Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef: De pensioenen zijn al geplunderd.
Da's toch een flinke bak geld die kwijt is. Een biljoen verdwijnt toch niet zomaar? Waar is dat gebleven?

Groet,
DJ
Ijsland, en toen verdampt.

Nu was het de vergrijzing EN een crisis. De komende generatie mag het pensioen gat gaan dichten voor een ZZP generatie die niks bijdraagt aan het reservepotje, EN een opgroeiende generatie eeuwige studenten die pas 10/15 jaar later productief worden dan eigenlijk de bedoeling was.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:De komende generatie mag het pensioen gat gaan dichten voor een ZZP generatie die niks bijdraagt aan het reservepotje
Hoezo?
Ik betaal gewoon belasting en sociale premies, net als ieder ander.
Aan de AOW draag ik dus gewoon bij (en bovendien is dit een omslag systeem).

Aan je prive pensioen, waarom zou ik daaraan moeten bijdragen? ik heb mijn handen vol om mijn eigen pensioen te verzorgen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Tim »

Hey,

ZZP'r trekken de boel scheef door de markt op te gaan met veel te lage tarieven. Ze vergeten oa ww, ziekte en vaak ook pensioen. Als je dat allemaal prive zou regelen, wordt je arm, zeggen ze vaak. Dat klopt!

Daarom lijkt zzp aantrekkelijk en vinden bedrijven het prima dit goedkope personeel te vragen voor werk. Met een beetje cao kost jij je baas 20% extra op je bruto salaris aan premies en afdrachten. Daarnaast betaal jij ook nog eens belasting en premies.

Een zzp'r heeft vaak niet die 20% extra geregeld en komt daarmee 20% onder eigen personeel. Plus dat de baas niet meer hoeft te ondernemen, want hij consumeert de zzp'r alleen als ie nodig is, gooit hem daarna weer aan de kant.

Ook had ik als zzp'r zoveel posten, voordeeltjes, etc dat het uiteindelijk bedrag waarover de premies worden berekend, een lachertje werd van wat de werknemer/baas afdraagt.

Dus ja, de meeste zzp'rs betalen ook premies, maar "gewoon" is een misvatting.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

Ik weet niet over welke ZZP-ers je het hebt, maar zeker niet over mij :)

Ik ben inderdaad goedkoper dan in mijn vroegere baan, maar dat komt omdat ik een hele overhead vermijdt aan managers die vroeger uit mijn prestaties moesten mee-eten. Dat is gemakkelijk 20%, mogelijk meer. Ook niet te vergeten zijn de aandeelhouders die hun dividend wilden en de banken die interest wilden zien.

Wat ziekte, ww en pensioen betreft, dat mag toch zeker iedereen zelf weten of hij/zij zich daarvoor wenst te verzekeren?
De consequenties zijn natuurlijk ook voor hunzelf.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Tim »

Rien,

Niet iedereen moet dat zelf weten, want velen kunnen dat niet beoordelen of overzien. Ik ben wel met je eens dat het voor velen geheel niet verkeerd zou zijn zelfs eens de kosten te dragen voor een dagje "ik voel me wat minder en blijf thuis".

Qua ziekte spreek je jezelf wat tegen nu, in een andere discussie wou je niet betalen voor een ander z'n ziekte. Als jij je niet verzekert tegen ziekte, moeten we je dan laten liggen als je onderweg naar huis een ongeluk krijgt? Het begint er in Nederland ook al aardig op te lijken, als iemand in het water valt kijken we allemaal toe, niemand springt erachter aan.

Lijkt me geen fijne samenleving.

Tim
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Blijfhopen »

Frans schreef:
"De belastingdienst rekent rente als je nog geld moet betalen en vergoed rente als je nog geld terug krijgt."

Helaas Frans, dat vergoeden doen ze niet meer. Er werd meen ik te veel gebruik van gemaakt. De belastingdienst vergoedde namelijk dezelfde (hoge) rente als zij rekende. En dat was en is duidelijk meer dan de "gewone" rente.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Qua ziekte spreek je jezelf wat tegen nu, in een andere discussie wou je niet betalen voor een ander z'n ziekte.
Nog eens nalezen Tim, ik heb dat nooit gezegd. Ik vindt verzekeringen op het gebied van ziekte juist heel goed.
Waar ik TEGEN ben is dat we onder dreiging met geweld in een "one size fits all" gedwongen worden.
We kunnen welliswaar tussen een paar ziektekosten verzekeringen kiezen, maar deze moeten allemaal aan zo'n zware regeldruk voldoen dat er feitelijk geen verschil is. Bovendien is de verzekering losgekoppeld van de verstrekkers van de gezondheidszorg, hetgeen contra productief is imo.

Ook vindt ik dat het mogelijk moet zijn dat iemand er voor kan kiezen om NIET tegen ziektekosten verzekert te zijn. (Dat is vandaag alleen mogelijk voor gewetensbezwaarden ivm religie).

Persoonlijk zou ik een eigen ziektekosten verzekering willen afsluiten waarin enkel risico's in zouden zitten waartegen ik me wil verzekeren. (Bijvoorbeeld risico's ten gevolge van heroine consumptie of ten gevolge van een door mij uitgevoerde roofoverval zou ik er niet in laten opnemen.)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Pietje »

Tim schreef:ZZP'r trekken de boel scheef door de markt op te gaan met veel te lage tarieven. Ze vergeten oa ww, ziekte en vaak ook pensioen.
Toen ik nog in loondienst was, met een modaal salaris (2002 alweer...) als HBO'er was het omgerekende uurtarief ongeveer E 25.- ex BTW. Zelfstandig boomklimmers hadden in die tijd een uurtarief van 32.- / 35.- ex. Boomklimmen is een MBO-baantje. Misschien zit het in de bouw scheef, maar zeker niet overal.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kost in dat bomenwerk ongeveer 4500.- per jaar. Er wordt pas uitbetaald als je meer dan een maand niet kan werken, als je niets anders kan doen, etc., en je premie wordt van je uitkering afgehaald. Wat hou je over? Bar weinig. Veel beter is het om zelf een potje te maken. En daarna je maandlasten af te bouwen (waaronder aflossen, isoleren, etc.) En daar ben ik heel gelukkig van geworden.

Loondienst is verouderd, onflexibel, en slecht voor werknemers. Pensioen ook trouwens ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Moonflower »

Tim schreef:Hey,

Als je dat allemaal prive zou regelen, wordt je arm
Beste jongeman, als je wilt slagen voor je Nederlands examen dan zou ik je spelling nog eens goed doornemen.

Fietst je of fiets je ?

Veel succes, en nog een tip: plak je vriendin voor een maand achter het behang. Die gaat toch alleen maar zaniken dat ze niet genoeg ge-uuuh.... aandacht kriijgt.
Human life is overrated.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Pieke »

Moonflower schreef:
Beste jongeman, als je wilt slagen voor je Nederlands examen dan zou ik je spelling nog eens goed doornemen.
Ach, Mf..... Een klein schrijfvautje, daar kijken wij hier allemaal overheen.Nog maar weinig linker hersenhelftfetishisten hier.

Bij "Krijgt" volstaat één i.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Moonflower
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jun 2013, 02:13

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Moonflower »

Pieke schreef:Een klein schrijfvautje, daar kijken wij hier allemaal overheen.Nog maar weinig linker hersenhelftfetishisten hier.
Maakt mij ook niet uit hoor, ik vertik het om met de zoveelste taalrevisie mee te gaan. Croquetten met een 'k' zijn ook lekker, en een ideeebus met pruimenjam en pannenkoeken op koninginnendag vind ik geen porem.
Alleen zijn er in Tims geval professionele taalpuristen die er wel een punt van maken.
Pieke schreef:Bij "Krijgt" volstaat één i.
Muisknop bleef plakken.
Human life is overrated.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Tim »

Moonflower,

Ach, ik ben in andere dingen inderdaad beter, al had ik deze wel kunnen voorkomen.

Het is mooi weer, maak er een leuke dag van!

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zijn onze politici corrupt of gewoon dom en haten ze ons

Bericht door Tim »

Pietje,

Ik denk ook dat de bouw de grootste sector is waar het scheef zit. Die 25 euro waar je het over hebt, is dat gebaseerd op je loonstrook? Want dan klopt het wel, je werkgever is aan premies dan ook ongeveer 32 euro aan je kwijt. Dan zou je zzp tarief gelijk zijn. Je toenmalige baas rekende vast geen 25 euro op de factuur, zal iets van 40-45 euro zijn geweest?

En had je toen 40u declarabel? Dat is ook nog van invloed, mocht je loon willen vergelijken.

Tim
Plaats reactie