De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

Dan kunnen we nu weer on-topic verder..

David (in deze als moderator)
..
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Om de verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening te bespreken (zo heet deze thread) dan is het in de eerste plaats zinvol om de definities van beide helder op ons netvlies te hebben en het daar over eens te zijn, de discussie is daarmee zeer on-topic. Anders wordt het een discussie tussen personen die alle een eigen beeld van ecologie hebben, en ook van zelfvoorziening.

defenitie ecologie (volgens wikipedia) : De ecologie bestudeert de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen
defenitie zelfvoorziening (volgens wikipedia) : is het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. (Zelfverzorging of zelfvoorziening zijn synoniemen voor dit streven, zelfvoorzienendheid voor de toestand van autarkie).

De thread is dus : De verwantschap tussen de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen en het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen.

Op deze manier beschouwd is jouw stelling
Mijn inziens is ecologie zo weinig mogelijk vervuilen (lucht water en aarde) om de aarde beter achter te laten dan we hem kregen
niet van waarde in de verwantschap tussen de definities, omdat ecologie zoals jij dat ziet (zoals je hier zelf zegt) een verwantschap is tussen jouw ideologie en zelfvoorziening (het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen), en dat was niet de stelling.
Laatst gewijzigd door supersports400 op 11 dec 2012, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

Je kan de letterlijke betekenis van ecologie niet gebruiken, dat zou namelijk nergens op slaan.
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

David86 schreef: "leven als onderdeel van de kringlopen op aarde"

Dan word het wat makkelijker om te praten en kun je daadwerkelijk inhoud gaan geven aan het begrip.
..
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Als je de letterlijke betekenis niet kan gebruiken, dan moet er een andere definitie komen van ecologie, want anders heb je geen uitgangspunt. Een onderzoek naar verwantschap tussen twee niet vastomlijnde uitgangspunten is van geen enkele waarde, en geeft ook geen nieuwe inzichten.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

supersport,

Je leest naar het lijkt willekeurig, de defenitie is inmiddels in tweevoud ingediend.
..
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Wel degelijk heb ik notie genomen van jouw definities, en dat is ook meteen mijn punt. Het zijn jouw definities, het is wat jij van ecologie hebt gemaakt. Op zich is daar niets op tegen, maar dan moet wel iedereen jouw definitie van ecologie accepteren, anders is het jouw ideologie, jouw gedachtegoed, ergens in de verte, (gekleurd door jouw zienswijze), gebaseerd op de definitie van ecologie.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

David86 schreef:
Ecologischer leven is dan ook een beetje een domme benaming, toch is het ongeveer wel duidelijk wat er bedoelt word denk ik, een conclusie uit een andere discussie, namelijk wat is ecologie voor ons. Dat eindigde in de volgende omschrijving: "leven als onderdeel van de kringlopen op aarde"
en nog een keer...

Het is lastig discussieren als antwoorden zo onzorgvuldig gelezen worden..
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door David86 »

Ecologie is een byzonder ongelukkig woord om aan te duiden waar we aan bezig zijn. Het woord zelf is van betekenis aan het wisselen denk ik. Er word van alles aangeduid als "ecologisch" maar als je naar de ware beteknis van het woord gaat slaat dat werkelijk nergens op.

Discussieren over de letterlijke betekenis van het woord zou onzinning zijn gezien de context waarin je het hier aantreft. Als dit een ecologieforum was in de letterlijk zin van de studie naar omgang dan zijn de besproken onderwerpen allemaal off topic. Dan zouden we hier veelal biologen aantreffen die discussieren over de omgang tussen kikker, pad en voorn o.i.d.

Dit is een discussie om de discussie aan het worden, met als onvermijdelijke conclusie dat "ecologie" en dan met name wat men zelf denkt dat het is nogal een "fuzzy" begrip is. Dat is een bekend verhaal hier is namelijk tegelijk met de start van dit draadje ook een draadje over begonnen, dat heette geloof ik "wat is ecologie voor jouw". Als ik mij niet vergis liepen in deze draad de emoties nogal hoog op (van oproepen tot oorlog tot het verwoorden van een verlangen een modderaar te "slachten") en zit hij derhalve op slot.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door kockie »

Ik ben ook van mening dat het begrip "ecologie" niet letterlijk genomen moet worden. Het is wat ieder er van maakt. De definitie van David is ook een definitie die ik aanhang. Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen definitie nodig is. De naam van dit forum is overigens ook nooit uitgelegd met een definitie en ik denk ook niet dat dat ooit zal gebeuren. We moeten wel oppassen waken dat ecologie niet "duurzaam" en "groen" achterna gaat. Dat zijn m.i. inmiddels vieze termen geworden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door deleted »

supersports400 schreef:
defenitie ecologie (volgens wikipedia) : De ecologie bestudeert de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen
defenitie zelfvoorziening (volgens wikipedia) : is het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. (Zelfverzorging of zelfvoorziening zijn synoniemen voor dit streven, zelfvoorzienendheid voor de toestand van autarkie).

De thread is dus : De verwantschap tussen de dynamiek van de wisselwerking tussen organismen, populaties of levensgemeenschappen en het (al dan niet economisch) streven zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen.
Ja dat klopt eigenlijk toch wel?
De verwantschap tussen de twee is dan hetgeen ze gemeenschappelijk hebben:
Dus zo min mogelijk van anderen (economisch) afhankelijk zijn, maar op een respectvolle wijze die de omgeving en de gemeenschap rondom je niet schaadt. Niet nu en niet in de toekomst.
Mensen die deze keuze maken vinden trouwens meestal ook dat economische afhankelijkheid niet tot duurzame kringlopen kunnen leiden. En de ervaring geeft hun niet helemaal ongelijk.
Onafhankelijkheid is trouwens geen synoniem voor individualisme, of het weigeren van vrijwillige en gelijkwaardige samenwerking.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 11 dec 2012, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door Dutch John »

Ahum... De laatste dialoog volgend, doet mij wederom begrijpen waarom ik steeds maar weer halverwege "Zen en de kunst van het motoronderhoud" blijf steken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door supersports400 »

Hoi,
en nog een keer...

Het is lastig discussieren als antwoorden zo onzorgvuldig gelezen worden..
Er mankeert echt niets aan mijn ogen, ik had je antwoorden zeer zorgvuldig gelezen, en daarom ook de conclusie getrokken dat het jouw ideologie is, ipv ecologie. De definitie die je geeft kom ik namelijk nergens tegen, niet in de letterlijke betekenis vanuit het Grieks, en ook niet in een veel ruimere context van deze definitie.

Mijn achtergrond is natuurkunde, en een uitgangspunt of definitie dient eerst getoetst te worden, vandaar. Wanneer de betekenis van ecologie niet vast staat dan kan je ook niets zeggen in welke relatie het staat tot andere zaken, zoals zelfvoorziening, vandaar.

Dat betekent echter niet dat ik het gedachtegoed van deze website niet onderschrijf, en begrijp ik best wel wat jullie ermee bedoelen (denk ik).

Mijn oog viel op de titel van deze thread omdat deze een tegenstelling bloot legt en tegelijkertijd een eenheid probeert te zijn.
Ahum... De laatste dialoog volgend, doet mij wederom begrijpen waarom ik steeds maar weer halverwege "Zen en de kunst van het motoronderhoud" blijf steken.....
Het is mijn gids en ik leef ernaar, want ik denk dat kwaliteit en het streven naar het goede een pad is wat grote parallellen heeft met de weg die jullie volgen.
Laatst gewijzigd door supersports400 op 11 dec 2012, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door deleted »

DJ,

Daar zie ik dan weer geen verwantschap in ?
Wat versta jij onder Zen misschien ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: De verwantschap tussen ecologie en zelfvoorziening

Bericht door ritsaert snijder »

@ Dutch John,
Ik heb mezelf ooit gedwongen om het uit te lezen. Niet dat het zin had. Maar de eerste helft was geweldig!

Wat is ecologie?
We zijn de uitgangspunten van het ecologieforum op het papier aan het zetten. Daarin zeggen we;
Een duurzame wereld waarin we leven als onderdeel van de kringloop. Dat is wat we willen bereiken.

De ecologie heeft nu een bescheiden rol. Wij willen die rol vergroten. We doen dit door het stimuleren van ecologische oplossingen. We ontwikkelen. Daarbij leren we en de kennis delen we met elkaar. We doen dat vooral ook samen, om elkaar daarbij te inspireren. We hebben tenslotte maar 1 Aarde!
Dat leven als onderdeel van de kringloop is kort en krachtig. Het wordt niet beter met meer woorden. En het botst niet met de definities...
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie