Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iedereen!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Evertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2014, 18:55

Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iedereen!

Bericht door Evertje »

Ik wil het volgende –misschien op het eerste gezicht gekke, niet-realistische- idee lanceren.
Wat misschien wel vaker gedacht en ten tonele is gevoerd, zal best, maar weet ik niet.

* Ieder mens op deze aarde krijgt gratis gebruik van gas, electriciteit, water en benzine.
* Dit gebruik wordt begrensd door een maximum per persoon of huishouden. Per maand of jaar o.i.d.. Hiervoor wordt registratieapparatuur ontwikkeld, zoals meters in woningen en vervoermiddelen.
* Olieproducenten krijgen betaald door de overheden.
* Er wordt een formule bedacht, waarbij energiegrondstoffenrijke landen een hogere prijs betalen dan energiegrondstoffenarmere.
* Hoe meer inwoners van een land, hoe lager de prijs.
* Hoe minder gemiddeld verbruik, hoe lager de prijs.

Voordelen
* Verkwistend gebruik aan banden = minder gebruik grondstoffen.
* Zuiniger gebruik wordt beloond met lagere prijs.
* Allerlei grondstoffenverkwistende apparatuur wordt minder gebruikt dan wel afgeschaft.
Dus ook minder gebruik van grondstoffen, benodigd voor dergelijke apparatuur.
* Minder milieuvervuiling door minder gebruik energiegrondstoffen en grondstoffen apparatuur.
* Strijd en ongelijkwaardigheid (OLIE!!) w.o. oorlog en onrecht, om energiegrondstoffen wordt beperkt. Meer welzijn voor alle mensen.
* ?? Wie vult aan?

Wie reageert?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door pelletpower »

Wat denk je zelf? Quatar laat zich uitbetalen volgens regels van de nederlandse overheid, de inwoners van Saoudi Arabie gaan waanzinnige prijzen aan de pomp betalen en voor de airco. En wij in Nl worden beloond omdat we een ledje inschroeven?
Of anders: buitenlandse mogendheden gaan de prijs van inlandse olie bepalen?
Of nog anders het bezit is in handen van het Midden Oosten en daar gaan zij vrijwillig de zeggenschap over afgeven?
Wat denk je nou werkelijk wat er voor revoluties gaande zijn geweest in Noord Afrika en Syrie? Dat draait puur op olie en geheime diensten. Voor mij was het onbegrijpelijk wat daar in korte tijd gebeurde, totdat het bericht kwam dat Amerika zelfvoorzienend kan zijn met schaliegas.
Erg naief.
Op dit moment zijn alleen de zon en de lucht nog gratis en zelfs dat kon wel eens gaan veranderen!
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Johndc »

Wie reageert?
Ik heb eigenlijk al betere moppen gehoord :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Tim »

Evert,

Het idee is eerlijk en eigenlijk best goed. Alleen zijn de mensen die eraan verdienen en de mensen die nu veel voor weinig krijgen het hier niet mee eens.

En laat die nou ook net de regels verzinnen...

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Dutch John »

Het idee lijkt op dat van het basisinkomen. Niet zo verkeerd, maar "gratis voor iedereen" bestaat niet. Ergens moet dat geld vandaan komen. Via omwegen is het toch uiteindelijk de verbruiker die gaat betalen. En omwegen komen de transparantie niet ten goede.

Ik heb het ooit op het peak-oil forum voorgesteld: een energiequotum voor iedereen. Elke inwoner krijgt een gelijke jaarlijkse hoeveelheid kWh toebedeeld. Overschotten en tekorten tussen inwoners zijn middels een online bank onderling te verhandelen. Grootverbruikers betalen via extra aan te schaffen quotum een opslag op de basisprijs. De zuinigen zien hun gedrag beloond, door verkoop van hun quotumoverschot.
Benzinebonnen zoals in 1973-1974, maar dan in een modern jasje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door deleted »

Maak de rekenoefening eens !

Wat waren de energievoorraden pakweg in 1950 ?
Hoeveel is er nu nog ?
Met hoeveel mensen zijn we mondiaal ?
Met hoeveel generaties (in de toekomt) willen we delen ?

Maak de deling ?
En?

We zitten al ver boven ons eerlijk deel in het westen ?
Vanaf nu al onze lokaal geoogste energie (zon, wind, ...) gratis naar de Afrikanen sturen ?
Geen energie meer weghalen uit andere werelddelen ?

Leuke rekenoefening.

G
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Ingir »

Dat de rekensom niet uitkomt is duidelijk en dat was ook allang bekend, ook is duidelijk dat de gevestigde belangengroepen niet zullen meewerken aan een dergelijk plan, allesbehalve... Maar dat neemt niet weg dat we zouden moeten streven naar een eerlijker verdeling, ik vind het idee van TS dan ook op z'n minst sympathiek en de moeite om in overweging te nemen. Misschien niet in de vorm zoals hierboven voorgesteld maar er zullen vast wel varianten te vinden zijn die (meer) recht doen aan de energiebehoefte van alle mensen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door benthuis »

Het enige waar ik direct invloed uit op kan oefenen is mijn eigen energie consumptie..
Ik draag mijn steentje wel bij door iig op 1 aarde te blijven qua verbruik.
En door te gaan met proberen dit naar beneden te krijgen, zodat er naast mn gezin iets overblijft voor een ander.

Bij jezelf beginnen, kunnen we vandaar uit invloed proberen uit te oefenen op de minder makkelijke factoren.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door pelletpower »

Ach welnee, 1 keer per jaar een bedorven voedselpakket is toch alles wat ze nodig hebben in Afrika?
Kunnen wij lekker ons ding blijven doen en hoeven we zeker niet te minderen.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Kunnen wij lekker ons ding blijven doen en hoeven we zeker niet te minderen.
Het aantal huishoudens in NL dat consumindert stijgt anders in rap tempo. Afgelopen jaren (2008-2012) is het aantal huishoudens in armoede gestegen door de crisis (faillissementen, meer ontslagen, zzp'ers zonder opdrachten) maar desondanks is het aantal huishoudens dat achterstanden heeft op de energierekening in 2012 gedaald. Ook is in 2012 het aantal huishoudens dat werd afgesloten van energie gedaald van 23.000 naar 20.000 dankzij schuldhulpverlening waarbij de schuldhulpverleners informatie krijgen over het energieverbruik van de huishoudens.

Mijn verwachting is dat het consuminderen de komende jaren flink zal toenemen... overigens ook het aantal woningbranden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:Het aantal huishoudens in NL dat consumindert stijgt anders in rap tempo.
Gelegenheidsobservatie: Wij zijn vandaag verhuist. We hadden 2 verhuizers om het spul in de wagen te zetten en over te karren.
Wie schetst mijn verbazing: 1 van de verhuizers is van mening dat het het beste is om je maandelijkse lasten te verlagen en te blijven verlagen voor zover mogelijk. De andere verhuizer had onlangs een rocket mass heater gebouwd en een permacultuur cursus gedaan.

:shock: :shock: :shock:

WTF is happening in holland? :mrgreen: :mrgreen:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gas, electriciteit, water en benzine gratis voor iederee

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
Ingir schreef:Het aantal huishoudens in NL dat consumindert stijgt anders in rap tempo.
Gelegenheidsobservatie: Wij zijn vandaag verhuist. We hadden 2 verhuizers om het spul in de wagen te zetten en over te karren.
Wie schetst mijn verbazing: 1 van de verhuizers is van mening dat het het beste is om je maandelijkse lasten te verlagen en te blijven verlagen voor zover mogelijk. De andere verhuizer had onlangs een rocket mass heater gebouwd en een permacultuur cursus gedaan.

:shock: :shock: :shock:

WTF is happening in holland? :mrgreen: :mrgreen:
Je loopt hopeloos achter, tegenwoordig verhuis je niet meer maar haal je het werk naar je woning. Daarom ook dat die verhuizers zo bezig zijn met consuminderen. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie