GGO

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

GGO

Bericht door deleted »

Stijn Bruers (die hier ook al wat postte in het verleden) haalt de Belgische mainstream-media met zijn 180° draai in het GGO-debat.

https://stijnbruers.wordpress.com/2015/ ... -loslaten/

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: GGO

Bericht door Dutch John »

Zoals met zoveel modernismen, waarvan de lange termijn effecten nog onbekend zijn: is het zwart? Is het wit? Moet ik kiezen met het verstand? Of met het hart? Moet ik überhaupt kiezen? Uiteindelijk ga je voor hetgeen waar je een goed gevoel bij hebt. Ben wel blij dat we niet mee moeten doen in deze maakbare wereld en dat een eigen plan trekken nog steeds mogelijk is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door OBL-Rien »

Ik besloot hetzelfde te doen als wat de milieubeweging doet in verband met de klimaatopwarming: kijken of er een wetenschappelijke consensus bestaat die gebaseerd is op de meest betrouwbare wetenschappelijke studies zoals systematische reviews en meta-analyses gepubliceerd in toonaangevende peer reviewed topvakbladen zoals Nature en Science. Binnen een paar uur brokkelde mijn anti-ggo houding volledig af.
maw: Zwichten voor de meerderheid.

Kan ok zijn, maar moet niet.

We weten nog zoveel niet over GGO's dat ik persoonlijk toch graag zou afwachten. Maar kennelijk wordt me dit binnenkort onmogelijk gemaakt, tenzij ik zelf al mijn eigen voedsel ga verbouwen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door nck »

OBL-Rien schreef:enzij ik zelf al mijn eigen voedsel ga verbouwen.
Kweek je dan ook je eigen zaden?
Het is maar zeer de vraag of hier niets mee is gebeurd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: GGO

Bericht door deleted »

In de reacties onder het artikel maakt hij ook nog de vergelijking van GGO met permacultuur:
Stijn Bruers schreef:Ggo’s zijn een verlengde van praktijken zoals permacultuur, waarbij men verschillende elementen (zoals insecten en planten, maar ook genen) op de juiste plaatsen bij elkaar brengt en rekening houdt met hun complexe onderlinge relaties om duurzaamheid en gezondheid te bevorderen. Het gaat dus om het zoeken van de juiste combinaties, van genetisch niveau tot ecosysteemniveau.
G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: GGO

Bericht door Sandman79 »

Ik ben persoonlijk niet tegen GGO's op zich, maar sta er wantrouwig tegenover. op zich zie ik idd niet veel verschil qua doelstemming met het veredelen van rassen en soorten om een beter product te kunnen verkrijgen.

Maar wel met een heleboel kanttekeningen...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door kockie »

Ik zie wel duidelijk verschil. Bij veredelen gebruik je de verschillende eigenschappen van de planten zelf om tot een beter produkt te komen. Bij GGO trek je allerlei genen overal vandaan om een nieuw palet samen te stellen. Zoogdiergenen in een plant en andersom bijvoorbeeld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: GGO

Bericht door mro »

Het kan zeker geen kwaad om steeds kritisch te blijven en vragen te stellen.

Het is niet omdat er zo'n bio-stempeltje staat op een zak chips dat die daardoor plots gezond worden. Evengoed zullen er inderdaad wel voordelen zijn aan ggo's.

Ik heb al zeer veel gelezen over voeding en steeds maar weer kom ik terug op de eenvoudige methode: 'zoveel mogelijk variatie, vanalles een beetje' (maar je moet daar wel de kans toe krijgen).
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door OBL-Rien »

Het is onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.
Voor mij is dat het probleem met GGOs.
Zeker, men kan wellicht bewijzen dat bepaalde eigenschappen inderdaad voorhanden zijn na een manipulatie. Maar bewijzen dat daardoor niets anders is beïnvloed is onmogelijk.

We hebben geen idee welke consequenties er aan ogenschijnlijk onschuldige manipulaties zitten.

Beslissingscriteria:

1) Onmiddellijke gevolgen voor betrokkenen
2) Onmiddellijke gevolgen voor niet betrokkenen
3) Lange termijn gevolgen voor betrokkenen
4) Lange termijn gevolgen voor niet betrokkenen

Alleen no1 uitzoeken is niet de waarheid.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: GGO

Bericht door Tim »

Mmm,

Mijn mening is vrij simpel: Als (een) God of evolutie voordeel had gezien in het uitwisselen van genen, was het waarschijnlijk van nature wel zo geweest.

Wat mij zorgen baart is dat bij oa het bekende bestrijdingsmiddel aangetoont is dat het meer kanker, reproductie en digestive problemen oplevert. Dit is op zich niet zo bijzonder voor een syntetisch bestrijdingsmiddel, maar de schaal waarop het gebruikt wordt.....

Men praat dan wel eens waarom dit bij mensen nog niet het geval is. Volgens mij is dat omdat de generatie intensieve gebruikers de 40 nog moet passeren.

Ik hoop dat het niet waar is.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door kockie »

Ik stel me bij stamceltherapie, hoe veelbelovend het ook mag lijken, ook wel de vraag of we niet met pre-kankercellen aan het stunten zijn. De tijd zal het ons leren... Ik ben benieuwd en hoop dat mijn theorie niet klopt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: GGO

Bericht door pelletpower »

Bovenstaand artikel heb ik eens doorgelezen. Hij spreekt zichzelf regelmatig tegen, andere dingen zijn eenvoudig onderuit te halen. Conclusie worden verkeerd getrokken, alsof een kikker zonder poten doof is. Bij de gouden rijst ben ik gestopt. Of het waar is of niet, de tijd zal het leren.
Mijn conclusie: verbouw zelf je voedsel. Dan weet je wat je eet.
Enige ggo die overwaait zal zich zonder bestrijdingsmiddelen in de echte wereld moeilijker kunnen handhaven.
Conclusie 2:
de wereld draait om wapenhandel en drugs (farmacie). Daar komt nu ggo in handen van enkele multinationals bij. Het is dus niet zozeer de vraag of ggo verkeerd is, als wel de patentering.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door Pietje »

Een nog grotere vraag is of we de constructie "patenten" in stand willen houden, als we naar een duurzame wereld toe willen.

Patenten zijn constructies die zeggen : ik heb iets bijgedragen aan een betere wereld, maar ik wil er eerst voor zorgen dat ik de enige ben die er van gaat profiteren. Je zou kunnen zeggen dat een patent er voor zorgt dat mensen investeringen kunnen terugverdienen. Maar er zijn andere manieren om investeringen te organiseren, maar dan zonder een perverse prikkel...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: GGO

Bericht door deleted »

Ik speel nog even woordvoerder:
Stijn Bruers schreef:Het hangt er natuurlijk vanaf wat je gaat patenteren. Je kunt bij medicijnen ook slechte patentsystemen creëren. Je kunt in ieder geval slechte patentsystemen toepassen bij klassieke veredeling en goede systemen bij ggo’s. Mijn standpunt ging over ggo’s, niet over patenten.
Op dit punt ben ik het wel eens. GGO als techniek is niet gelijk te stellen aan patenten(misbruik).

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: GGO

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Een nog grotere vraag is of we de constructie "patenten" in stand willen houden, als we naar een duurzame wereld toe willen.
Dit is wellicht een nieuw draadje waard...

Patenten immoreel.
Ze baseren zich op de bereidheid tot de initiatie van geweld.

Afgezien daarvan, uitvindingen worden altijd gedaan "on the shoulders of giants". Dus waarom zou de ene de anderen (die op dezelfde schouder staan!) mogen dwarsbomen? Want een patentent is uiteindelijk niets anders dan iemand dwarsbomen. Als men niet wil dat iets dat men "zelf" uitgevonden heeft door anderen gebruikt wordt, vertel het dan niet verder.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie