Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

Lees ik dat we dit jaar 190 miljoen euro meer energiebelasting gaan betalen om de wegvallende inkomsten van de afgeschafte kolenbelasting (Energieakkoord) te compenseren... daar was de energiebelasting niet voor bedoeld!
Energiebesparing is zo'n beetje het belangrijkste speerpunt van het akkoord. Beetje vreemd dat de BTW op isolatie dan verhoogd wordt.
Decentrale opwekking door coöperaties wordt gefrustreerd met onmogelijke voorwaarden en de postcoderoos.
Decentrale opwekking wordt sowieso niet op prijs gesteld, het energieakkoord is hier eerder ontmoedigend en de voorgenomen afschaffing van de salderingsregeling maakt zonnestroom minder rendabel.

Consumenten worden wel geacht alle kosten voor het energieakkoord te dragen (via verhoogde energiebelasting). Ik vind dit niet meer uit te leggen en vraag me af of de 40 ondertekenaars van het akkoord dit ook echt voor ogen hadden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:Consumenten worden wel geacht alle kosten voor het energieakkoord te dragen (via verhoogde energiebelasting). Ik vind dit niet meer uit te leggen en vraag me af of de 40 ondertekenaars van het akkoord dit ook echt voor ogen hadden.
Elke belasting wordt uiteindelijk altijd op de consument verhaalt.

Overigens had de groene rekenkamer een tijdje terug een heel aardige analyse over hoeveel belasting extra het (oude?) energie akkoord nodig zou maken. Dat bleef niet bij 190 miljoen....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:Elke belasting wordt uiteindelijk altijd op de consument verhaalt.

Overigens had de groene rekenkamer een tijdje terug een heel aardige analyse over hoeveel belasting extra het (oude?) energie akkoord nodig zou maken. Dat bleef niet bij 190 miljoen....
Die 190 miljoen is de verhoging voor dit jaar en is slechts een aanloopje, even aankijken of er veel protest klinkt en dan elk jaar er een schep bovenop. Niet te weinig want duurzaam is nu eenmaal duur maar ook niet te veel want anders zou het te veel gaan opvallen en zou het draagvlak wel eens kunnen wegvallen. Vijf jaar lang de energiebelasting jaarlijks met bijvoorbeeld 15% verhogen geeft de benodigde verdubbeling van de energiebelasting.

Uiteindelijk zal de energiebelasting vooral door de laagste inkomens opgebracht moeten worden die geen middelen hebben om de woning te (laten) isoleren en het dak vol te leggen met zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Dutch John »

Het leven is nu eenmaal niet eerlijk en brengt slechts twee zekerheden.... Verder is het wel te begrijpen. Een overheid die er nu pas achterkomt dat ze geld tekort komt en misschien zelfs denkt de burger via de portemonnee te motiveren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:Uiteindelijk zal de energiebelasting vooral door de laagste inkomens opgebracht moeten worden die geen middelen hebben om de woning te (laten) isoleren en het dak vol te leggen met zonnepanelen.
Ik denk dat ook de zonnepaneel bezitters er aan zullen moeten geloven.
Dit is een minderheid van de bevolking, en gemakkelijk identificeerbaar. De overheid heeft al de adressen van iedereen die subsidie heeft aangevraagd. Bovendien heeft deze middelklasse vaak meer geld.

Gaat komen....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Het leven is nu eenmaal niet eerlijk en brengt slechts twee zekerheden.... Verder is het wel te begrijpen. Een overheid die er nu pas achterkomt dat ze geld tekort komt en misschien zelfs denkt de burger via de portemonnee te motiveren.
Zou de overheid dan ook al doorhebben dat de opbrengst van de energiebelasting na eerst gestegen te zijn vooral zal gaan dalen? Stijgende energieprijzen motiveert om energie te besparen waardoor het energieverbruik en dus de energiebelasting daalt. Het is dan ook onmogelijk de opbrengsten van energiebelasting op peil te houden. Naarmate het tarief verder wordt opgevoerd wordt en tegelijk zonnepanelen verder in prijs dalen wordt het aantrekkelijker om netstroom zoveel mogelijk te vermijden. Uiteindelijk zullen steeds meer mensen de gas- en stroomaansluiting opzeggen om alle benodigde energie zelf op te wekken, eventueel samen met buren.

Energiebedrijven draaien nu al in de rode cijfers omdat de energievraag daalt en hun centrales stilstaan vanwege gratis stroom uit Duitsland. Verhoging van de energiebelasting zal dit proces alleen maar versnellen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
Ingir schreef:Uiteindelijk zal de energiebelasting vooral door de laagste inkomens opgebracht moeten worden die geen middelen hebben om de woning te (laten) isoleren en het dak vol te leggen met zonnepanelen.
Ik denk dat ook de zonnepaneel bezitters er aan zullen moeten geloven.
Dit is een minderheid van de bevolking, en gemakkelijk identificeerbaar. De overheid heeft al de adressen van iedereen die subsidie heeft aangevraagd.

Alsof je je ziel verkocht hebt aan de duivel, nietwaar?

In België is de PV-bedrijvigheid compleet weggezakt nu er een netvergoeding betaald moet worden van ca. € 60 per kWp per jaar. Dat roomt de zonnewinst heel aardig af. In Duitsland is het infeedtarief verlaagd en in Denemarken is de salderingslimiet verlaagd. Ook in NL is zoiets te verwachten, ik gok op afschaffing salderingsregeling via de uitrol van slimme meters (nog zo'n duivelse vinding die door de overheid gepushed wordt). Het eindresultaat zal wel zijn dat men massaal accu's gaat kopen om de zonnestroom niet op het net te bufferen maar zoveel mogelijk direct te verbruiken en de rest op te slaan in accu's. Dan staat de overheid machteloos.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Pietje »

Accu's, dat schiet op...
Het wordt tijd dat mensen kabeltjes naar de buren gaan leggen, en afspreken wie de wasmachine hoe laat aan zet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door pelletpower »

Ja daar zit ik ook aan te denken. Nu nog snel een set bijleggen om met saldering snel af te kunnen schrijven. Als de regeling dan verdwijnt aanbieden aan de buren met 10 procent korting. Kortom, voor elk probleem is een oplossing.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door deleted »

Meerdere problemen zelfs per oplossing :fff

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Accu's, dat schiet op...
Het wordt tijd dat mensen kabeltjes naar de buren gaan leggen, en afspreken wie de wasmachine hoe laat aan zet.
Ik denk ook dat de toekomst is aan mini-netwerkjes met daarin duurzame opwekking, buffering in accu's, back-up met fossiel, eventueel van een externe energieleverancier. In dat netwerk kan ook de geringe warmteproductie via een gezamenlijke bodem/water-warmtepomp worden verzorgd. Die leveren voldoende vermogen voor 5-7 passiefhuizen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Ik denk ook dat de toekomst is aan mini-netwerkjes met daarin duurzame opwekking, buffering in accu's, back-up met fossiel, eventueel van een externe energieleverancier. In dat netwerk kan ook de geringe warmteproductie via een gezamenlijke bodem/water-warmtepomp worden verzorgd. Die leveren voldoende vermogen voor 5-7 passiefhuizen.
Ik lees hier heel veen high tech oplossingen. Reken er eens de EROEI op na, en je zal er zo een aantal oplossingen uit gaan strepen. En wat hou je over? Low tech. Hout. Collectoren ipv PV, c'est toute... En hard werken ;-)

Overigens een heel belangrijk onderwerp in deze discussie: op dit moment draait alles er om om de consument alle energie te kunnen leveren op elk moment dat de consument er om vraagt. Dat zullen we snel los moeten laten... Gebruik energie als die beschikbaar is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef: Zou de overheid dan ook al doorhebben dat de opbrengst van de energiebelasting na eerst gestegen te zijn vooral zal gaan dalen?
Nee, de visie van een overheid strekt zover niet.
Uiteindelijk zullen steeds meer mensen de gas- en stroomaansluiting opzeggen om alle benodigde energie zelf op te wekken, eventueel samen met buren.
Vergeet het. Ik heb een autonoom systeem op zon en wind. Economisch onverantwoord, want de financiële ROI is lager dan 1. De EROEI is dan zeker lager dan 1. Alleen al de accu's zijn versleten voordat je ze hebt terugverdiend.
Bovendien zul je het regelmatig wekenlang zonder stroom moeten stellen. Elektriciteit bestaat bij de gratie van fossiel.

Alleen de accu biomassa doet het altijd. Maar dat is er niet genoeg voor iedereen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door OBL-Rien »

Ingir schreef:In België is de PV-bedrijvigheid compleet weggezakt nu er een netvergoeding betaald moet worden van ca. € 60 per kWp per jaar. Dat roomt de zonnewinst heel aardig af. In Duitsland is het infeedtarief verlaagd en in Denemarken is de salderingslimiet verlaagd. Ook in NL is zoiets te verwachten, ik gok op afschaffing salderingsregeling via de uitrol van slimme meters (nog zo'n duivelse vinding die door de overheid gepushed wordt). Het eindresultaat zal wel zijn dat men massaal accu's gaat kopen om de zonnestroom niet op het net te bufferen maar zoveel mogelijk direct te verbruiken en de rest op te slaan in accu's. Dan staat de overheid machteloos.
Ik ben het met 90% eens, alleen hiermee: "Dan staat de overheid machteloos." ben ik het oneens.
Er zijn altijd mensen die afgunstig zijn, er zijn altijd groepen die men er uit kan lichten, de overheid (en hun media machine) staan nooit machteloos.
Zelfs als de overgrote meerderheid van de bevolking tegen is.
Onderschat de overheid niet. Zij maken de wetten en zij hebben de wapens.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Vergeet het. Ik heb een autonoom systeem op zon en wind. Economisch onverantwoord, want de financiële ROI is lager dan 1. De EROEI is dan zeker lager dan 1. Alleen al de accu's zijn versleten voordat je ze hebt terugverdiend.
Bovendien zul je het regelmatig wekenlang zonder stroom moeten stellen. Elektriciteit bestaat bij de gratie van fossiel.
Dit onderwerp houdt me best wel bezig. En ik ben er nog niet helemaal uit (wellicht zal dat ook nooit gebeuren).
Bijvoorbeeld: wat is de EROEI van het internet?
Op het eerste gezicht een onzinnige vraag, immers het internet genereert geen energie.
Nee, niet direct.
Maar de informatie die verspreid wordt levert energie besparing op en zal ook ongetwijfeld hier en daar tot energie opwekking leiden waar dit zonder het internet nooit gebeurt zou zijn.
De samenleving is een waanzinnig complex beest, het laat zich niet in factoren ontleden die vervolgens in isolatie bestudeerd kunnen worden.
Waar ik redelijk zeker van ben is dat elektriciteit ook zonder fossiele brandstoffen genoeg voordelen oplevert zodat dat deze niet daarvan afhankelijk is. Tenzij er een enorme die-off plaatsvindt en we teruggeworpen worden tot bare bones survival zal elektriciteit ook in de toekomst gebruikt blijven worden. Niet op de huidige schaal, maar verdwijnen lijkt me onwaarschijnlijk.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie