Verantwoordelijkheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:Ik vind de Engelstalige Blogberichten vooral langdradig en van weinig meerwaarde. Vaak ellenlange persoonlijke bedenkingen waar heel wat tekortkomingen en tegenstrijdigheden in staan.
Dat is misschien zo, maar als ik dit forum met het Amerikaanse permies vergelijk, dan is daar meer sprake van levendigheid en daad bij het woord. Er zal veel verkeerd gaan, maar beter af en toe een misser, dan blijven dromen en doelen uitstellen.

Begrijp me niet verkeerd, de oorlogs- en heerszucht van de Amerikanen en nog een aantal zaken staan mij tegen. Maar ze pakken wel door en zijn niet bang om aan iets nieuws te beginnen.

Volgens mij zijn we al even off-topic. Afsplitsen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:
Gandalf schreef:Ik vind de Engelstalige Blogberichten vooral langdradig en van weinig meerwaarde. Vaak ellenlange persoonlijke bedenkingen waar heel wat tekortkomingen en tegenstrijdigheden in staan.
Dat is misschien zo, maar als ik dit forum met het Amerikaanse permies vergelijk, dan is daar meer sprake van levendigheid en daad bij het woord. Er zal veel verkeerd gaan, maar beter af en toe een misser, dan blijven dromen en doelen uitstellen.

Begrijp me niet verkeerd, de oorlogs- en heerszucht van de Amerikanen en nog een aantal zaken staan mij tegen. Maar ze pakken wel door en zijn niet bang om aan iets nieuws te beginnen.

Volgens mij zijn we al even off-topic. Afsplitsen?

Groet,
DJ
Met permies vergelijken kan gemakkelijk en verkeerd beeld opleveren. Hun publiek is vele malen groter, en waarschijnlijk nog wereldwijd ook. Allicht vind je dan ook meer mensen die de daad bij het woord voegen. Hoe dat dan percentage-wijze zit?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
Gandalf schreef:Ik vind de Engelstalige Blogberichten vooral langdradig en van weinig meerwaarde. Vaak ellenlange persoonlijke bedenkingen waar heel wat tekortkomingen en tegenstrijdigheden in staan.
Dat is misschien zo, maar als ik dit forum met het Amerikaanse permies vergelijk, dan is daar meer sprake van levendigheid en daad bij het woord.
OK. Even rechtzetting van mijn kant.

Permies -helemaal geen blogberichten- is top.
Blogberichten in het Nederlands, Engels, Frans, ... allemaal niks mis mee. Al is het niet omdat het een andere taal is dat we wat minder kritisch op de inhoud mogen zijn, ... toch ?

Maar wat stel ik vast: twee leden(Rien en DJ) die aardig wat posten in dit topic/forumdeel, vinden een berichtje van een viertal regeltjes 'niet te begrijpen' en 'te academisch'. Dezelfde twee heren blinken wel uit in de verwijzingen naar (vaak ellenlange en vrij moeilijke) Engelstalige (blog)teksten. Die we dan toch ook maar te doorworstelen hebben.
Als mijn vier regeltjes dan snel (en zeer eensgezind) op vorm geparkeerd worden als 'academisch' terwijl ik net maar nog hele traktaten in het Engels heb ontcijferd, tja dan prik ik ook even terug .... :fff

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:
Met dank aan de vertaling van pelletpower, wil ik hier toch nog wat over kwijt.

Imo worden hier twee zaken door elkaar gegooid: overleven en samenleven.
Ik heb ervaren dat het onmogelijk is om deze twee met elkaar te verbinden, of je zit in een overlevingsscenario waar je je om je overleven als eenling zorgen maakt, of je bevind je in een samenleving waar men gezamenlijk overleeft.
Het eerste wordt ook wel aangeduid met "lifeboat scenario".
In een lifeboat scenario zijn er geen morele of ethische overwegingen, het is doodgaan of overleven.
Awel Rien,
Wil je zeggen dat je ethiek van de situatie afhangt ?

Ik denk niet dat ik iets door elkaar gooi. Ik trok je uitgangspunt "In nature, there is neither good nor bad, only consequences" gewoon door op een aantal van je andere bekende uitspraken.'Nature' kent geen bezit. De sterkste neemt wat hij wil, de sterkste vraagt ook niets en het is de sterkste die tegen je zal zeggen: 'take a hike'.
De situatie die jij hierboven beschrijft is er één waarbij jij bepaalt aan wie je eten geeft. Jouw eten, jouw bezit. Dit impliceert een samenleving , een cultuur, law and order. Vandaar dat het niet strookt met je argument: 'In nature ..." is geen correcte basis om je bezit (egoïsme-altruïsme dilemma) op te funderen. Puur "in Nature" is namelijk geen notie 'bezit'.
Hetzelfde kan je zeggen over 'NAP': dit staat haaks op 'In nature', want daar is het "survival of the fitttest", oftewel het 'AP'.(Agression Principle).
Vandaar dat ik ook moeite heb met argumenten zoals 'in Nature' of 'voorgeprogrammeerd in de genetica" als het enkel middelen zijn om kritiek te geven, om tegenargumenten te parkeren. Je kan toch niet met wapens strijden die gelijktijdig geen spaan heel laten van je eigen standpunten ?
In een samenleving waar het persoonlijke overleven niet direct in het geding is, zijn morele of ethische overwegingen wel gewenst. Niet voor de eenling, maar voor de samenleving. Er is in een samenleving een extra dynamiek aanwezig die afwezig is bij solisten. Ik zie een samenleving dan ook als een "levend" iets. Verschillende samenlevingsvormen wedijveren met elkaar op een darwinistische manier om te zien welke vorm het beste geschikt is om te overleven.

Een van de dingen die zo ontstaan is is "verantwoordelijkheid". Verantwoordelijkheid bestaat alleen binnen een samenleving. Iemand alleen in een hutje in het bos heeft geen verantwoordelijkheid. Zo iemand kent alleen consequenties. Het woord verantwoordelijkheid is imo ontstaan om als samenleving de mogelijkheid te hebben een persoon te verwijderen of corrigeren die de samenleving als geheel benadeelt tov andere samenlevingsvormen. Verantwoordelijkheid maakt consequenties mogelijk op samenlevingsniveau.

NAP bestaat dan ook alleen binnen een samenleving. Niet voor de eenling op de hei, en niet in lifeboat scenario's.
"Samenleving", nu valt het woord. Daar draait het inderdaad om.
Maar het is nog maar de vraag of dat chirurgisch van het individu gescheiden kan worden.
Lifeboat, een gekend ethisch dilemma. Versus de man alleen op het eiland. Twee uitersten: op leven en dood moeten kiezen voor/tussen mensen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Lifeboat_ethics) versus helemaal geen mensen om mee rekening te houden, Crusoë op een eiland. Mensen hebben inderdaad de neiging om context mee te laten tellen in hun ethiek, maar of dit noodzakelijk is betwijfel ik. Ook op een lifeboat of een onbewoond eiland kan je volgens mij perfect op dezelfde ethische wijze handelen.
Maar wellicht wordt dat inderdaad een academische discussie, dus dat wordt nogmaals afsplitsen. (Ik volg hierin namelijk de visie van Sartre)

Terug toegepast op de discussie (hier intussen afgesplitst): die ging over Greers Externaliseren.
Volgens mij had hij het duidelijk over een systeemfout die al een honderd jaar aan de gang was in het economisch handelen (tussen mensen) en dit wereldwijd (= zeer veel mensen). Volgens Greers stelling dus.
Dit is volgens mij op geen enkele wijze uit leggen in de extremen zoals 'lifeboat', of 'solitair individu'.
Naar wat jij nu stelt mogen de argumenten dan ook niet verwisseld worden met de argumenten die gelden in de 'lifeboat' en het solitaire inividu ?
Ik nam al de hele tijd aan we bij Greer in de context van 'samenleven' discussieerden.
Dus moet jij misschien eens aangeven welke van je voorgaande (tegen)argumenten niet thuis horen in deze discussie ? (Volgens mij waren ze dat dan allemaal tot de laatste post)

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door deleted »

Pietje schreef:
OBL-Rien schreef:
Pietje schreef:Als je in een samenleving woont waarin iedereen verantwoording draagt, dan is er van alles genoeg, en hoef je niet egoistisch te "worden"
(...)
Verantwoordelijkheid zelf doet natuurlijk niets. Maar iemand die verantwoordelijkheid neemt voor diens omgeving (incluis mensen en dieren) die handelt zodanig dat voor iedereen genoeg is.
(...)
Onze genen worden geselecteerd doorgegeven
(...)
Niet al onze gedragingen/behoeften etc worden genetisch overgedragen. De meeste gedragingen zijn memen. We blijven kudde-dieren ;-)
Pietje ea,

"De genen" vat ik even samen in het begrip 'Nature'.
"De kudde" wordt dan meer algemeen: "Nurture"

Titel is inmiddels 'verantwoordelijkheid".

Mag ik -alvorens tot een definitie te komen- aan je/jullie vragen hoe "verantwoordelijkheid" zich verhoudt tot "vrije wil".
Kan je verantwoordelijk zijn zonder "vrije wil" ?

En als we voorgeprogrammeerd (zouden) zijn door "Nature" en/of 'Nurture", is er dan nog wel sprake van een "vrij wil" ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Maar wat stel ik vast: twee leden(Rien en DJ) die aardig wat posten in dit topic/forumdeel, vinden een berichtje van een viertal regeltjes 'niet te begrijpen' en 'te academisch'.
Ho eens, het ging niet om vier regeltjes, het ging om de laatste pagina's. Alwaar de berichten aardig off-topic raakten. Als dat over kwam als een persoonlijke sneer, dan daarvoor mij excuses. Het is echter niet prettig als topicstarter je oude onderwerp weer nieuw leven in te blazen en het dan te zien weg te draaien, maar goed, ik had mij beter niet geuit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door deleted »

Geen excuses nodig DJ,

Ik prik met plezier eens terug .... :fff

Ik had persoonlijk niet de indruk dat we zo ver afdwaalden, maar dit zijn nu eenmaal geen makkelijke onderwerpen, vooral als mensen het niet eens zijn, dan zit je al snel over kleine details of over achterliggende denkbeelden te discussieren.

Teruglezend denk ik dat je wel een punt hebt. Mensen in de discussie hebben misschien wat andere gedachten bij bepaalde termen, dan wordt de discussie al snel 'langs elkaar praten'.
Goed dat Pietje het begrip 'verantwoordelijkheid' er uit gehaald heeft, dat kan inderdaad al wat opheldering brengen.

Ik probeer al goed op mijn taaltje te letten. De Vlaamsche invloeden met hier en daar een Galicisme komen voor een Nederlander misschien als 'academisch' over, maar dat is dus zelfs al te veel eer .... Ik zal wat beter mijn best doen.

g
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Over maakbaarheid, haalbaarheid en vals optimisme

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Wil je zeggen dat je ethiek van de situatie afhangt ?
Ik zou liever zeggen dat er geen sprake van ethiek is in lifeboat scenario's.

Gandalf schreef:'Nature' kent geen bezit.
Wel eens geprobeerd een bot van een hond af te pakken? Of het ivoor van een olifant?

Gandalf schreef: je argument: 'In nature ..." is geen correcte basis om je bezit (egoïsme-altruïsme dilemma) op te funderen.
De zin "in nature" gaat over het idee van goed en kwaad. Niet over bezit/geen bezit. Het egoïsme / altruïsme dilemma is er niet. Altruïsme bestaat namelijk niet, het is een woord dat uitgevonden is om een gedrag te beschrijven dat niet op dat moment nog niet anders verklaard kon worden. (Mensen doen dat graag, en woord uitvinden om daarmee iets te verklaren)

Gandalf schreef:Hetzelfde kan je zeggen over 'NAP': dit staat haaks op 'In nature', want daar is het "survival of the fitttest", oftewel het 'AP'.(Agression Principle).
Daarover zijn we het kennelijk eens:
OBL-Rien schreef:NAP bestaat dan ook alleen binnen een samenleving.

Gandalf schreef:Vandaar dat ik ook moeite heb met argumenten zoals 'in Nature' of 'voorgeprogrammeerd in de genetica" als het enkel middelen zijn om kritiek te geven, om tegenargumenten te parkeren.
Kritiek? zo was het niet bedoeld. Ik probeer te argumenteren. Oorzaken te vinden. En die zijn er en-masse te vinden in nature en genetica.

Gandalf schreef:Ook op een lifeboat of een onbewoond eiland kan je volgens mij perfect op dezelfde ethische wijze handelen.
Natuurlijk kan dat. Maar dat zal o.o. niet tot overleven voeren. Er zijn vele gevallen bekend waarin dit gebeurt is.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door Pietje »

Gandalf schreef:Kan je verantwoordelijk zijn zonder "vrije wil" ?

En als we voorgeprogrammeerd (zouden) zijn door "Nature" en/of 'Nurture", is er dan nog wel sprake van een "vrij wil" ?
Haha, interessant vraagstuk!
Nee, je kan niet verantwoordelijk zijn zonder vrije wil. Oftewel: vrije wil kan er voor zorgen dat iemand zich verantwoordelijk gedraagt.

Mensen hebben nog steeds instincten, en die zitten (doordat een instinct je vrije wil overrulen) verantwoordelijkheid in de weg. Toch kun je (op "karakter"/wilskracht) je instincten tot zekere hoogte baas, waardoor je ook meer verantwoordelijkheid neemt. Instincten worden niet heel veel getriggerd in onze samenleving.

Wat wel veel gebeurt, is dat mensen de gebaande wegen bewandelen. Overtuigingen/ideeen van anderen klakkeloos aannemen. "Memen" overnemen. In die gevallen ben je zelf degene die vrije wil laat varen. En daarmee ook je verantwoordelijkheid NIET neemt. En dit komt ongelooflijk vaak voor. Zo vaak, en bij iedereen, dat dit niet meer opvalt als "niet goed". Het wordt als "normaal" ervaren dat je doet wat anderen doen / anderen van je verwachten. Dat je eigenlijk niet doet wat je wel graag zou willen doen. En dat je dat van jezelf accepteert. Of nog erger: dat je een reden verzint om dat goed te praten...

Dus... wie is werkelijk vrij? Wie is in staat enkel dingen uit vrije wil te doen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Mag ik -alvorens tot een definitie te komen- aan je/jullie vragen hoe "verantwoordelijkheid" zich verhoudt tot "vrije wil".
Kan je verantwoordelijk zijn zonder "vrije wil" ?
Ik ga die vraag als volgt aan: Wat is het doel van "verantwoordelijkheid" ?

Mijn antwoord: verantwoordelijkheid is een terugkoppel mechanisme. Het is het begrip dat we gebruiken om een actie aan een gevolg te koppelen.

Terugkoppel mechanismes zijn noodzakelijk om gedrag aan te kunnen passen wanneer dit niet het gewenste resultaat bereikt.

Daarbij is verantwoordelijkheid het begrip dat wordt gebruikt wanneer actie en reactie interpersoonlijk is. Interpersoonlijke actie/gevolg relaties zijn onmogelijk te leggen zonder dat wat we "verantwoordelijkheid" noemen.

Byline: verantwoordelijkheid is onmogelijk zonder bezit. In wezen is het een reverse-synoniem voor bezit. I.e. de eigenaar van een actie is verantwoordelijk voor het gevolg.

We kunnen wel spreken van verantwoordelijkheid bij iemand die alleen woont in het hutje in een bos, maar dan mis je imo het wezen van verantwoordelijkheid: de interpersoonlijke aspecten.

Verantwoordelijkheid is het terugkoppel mechanisme waarmee een samenleving zichzelf verbetert.

Imo is verantwoordelijkheid dus heel goed mogelijk zonder vrije wil. Het is niet nodig dat een moordenaar uit vrije wil handelde om hem/haar uit de samenleving te willen verwijderen. Wanneer een boom een gevaar is voor de samenleving (bv rot geworden, kan omvallen) dan wordt deze ook verwijdert. De boom heeft geen vrije wil. Hetzelfde geld voor personen.

Mijn conclusie: Vrije wil is irrelevant voor verantwoordelijkheid.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door deleted »

Ik sluit me meer aan bij Pietje.

De mens onderscheidt zich door het hebben van een 'bewustzijn'.

Door dit bewustzijn kan de mens 'kiezen'.
De mens is ,net zoals dieren, beïnvloed door Nature en Nurture. Het verschil is dat de mens zich hiervan bewust is /kan zijn.
Daardoor is hij steeds genoodzaakt te 'kiezen' om zich te laten leiden door gewoontes, afkomst, opleiding, ... of er juist tegenin te gaan.
Telkens opnieuw staat hij voor die keuze.

Vanuit deze opvatting gezien is het verwijzen naar 'de genen', de opvoeding, de noodsituatie, enz dan ook een slecht "excuus".
Het zou eerlijker zijn om toe te geven dat men 'gekozen' heeft om zich daarachter te verschuilen. Het had namelijk ook telkens anders gekund.

Die keuzevrijheid is echter geen euforisch gegeven. Het besef van de keuzevrijheid impliceert dat ze onvermijdbaar is.
Men is als het ware gedoemd om zelf te kiezen. (Wie raad/bevelen/angsten/ enz enz volgt kiest daarvoor. Wie niet wenst te kiezen, niet wenst te veranderen, kiest ook: die kiest voor het behouden van de situatie)

De verantwoordelijkheid voor de eigen keuzes is dan ook zwaar en kan geen moment op anderen of andere oorzaken afgewenteld worden.

In een lifeboat, letterlijk of figuurlijk, staat iedereen nog voor de keuze hoe om te gaan met levensbedreigende dilemma's.
De ene zal zijn menselijke waardigheid laten boven gaan op z'n overlevingskansen, de ander zal onder het excuus van de lifeboat besluiten dat mensonterende ingrepen gerechtvaardigd zijn als het de eigen overlevingskans een fractie hoger brengt.
Maar het zijn beide individuele keuzes. Waar degene die de keuze maakt ook zelf voor verantwoordelijk is.
UIteindelijk is de som van de keuzes die iemand maakt het verhaal van z'n leven. Het ís zijn leven.
Wat betreft de 'figuurlijke' lifeboatsituaties: het is zeer gevaarlijk om te bepalen dat de ethiek als een schakelaar afgeschakeld kan worden als de situatie het label 'lifeboat' krijgt. Wie (en hoe) zou wel bepalen (kiezen !) dat de situatie op een bepaald moment 'lifeboat' wordt ?

Ook een solitair individu, ook de laatste mens op een uitgestorven planeet kan niet ontsnappen aan z'n keuzes en de verantwoordelijkheid voor die keuzes. De laatse persoon op de planeet zal nog steeds aan de hand van zijn keuzes bepalen wat voor leven hij leidt.

De vrijheid en bijhorende verantwoordelijkheid is daarom (binnen deze visie) ook niet iets dat van de context afhangt, maar is een voorafgegeven toestand behorende bij het menselijk leven. Gedoemd tot vrijheid, gedoemd tot verantwoordelijkheid.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door OBL-Rien »

Het volgende is allemaal zeer speculatief, vind ik gewoon zeer interessant:

Het lijkt er op dat de wetenschap steeds meer afknabbelt steeds van (de vermeende?) vrije wil.
Naarmate we meer te weten komen over de werking van onze hersens, lijkt het er op dat de ruimte voor een echte vrije wil steeds kleiner te wordt.

Het heeft er alle schijn van dat ons zelfbewustzijn gezien kan worden als het resultaat van een terugkoppelmechanisme. En dat bovendien ons zelfbewustzijn "reist" door ons brein. Nu zit het eens bij de verwerking van de informatie van de handen, dan van de ogen, dan weer in het geheugen etc. Maar er is kennelijk geen "centrale" waar het zelfbewustzijn een permanent onderkomen heeft.

Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat vrije wil gewoon een andere omschrijving is van "ik weet niet waarom".

Ik zie daarbij een parallel tussen religie en vrije wil: de wetenschap knabbelt ook steeds meer af van de religie, de rol van god wordt daardoor steeds meer beperkt tot de gaten die de wetenschap niet kan invullen. Vrije wil wordt ook steeds kleiner, maar net als bij religie zal de wetenschap wel nooit elk laatste detail kunnen invullen. Claims dat vrije wil bestaat zullen dan ook nooit volledig kunnen worden ontkracht.

Maar zoals al gezegd, voor verantwoordelijkheid is dit allemaal niet relevant.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef: Het lijkt er op dat de wetenschap steeds meer afknabbelt steeds van (de vermeende?) vrije wil.
Naarmate we meer te weten komen over de werking van onze hersens, lijkt het er op dat de ruimte voor een echte vrije wil steeds kleiner te wordt.
Ja dat hoor je nogal eens. Maar dat is een erg materialistisch uitgangspunt.
Zo zal een chemicus de hersenen zien als een verzameling stoffen. Bestaande uit bepaalde moleculaire verbindingen.
Een bioloog zal het beschrijven als cellen, gegroepeerd rond bepaalde functies, geprogrammeerd vanuit het DNA.
Een neurowetenschapper beschrijft zenuwbanen en elektriche aktiviteit daarop.
Enz ...
En het zal best zijn dat die wetenschappers elk op hun vlak steeds alles beter en fijner in kaart kunnen brengen.
Maar geen van deze beschrijvingen beschrijft de vrije wil of het bewustzijn, hooguit de hersenen.

Het is bijvoorbeeld toch ook niet omdat je automonteur bent dat je weet waar de auto geweest is, of dat je weet waar de auto nog overal naartoe zal rijden ? Ook al leer je als automonteur misschien nog alle dagen bij op technisch vlak.
De kennis over de auto zal de automonteur ook niet beperken in zijn toekomstige bestemmingen in vergelijking met een chauffeur zonder technische kennis.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef: Imo is verantwoordelijkheid dus heel goed mogelijk zonder vrije wil. Het is niet nodig dat een moordenaar uit vrije wil handelde om hem/haar uit de samenleving te willen verwijderen. Wanneer een boom een gevaar is voor de samenleving (bv rot geworden, kan omvallen) dan wordt deze ook verwijdert. De boom heeft geen vrije wil. Hetzelfde geld voor personen.

Mijn conclusie: Vrije wil is irrelevant voor verantwoordelijkheid.
Een moordenaar die bijvoorbeeld een hersenbeschadiging heeft en niet beseft dat hij tot moord in staat is tijdens een woedeaanval wordt inderdaad verwijderd. Net zoals een gevaarlijke boom. Omdat het een gevaar is voor de maatschappij. Omdat de maatschappij z'n verantwoordelijkheid neemt (via afgevaardigden) om de rest van de mensen te beschermen.

Maar we maken wel het onderscheid in verantwoordelijkheid van de 'dader'. De moordenaar die niet aansprakelijk wordt gesteld wordt geïnterneerd (tbs) en krijgt verzorging. Als hij ooit 'geneest' komt hij terug vrij. De internering is dan in dat geval ook geen 'straf'.
Een moordenaar waarbij wel geoordeeld wordt dat hij bij volle bewustzijn handelde wordt 'gestraft' met een gevangenisstraf.

We houden dus in het bepalen van de strafmaat wel rekening met de context, nature en nurture. Maar dit wil niet zeggen dat we de daden (moord bijvoorbeeld) ook ethisch anders gaan benaderen. Moord blijft moord. Het mededogen uit zich enkel in de strafmaat.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Verantwoordelijkheid

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
OBL-Rien schreef: Imo is verantwoordelijkheid dus heel goed mogelijk zonder vrije wil. Het is niet nodig dat een moordenaar uit vrije wil handelde om hem/haar uit de samenleving te willen verwijderen. Wanneer een boom een gevaar is voor de samenleving (bv rot geworden, kan omvallen) dan wordt deze ook verwijdert. De boom heeft geen vrije wil. Hetzelfde geld voor personen.

Mijn conclusie: Vrije wil is irrelevant voor verantwoordelijkheid.
Een moordenaar die bijvoorbeeld een hersenbeschadiging heeft en niet beseft dat hij tot moord in staat is tijdens een woedeaanval wordt inderdaad verwijderd. Net zoals een gevaarlijke boom. Omdat het een gevaar is voor de maatschappij. Omdat de maatschappij z'n verantwoordelijkheid neemt (via afgevaardigden) om de rest van de mensen te beschermen.

Maar we maken wel het onderscheid in verantwoordelijkheid van de 'dader'. De moordenaar die niet aansprakelijk wordt gesteld wordt geïnterneerd (tbs) en krijgt verzorging. Als hij ooit 'geneest' komt hij terug vrij. De internering is dan in dat geval ook geen 'straf'.
Een moordenaar waarbij wel geoordeeld wordt dat hij bij volle bewustzijn handelde wordt 'gestraft' met een gevangenisstraf.

We houden dus in het bepalen van de strafmaat wel rekening met de context, nature en nurture. Maar dit wil niet zeggen dat we de daden (moord bijvoorbeeld) ook ethisch anders gaan benaderen. Moord blijft moord. Het mededogen uit zich enkel in de strafmaat.

G
Klopt, maar wat we doen heeft alles te maken met waar we vandaan komen en "onze" emotionele toestand.
Niet zo heel veel met nuchtere argumenten. Ik zou dat dan ook niet willen gebruiken in het zoeken naar verklaringen voor verantwoordelijkheid of vrije wil.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie