Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door OBL-Rien »

Offgridd schreef: het opslaan van zonnestroom in LiFePO4 accu's
http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=4321

:D
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Offgridd »

Heb de indruk dat dit veel kinderschoenenstadiumwerk is :D
Als je serieus wilt insteken met lifepo4 zou je een dual stack bottom balanced systeem moeten opzetten met bv 2 x 16 stuks 200 Ah lifepo4 cellen, bottom balanced uiterssrd!
Op het moment dat je de eerste stack laadt tot aan bv 3.4 volt (in de laatste drietiende volt zit weinig energie) kan de tweede ontladen worden.
Zoe houdt iedere stack zijn eigen cycles en als je de d.o.d. op 70% houdt kun je met CALB of Winston cellen tot makkelijk 2000-4000 cycles komen, goed voor minimaal 10 jaar accuplezier.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Dutch John »

Das mooi.... voor degenen die er de centen voor hebben liggen. Wie mooi wil zijn.....
Ik frot nog even door met m'n gebruikte semitractieaccu's uit vrachtwagens, die regelmatig gratis aangeleverd worden en waarvan in de bijna vier jaar dat ik ze gebruik er nog niet één gesneuveld is.

Laat eens een plaatje zien van jouw installatie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Offgridd »

Beste DJ
In de (ecologie)wereld heb je twee soorten mensen: pragmatici die uit losse verkrijgbare materialen een werkend systeem maken dat misschien niet helemaal perfect is en mensen die heeeel lang nadenken om de holy grail bij elkaar te sprokkelen die wellicht nooit bereikt gaat worden :D
Ik vrees dat ik tot de laatste categorie behoor en heb mijn lat erg hoog liggen en denk liever tien keer na voordat ik een kluitje calbs koop en een mooie nieuwe tweecilinder watergekoelde diesel om hier een energiezuinige wkk van te maken met zelf gemaakte pmm synchrone gwnerator.
Kan zomaar nog eventjes duren en staat het enorme respect voor mannen die een vovo ombouwen naar een houtgestookte versie niet in de weg :fff
Ondanks bovenstaand denk ik er zwaar over om een dieselblokje op de sloop te halen en zelf een uitlaatgaswisselaar te maken, al is het alleen al om in afwachting van budget voor 20kWh aan accu's met het produceren van warm water de kwh meter te laten terugvliegen naar nul :fff
Lijkt me leuk om kennis te maken met je op de open dag!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Dutch John »

Duidelijk.... en eerlijk!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Offgridd
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 jul 2014, 19:52

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Offgridd »

Beste DJ,
E.e.a. Teruglezend kan ik je blij maken (althans binnen het kader van dit topic): Je hebt 18 miljard te besteden!!, ruimte te over voor allemaal nieuwe en hightech spullen om de wereld een heel stuk beter te maken. Ben erg benieuwd hoe jij die zou invullen als je je wensenlijst op basis van de mooiste techniek die beschikbaar is mag invullen :mrgreen:
Wellicht een leger aan adviseurs die de mensen leert zuiniger om te gaan met de resources van deze mooie planeet?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Ingir »

Offgridd schreef:Beste DJ,
E.e.a. Teruglezend kan ik je blij maken (althans binnen het kader van dit topic): Je hebt 18 miljard te besteden!!, ruimte te over voor allemaal nieuwe en hightech spullen om de wereld een heel stuk beter te maken. Ben erg benieuwd hoe jij die zou invullen als je je wensenlijst op basis van de mooiste techniek die beschikbaar is mag invullen :mrgreen:
Wellicht een leger aan adviseurs die de mensen leert zuiniger om te gaan met de resources van deze mooie planeet?
Het bedrag is inmiddels bijgesteld naar 55 miljard (in 15 jaar). Al was het maar om aan de voet van elke windmolen een speeltuin aan te leggen ter compensatie van de overlast en planschade van omwonenden.

Een leger adviseurs is niet nodig, daar zijn er juist te veel van. Er is vooral durf nodig van politici om te doen wat nodig is namelijk erkennen/accepteren dat er systeemfouten zitten in onze maatschappij en deze stuk voor stuk te elimineren danwel terugdringen:
- aardgasbaten en energiebelasting/accijnzen gebruiken voor lopende rekening
- hypotheekrenteaftrek
- ontslagrecht
- overhead overheid
- belasting op arbeid
- uitkeringen (bijstand, WW, WAO en AOW)
Genoeg werk, dus armpjes uit de mouwen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Dutch John »

Offgridd,

Ik geloof niet dat nog meer high-tech voor een betere wereld gaat zorgen. Alle wererldveranderende uitvindingen zijn vóór en in de eerste helft van de vorige eeuw gedaan. Wat erna kwam en komt zijn verbeteringen, maar vooral meer van hetzelfde. Zonnecellen brengen nog steeds hetzelfde rendement, zijn alleen goedkoper geworden. Auto's brengen je nog steeds van A naar B, maar zijn de helft zwaarder door de luxe. En smartphones zijn prachtige dingen, maar meer gadget dan een nuttig ding om mee te bellen. De overvloed aan consumentisme verwatert de kwaliteit van het leven.

En wat heeft dit alles ons gebracht: buiten wat comfort ook een heleboel schulden. Iemand gaat dat een keer betalen. Dus laten we daar dat geld voor benutten.

Groet,
DJ
Ps: naar adviseurs met het mooiste verhaal wordt geluisterd, niet naar degenen met realistische en pragmatische voorstellen.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat zou jij doen met 80 miljard euro?

Bericht door Ingir »

Niet de molens worden gesubsidieerd maar de stroom die ze opwekken. En dan niet voor een vaste prijs per kWh maar een variabele prijs die afhankelijk is van de omvang van de onrendabele top. Dat wil dus zeggen dat de werkelijke SDE+ subsidie (lees: heffing ODE op je energierekening) afhankelijk is van zowel de werkelijke exploitatiekosten en de actuele marktprijs van stroom.

De subsidie is vooral begroot op 15 jaar x 3,5 miljard euro (52,5md) op basis van een marktprijs van 5 eurocent per kWh en productiekosten 15 eurocent. De subsidie bedraagt dus 200% van de fictieve marktwaarde. Dat is al vreemd, als ik subsidie ontvang op zonnepanelen of dubbel glas is dat doorgaans een fractie van het investeringsbedrag...

Het is echter al bekend dat de marktprijs daalt door het opstellen van windmolens omdat windstroom voorlopig nog alleen opgewekt kan worden met back-up van fossiele centrales zodat er feitelijk overcapaciteit geplaatst wordt. Op dagen met veel zon/wind is er een overschot aan waardeloze stroom die de marktprijs onderuit haalt. Afgelopen jaar is zelfs geld toe gegeven om de duurzame stroom kwijt te raken. Nu NL ook een duit in het zakje gaat doen met nog meer overcapaciteit door 3.000 windmolens zal de marktprijs langere tijd in het jaar negatief zijn. Met een gemiddelde marktprijs van 0 eurocent per kWh gaat de SDE+ subsidie naar 15 eurocent/kWh ofwel 15/10 x 52,5 = 78,8 miljard euro.

Daarbij komt nog dat de hoeveelheid opgewekte stroom niet hetzelfde is als de hoeveelheid benutbare stroom. In het proces treden veel verliezen waardoor uiteindelijk zo'n eenderde werkelijk benut wordt. Voor elke nuttig gebruikte kWh windstroom worden er dus 3 opgewekt en gaan er 2 verloren. Uiteraard betalen we wel subsidie over die 3 kWh.

De overheid zou die 80 miljard ook kunnen gebruiken om onze staatsschuld te verlagen, de teller staat nu zo rond de 456 miljard euro en loopt snel op dankzij rentelasten. Dat probleem is veel groter dan de behoefte aan waardeloze groene stroom.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Tim »

Whahahah,

Het moet niet gekker worden Ingir, 60% verlies na de opwekker, geld toegeven...200% WHOHAHAHAa

Volgens mij is 75% van jouw verhaal fictief.

De centrales die op en af schakelen agv van vraag en aanbod draaien ook geen 60% rendement. Eerder 30%, omdat ze stokoud zijn. Ik zowat geboren naast zo'n ding, surf al bijna 30 jaar en het water is er nog steeds lekker warm op maandagmorgen.

Ook als het flink waait.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door OBL-Rien »

Je kunt nu al participeren met slechts 25 euro in een windpark!
Snel, zo'n gelegenheid komt niet weer!

Wie wil er nog?

Deze bubble is aan het barsten IMO...

PS: Al die participatie projecten hebben slechts 1 doel; de maatschappijen weten dat de windmolens geen rendement op het kapitaal opleveren, dus proberen ze met vreemd geld de parken te bouwen en dan zelf (een deel van) de subsidie voor de stroom op te strijken. Dit is in dezelfde categorie te zien als de banken die hun (slechte) hypotheek leningen doorverkopen aan "beleggers" en enkele de service kosten zelf casseren.
Als je tenslotte geen eigen kapitaal hoeft te investeren is je rendement oneindig. (Want gedeeld door nul)

Oh, en als je denkt "zo stom ben ik niet", denk dan ook even aan je pensioen geld, waar investeert je pensioen verzekeraar?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door pelletpower »

Datzelfde geldt voor:
containerschepen
films
vakantieparken
enz.

Vreemd kapitaal aantrekken heet dat, daar heb je meer verstand van dan ik Rien. (Tenminste ik heb weinig/geen verstand van beleggen etc). Hoeft dus niet per definitie een bubble te zijn. Raet zocht het wat molenparken betreft vooral in de vermogende partikulier en de daarbij behorende belastingaftrek. De cooperaties draaien volgens mij niet slecht en zijn derhalve niet verkeerd om in te investeren?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Ingir »

In Duitsland hebben banken en investeringsmaatschappijen/projectontwikkelaars besloten niet langer in duurzame projecten te investeren omdat de businesscase voor stroom helemaal verziekt is. Stroom is vrijwel waardeloos geworden en daarmee valt niets meer te verdienen. Die participaties voor particulieren heeft twee doelen:
- kostenoverschrijding "delen" met participanten
- wegnemen bezwaren bij omwonenden (verzet!)

Gisteren was nog op het Journaal dat omwonenden gecompenseerd worden voor de overlast met maximaal € 3.000 per windmolen ... wie wil dat nu niet? Niet erbij vermelden uiteraard dat die € 3.000 niet uitgekeerd wordt per omwonende maar dat daarvoor een wipkip in de woonwijk wordt geplaatst of een hek geplaatst wordt voor een hondenuitlaatveldje... Het is zó gemakkelijk om de boel te belazeren.

Nog een leuk feitje: in de Rapportage Hernieuwbare Energie 2003-2013 (Rijksdienst Ondernemend Nederland) wordt vermeld dat in 2013 642 miljoen euro subsidie is toegezegd voor 404 MW toegezegd vermogen aan windmolens, dat is dus 1,59 miljoen euro per MW. Voor zonnepanelen is dat 121 miljoen euro, 133 MW en dus 0,91 miljoen euro per MW. En zonnepanelen worden nog steeds goedkoper, volgens hetzelfde rapport kostte een Wp in okt 2011 € 2,29 en in okt 2013 €1,07... Lijkt mij voldoende reden om wat minder windvaantjes te plaatsen en meer zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat zou jij doen met 80 miljard euro?

Bericht door deleted »

Ingir schreef:Op dagen met veel zon/wind is er een overschot aan waardeloze stroom die de marktprijs onderuit haalt. Afgelopen jaar is zelfs geld toe gegeven om de duurzame stroom kwijt te raken.
Ingir schreef: Lijkt mij voldoende reden om wat minder windvaantjes te plaatsen en meer zonnepanelen.
Hoe zou je dat als beleidsmaker dan uitleggen ?
Dagen dat zonnepanelen (met een mooi rendement) leveren hebben we al meer aanbod dan vraag.

Als we zonnepanelen (in overcapaciteit) gaan promoten voor de minder zonnige dagen (als hun rendement niet goed is)wordt het nooit een rendabele investering (en dan tel ik in EROI, niet in de onbetaalbare/onhoudbare subsidiesystemen)

Komt uiteindelijk op de vraag neer:
"Hoe zou jij (als beleidsmaker) de elektriciteit jaarrond leveren/produceren ?"

En het gaat daarbij niet om wat je kan uitsparen, maar om het gedeelte dat geleverd moet worden.
Huizen isoleren/renoveren kost bijvoorbeeld ook energie/elektriciteit.
Bouw- en isolatiematerialen produceren kost ook energie.

Dus de vraag is waar gaat die energie dan vandaan (blijven) komen ?


G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat zou jij doen met 18 miljard euro?

Bericht door Dutch John »

Steenkool. Goedkoop. Blijft langer leverbaar dan aardgas. Atoomstroom ligt momenteel weer gevoelig. En de twee hier mogelijke alternatieven zijn te duur en inconsistent. Met die laatste doen we toch maar wat voor het oog van het volk en omdat er nog wat afspraken liggen die nagekomen moeten worden.

En wij maar denken dat onze beleidsmakers een lange termijnvisie ontberen. Of ben ik nu cynisch....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie