Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Kermit
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2011, 00:15

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Kermit »

Tim schreef:DJ, G,

Zouden we, net als Kermit, straks in de hoek van lift liggen?

Tim
Neuuuh,

Straks bouwen we horizontale trappen . Techniek lost alles op.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Tim »

Kermit,

Horizontaal als in een platte aarde?

Tim
Kermit
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2011, 00:15

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Kermit »

Tim,

Het zou te ver leiden om in discussie te treden over de precieze mate van afplatting van de sferoïde waarop we wonen. Ook een pannenkoek kan gezien worden als een bol met zeer hoge afplattingsgraad. (NB: Wij van de Groenetekenkamer houden de discussie dan ook liever neutraal en objectief en stellen ons daarom vooral vragen bij de wetenschappelijkheid van die 'gemeten' afplattingsgraad en hebben toch aanwijzingen dat die toch wel een stuk hoger zou kunnen liggen dan algemeen aangenomen; maar dit geheel terzijde)

Maar om op uw vraag te antwoorden die bruikbaar is voor zowel de FES-leden als de kloot-aanhangers:
de richting loodrecht op de zwaartekracht.

Kermit
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Helemaal eens met de laatste alinea. Zelf stroom maken voor eigen gebruik is voor mij altijd een uitdaging geweest. Begonnen met benzine als brandstof. Later diesel en houtgas. Nu zon en wind. En wat heeft het geleerd?
1. Elektriciteit is net zo eindig als fossiele brandstof. Voor de productie van zowel de opwekkers als de verbruikers zal altijd fossiele brandstof met bijbehorende complexe productieketens noodzakelijk zijn.
2. Het hoort inmiddels bij de eerste levensbehoeftes. Zo verslaafd zijn we. Ontkennen helpt niet.
3. Gevolg van 1. en 2.: grote kwetsbaarheid van individu tot multinational.

Wat een ander hier over denkt of mee doet, moet hij zelf weten. Maar ik werk naar een woonomgeving die op termijn onafhankelijk is van elektriciteit. Niet dat we geheel zonder gaan doen, maar er is een wezenlijk verschil tussen stroom te beschouwen als eerste levensbehoefte waarvan je afhankelijk bent of als een niet noodzakelijke, maar wel gewaardeerde vorm van luxe.
Er zal zeker een verschuiving optreden in manier waarop wij stroom gebruiken. Nu wordt het beschouwd als een vanzelfsprekendheid dat stroom al onbeperkt in tijd en hoeveelheid beschikbaar is, dat zal in de nabije toekomst vrij snel evolueren naar een gebruik dat wordt afgestemd op de momentane beschikbaarheid van stroom.

Het is geen kwestie van alles of niets, er liggen nog vele mogelijkheden tussen die uitersten. Overigens vind ik dat er geen toekomst is voor centrale energieopwekking, in welke vorm dan ook. Voor huishoudens is volledige opwekking voor eigen verbruik al redelijk binnen bereik, bijvoorbeeld met een HRE-gasketel gecombineerd met een overcapaciteit aan zonnepanelen. De zonnepanelen kunnen tot diep in de winter voor voldoende stroom zorgen terwijl de HRE-ketel voor warmte en een beetje extra stroom zorgt tijdens de koudste en donkerste dagen.

Centrale windmolens hebben hierbij geen enkele functie, behalve dan dat de molens belastingpompen zijn die de maatschappij onnodig op kosten jaagt zonder enige milieuwinst. Als over 15 jaar de SDE+ stopgezet wordt (waarschijnlijk eerder vanwege grote maatschappelijke problemen) zullen windmolens alleen nog schrootwaarde hebben en zal niemand daar ooit nog geld in steken.

Daarom blijk ik hopen dat de windmolen waanzin zo snel mogelijk stopt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

En hop, weer een windmolen die voor de normale levensduur vervangen kan worden, duur schroot is het.

http://www.telegraaf.nl/feed/23493557/_ ... ken__.html
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door benthuis »

Ingir schreef:En hop, weer een windmolen die voor de normale levensduur vervangen kan worden, duur schroot is het.

http://www.telegraaf.nl/feed/23493557/_ ... ken__.html
Ik lees niet dat hij vervangen wordt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Ik lees dat ook niet :roll: , ik zie wel dat hij vervangen kan worden.

Het SDE+ budget voor 2014 van € 3.500.000.000,00 zal dit jaar niet volledig toegewezen worden, tot 4 december is slechts 1 miljard aan aanvragen gehonoreerd. Er is dus nog genoeg budget over om wrakke windmolens te vervangen.
Laatst gewijzigd door Ingir op 26 dec 2014, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door kockie »

En weer komen de volgende beelden in mij op:
Afbeelding
Afbeelding

Fijne van zo'n windmolen is, is dat er niet zoveel slachtoffers vallen als ie sneuvelt. Kun je bij het eerste plaatje niet zeggen. Er wordt nu voor miljoenen/miljarden/veel geld in geïnvesteerd om de radioactieve bende binnen te houden. Reken daar eens een terugverdientijd van uit! Die windmolen heeft in ieder geval nog minimaal schrootwaarde :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:..... een overcapaciteit aan zonnepanelen. De zonnepanelen kunnen tot diep in de winter voor voldoende stroom zorgen .....
Aan hoeveel overcapaciteit denk je dan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door kockie »

Om even wat getallen te geven. Er ligt hier 7.5 kWp

Opbrengsten:
20 december 1,4 kWh
21 december 1,2 kWh
22 december 300 Wh
23 december Nihil
24 december 2,2 kWh
25 december 4,5 kWh
26 december 9 kWh

Oh ja, ik heb geen gas meer... En geen interesse in nog meer techniek waar ik van afhankelijk ben...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:
Ingir schreef:..... een overcapaciteit aan zonnepanelen. De zonnepanelen kunnen tot diep in de winter voor voldoende stroom zorgen .....
Aan hoeveel overcapaciteit denk je dan?
Met ons geschatte verbruik van 2.000 kWh per jaar zou ik gemiddeld 5,5 kWh per dag nodig hebben. Met 6 kWp kan ik gemiddeld 5,6 kWh per dag in de donkerste maand (december) opwekken. In een heel jaar kan met die 6 kWp ruim 5.100 kWh stroom opgewekt worden, dus een overcapaciteit van 155%. Die overcapaciteit kan gebruikt worden om het gasverbruik verder te reduceren (elektrisch bijverwarmen).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door kockie »

Hmmm, lekker, de elektrische kachel aan in de zomer :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door hotglass »

iedereen verplicht een zwembad in de tuin :mrgreen: daar raak je het echt wel kwijt !
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Hmmm, lekker, de elektrische kachel aan in de zomer :D
Voor huishoudelijke stroom heb ik gemiddeld 5,5 kWh per dag nodig, alle dagen van het jaar. Van februari t/m oktober geven de zonnepanelen voldoende (minimaal 10 kWh) voor HH-stroom plus verwarming SWW. In maart-april en september-oktober is er zo'n 4 kWh per dag beschikbaar voor elektrische verwarming, in ons geval met een L/L-warmtepomp kan daar zo'n 14 kWh warmte per dag mee geproduceerd worden, meer dan voldoende om geen houtstook nodig te hebben. In de zomermaanden is nog zo'n 5 kWh per dag over die ik kan benutten voor comfortkoeling. Tijdens de zomermaanden zal de E-bike wat vaker gebruikt worden voor woonwerk en recreatief, scheelt ook weer de nodige liters benzine terwijl het laden van de accu slechts 1 kWh per dag vraagt.

Die overcapaciteit kan dus best nuttig gebruikt worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Dutch John »

Ingir,

Ons pv-systeem komt deze maand uit op ongeveer 12 vollasturen en op jaarbasis op 950 vollasturen. 12 vollasturen met een 6 kWp systeem betekent voor december 2014 72 kWh. Dat is 2,3 kWh per dag. Hoe kom jij aan 5,6 kWh per dag? En gebruik je die meteen, of wordt het eerst (deels) opgeslagen in accu's? In dat laatste geval mag er nog een verliesfactor overheen.

Groet,
DJ
Ps. Ons prullig windturbinetje van 0,8 kW gaat deze maand meer brengen dan 4 kWp zonnepanelen..... En beide kosten 1 euro/Wp.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie