Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezocht

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leo Martinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2013, 11:18

Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezocht

Bericht door Leo Martinus »

Hallo forumleden,

In de bankenwereld heb je een een paar bedrijven die maatschappijbewust en duurzaam met geld omgaan. Zo heb je bijvoorbeeld de TRIODOS bank.
Nu vraag ik mij af of er ook een energieleverancier bestaat die zo ongeveer op dezelfde manier "in het leven" staat. Waar dus geen extravagante bedragen worden uitbetaald aan de topbestuurders, waar op een eerlijke (en vooral groene!) manier energie wordt ingekocht etc.
Ik stel deze vraag omdat ik begin volgend jaar wil overstappen naar zo'n leverancier. Dan loopt mijn huidige contract bij Energie:direct af.

Onlangs was in het nieuws dat veel energiebedrijven die zeggen dat ze groene stroom en gas leveren, dat helemaal niet kunnen waarmaken en gewoon grijs "gas en licht" inkopen. Bij Energie:direct betaal ik wel een toeslag voor groen, maar het is maar de vraag of ze wel groen inkopen! Het bedrijf waarnaar ik volgend jaar wil overstappen moet daar op een eerlijker manier mee omgaan.

Heeft iemand enig idee of zo'n leverancier bestaat? En zijn er forumleden die ervaring met dat bedrijf hebben?

Bij voorbaat hartelijke dank!!

Martinus
Lycopoda
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 okt 2011, 10:32
Locatie: Helmond

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Lycopoda »

Kijk eens of er lokale initiatieven zijn.
Er is op internet een lijst te vinden:
http://nl.lokaleduurzameenergiebedrijve ... _Nederland
Met vriendelijke groet,
Mark

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."
Leo Martinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2013, 11:18

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Leo Martinus »

Dank je!
Ik heb even in de lijst gekeken die je noemt, er is niets bij voor Stadskanaal, dus heb ik het bij een in Groningen geprobeerd (die immers in de hele provincie zou kunnen leveren) maar eigenlijk weet ik nu al dat ze me niet kunnen helpen want ze leveren alleen in Groningen Stad en een paar plaatsen daar vlak in de buurt.

Hebben andere forumleden misschien nog tips?

Bij voorbaat dank!
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door pelletpower »

Koop zonnepanelen en maak je eigen energie!
Leo Martinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2013, 11:18

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Leo Martinus »

Zonnepanelen kopen is geen optie. Nee, ik ben echt op zoek naar een goede betrouwbare en duurzame leverancier.
Wie kan me helpen?
Of ben ik écht de enige die graag op een verantwoorde manier stroom en gas wil afnemen?

Bij voorbaat dank voor reacties!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Dutch John »

Wat versta je onder "verantwoord"? Hoe moet ik dat zien: verantwoord gas afnemen? Volgens mij is verantwoord in die context vooral "minder" en ligt de bal bij jezelf.

Triodos schermt met een "duurzaam" imago. Toch hanteren ook zij het vermaledijde fractioneel bankieren, mede waardoor het nu crisis is in de wereld. Alleen een bank die zonder hefboom werkt zou op mijn sympathie kunnen rekenen. Maar die zijn er niet.

Zo is er ook geen duurzame stroom en daarmee geen leverancier. Stroom bestaat alleen bij de gratie van fossiele grondstoffen. De zogenaamd groene oogstmethodes lijken een aantal procenten te kunnen besparen op direct fossiel verbruik. Trek je het indirect verbruik erbij, dan ligt dat percentage stukken lager. We houden onszelf een beetje voor de gek door halve waarheden.

Een maatschappijbewuste leverancier zal best bestaan, want maatschappijbewust is een rekbaar begrip. Wie de schoen past, trekke hem aan. Verder maakt het niet zo heel veel uit, als je wat minder fundamenteel redeneert zoals ik hierboven gedaan heb. Er wordt nogal wat gerommeld met groencertificaten. Als je de verantwoordelijkheid durft te nemen: begin bij jezelf.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door OBL-Rien »

Goede punten DJ.

Ik zou zo redeneren: De goedkoopste energie leverancier moet het meest besparen op zijn eigen kosten. Het ligt dan voor de hand om aan te nemen dat de goedkoopste leverancier ook de minste mileu belasting oplevert. (Dit hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn, maar zal in veel gevallen wel opgaan)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Paide »

Ik ben bang dat het eerder andersom is. Hoe goedkoper hoe meer milieubelasting. Niet geinvesteerd in moderne technologie, gebruik makend van de goedkoopste brandstof (steenkool).
Duurzame energie is op dit moment duurder dan grijze doordat o.a. de indirekte kosten niet meegenomen worden en er ook nog aardig wat subsidie zit op bijvoorbeeld steenkool.

Je zou ook eens kunnen kijken naar partijen als windvogel en meerwind om te participeren in een windmolen als zonnepanelen geen optie voor je zijn.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Erikvr »

Vroeger had je de nutsberdrijven, maar die waren te duur en moesten worden geprivatiseerd. Ik heb nu Budgetenergie en volgens mij neem ik op een heel verantwoorde manier zeer betrouwbare energie af. En te weinig om zonnepanelen te plaatsen.
Als het nog 'verantwoorder' kan hoor ik het graag.

gr
Erik
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Duurzame en maatschappijbewuste energieleverancier gezoc

Bericht door Pietje »

Een eerlijke bank en een duurzame energieleverancier zijn beiden contradictio in terminis ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie