Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Ik las het anders Paul: JWardenier heeft de SLIMME meter geweigerd, niet perse het alternatief dat dus die afstandsbediening niet heeft, maar daar had de energiemaatschappij hem geen uitnodiging voor gestuurd.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Dat komt dan vanzelf alsnog. Vasthouden aan de draaispoelmeter is dus onmogelijk.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Dat zal inderdaad de eindconclusie zijn.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Maar je kunt het wel zo lang mogelijk rekken en zodoende automatisch salderen zonder bemoeienis van buitenaf.

Bepaalde mensen hier op het forum hadden voorspeld dat dit jaren geleden al afgeschaft zou worden, maar voorlopig werkt het nog steeds.
Je zal op basis van die glazen bol maar besloten hebben toen geen PV te nemen, terwijl je de investering nu al terug kon hebben verdiend.

De wet waar aan wordt gerefereerd is volgens mij nog een wetsvoorstel, en nog geen wet. Kan, als 'ie wordt ingevoerd, ook nog betekenen dat de exacte datum voor de verpichting van een "slimme" meter later wordt dan nu voorgesteld. Is al eerder gebeurd met de afschaffing van saldering.

Ik zie nog steeds geen goede reden om nu al je draaispoelmeter in te ruilen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

dormos schreef: 31 okt 2019, 08:43Je zal op basis van die glazen bol maar besloten hebben toen geen PV te nemen, terwijl je de investering nu al terug kon hebben verdiend.
Idd, hier draait ie nog steeds terug. Volledig terugverdiend zonder een cent subsidie of btw restitutie.

Alleen een beetje buffering op het lokale net. Maar dan ook alleen bij ons in de straat, want gezien de inzet van PV in onze straat, zijn mijn kW nooit aan de trafo toegekomen. Ik heb dus eigenlijk gezorgd voor extra winst voor het energiebedrijf. Veel minder verlies op de kW's bij de buren geleverd.

Allemaal plusjes!

Tim
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens dit artikel van vereniging Eigen Huis gaan er tenslotte overal slimme meters komen.
Weigeren zou een boete opleveren. Hoeveel, hoe vaak etc?? Geen idee.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/ ... g|bullet#/
Change, before you have to.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Dit schreef Paul dus ook ,maar zo ik het gelezen heb mag je dus dan ook een digitale meter laten plaatsen die niet op afstand uit te lezen is .
Ik heb de slimme meter geweigerd ,in het aanbod zat nog geen digitale meter .
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Albert van WdJ »

jwardenier schreef: 09 nov 2019, 10:25 Dit schreef Paul dus ook
Zover had ik niet terug gelezen.

Dit komt alleen van een jurist van vereniging Eigen Huis.
Dat is nu niet iets om direct een hogere waarde aan te hechten.
Maar er wordt dus door diverse instanties over nagedacht.

Ben heel benieuwd hoe de regeling tenslotte zal worden, met salderen, soorten meters en evt. boetes.
En of de echte motieven voor deze verandering wel genoemd zijn.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

De motieven zijn m.i. glashelder: een middel krijgen waarmee eigen productie belast kan worden. Nevenvoordeel is dat je je eigen verbruik veel nauwkeuriger kunt monitoren en hopelijk helpt dat voldoende mensen om hun verbruik te verlagen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar dan komt de knutselgroep om de hoek die zelf een accu om weten te bouwen, en hoeveel heeft Pietje Particulier dan voor zichzelf gewonnen en gebruikt?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Ook dan hebben ze een doel bereikt: voorkomen van overbelasting van het net. Je mag immers ook voor eigen gebruik bier brouwen zonder er accijns over te hoeven betalen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 10 nov 2019, 11:00knutselgroep
Dat is nogal wat investering en werk om zoiets te maken. Heb voor een project een aantal "grote" lipo accu's gemaakt (gepuntlast met een puntlasapparaat gebouwd van een oude magnetrontransformator). Het is bedroevend wat de financiële- en tijdsinvestering is voor een kWh. Over de negatieve milieueffecten rondom de winning van lithium en het maken van de losse cellen hebben we het dan nog niet eens.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door jwardenier »

Of het doel is ,overbelasting van het net te voorkomen ,daar heb ik mijn twijfels over ,heeft volgens mij iets met controle/ afhankelijkheid en betalen te maken ,dit hebben we met landbouw huisdieren gezien ,en ook met landbouw gewassen ,en er dreigen voor hobby dieren nog meer controle middelen te komen ook voor bijen, kippen enz .ook al heb je er maar een paar .Hopelijk weet de minister v landbouw deze te voorkomen .
Je mag bier voor jezelf brouwen ,stroom zelf gebruiken ,maar mag je ook de aansluiting opzeggen , m a w zijn we niet tot een aansluiting verplicht .
Bij de aansluitplicht op het riool heb ik van alles uit de kast gehaald om hier onderuit te kunnen ,we hergebruiken al het water , voor ons is dit het eind van de pijp .
Wat Jantje aanhaalt ,knutselgroep die zelf een accu weet in elkaar te knutselen .
Na het afsluiten van de boiler hou ik een verbruik over van ong 1000 kw ,hier valt nog wat af te snoepen door enkele machines te vullen met voor verwarmt water ,en na afscheid van nog wat stekkers denk ik het verbruik op onder de 800 kw te kunnen krijgen .
Bij Louwteg hadden ze een voorbeeld van een 12 v installatie ,het lijkt mij dan wel wat om die kant op te gaan .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

John, met jouw verbruik zou je compleet offgrid kunnen gaan. Het is haast niets. Hou je je aansluiting en maak je die zo licht mogelijk, dan krijg je nog geld toe in de vorm van energiebelasting.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 10 nov 2019, 13:02 Of het doel is ,overbelasting van het net te voorkomen ,daar heb ik mijn twijfels over
Ik heb een tijdje in de e-wereld meegelopen toen ik met laadpunten voor elektrische auto's bezig waren. Eén van onze aandeelhouders was Alliander. De cijfers logen er niet om: bij veel elektrische auto's en een grote toename van decentraal duurzaam opgewekte energie heeft het elektriciteitsnet enorme investeringen nodig. Wordt dat slim gedaan, met slimme elementen in het net, dan scheelt dat ettelijke tientallen miljarden Euro's, zo wezen de rapporten uit.

Dat was voor hen destijds reden om in ons clubje te investeren en zo mee te helpen een slimme laadpaal te bouwen.

En over belasting en terugleveren gesproken; ik vind het volstrekt normaal dat als Klaasje in de zomer 3.000 kWh teruglevert en in die in de winter dan weer verbruikt, dat ie over die 6.000 kWh iets van een bijdrage betaalt om het netwerk te onderhouden. Hij maakt er ten slotte gebruik van, toch?

Sterker nog, het zou natuurlijk fantastisch zijn als de energiemarkt totaal geliberaliseerd wordt en iedereen kan profiteren van de fluctuaties in zon / wind, et cetera. Maar, daar ben ik dan weer vrij pessimistisch over. Dat recht zal voorlopig nog wel voorbehouden blijven aan de grote clubs.

En zo kom je dan wat mij betreft uiteindelijk gewoon weer terug bij het begin: minder gebruiken is het enige wat echt telt.
Plaats reactie