olieconsumptie fling te drukken.
Als mijn tuin een stuk groter was zou ik het zeker in overweging genomen hebben.

Het is de tegenhanger van de globalisering die enkel zorgt voor nog meer energie consumptie.

Het doet me meteen denken hoe Nederland om gaat met zijn tuin.
De bodemschatten worden verkocht om vervolgens zelf de eigen tekorten in te kopen.
Gas genoeg voor zelvoorzienendheid maar verkopen en inkopen schijnt financieel voordeliger te zijn. Wellicht een puntje om dit eens bespreekbaar te maken. Er wordt zgn. hard gewerkt om het energieverbruik (co2 uitstoot) terug te dringen terwijl er oplossingen zijn die geen kunstgrepen behoeven.
We kopen liever spaarlampen en noem het maar op uit china dat helpt. :?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
studio
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 sep 2007, 21:03

Bericht door studio »

Ook in een kleine tuin en binnenshuis kan aan de eco voetafdruk veel worden gedaan.
Zie evt. Koop minder, koop anders, produceer zelf
http://www.zelfvoorziening.nl/nieuwsbrief_21.html#koo

Voor het overige, aardgas al aardig op, meer fundamentele energiebesparing legt het nog ruimschoots af tegen techno-zoethouders als spaarlamp, hybride auto, zuinige vliegtuigen, ... , enz.

studio zvz, pp
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Een bericht naar mijn hart. Besparing is het paradigma. De schrijver van de link bespaart zelfs op woorden, met zijn telegramstijl.

Bij mij thuis staan de trostomaten en de paprika nu in de vensterbank, omdat het buiten te koud wordt voor deze planten. Ook ik veeg de vloer, en gisteren lekker de keukenvloer gedweild. Schoon koud water vang ik op in de gieter. Spullen komen van Marktplaats (= recycling).

Sober en gelukkig leven, het mooiste wat er is!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

mickenhans schreef: Spullen komen van Marktplaats (= recycling).

Sober en gelukkig leven, het mooiste wat er is!

Groeten,

Hans
Ook mijn idee, ik gebruik ook alles opnieuw of met een andere bestemming. Maar ook de andere kant; ben je je overtollige boiler er ook voor die vraagprijs kwijt geraakt op marktplaats? Was een heel bedrag wat je vroeg.

Heb vergelijkbare setjes gekocht voor een fractie van jouw vraagprijs. De soberheid bestond veelal uit de luxe van het plaatsen van een dakkapel, waarbij het kwijtraken van de spullen eigenlijk van het meeste belang was.

Mijn maximale uitgave: hooguit 150 euro voor Luigjens (Atag)boiler en paneel. Alleen de boilers (RVS) nog minder... .

Groet, Cp
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ja hoor, voor meer nog. Kon het geld goed gebruiken (net gescheiden)
Morgen oogst ik de laatste tomaten in mijn voorkamer, alleen de paprika staat dan nog in de vensterbank.
Op de kachel staat een schaal met appels, als het puree is, ietsje suiker en kaneel erdoor, en voor de textuur een koekje erdoor kruimelen, lekker smullen en dan naar bed!
Groeten
Hans
Plaats reactie