Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Voorlopig zie ik meer rendabiliteit te halen uit een draaischijfmeter, dan uit een auto. Wat is eigenlijk de terugverdientijd van een auto?
Dus: slot op de meterkast, hond ervoor en de deurbel uit. Geen medelijden met elektriciteitsnetbeheerders, zo'n schatjes zijn het niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Ik heb me maar eens aangemeld bij Energieleveren.nl, datum ver weg geprikt, vermogen van de installatie verzonnen en laat ze maar komen met de aanval op de slimme meter...

Binnen een uur had een mail terug met de volgende opmerking:
Uw meter in de meterkast
Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter. Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren. Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op. U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.
Dus als je geen slimme meter hebt krijg je gratis een slimme meter... blijkbaar kennen ze de volksaard goed. Bovendien bluffen ze dat de meter apart de teruglevering moet kunnen registreren, als je niet op de hoogte bent dan neem je dat maar voor waar aan en zo zwijnen ze overal binnen.

Mijn buren had ik nog zo gewaarschuwd dat ze bij aanmelding gemakkelijk in de val kunnen lopen door hun Ferrarismeter te laten vervangen door een slimme meter. Twee weken geleden zag ik een busje van Liander voor de deur staan, een week voor de plaatsing van de zonnepanelen...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

De dag dat het variabel tarief er komt zal de logica natuurlijk omgedraaid worden: wie geen slimme meter heeft zal -jammer maar helaas- niet kunnen profiteren van het goedkope tarief omdat ze het niet kunnen registreren ...
En zo wordt het toch weer het probleem van de klant. En gratis zal die meter dan ook niet meer zijn.

Zolang je afhankelijk bent van een systeem moet je niet in de illusie leven dat je aan het langste eind kan trekken ...

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Ik vertrouw er volledig op dat overheid, netbeheerders en energieleveranciers diverse manieren zullen vinden om weigeraars te pesten, zeker met hogere tarieven. Dat geeft mij alleen maar meer motivatie om nog zuiniger om te springen met energie en mijn stroom- en gasverbruik te minimaliseren door op hout te stoken en zonnepanelen te plaatsen. Zij verhogen het tarief, leg ik er weer wat zonnepanelen bij tot ik een overcapaciteit heb waar ik vrijwel de hele winter mee kan doorkomen. Eind van het liedje is dat ik allereerst de gasaansluiting opzeg en volledig verder ga op hout en stroom. Bij voldoende dekking met zonnepanelen en gewenning aan niet-constante beschikbaarheid over stroom zeg ik ook de stroomaansluiting op.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door holtere »

Gisteren is hier de meter vervangen.
Komt een mannetje aan de deur met: uw meter is afgekeurd en moet vervangen worden. Weigeren zat er niet in omdat de meter "afgekeurd" is. Anders stroom eraf! Bij een grootscheepse wisselactie in de buurt, dus zonder afkeur mag je wel weigeren!
Nu een nieuwe maar "domme" meter gekregen met 4 tellers zonder communicatiemogelijkheid.
Telling is: dagstroom leveren / dagstroom terugleveren. Nachtstroom leveren / nachtstroom terugleveren. Bovendien allemaal lastig af te lezen :cry:
Wel bedacht dat we waarschijnlijk toch voor dag en nachttarief moeten gaan :?:

Grz,
Holtere
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Daar ben ik nou benieuwd naar Ingir, in hoeverre het niet aanwezig zijn van electr geaccepteerd wordt.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Ha,

Van mij mogen ze 20 euro per kWh gaan rekenen, we zitten netto toch op nul.

Supersport: Denk je dat wij ooit richting 0ct per kWh gaan betalen.....Reken er maar op dat dat feestje alleen geldt als je het teruggeleverd hebt.

Tim
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door supersports400 »

Tim,

Nee, zeker niet, de prijs van een kWh zal berekent worden naar draagkracht van de middenmoot van de samenleving (de welbekende 80%), hoe dan ook. De kosten van energie voor een gezin zijn een vast deel van het inkomen dat was al zo in de vorige eeuw, en dat zal ook de volgende eeuw zo zijn. Of dat nu de energie zelf is, belastingen zijn over de energie, belasting over zonnepanelen, aansluitkosten of wat dan ook, deze variabelen zullen gezamenlijk altijd een gelijke financiële druk vormen op het inkomen, net als voedsel.

De kosten van voedsel en energie zullen altijd een redelijke vaste verhouding hebben tov een modaal inkomen. Een samenleving waarin dat niet zo is kan niet functioneren op de manier die we gewend zijn.
Laatst gewijzigd door supersports400 op 08 jan 2015, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Daar ben ik nou benieuwd naar Ingir, in hoeverre het niet aanwezig zijn van electr geaccepteerd wordt.
Hetzelfde geldt voor de wateraansluiting. Er is maar één manier om daar achter te komen en de eerste stappen naar dat punt zijn reeds gezet...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Nu maak je me helemaal nieuwsgierig
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door le_pilaf »

Een journalist heeft in het nieuws gebracht, dat de slimme meter uitlezing te eenvoudig aan te vragen is.
Dit is identiteitsfraude dit hebben ze nu moeilijker gemaakt door de eerste keer je metercode in te voeren en te vergelijken in hun database .
Dan kan je gewoon verder gaan met het besparen van energie, waar we het hier bij XXXXXX allemaal voor doen.
Dit geld natuurlijk voor de kleine criminaliteit maar wat gebeurt er met de big data in de kleine lettertjes (bv gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek enz:)

Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Ha,

Kijk voor de gein eens op hoeveel relatief nieuwe meters per 1 jan 2015 ineens zijn afgekeurd.

http://www.verispect.nl/afgekeurde-gas- ... rs/item147

Buk maar....
Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Tim schreef:Kijk voor de gein eens op hoeveel relatief nieuwe meters per 1 jan 2015 ineens zijn afgekeurd.

http://www.verispect.nl/afgekeurde-gas- ... rs/item147

Buk maar....
Tim
De informatie die helaas niet wordt gegeven is de hoeveelheid meters in gebruik per afgekeurd type, waarom de meter zijn afgekeurd en welk percentage daarvan een huishouden met PV betreft... Ook zou het wel interessant zijn om te weten of de afkeuring van E-meters van ongeveer dezelfde orde is zo'n 15 jaar geleden (toen er nog nauwelijks zonnepanelen waren). Ik zie er wel een WOB-procedure in.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Pietje »

Wat mij opvalt in de getallen is dat al deze meters binnen een periode van 10 jaar worden afgekeurd, terwijl de revisiedatums in een periode van ruim 40 (!) jaar zijn gevallen. Het zou dus redelijk zijn als de afkeurperiode ook tenminste in 40 jaar zou plaatsvinden. Oftewel: er meters die 30 jaar te vroeg worden afgekeurd. :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door ritsaert snijder »

@Ingir,
en bij welk bestuursorgaan wil je dan een WOB verzoek indienen?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie