Nieuwe kabinetsplannen m.b.t. milieu en energie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Nieuwe kabinetsplannen m.b.t. milieu en energie

Bericht door benthuis »

Overzichtje uit Bruggen Slaan door duurzaamwerken.nl http://www.duurzamerwerken.nl/media/pdf ... kkoord.pdf:

'We kiezen voor een realistische, ambitieuze groene groeistrategie, waarin ruimte en zekerheid verankerd worden. Ons land heeft alles in huis om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de snelle ontwikkeling van nieuwe energiebronnen als zon, wind, biomassa en geothermie: hoogwaardige chemie, een innovatieve agrarische sector, grote havens en een sterke energiesector. Die ontwikkeling is noodzakelijk vanuit het perspectief van klimaatverandering en eindige grondstoffen en is tevens een uitdaging voor innovatieve ondernemingen.
Een groot aantal veelbelovende ‘biobased’ initiatieven is de laatste jaren
al tot stand gekomen. Deze ‘biobased economy’ kan een van de pijlers vormen voor groene groei. We willen – met een breed draagvlak in parlement en samenleving – een stabiel en ambitieus beleid voor de lange termijn neerzetten. In internationaal verband zal getracht worden daar zoveel mogelijk landen bij te betrekken, ook om zo de kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven te vergroten.

• Nederland zet in op een ambitieus internationaal klimaatbeleid. Nieuwe internationale doelstellingen voor de jaren 2020, 2030 en verder moeten technologische vooruitgang aanjagen en ecologisch evenwicht voor de toekomst veilig stellen. Wij streven internationaal naar een volledig duurzame energievoorziening in 2050.
• We kiezen voor een aandeel duurzame energie in 2020 van 16 procent. Om innovatie te stimuleren, wordt een optimale mix ingezet van subsidies (SDE+) en mogelijk ook de leveranciersverplichting en bijmengverplichtingen. De concurrentiepositie van de energie-intensieve sectoren en de werkgelegenheidseffecten worden daarbij in het oog
gehouden. Voor de aan het eind van deze kabinetsperiode optredende
lastenverzwaring komt een compensatie. In 2016 wordt de voortgang beoordeeld en over het vervolg besloten.
• Energiebesparing krijgt prioriteit. De aanpak van de Green Deals wordt uitgebreid met ten minste een besparingsdeal met energiebedrijven en woningbouwcorporaties voor een versnelling in het verduurzamen van de bestaande woningen. Ook voor kantoren, scholen en andere gebouwen wordt energiebesparing via energiebedrijven op deze wijze bevorderd. Het kabinet zal dit ondersteunen door waar mogelijk belemmeringen in wet- en regelgeving weg te nemen.
• Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.
• Om de kostprijs van windenergie op zee versneld omlaag te brengen zal het kabinet samen met energiebedrijven en de Nederlandse offshore industrie initiatieven nemen om de innovatie in deze veelbelovende sector te stimuleren. Met netbeheerders wordt verkend hoe de benodigde transportinfrastructuur voor elektriciteitswinning op zee tot stand kan komen.
• Elektrisch vervoer biedt veel kansen voor Nederland. Met netbeheerders,
energiebedrijven en lokale overheden worden afspraken gemaakt over de
laadinfrastructuur om de groei van elektrische mobiliteit verder te stimuleren.
• Biomassa moet zo hoogwaardig mogelijk worden ingezet (‘cascadering’) en de
duurzame productie en herkomst van biomassa gegarandeerd.
• Het kabinet streeft naar een circulaire economie en wil de (Europese) markt voor duurzame grondstoffen en hergebruik van schaarse materialen stimuleren.
• De agrarische sector is een belangrijke economische motor. Nederland is de tweede exporteur van agrarische producten ter wereld. Boeren en tuinders verdienen dus de ruimte om te ondernemen en een fatsoenlijke beloning voor hun bijdragen aan het cultuurlandschap en de natuur.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door benthuis »

Ik zie zie 1,2,3 vooral weinig concrete plannen en veel broekzak vestzak plannen.
- Belasting op schoonste fossiele brandstof (LPG) omhoog.
- Bijmengen en bijstoken van kolencentrales met pallets. (deze zie ik zelf niet terug, komt uit opiniestukje)
- Als ik het goed gelezen heb wordt SD geld gebruikt om grootverbruikers te COMPENSEREN.
Ben hier niet heel goed in, maar of dat nu allemaal fantastische oplossingen zijn?

Hmf, hoe ik deze moet interpreteren weet ik nog niet:
• Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.

Wordt hier nu gezegd dat je een coöperatie moet vormen om voor een verlaagd tarief in aanmerking te komen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door benthuis »

In het licht van lokale cooperaties:

Is het een idee om hier heen te gaan:http://evenementhieropgewekt.nl/
Lijkt me wel wat, hoop aardige workshops.
Met de huidige plannen van kabinet bekend is daar misschien wel wat te halen.

Ik kan helaas maar tot 14.00
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door Tim »

benthuis schreef:Hmf, hoe ik deze moet interpreteren weet ik nog niet:
• Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.

Wordt hier nu gezegd dat je een coöperatie moet vormen om voor een verlaagd tarief in aanmerking te komen?
Zo een bedenksel is een voorbode voor het afschaffen van salderen en invoeren van gereguleerde aftrek. FTS.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door OBL-Rien »

Als ik dat goed lees: Als je meer energie opwekt dan je eigen gebruik en deze teruglevert aan het net, dan kun je nu een hogere betaling verwachten. Dit extra geld wordt dan omgelegd op iedereen die meer energie verbruikt dan ze (eventueel) leveren.

Een lastenverhoging voor iedereen die energie verbruikt.
Een inkomstenverhoging voor iedereen die meer levert dan ze zelf verbruiken.

Correct?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door benthuis »

zo lees ik m ook
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door cjm »

Zo lees ik het niet.

Wat er staat is voor de afnemer. Zegt niets over de prijs die de leverancier krijgt.
Zoals het er staat is dit voor het lokaal levelen bedoeld en via de energiebelasting.
Dit is iets anders dan terug leveren.

Ik zou er beducht voor zijn, zeker gezien de eigenaar van Tennet.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door account verwijderd »

Van de week hoorde ik 500 miljoen en gisteren zag ik 200 miljoen in de krant staan.
Ik denk gewoon dat het weer ieder voor zich is.
Energie zelf opwekken is in beginsel altijd fiscaal onbelast.
Verwijderd
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door OBL-Rien »

michel schreef:Energie zelf opwekken is in beginsel altijd fiscaal onbelast.
Maar dat wil niet zeggen dat dit altijd zo blijft.
Als ik voor een baas werk, dan werk ik ook in beginsel om er zelf beter van te worden. Toch wordt dit werk belast.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door sathopper »

Ik zag gisteren in het nieuws dat de burgers een bijdrage moeten gaan leveren voor meer schone energie zoals windmolens in de noordzee. Kan oplopen in de toekomst tot 250€ per huishouden.
Deze opgewekte energie mag je vervolgens commerciel weer duur betalen.

Ik wek mijn eigen energie op dus vind ik dat ik hier niet aan mee hoef te betalen! :oops:
Links of rechtsom je wordt altijd weer gepakt....

Gr SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door Tim »

Sat,

Hoe gaan ze dat belasten? Via de energierekening?

Wordt het dan toch tijd om off grid te gaan?

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door Tim »

Ha,

Ik rij een oldtimer, ik ben een zogenoemde scheefrijder.

Echter ik begrijp de commotie niet, want hoeveel scheefrijders zijn er eigenlijk en wat is hun invloed?

- Hoeveel zullen "echt" kilometers maken?
- Hoeveel accepteren meerdere jaren een "ouwe bak"?
- Hoeveel accepteren hoge onderhouds kosten op korte en lange termijn?

Mi is dit een rare maatregel. Een scheefrijder doet dit hoogstens een paar jaar. Het type scheefrijder zal een andere weg zoeken om goedkoop te rijden. In een kleine, net zo smerige, oude LPG wagen? Dan is de MRB ineens 1/3 en de geraamde inkomsten een stuk lager.

Men kan veel beter een strengere APK invoeren voor oldtimers. Daarmee is de liefhebber en het milieu beter af. Een scheefrijder zal moeite hebben de kwaliteit van zijn oldtimer te handhaven.

Ik rij een oude Mercedes omdat dit type motor goed met PPO als brandstof om kan gaan (ik geef toe, geen MBR is ook fijn). Echter PPO houdt dat wel in dat ik regelmatig verstuivers en inspuitpomp moeten laten onderhouden. Nieuwe naalden, gloeiers, geduld bij het starten. Ook voor het overige onderhoud gaat ie naar de dealer. Ik wil het goed hebben. Uiteindelijk is het niet veel goedkoper.

Metingen wijzen trouwens uit dat de uitstoot op PPO vele malen lager is dan op diesel en de roet rochel je gewoon uit. Bij het fijnstof van een "schone" motor werkt dit net anders.

Tot zover mijn frustratie :), ik blijf rijden en geen accijns betalen omdat ik dat niet mag doen.

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Mi is dit een rare maatregel.
Nee, hoor het is een uiterst logische maatregel, je bekijkt het alleen uit de verkeerde hoek.

Tip: De autoverkopen zijn de laatste tijd enorm ingezakt.....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door benthuis »

Tip: De autoverkopen zijn de laatste tijd enorm ingezakt.....
Idd. liever een nieuwe hybride op straat, dan dat je een oudere auto met ervaring laat rijden.
Mijn auto met 500.000 plus en nog zoiets voor de boeg, is zeker schoner als je dit doorrekent!

Als ik zo de komende plannen van Rutten II opsom, komt ie er voor mij niet goed uit!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe kabinetsplannen mbt milieu en energie

Bericht door Dutch John »

Yep, mijn houtgas Chevy is ook op slag waardeloos geworden. Ermee door rijden en wegenbelasting betalen zou de kilometerprijs met ongeveer 75 cent verhogen. Als er geen regeling zoals bijvoorbeeld de aloude 60 dagen kaart komt, dan wordt het zoeken naar een andere oude, maar lichte frikandel die eigenlijk de schrotpers in moet. Levert het kabinet niets op, de economie niet en het milieu ook niet. Maar een nieuwe hybride is zeker niet goed voor het milieu.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie