De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

Ik heb er simpelweg geen zin in, dat zegt niets over respect of het gebrek er aan richting jou als mens. Als diepgaande discussies over de betekenissen van woorden volgens oude grieken jouw ding is moet je dat vooral doen, als dat hier kan is dat helemaal top. Maar niks voor mij, ik ben wat meer hands-on. Een beetje intressant lullen gaat de wereld niet echt helpen naar mijn idee, maarja ik ben maar een simpel mens...

Groeten,

Edit: aangepast, je hebt gelijk CP
..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Chicken Power »

@David, even rustig aan!

Ik wil je even meegeven dat we in dit verhaal schrijven onder “Discussie, maatschappij, ecologie en economie”. Het is dus vooral niet het hoofdstuk "Zeker weten".

@Jensen, je moet het niet te euvel duiden, zoals David al schreef is ie wat meer ‘hands on’. Van daar dat, ondanks een wijde bocht die je in taalvoering kan maken, hij daar “by nature”, kort doorheen kan gaan.

Het is voor mij duidelijk, dat van welke benadering je ook uit mag gaan, de taal immer het voertuig van de ziel blijft.

Maar of je nu kort door de bocht gaat, of een meer academische benadering volgt, we krijgen het zelfs met zijn allen vooralsnog niet voor elkaar om in 'ecologische' zin, Roomser te worden dan de Paus!

Er is dus niets op tegen om beschouwingen vanuit beide achtergronden elkaar aan te laten vullen, dat is hier eigenlijk onze grootste ‘rijkdom’. Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen...

En als er gemat moet worden, dan doe ik dat wel! :wink:


Groetjes, Cp mm
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

supersports400 schreef: De overheid noemt zelf kernfusie een schone en veilige energiebron, wat wil je nog meer ? Het zal niet lang duren voordat schoon en veilig verandert in het woord duurzaam (ook een ruim begrip), en de stap van het woord duurzaam via zelfvoorzienend (autargisch, niet afhankelijk van de handel in bv olie) naar het ruim gedefinieerde woord ecologisch.
Het energieprobleem oplossen is maar een klein deel van de totaaloplossing. We teren evengoed al in. Met onze levensstijl zijn eigenlijk 4 aardes nodig. De Yankees hebben er eigenlijk 7 nodig. Als we het energieprobleem oplossen, lopen we daarom binnen enkele jaren tegen andere problemen aan en is de pijn alleen maar groter. We kunnen het dus beter niet oplossen en uitzoeken hoe toekomstige generaties zonder al teveel pijn het weinige kunnen delen.

Ik herinner mij de het allereerste bericht dat ik een jaar of 6 geleden op dit forum plaatste: zag kernfusie ook als de ultieme oplossing. Nu, na vele discussies, een rij boeken en het afstruinen van het internet, kom ik erachter dat het toch allemaal wat gecompliceerder is.

Zo hebben we regelmatig discussie over het begrip duurzaam. Mijn definitie is: eeuwig meegaand, eeuwig te repareren of zichzelf eeuwig reproducerend. Dit diskwalificeert alles waar fossiele brandstoffen voor nodig zijn. Kernfusie kan daardoor niet duurzaam zijn, want de complete bron, infrastructuur en alle verbruikers zijn fossiel gerelateerd.
Als leek zou ik kunnen concluderen dat wat de overheid en media in deze beweert dus niet strijdig is. Het woord ecologisch is hiermee een woord dat met zijn tijd is meegegaan, net als duurzaam en milieu.
Moeten we dat wat overheid en media ons brengen, klakkeloos slikken als zijnde waar? Ik vrees van niet. Integendeel zelfs. Mijn definitie van duurzaam mag misschien ouderwets of puristisch zijn, maar vermoedelijk heb ik er langer over nagedacht dan de gemiddelde journalist of politicus. Het maakt mij dus niet uit wie er wat tegen zegt. Het gaat om een toekomstvisie en een te volgen leidraad. Een woord is slechts een woord. Uiteindelijk gaat het toch om de daden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Beste DJ,

Misschien toch ter aanvulling. Het zijn niet mijn meningen die ik heb gereflecteerd, doch enkel mijn gedachten over het begrip ecologie en ecologisch in relatie tot tot zelfvoorziening zoals de titel van deze thread luid. Maar alvorens de relatie te onderzoeken heb ik getracht beide begrippen te definiëren, althans te begrijpen waar zij voor staan. Het is daarom dat ik bij het begin ben begonnen, de woorden die ecologie vormen heb ik ontleed, ook zelfvoorziening heb ik getracht te definiëren. Helaas is het daarbij gebleven, want het blijkt dat het begrip ecologie (en ecologisch) in feite veel te ruim zijn om een eventuele relatie (verwantschap) met zelfvoorziening te beschouwen.

Mijn mening telt niet in het grote geheel, en heb ik ook nergens gegeven. Ook besef ik terdege dat ecologie veel breder gaat dan het energievraagstuk.

Als je het weten wil, ik ben fel tegen kernenergie, en ook tegen kernfusie, maar dat is het punt niet, en daar gaat het ook niet om. Ook is mijn visie anders dan die van de overheid, maar ook dat doet niet ter zake.

Ik heb gemerkt dat met de huidige definities van ecologie en ecologisch je alle kanten op kan, van Nazi Duitsland tot kernfusie, en alle voldoen, afhankelijk welke betekenis men er aan hangt, maw, de defenities van ecologie en ecologsic zijn niet eenduidig.

Zoals al eerder aangegeven viel mijn oog op de titel van de thread, omdat de titel zelf een contradictie is.

Nogmaals, in een discussie gaat het niet om meningen, maar om argumenten, en die argumenten hoeven helemaal niet in lijn te liggen met mijn persoonlijke mening, sterker nog, ik heb mijn persoonlijke mening er volledig buiten gelaten. Ik heb geen mening over ecologie, en ook geen mening over ecologisch, het zijn holle woorden, waarmee je werkelijk alle kanten op kan, afhankelijk van welke definitie je ze toebedeelt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Supersports,

Mee eens. Het is moeilijk een eensluidende definitie te geven van de kernwoorden. Zeker als marketeers zich er mee gaan bemoeien, is het eind zoek. Toch zindert er onder de actieve leden een redelijk eenduidig gevoel bij "ecologie", "zelfvoorziening" en "duurzaam", dat zeker niet gelijk is aan de definities die bijvoorbeeld marketingjongens eraan geven. Voor de meesten is dit voldoende, omdat de neuzen hier redelijk dezelfde kant uitstaan. Een meelezende reclamejongen kan er een ander gevoel bij krijgen, maar dat is zijn probleem.

Samengevat: een spijkerharde definitie kan niet. Het is wat mij betreft voldoende als er in een discussiegroep een eensluidend gevoel over een woord is. Anders blijven we om de hete brei heendraaien en komen nooit verder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door deleted »

Woorden, termen en definities beginnen vaak neutraal aan hun leven.
De positieve, negatieve of mogelijk andere subjectieve invulling volgt vaak later.
Dat leidt dan meestal tot nuancering en tot het ontstaan van nieuwe woorden en nieuwe (sub)categoriën.

Dat is wellicht omdat taal zich aanpast aan de werkelijkheid en niet andersom.

Elk hondenras heeft een bepaalde naam. Dat is gemakkelijk, dan weet iedereen het dadelijk over welk soort hond je het hebt. Op een bepaald moment kan er (door inteelt bijvoorbeeld) bij een bepaald ras een systematisch probleem ontstaan. Dat geeft dan na verloop van tijd een "negatieve" betekenis aan de aanvankelijk neutrale naam.
Pitbull is vanddag geen neutrale benaming meer voor een bepaalde Terriërsoort.
Dus ook de 'connotatie' die een definitie krijgt zegt wel degelijk iets over de (huidige) werkelijkheid.

Zo ook met ecologie.
Letterlijk:
De ecologie bestudeert de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen
Het is dan ook veelzeggend dat deze aanvankelijk neutraal gedefinieerde wetenschap een specifiek negatieve invulling heeft gekregen. Namelijk de problematische situatie die optreedt in deze wisselwerking. De milieuproblematiek. Het onevenwicht dat ontstaan is in de kringlopen.
Het juist veelzeggend dat we geen neutrale betekenis meer kunnen geven aan deze definitie.
En het is normaal dat in de tijd van de Oude Grieken er deze betekenis niet (aan kon) gegeven worden.
Ze werden evenmin geconfronteerd met de problemen in dit veld.

En eerlijk gezegd zie ik wel verwantschap in die hedendaagse negatieve invulling van de definitie'Ecologie' en "zelfvoorziening". Zelfvoorziening is namelijk een poging op individueel niveau om een antwoord te bieden aan de problemen waarmee men zich geconfronteerd ziet die in het veld die de "Ecologie" als wetenschap bestudeerd.
Vaak ook een keuze door individuen die de moed en geduld (soms zelfs hoop) verloren hebben om te wachten op een collectieve oplossing en dan maar zelf aan de slag gaan.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Pietje »

Like + 1
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Roosje
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2013, 16:29

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Roosje »

Inderdaad :S
hansp
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 okt 2012, 11:42

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door hansp »

supersports400 schreef:Forum : Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen.
De oud-gymnasiast in me komt nu toch echt even in opstand; forum is een latijns
woord; er is niets in het klassiek grieks wat ook maar in de buurt komt.

HansP
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Correct, je hebt helemaal gelijk :oops:
Plaats reactie