Klimaat

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Klimaat

Bericht door mro »

Het is een marketingmisser geweest om te spreken van 'opwarming van de aarde'. Diegene die er het minst last van hebben wonen in een gematigd klimaat en denken (verkeerdelijk): 'joepie!'.

We hadden beter van bij het begin gesproken van 'de afkoeling van de aarde' ; het klinkt al veel dramatischer...
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Ik mag het hopen.

Welke stoplichten zijn dat, die er op groen staan voor afkoeling? Ik zie helaas alleen stoplichten op groen voor nog meer opwarming.

Heb je een termijn?
Na een El Niño volgt meestal een kouder La Niña-jaar, de zonneactiviteit is momenteel zeer laag (weinig tot geen zonnevlekken) en de noordelijke Atlantische oceaan zit nu in een afkoelende fase. De komende winter kan daardoor kouder dan normaal worden of zoals het KNMI graag verwoordt: kouder dan ooit. Gelukkig heb ik vorig jaar mijn houtvoorraad al extra aangevuld en vrijwel niets gebruikt in afgelopen winter, dus laat de kou maar komen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

OK, er zijn tientallen invloeden op de temperatuur, waarvan de meeste wijzen op temperatuurverhoging. Je wijst er 2 aan zijn die naar afkoeling wijzen, en "dus" krijgen we een koude winter. Right!

De afgelopen jaren was de zonne-activiteit relatief laag, maar de temperatuur is juist flink gestegen. En de atlantische oceaan heeft slechts op 1 plekje afkoeling laten zien.

Affijn, mijn hoeveelheid haardhout is nog nooit zo groot geweest, dus laat maar komen! Als 'ie komt. Komt niet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef: Komt niet...
Dus jij bent heel zeker?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

Maar we spreken elkaar in september, als het ijs op de noordpool weer helemaal hersteld is... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door OBL-Rien »

Even niets te doen.... of "fun with statistics"....

Door wat toeval kwam ik op het idee om van elke dag in het jaar de datum van het meest recente warmte record te vergelijken met de datum van het meest recente koude record.

Als het warmte record recenter was dan het koude record, gaf ik 1 punt.
Als het koude record recenter was dan het warmte record, gaf ik 0 punten.

Als de datums goed verdeeld zouden zijn zou ik verwachten dat er uit de som van alle punten dus 183 zou moeten komen (366 dagen in het jaar, want het schrikkeljaar doet ook mee)

Wie wil er een gokje doen?
Wat komt er uit de som van alle punten?

Helaas heb ik geen prijs voor je, maar je mag met de eer gaan strijken ...

Ik zal mijn resultaat morgen vroeg posten :D
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Schatting: Zomermaanden 66%, wintermaanden 80%, gemiddeld 73%. 366*73%=267 punten.

(De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook een kans zie dat we toch een heel koude winter krijgen; er hoeft maar weer een gekke straalstroom-blokkade te zitten op een verkeerd moment en het wordt hier lang koud. Maar de trend is duidelijk: winters veel warmer, rest van het jaar idioot weer (lang droog, lang nat, etc)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door OBL-Rien »

Wel Pietje, je zat er niet heel veel naast betreffende het totaal: 244

Ook je tendens voor zomer/winter is correct: de eerste en laatste 90 dagen in het jaar scoren samen 143 en de middelste 180 dagen komen op slechts 101.
Dus de winter 143/180 = 78%
En zomer: 55%

De zomer is statistisch waarschijnlijk binnen de marges, maar de winter duidelijk niet.
Ergo: voor ons land lijkt de opwarming vooral in de winter te gebeuren, en vrijwel niets in de zomer.

De eerder genoemde indicatoren zullen dan ook wel meer kans op een natte koele zomer geven dan op een strenge winter.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Klimaat

Bericht door JantjeV8 »

Een warme winter koelt het zeewater niet genoeg terug waardoor er in de zomer veel water verdampt en boven land weer uitregent.

Maar volgens mij is jullie conclusie weer loodrecht op wat ons ingedreund wordt: het droge zomers zouden we krijgen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Maar volgens mij is jullie conclusie weer loodrecht op wat ons ingedreund wordt: het droge zomers zouden we krijgen.
Ik geef niet veel om dat wat ons ingedreund wordt, maar ik hang ook niet aan "mijn" conclusies uit wat ik hierboven analyseerde. Daar zit niet veel voorspellende 'kracht' in :D

Ik hoor op dit moment veel verhalen over droog hier en daar, zelf heb ik er weinig last van. Mogelijk omdat we -volgens wikipedia- hier in een van de neerslagrijkste gebieden van NL zitten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Het maakt niet uit wat wij van het weer/klimaat vinden, de natuur draait nu als een tierelier met optimale groeiomstandigheden, voldoende zon, temperatuur, CO2 en neerslag. Eerlijk gezegd zie ik ook liever dit dan een lange hete en droge zomer.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Een warme winter koelt het zeewater niet genoeg terug waardoor er in de zomer veel water verdampt en boven land weer uitregent.
De energie die nodig is om water te verdampen is vele malen groter dan het verschil tussen een warme/koude winter aan zeewatertemperatuur geeft. Oftewel: een paar graden warmere zee verdampt maar minimaal makkelijker water.

Een warmere lucht er boven neemt wel veel meer waterdamp op. En daardoor ontstaan er makkelijker zware buien. De straalstroom wordt zwakker door een lager temperatuurverschil tussen pool en evenaar, waardoor weersystemen minder makkelijk verplaatsen. En dat vergroot de kans op wateroverlast: zwaardere buien die minder snel verplaatsen.
Maar volgens mij is jullie conclusie weer loodrecht op wat ons ingedreund wordt: het droge zomers zouden we krijgen.
Doordat de polen sneller opwarmen, krijgen we vaker te maken met weersystemen die blijven hangen. Dus als het droog is blijft het langer droog etc. Deze nattigheid is voor mij te wijten aan de krachtige el Nino; de zomer van 1998 (zomer na de vorige zware el Nino) was ook bijzonder nat.

Maar vergeet de hittegolven van de afgelopen twintig jaar niet: 2003 en 2006 waren genadeloos...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Klimaat

Bericht door Joepie »

Tja, grote denkers. Wereldwijde klimaatsystemen strekken toch echt verder dan het perceeltje waar je op woont.

Mensen slaan op de vlucht voor honger, leefgebieden worden onbewoonbaar, rivieren treden buiten hun oevers, ecosystemen verdrogen of verdwijnen, diersoorten sterven uit... het is allemaal niet erg want mijn moestuintje staat er lekker bij.

Je zou je eens in moeten denken hoeveel geluk je hebt gehad dat je in een gematigd klimaat bent geboren.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door OBL-Rien »

Joepie schreef:Je zou je eens in moeten denken hoeveel geluk je hebt gehad dat je in een gematigd klimaat bent geboren.
Dat is geen geluk, dat is het antropische principe. :)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Klimaat

Bericht door JantjeV8 »

Men weet niet beter. Het wordt pas erg als een ander er zich mee gaat bemoeien omdat die ander vindt dat het anders moet.
Plaats reactie