Maakt indruk!!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Maakt indruk!!

Bericht door benthuis »

Deze maakte behoorlijk indruk op mij!
Zeer goede confrontatie met de noodzaak van actie in mijn ogen.
http://www.treehugger.com/climate-chang ... video.html
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door kockie »

Nog geen tijd om te kijken, maar wat vind je hier van:
http://climatesanity.files.wordpress.com/2011/01/cartoon-from-trenberth-ams-paper.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Maakt indruk!!

Bericht door benthuis »

Hahaha, ik denk dat dit nog wel eens de heersende gedachte kon zijn...

Hou niet van bangmakerij, maar voor mij helpt af en toe zo'n filmpje/bericht oid om weer even wat actiever/scherper bezig te zijn!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Maakt indruk!!

Bericht door Jan. »

Ik geloof er geen ruk van.

Beeldmateriaal is gewillig. Mensen zijn goedgelovig.
En zou dat toevallig massaal gebeuren so what!
Jij doet er iets tegen en de massa nothing.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Maakt indruk!!

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Ik geloof er geen ruk van.

Beeldmateriaal is gewillig. Mensen zijn goedgelovig.
En zou dat toevallig massaal gebeuren so what!
Jij doet er iets tegen en de massa nothing.
Jan,

Ik kan niet volgen. wat geloof je niet ?

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Maakt indruk!!

Bericht door Jan. »

Uhm, eigenlijk niets, wat ik niet met eigen ogen zie, niets wat ik niet ervaar.

Klinkt stom, en misschien zijn er nog wel ergere of leukere benamingen voor maar een betere verklaring kan ik er niet voor geven.


Spijt me maar ik kan dit niet zo één twee drie beantwoorden :oops:

Ik doelde trouwens op die video met die basiscamera's van die afkalvende gletsers en die zwarte sneeuw. Hyperich, politiek correct.

Ik zou ook zo'n docu kunnen maken maar met een tegengestelde boodschap, ik zou er heilig van overtuigd kunnen zijn dat het klimaat extreem koud zou worden en dit alles kunnen staven met statistieken, foto's en wat niet meer.
Maar waarom geloven de mensen de ene docu wel en de andere niet?

Iets met massa, iets met spoeling. Iets met erbij behoren.


Maar wat het wel eens zou kunnen zijn, ik ben nogal eigenwijs :D en poets mijn tanden niet met fluor. Dat geloof ik dan weer wel :mrgreen:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Maakt indruk!!

Bericht door deleted »

Het smelten van de poolkap ... is inderdaad niet direct naast de deur.
En kwam in het verre verleden ook wel op natuurlijke wijze voor...

Maar:

De massadistinctie van fauna en flora is helaas wel al een aantal decennia aan de gang...
Het stijgend aantal chemische stoffen in het milieu ook. Zowel veraf als dichtbij.
Hoeveel sirenes zouden er moeten zijn voordat iedereen gealarmeerd is ?

Misschien zijn er momenteel teveel alarmen?
Zoals de auto-alarmen een 10 jaar geleden: Als er voortdurend wat afgaat, kijkt niemand meer op
Is dit het verschil tussen 'zien' en 'ervaren ' ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Maakt indruk!!

Bericht door Dutch John »

Soortensterfte gaat aan de gewone burger ongemerkt voorbij. De vrolijk fluitende Leeuwerik (niet uitgestorven, maar als voorbeeld) hoor je opeens niet meer, maar iets dat ogenschijnlijk weinig nut heeft en er opeens niet meer is, mist men zelden.
Chemische verontreiniging: onzichtbaar voor de gewone mens. En dus zal het wel meevallen.

Klimaatverandering: wel zichtbaar en voelbaar. Tevens spectaculair en dreigend te filmen. En juist door de mens veroorzaakte (!) klimaatverandering is bijzonder lastig te meten, vanwege de grillige golfpatronen uit het verleden. De helft van de wetenschap ontkracht de oorzaken. Waarmee het drama-effect zwaarder gaat wegen dan de boodschap. Zolang het water niet door de voordeur naar binnen klotst, is er weinig aan de hand.

Daarnaast hebben we tegenwoordig nog andere afgaande alarmbellen, die de bevolking directer raken. Denk aan de economische crisis. Een lager bedrag op het loonstrookje is confronterender dan een afbrokkelende gletsjer, tenzij de laatste in de achtertuin ligt.

En dan is er natuurlijk nog het struisvogeleffect. Als het je niet aanstaat, steek dan de kop in het zand en het is weg....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door OBL-Rien »

Mijn probleem met dit soort zaken is dat wanneer iets breed uitgementen wordt in het publiek bewustzijn dit zonder uitzondering gepaard gaat met "geld maken". Daardoor wordt het onmogelijk om motivatie en realiteit uit elkaar te houden.

Bovendien heb ik last van de neiging om altijd tegen de massa te wedden.....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Maakt indruk!!

Bericht door Dutch John »

Geld maken door CO2 heffingen. Na indoctrinatie eenvoudig te verkopen. Je kunt erop wachten. Komt gewoon onder de post energiebelasting te staan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Komt gewoon onder de post energiebelasting te staan.
Als die dan maar per kWh/M3 geheven wordt en niet als vastrecht. Door verhoging van vastrecht en verlaging kWh/M3 kosten wordt besparen financieel steeds minder zinvol. Dat is voor de meeste mensen toch de belangrijkste drijfveer (zelf ben ik daar ook niet vies van).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Maakt indruk!!

Bericht door Jan. »

Geld maken door CO2 heffingen. Na indoctrinatie eenvoudig te verkopen. Je kunt erop wachten. Komt gewoon onder de post energiebelasting te staan.

Juist om dit soort redenen geloof ik alles niet zo als het gebracht wordt.

Als er een vrijstelling van belastingen gaat komen voor mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een gezondere leefomgeving voor ons nageslacht, tja dan zou ik misschien bekeerd gaan worden.


Wat me afgelopen winter opviel was dat er ondanks de twee weken doorlopende vorst, geen sterke ijsvloer lag.

Ook vroor de ijsvloer op diepere wateren niet voldoende aan op de massa schaatsliefhebbers te kunnen dragen.

Zou er iets met de waterkwaliteit aan de hand zijn?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Maakt indruk!!

Bericht door pelletpower »

Zacht water.
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: Maakt indruk!!

Bericht door vergilius »

benthuis schreef:Deze maakte behoorlijk indruk op mij!
Zeer goede confrontatie met de noodzaak van actie in mijn ogen.
http://www.treehugger.com/climate-chang ... video.html

Ik heb al meerdere zaken hierover gezien en zonder het accent op het avontuurlijke (het filmpje). Wetenschappelijker benaderd. Voor een breed publiek is dit wellicht zeer geschikt, voor jongeren die het kritisch zijn nog niet helemaal beheersen en de betekenis van 'sceptisch' zich nog eigen moeten maken.

Ik vind dat alle beetjes kunnen helpen en sta daar dus achter maar als ik dan verder denk dan ga ik als een mot altijd rond dezelfde lamp vliegen: overpopulatie. En dat is een ander topic.

Ik vermoed ook dat er de volgende dertig jaar niets fundamenteels gaat veranderen op politiek vlak. Eerder zie ik dat er een fasegewijze gewenning plaatsvindt aan natuurrampen. en aan alles wat scheef loopt en escaleert in maatschappijen.

Als ik dan alles alles onder de loep neem, dan denk ik dat je beter als individu erg plaatselijk nog iets kunt doen en voor jezelf: zoveel mogelijk leren om zelfvoorzienend te zijn, gronden leren kennen, planten, enzomeer En die opgedane kennis doorgeven aan je kinderen.

Gewenning aan allerlei gevolgen van overbevolking en gewenning aan nieuwe of extremere vormen van natuurrampen... Gewenning kan heel ver gaan tot zelfs het niet benoemen van een wantoestand.

Ik geloof dus niet in een massabeweging van de homo sapiens sapiens om het ijs wat trager te doen smelten.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Maakt indruk!!

Bericht door OBL-Rien »

vergilius schreef:
benthuis schreef:Ik vind dat alle beetjes kunnen helpen en sta daar dus achter maar als ik dan verder denk dan ga ik als een mot altijd rond dezelfde lamp vliegen: overpopulatie.
Dat weet ik niet. Wat ik wel weet dat we de samenleving op een manier werkt die de omgeving waar we in leven vervuild. Dat zal ooit eens stoppen. Vrijwillig of onvrijwillig. Wanneer we niet langer vervuilen zou best wel eens kunnen blijken dat we met nog 10x zo veel mensen op deze kloot kunnen wonen.

PS: Ik zeg niet dat ik dat geloof, maar dat het zou kunnen. Er is nu gewoon te weinig zicht op om een voorspelling te kunnen maken.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie