EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door remco d »

Dat het die kant uit moet gaan wil ik graag geloven. Alleen ben ik wel benieuwd hoe lang dat nog gaat duren? 10, 25, 50 jaar? Als je kijkt wat fossiele energie nu kost kan ik me nog geen naderende schaarste voorstellen...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

Momenteel is er zeker geen schaarste. Al bij een gering overaanbod van olie bepaalt conventionele, makkelijk te winnen olie de prijs: rond $40 per vat. Voor de economie is dat prima, maar het betekent dat bij een langdurige lage prijs de oliemaatschappijen niet langer investeren in het zoeken (of zelfs oppompen) van “moeilijke” olie, waardoor op termijn weer tekorten in productie ontstaan als de economie weer aantrekt. Sommigen -zoals nu de eerste schaliejongens- gaan zelfs failliet en trekken het nodige mee. Landen als Venezuela zitten diep in de problemen. Zelfs Saoedi Arabië heeft financiële tekorten.

Dure onconventionele olie, zoals bijvoorbeeld diepzee-olie, beslaat slechts een gering deel van het totaal dat opgepompt wordt. Bij een krap olieaanbod maakt die olie de prijs, omdat zelfs dat dure beetje hard nodig is. We zien dan prijzen vanaf $100 per vat. Nu wordt algemeen gesteld, dat de wereldeconomie krimpt bij een olieprijs van meer dan $100. Dus die prijs gaat na verloop van tijd weer omlaag, gedwongen door economische uitval en resulterend overaanbod van olie.

En zo stuitert de olieprijs op en neer tussen het economisch plafond en de vloer van productiekosten, terwijl de afstand tussen die twee steeds kleiner wordt. Niemand kan zeggen hoe lang dit afglijdend vlak gaat duren. In elk geval korter dan de opbouw vanwege de lage EROEI en het feit dat nu het schuldenprobleem steeds manifester wordt. Je kunt energie uit fossiele brandstof naar mijn mening opsplitsen in 4 stromen:
-Een vrij constante stroom die nodig is voor de vaste waarden: overheid, welzijn en voeldsel
-Een toenemende stroom die nodig is om energie te winnen: EROEI-verlaging
-Een toenemende stroom die uiteindelijk omgezet moet worden in valuta om rente en aflossing te betalen. Kopen op de pof betekent instant geluk, maar daar staat wel tegenover dat je er uiteindelijk 2 tot 3 keer voor betaalt.
-Blijft over: een afnemende stroom voor comfort en luxe. Dat interen is nu een aantal jaren geleden gestart.

Veel olie zal nooit opgepompt worden, omdat het economisch niet rendabel zal zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Pietje »

Hoe zit het nu met die schaliegas-produktie in USA? Wat is de EROEI en wat is de winst? En hoe lang nog?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door JantjeV8 »

Op de achtergrond zijn er toch veel industrieën stilletjes bezig aan een ommekeer die ondertussen erg dichtbij komt.

Was zeer recent op een scheepswerf, binnen 10 jaar is waterstof daar de aandrijving. De autoindustrie maakt een tussenstapje op batterijen. Het effect is dan wel geen 100% no-fuel, maar het geeft ook een klein cijfertje waarvoor geen peut meer wordt gekocht. Waterstof is ook daar ondertussen dichterbij dan we denken. Smeermiddelen zullen we nodig blijven hebben, maar in zo'n elektrische botsauto zit heel wat minder smeerolie dan in een brandstofmotor/versnellingsbak/cardan etc etc. Ik denk dat transport en vervoer, een belangrijk verbruiker, hun aandeel vrij binnenkort inleveren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door kockie »

Waar komt die waterstof vandaan en wat is de EROEI?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door mro »

Wat er nu gaande is in de olie-industrie lijkt mij een ordinair spelletje 'last men standing'. De uiteindelijke winnaar neemt dan de velden over van de verliezer en dan kan de olieprijs weer als een raket naar omhoog.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Dutch John »

mro,

Er zijn economische bovengrenzen aan de olieprijs. Langdurig boven $100 per vat en het wachten is op uitval, zo heeft het verleden inmiddels een paar keer bewezen.

Jantje,

Kun je je visie ook beredeneren met harde getallen? Noem eens een EROEI op waterstof van productie tot en met verbruiker. Hoeveel tankstations zijn er meer nodig? Hoeveel transportbewegingen extra om vloeibare waterstof naar tankstations te vervoeren?

Maakbaar is waterstof zeker, maar dat is maar de halve waarheid. Economische haalbaarheid is de andere helft waar je nooit iets over hoort.

Pietje,

Chesapeake Energy lijkt het eerste grote schalieslachtoffer te worden. Eergisteren m'n familie in Alberta gesproken. Drama's aldaar. De teerzandindustrie ligt op z'n gat met een productieprijs van $ 70 (insidergetal). Half Alberta is op één of andere manier verbonden met de olie-industrie en trekt mee richting putje. Vorig jaar vielen daar de eerste grote ontslagrondes en voor die mensen loopt nu de WW af.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door pelletpower »

Bizar. Er wordt zelfs schaliegas geexporteerd , evenals schalieolie. Van die laatste had ik nog nooit gehoord. Stinkt als een gek. Er moest een reukfilter op gemaakt worden. Dat het hele schaliegebeuren aardig aan het opschalen is en samen met Poetin en nog wat losse ex-Iraakse militairen voor de nodige onrust zorgen is inmiddels wel duidelijk. Helaas zal de schalie winning wel een blijvende factor zijn. Moet moeilijk zijn voor die mensen in Alberta. Eerst de natuur op een vakkundige manier naar de kloten. Maar ja , we hebben werk. En een aantal jaren ook geen werk meer. Vreemde situatie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: EROEI, de Energy Cliff en Complexiteit

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Helaas zal de schalie winning wel een blijvende factor zijn.
Dat vraag ik me dus af. Wat is de EROEI van schaliegas, nu en over een paar jaar?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie