Doorlenen van de Post Carbon Reader

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door benthuis »

Ik ga me aankomende week door het laatste stukje bijten...
(gelukkig wel het betere!)

Waar ga ik hem heen sturen/brengen?

Kan iemand nog nieuw leesvoer aanbevelen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Jan. »

Nee bedankt.
Persoonlijk houd ik beslist niet van horror.
Evenmin van fictie.
Wel van feiten.
Keiharde feiten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Pietje »

Jan. schreef:Keiharde feiten.
Jan, dan moet je deze lezen:
http://www.bol.com/nl/p/de-laatste-gene ... 005389384/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Jan. »

Mag ik dat boek te theoretisch noemen?
Veel filosofie grenzend aan luchtfietserij?

Je moet weten dat ik ook door de klimaathysterie gegrepen was, maar me altijd afvroeg waarom zal dit de waarheid kunnen zijn?
Daarom zocht tegenbewijzen.

Waarom worden de gevolgen van de ontelbare nucleaire proeven verzwegen?
Waarom wordt er op die specifieke plaatsen gemeten?
Waarom wordt er verzwegen, dat er in de negentiger jaren in het noordpoolgebied vliegtuigwrakken gevonden zijn van het type dat tijdens de 2e W.O. gebruikt werd, onder een metersdikke laag ijs?
Waarom is de Duitse energiewende op z'n retour?
Wie verklaart mij hoe het mogelijk is dat het sinds vorige week geskied kan worden in Oostenrijk? Sneeuw op de bergen en in de dalen?
Wie kan mij verklaren waarom het voorjaar zo koud was?
Wie kan mij verklaren dat er ondanks dat men meent dat de aarde opwarmt, op donderdagmorgen 3 oktober 2013 ijs op de daken van de auto's lag?
Wie verklaart mij hoe het toch mogelijk is dat we ondanks de opwarming de afgelopen 11e oktober als de koudste 11e oktoberdag sinds honderd jaar mogen noemen?
Laatst gewijzigd door Jan. op 16 okt 2013, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door pelletpower »

Heb je het gelezen Pietje? Pcr schijnt nogal taai te zijn.

Jan, het schijnt dat extremiteiten bij klimaatverandering horen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door David86 »

Jan. schreef:Wie verklaart mij dat het sinds vorige week geskied kan worden in Oostenrijk? Sneeuw op de bergen en in de dalen?
Wie kan mij verklaren waarom het voorjaar zo koud was?
Wie kan mij verklaren dat er ondanks dat men meent dat de aarde opwarmt, op donderdagmorgen 3 oktober 2013 ijs op de daken van de auto's lag?
Wie verklaart mij hoe het toch mogelijk is dat we ondanks de opwarming de afgelopen 11e oktober als de koudste dag sinds honderd jaar mogen noemen?
Omdat klimaatverandering aangegeven word in een "wereld gemiddelde" hier is het dan even kouder, elders is het warmer, gemiddeld genomen warmt de aarde dus op ondanks dat het hier koud is. Althans, dat is wat ik er van begreep. Volgens mij las ik dat in de PCR, het is de moeite van het lezen waard.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:taai
Inderdaad. Ik kom er maar niet door...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Jan. »

Nou pak ik Canada er even bij.
Volgens kennissen en familie, verspreid over Noord Amerika vanaf Nova Scotia tot BC hebben ze [en we] daar een tweetal zeer strenge en lange winters gehad.
Wij hadden hier tegelijkertijd ook langere en koudere winters.

Was het in Afrika toendertijd veel warmer? Niet van gehoord.
Wel was het tegelijkertijd kortstondig warmer in Oost Australië en daarna een overvloedige regenval.
Verband?

Zonnecylcus.
Warme golfstroom.
Soms hoor je erover. Maar het dooft weer omdat het niet past???
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Jan. »

Ben ik nou echt zo dwars of lijkt me dat zelf zo?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Pietje »

pcr (nog) niet gelezen, de laatste generatie wel.

Dwarse Jan, er zijn nog steeds mensen die de evolutietheorie bestrijden (Jehova's bijvoorbeeld) door met allerlei futiliteiten aan te komen waarvan nog niet bewezen is dat deze in de theorie passen, maar de 99,99% van de andere aspecten die wèl in de theorie passen negeren. Herken je er iets in?

In "de laatste generatie" worden op een neutrale manier de onderzoeken naar klimaatverandering beschreven, incluis de mensen die deze onderzoeken doen en de stromingen tussen de wetenschappers. Wat het boek duidelijk maakt is dat de gemiddelden erg hard omhoog gaan. Juist in onze regio het minst, en dat kleur ons beeld een beetje. In elk geval het jouwe ;-)

Voor een aantal dingen die je beschrijft: de polen worden sneller warmer dan de tropen, daarmee daalt het temperatuursverschil er tussen, en daarmee wordt de straalstroom zwakker. Dat zorgt er voor dat weersystemen langer blijven hangen (ons koude voorjaar, hittegolf Frankrijk en Rusland, oogsten mislukt in US door hitte en droogte, langere winters... )
Overigens zijn er vorig jaar in US/Canada eeuwtemperaturen verbroken met 18 graden celsius (het oude record stond op +6, en toen werd het opeens +24 :? ). De straalstroom bracht met een mooie lus warme lucht uit Mexico direct naar de koudste gebieden van de oostkust. Nog nooit eerder vertoond. I.m.o zorgelijk.

:-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Jan. »

Dat zorgt er voor dat weersystemen langer blijven hangen (ons koude voorjaar, hittegolf Frankrijk en Rusland, oogsten mislukt in US door hitte en droogte, langere winters... )
Die griezelverhalen hoor en lees ik al 45 jaar en lijkt me meer economie dan klimaatsverandering.



Overigens zijn er vorig jaar in US/Canada eeuwtemperaturen verbroken met 18 graden celsius (het oude record stond op +6, en toen werd het opeens +24 :? ).
Waar kan ik dat erregens vinden?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Pietje »

Jan. schreef:Waar kan ik dat erregens vinden?
Hier heb je al iets:
http://climate.umn.edu/doc/journal/warm120105.htm

De plaatjes met hoe de straalstroom op dat moment liep kan ik niet meer vinden. Misschien morgen nog ;-)

Op 5 januari waren er die sciencefiction achtige temperaturen in Minnesota, maar maart was in heel VS extreem heet. Natuurlijk gaat het om gemiddelden en horen er nu eenmaal bij. Maar. De uitschieters maken het verschil, niet de gemiddelden... Oogst mislukt is mislukt, etc.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Dutch John »

Klimaatveranderingsdiscussies zijn eindeloos en vrij vruchteloos, omdat partijen de hakken in het zand zetten, zo is gebleken. Dus graag een nieuwe draad daarvoor aanmaken.

Jan,

De PCR is geschreven door dwars denkende wetenschappers en hoogleraren en staat vol feiten en cijfers, met 50 pagina's bronvermelding. Het is niet zomaar een publicatie van één schrijver die snel wil scoren. Dus graag pas een oordeel nadat je het gelezen hebt.

Benthuis,

Jouw oordeel?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Pcr schijnt nogal taai te zijn.
Yup, ik heb opgegeven na ca 1/3. Niet alleen taai, maar ook vooringenomenheid van de schrijvers.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Doorlenen van de Post Carbon Reader

Bericht door Dutch John »

Rien,

Kun je een paar voorbeelden over die vooringenomenheid geven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie