Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door ritsaert snijder »

Dit is een afsplitsing uit de draad : "Vrouw(en) op dit forum" (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =30#p45086), Cp mm



Zoete inval,
Ik vind dat je het mooi verwoord!
Mensen die hun ziel voeden zijn nu eenmaal een stuk interessanter dan mensen die hun ziel verpakken in materialisme.
Op deze zin bleef ik even steken. Ik ben een materialist in de zin dat ik hou van spullen. Weliswaar met een enorme voorkeur voor spullen met een ziel, maar ik bind me behoorlijk aan dingen. Ik vind dat ook principieel belangrijk. Materialisme heeft vaak een negatieve klank. Wetenschappelijk is materialisme iets heel anders (alles, ook emotie is herleidbaar tot materie).
Kan je dat toelichten?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Van spullen (materie) tot materialisme en verder...

Bericht door David86 »

Materialisme, gebruikend zoals men dat in de volksmond doet (ik weet zelf geen andere betekenis, maar maak uit Ritsaert's post op dat die er wel is) is de grote grondlegger van de hedendaagse wegwerp mentaliteit. Jezelf omringen met dure en luxe spullen die periodieke vervanging nodig hebben om "up to date" te blijven met als doel een tevreden gevoel bij jezelf te creëren, is wat mij betreft een teken dat je als mens iets te kort komt. Dit aangename gevoel van "luxe" en welvaart (meer hebben dan je omgeving is vandaag de standaard) is compenserend voor het lege gevoel dat je als mens overhoud aan het geen voldoening halen uit je werk en de rol die je vervult in je eigen omgeving, hetzij gezin, familie, vrienden etc.

De eeuwig aanhoudende race om het beste, het nieuwste en het duurste te vergaren creëert zelf het gat dat het dient te vullen. Als de tijd die besteed was aan het verdienen van genoeg geld om deze "spullen" te kopen zou zijn besteed aan het vervullen van je passies of het uitbouwen van je rol als ouder voor je kinderen (of goeie vriend voor je vrienden etc etc etc) dan had dat holle gevoel niet gevuld hoeven te worden met ecologisch niet op te brengen "spullen" Ik heb oprecht medelijde met mensen die slachtoffer geworden zijn van deze lariekoek, Alleen de botte bijl kan hun nog redden van zichzelf.

Ik heb het voorrecht Ritsaert persoonlijk te kennen en inmiddels een goeie indruk gekregen van de manier waarop hij en zijn gezin in het leven staan. Ritsaert spreekt duidelijk niet over hetzelfde materialisme als ik, dat zou nergens uit blijken.

Ik kan slechts applaudisseren voor de uiteenzetting van zoete inval, ik zou het zelf niet veel anders zeggen.

Groeten,

Wellicht kan een van mijn ex-collega's deze discussie even apart zetten ? Hij is de moeite van het voeren zeker waard ! Done, Cp mm
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Dutch John »

Ik deel dat gevoel voor spullen met Ritsaert. Vrouwlief trouwens ook; dingen op het gebied van koken. De spullen die we aanschaffen/verzamelen zijn bijna zonder uitzondering gebruikt, degelijk en je leest de jaren door de slijtsporen. Vaak betreft het gebruiksvoorwerpen. Dingen die al door enkele generaties zijn gebruikt en die we in feite nu "lenen" en straks doorgeven. Ik ben er dan ook zuinig op. Zelf een wegwerpartikel als m'n eerste auto, nu bijna 40 jaar oud, rijdt nog ergens in Nederland rond.

Het onderhouden van nieuwerwetse spullen is een strijd die je vaak verliest. Maarja, er zit altijd wel een piefje of palletje aan, dat misschien nog ooit van pas komt en dus wordt het apparaat geslacht of gaan in zijn geheel in het magazijn. Klinkt bekend, nietwaar Maarten?....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Klinkt bekend, nietwaar Maarten?....
Ah, je doelt op mijn grote verzamelwoede.... Ik kan gewoon geen dingen wegdoen; ik merk het iedere keer weer, als je iets weggooit heb je het 3 weken later toch nodig.... Het lukt me inmiddels wel vaker om "nee" te zeggen als mensen mij iets aanbieden. Ik peobwwe mijn verzameling dan ook steeds verder te beperken en al helemaal te zorgen dat ik zelf geen troep meer koop. Garbage in....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door account verwijderd »

De spullen die we aanschaffen/verzamelen zijn bijna zonder uitzondering gebruikt, degelijk en je leest de jaren door de slijtsporen.
Ik heb nu een klein metaaldraaibankje, ik denk uit 1940, zou hem niet willen ruilen voor een nieuwe chinees.
Deze heeft een bandaandrijving, die is muis stil. Een chinees met tandwielen, daar moet je gehoorbescherming voor gebruiken.
Er zit zelfs een frequentieregelaar op en het ding, heeft een werkbank erbij, een 3 en 4 klauw en nog een bak titanium, voor 100 euro.....
( van onze forumindiaan gekocht, was deels ook iemand iets gunnen )
Verwijderd
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:Het onderhouden van nieuwerwetse spullen is een strijd die je vaak verliest.


Op het moment ben ik in gevecht met de wasautomaat die in zijn vijfde levensjaar al kuren krijgt, zo'n apparaat is ook gemaakt om weg te pleuren na gebruik.. wat een ellende al dat plastic.. maar ik zal zegevieren, al moet ik elk laatste stukje plastic vervangen door metaal :mrgreen:


Ik ben niet gehecht aan mijn spullen, ik heb er geen gevoel bij. Ik zorg er goed voor en probeer met het weinige dat ik koop zo lang mogelijk te doen. Voor duurzame spullen zoek ik eerder bij een kringloop dan bij een moderne winkel. Omdat die oude spullen toch meer leven in zich hebben dan het moderne blik en plastic waar niets meer aan te repareren valt.
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door benthuis »

kockie schreef:en al helemaal te zorgen dat ik zelf geen troep meer koop. Garbage in....
Jep, helaas zegt prijs ook niet meer veel over kwaliteit.
Blijf me verbazen hoeveel shit er gemaakt wordt.

Op jacht naar warmtepompdroger voor mn werk (apparaat draait 4 keer per dag)
Verteld meneer in de winkel me met een serieus gezicht deze gaat dan 2 jaar mee.
Langer niet? Nee, meneer 2700 droogbeurten.

Aaaaahhhhhrg, je weet dat het zo is, maar als je er dan zo op gedrukt wordt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door benthuis »

David,

Wasmachines zijn wel hele mooi apparaten om te vergelijken.

Ik had een Miele van mn opa gekregen.
Na het ding een aantal keer verhuisd te hebben en 2 keer gerepareerd, kwam ik een stickertje tegen met de aankoopdatum.
28-08-1975. Mijn geboorte datum. Dr is dus meer gerepareerd aan mij dan aan de wasmachine in die tijd...

Heb mm toen verruild omdat ik een andere kon krijgen die moderner was, denkende dat hij zuiger zou zijn.
Was hij ook vast, maar hij bleef het tenminste doen, en je kon hem repareren. De vervanger afgelopen jaar een schop gegeven toen het zoveelste stukje plastic het opgaf...

Zelfde geld voor onze Volvo, zelfs mn vriendin kan er iets aan repareren.

Ontopic: dit repareren doen we vaak samen, hier gaat ook weer op: ik moet het tot de bodem uitpluizen en Simone zoekt howto, uitvoeren en klaar.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Zoete inval »

Ik bedoelde met materialisme: steeds maar weer alles nieuwer, groter,luxer en duurder dan de buurman te willen hebben.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door account verwijderd »

@Zoete inval,
Ik bedoelde met materialisme: steeds maar weer alles nieuwer, groter,luxer en duurder dan de buurman te willen hebben.
Dat is ook vaak de praktijk als ik een bedrijf zie met allemaal nieuwe bussen, dan zeg ik tegen de werknemer die daar werkt : "mooie bus",
en dan hoor je van de werknemer dat het een lease bus is. (dat heb ik onlangs meegemaakt bij een bedrijf waarvan ik echt dacht dat het eigen geld zou zijn, viel me dus ontzettend tegen).

Waarom zou een werkgever dit doen? Allemaal nieuwe leasebussen nemen? terwijl de oude bussen nog prima werken?
En niet de goedkoopste bussen, VW transporters van 30.000 + in full color belettering ook nog is.

Terwijl hun opdrachtgever aan alle kanten bezuinigd....
Ik zelf begrijp dat niet.... ik begrijp dat totaal niet, die visie? Waar komt die visie vandaan?
Net zoals de leegstand van kantoor ruimte in Nederland en daarbij de fiscale voordelen?
Ik begrijp het niet.....

Mijn ex schoonmoeder, die is nu overleden, die zei, zorg dat je van je hypotheek af komt.
Zij begreep het wel. Zoveel mensen hebben schulden of laten zich verleiden tot het maken van schulden.
Dat is wel een probleem voor de maatschappij.

Ik denk jij als moeder, (topic vrouwen op forum) dat je kinderen al bewust moet laten worden van geld.
En ze zelf de waarde van geld moet laten inzien. Of neem in plaats van geld Materialisme.
Er hoeft niet altijd nieuw speelgoed te komen. Die oude trein van opa is goed genoeg, laat ze maar
een spoor maken met bovenleiding en wissels uit een oude stoffige doos. Daar leren ze nog wat van.

Zal je zeggen, de laatste 4 jaar heb ik bijna niets gekocht qua kleding, spullen, gereedschap etc.
Niets.....Bijna niets dan.
Heb het gewoonweg niet nodig, en ik denk zelfs over om mijn dure diesel in te ruilen voor een klein belastingvrij autootje,
Gisteren avond dacht ik, wat is Nederland toch eigenlijk een kutland. Een pakje cigaretten is 6 euro.
We betalen wegenbelasting, in Polen betaal je geen wegenbelasting, de cigaretten kosten de helft.
In de gezondheids zorg, overheid instellingen en de banken, die topsalarissen, dat schopt mij zeker tegen het zere been.
Dat moet een voorbeeld functie zijn, maar het is pure zelf verrijking.....zolang er niet keihard ingegrepen wordt.
Afhakken die topsalarissen van belasting geld en wacht geld regelingen.....

Wat hebben die mensen meer te bieden als wij burgers?

Waarom is de kinderopvang zo onbetaalbaar? (pas een documantaire gezien over '"beste overname", daar hoort ook een prijs bij.)
Dat komt door verschillende overname's waarbij op de balans in één keer 200 miljoen goodwill staat, uit het niets bijgeboekt.
Investeerders uit Amerika......

Het zijn net sprinkhanen plagen.....
Investeerders vliegen over, eten een akker kaal, en vertrekken weer.
Dat is waar de maatschappij vooral moet oppassen.
Ik noem dat "witte boorden criminelen".
Ze laten de burger en de werknemers van de kinderopvang voor de ellende opdraaien.

Aan de ene kant is het jammer dat dit topic nu een negatieve draai krijgt.
Is de member uit Christchurch ook vrouwelijk? Die is al een tijdje niet meer online.

Aan de ene kant denk ik dat Anne ook graag in New Zeeland zou willen wonen...
Zijn er rozen in New Zeeland?
Rozen wil ik ook nog,
[youtube]2Rmil_raUtU&list=AL94UKMTqg-9CncWyfJ-62vlk2AiBL9MaV[/youtube]
Verwijderd
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door David86 »

benthuis schreef:
Heb mm toen verruild omdat ik een andere kon krijgen die moderner was, denkende dat hij zuiger zou zijn.
Was hij ook vast, maar hij bleef het tenminste doen, en je kon hem repareren. De vervanger afgelopen jaar een schop gegeven toen het zoveelste stukje plastic het opgaf...

Ben,

Was de vervanger van je oude Miele ook een Miele ? Ik vind het vreemd dat de "betere merken" zich ook gek laten maken, hoewel ze gebruik maken van dikker blik en beter plastic bouwen zij ook steeds meer om weg te pleuren dan om te repareren. Van wasmachines heb ik niet zoveel kaas gegeten, dit is nog steeds onze eerste, vandaag weer een lekke slang of seal ergens (keuken vol water, morgen maar eens kijken) , vorige week was het een "schokbreker", je zou er van gaan vloeken..

En ik maar slingeren aan die hand-wasmachine ....
..
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door benthuis »

Nope, van Miele naar Znussie ofzo.
Had kunnen weten dat dat niet goed gaat.
Ad andere kant, het geeft wel een kik om een door anderen afgedankt apparaat aan de praat te krijgen.

Ben tegenwoordig van de "Mercedes van vorig jaar"
Als ik iets nieuw wil kopen, koop ik vaak iets dat een tijd geleden een topper was.
Heeft zich inmiddels bewezen, of niet.
Prijs is lager dan de vette Kia van vandaag

Liever een wat oudere Dell Laptop waar losse onderdelen van te koop zijn
Dan een snelle andere laptop, die je niet eens kunt openen...

Kijk ik ook naar, .. kan ik er met een schroevendraaier aan prutsen.

We kapen het vrouwen draadje wel enorm met "repair cafe" praat...Sorry!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Zoete inval »

Maakt niet uit hoor! Jij kan splitsen :fff
Komt er op neer dat ik het weer gedaan heb, story of my life :lol: , Cp mm
Zoete inval
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jan 2013, 17:52

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door Zoete inval »

Het gaat om de visie, verder kijken dan het uiterlijk.
Dat is ook vaak de praktijk als ik een bedrijf zie met allemaal nieuwe bussen, dan zeg ik tegen de werknemer die daar werkt : "mooie bus",
en dan hoor je van de werknemer dat het een lease bus is. (dat heb ik onlangs meegemaakt bij een bedrijf waarvan ik echt dacht dat het eigen geld zou zijn, viel me dus ontzettend tegen).

Waarom zou een werkgever dit doen? Allemaal nieuwe leasebussen nemen? terwijl de oude bussen nog prima werken?
Omdat er heel veel mensen zijn die denken; mooie nieuwe bus, dat bedrijf gaat goed.
Omdat er minder mensen zijn die denken; die rijd in een bus van 20 jaar oud, die is er zuinig op, dat bedrijf gaat goed.

Door leasen hoeft het bedrijf niet de investering van de nieuwe bus op te hoesten en na 4 jaar is de bus afgeschreven, word verkocht en komt er gewoon een nieuwe.

In Scandinavie betalen ze verhoudingsgewijs nog meer belasting alleen zijn daar zorg, kinderopvang en onderwijs gratis.
En ik geloof niet dat ik, als vrouw, graag van het platteland van Nederland naar het platteland van Polen zou willen verhuizen.
Het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Het heeft te maken met een ander wat gunnen. En dat salarissen soms veel te hoog zijn, daar ben ik het mee eens. Met name noodlijdende voetbalclubs, die door de gemeenten ondersteund worden, maar wel voetballers hebben,die voor een potje voetbal op jaarbasis een paar miljoen verdienen. En waarvan de clubs ook nog gezegend zijn met een vechtende en vernielende aanhang, die ons belastingbetalers veel geld kosten,mogen wat mij betreft wel failliet gaan.
Maar ik houd dan ook niet van voetbal.......

Als je gelukkig word van werken en/of de bijbehorende geldstroom en daarom kinderopvang nodig hebt, mag je daar wat mij betreft best flink voor betalen (zeg ik als werkende vrouw). En dan hoef je daar ook geen toeslag of belastingvoordeel over te krijgen.
Als je moet werken, om rond te kunnen komen en je verdiend daarbij niet veel, hoef je wat mij betreft niet te betalen voor de opvang.
Maar op sociaal gebied en het gebied van "elkaar wat gunnen" zouden heel wat kinderen geen kinderopvang nodig hebben. En als je in de zorg werkt, heb je in ieder geval al helemaal niets aan de kinderopvang op kantoortijden........Dat daar niemand over na denkt in het kader van de vergrijzing.......
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Vrouw(en) op dit forum

Bericht door account verwijderd »

@Zoete inval,

Ik deel je visie, ik hou ook niet van voetbal en al die ME die daar elk weekend van onze centen voor op moet draven bij de voetbalwedstrijden.
Van mij mogen de clubs daar lekker zelf voor gaan opdraaien.
In de gezondheids zorg, overheid instellingen en de banken, die topsalarissen, dat schopt mij zeker tegen het zere been.
En prompt in de ochtend horen we : de SNS bank is failliet en Marc Rutte geeft de nieuw aangestelde bankdirecteur 550.000 euro per jaar.
Dat noem ik kiezersbedrog. Dit grapje kost ons even 4.5 miljard.....
Die Marc Rutte maakt eigenlijk fout op fout, hier is het laatste natuurlijk weer niet over gezegd.
Verwijderd
Plaats reactie