Duurzame zorg voor ouderen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Dutch John »

Ouderenzorg wordt steeds duurder. Onlangs hoorde ik dat sommige instellingen voor een uurtje wandelen met een oudere 50 euro in rekening brengen. Slaat helemaal nergens op en zal wel een enkele uitwas zijn, maar de algemene trend is dat ouderenzorg en de zorgpremies steeds duurder worden. Daarbij rijst bovendien de vraag of de AOW en de pensioenen op niveau kunnen blijven. Nog niet gesproken over aflossingsvrije hypotheken die met wat pech letterlijk nooit af te lossen zijn. En zo raakt de betaalbaarheid van zorg van twee kanten uit balans.

Moeten we terug naar oude tijden, waar ouderen inwonen bij de (klein-)kinderen? De meningen zijn verdeeld. Sommigen hebben er nog romantische ervaringen en gevoelens bij. Veel anderen niet en willen pertinent de kinderen niet ten laste zijn. Naar mijn mening is het een oplossing voor een beperkt aantal mensen. Is, denk ik, ook alleen vol te houden als werkelijk intensieve zorg slechts een korte tijd duurt. Vroeger stierven mensen eerder; nu vegeteert menigeen nog vele jaren door in een verzorgingstehuis.

Hier in het dorp steken oudere middenstanders de koppen bij elkaar en spreken over het inkopen van gezamenlijke zorg. Niet verkeerd als je zelf de organisatie in de hand kunt houden en de hele managementlaag niet hoeft te bekostigen. Ik zie dit als een realistische methode voor de toekomst. Kosten delen, terwijl de organisatie niet topzwaar wordt. Als er voldoende van deze kleine organisaties opbloeien, ontstaat er vanzelf concurrentie met de grote zorginstellingen.

Welke ander methodes zouden ook in aanmerking komen? Welke kant zal het uitgaan met zorgverzekeringen? Worden Griekse ziekenhuistoestanden ook ons lot?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door tiho »

Hang me er niet aan op als het niet gebeurt, maar hier zijn we als vriendengroep wel van plan om op het moment dat we oud worden samen te gaan wonen en daarbij zorg te regelen voor onszelf. Wat moeten de kinderen nu met een ruftende opa of oma in huis?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door frans »

Het is de ouderen niet meer toegestaan om te leven lijkt het tegenwoordig wel, want het kost zoveel....
Aan de andere kant mogen ze vooral niet dood voordat de laatste centen er uit geperst zijn.
Voor mijzelf lijkt het allemaal niet zo'n probleem.
Ik ga ooit liever bewust dood dan onbewust dood te gaan in een of ander "Huize ademnood".
Geeft een enorme bevrijding als je bewust bent van het feit dat geen enkele wet of regel je daar in kan tegenhouden.
Er is dus eigenlijk geen probleem, we moeten alleen de natuur zijn gang laten gaan, en eventueel een handje helpen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door David86 »

wanneer hebben we onze ouderen buiten de maatschappij gezet ?

Ik heb veel in het buitenland gezeten (daar waar men nog in plaggenhutten woont), daar werkt het even anders. Een oude meneer is een grote baas, die word verzorgt door de hele gemeenschap.

Gemeenschappelijke ouderen zorg lijkt mij dan ook "the way to go" zorgverleners worden zzp'ers en mogen met dezelfde mentaliteit aan het werk als ieder ander die een centje bij zijn klanten wil verdienen. Het zelfde budget als dat er nu is voor ouderen zorg verdelen onder de ouderen en de touwtjes weer in handen bij de klant (want dat zijn ze wel). De ouderen moeten zelf toch oud en wijs genoeg zijn om te bepalen hoe zij hun oude dag willen slijten. Zij die alleen willen blijven blijven alleen en betalen wat meer. Een woningstichting kan prima ouderen appartementen leveren die de dames en heren kunnen huren/kopen om de zorg te centraliseren en zo een mooi prijsje af te dwingen bij de zorg zzp'ers.

Als opa of oma te oud word om zelf zorg in te (laten?) kopen hebben ze zelf de keuze: vegeteren in huize zielloos, bij de familie inwonen of de eeuwige jachtvelden. Dat is geheel aan de klant toch ?

Mijn ouders hebben 17 jaar zorg voor mij gedragen, ik ben wel bereid ze met gelijke munt terug te betalen maar ga ook niet jaren luiers verschonen en zulk geneuzel. Voor wat hoort wat, maar wel binnen proporties lijkt mij.

Waarom is in deze sector de klant de sector niet de baas ? bemoeid de overheid zich ermee ofzo ? :D:D

Groeten,
..
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door frans »

David86 schreef:wanneer hebben we onze ouderen buiten de maatschappij gezet ?
Die indruk krijg ik gewoon wel eens als ik op het www zwerf.
David86 schreef: Ik heb veel in het buitenland gezeten (daar waar men nog in plaggenhutten woont), daar werkt het even anders. Een oude meneer is een grote baas, die word verzorgt door de hele gemeenschap.
Ik ben er geboren.
Maar als mensen de fase van opgewarmd lijk beginnen te naderen dan is het einde ook behoorlijk in zicht gekomen.
David86 schreef: Waarom is in deze sector de klant de sector niet de baas ? bemoeid de overheid zich ermee ofzo ?
Ik heb iemand gekend die een groot huis had en daarin vijf bejaarden huisvestte.
Als er maar genoeg regels uit de kast worden getoverd dan stopt zoiets dus vanzelf.....
De inkomsten waren voldoede om de hypotheek en overige kosten te betalen, en de bejaarden tevreden.
De bejaarden zijn in een tehuis terecht gekomen, en het huis is verkocht.
Ze heeft haar werkzame leven als medewerkster in een bejaarden huis volgemaakt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door deleted »

Ik ga me wellicht niet populair maken met deze uitspraak maar hier komt hij toch:

"Ouderen zien zorg te vaak als een probleem dat pas opgelost moet worden als het zich stelt."

Ik bedoel: generaties die zorg voor elkaar dragen, dat moet kunnen. Op verschillende plaatsen in de wereld werkt dat zo. Ook vroeger was dat bij ons zo (of toch veel meer zo).
Maar het initiatief ging wel uit van de ouderen.
Het waren de kinderen die bij de ouders bleven wonen en gaandeweg het voortouw namen in het huis en op het land/ambacht/handel. (als de ouders daar te oud voor werden)
De ouderen bleven wel aktief en hielpen in het grotere gezin, naar mogelijkheden. Zo was er wel altijd iemand bij de kleinkinderen , werd (vak)kennis overgedragen, ging alles veel geleidelijker.

Veel "jong gepensioneerden" moeten vandaag de dag volop van het leven kunnen genieten. Tig reizen, tig hobbies, eigen clubs enz... Er moet geprofiteerd worden nu het nog kan.
Hun volwassen kinderen zijn in die jaren dan vaak met twee aan het werken om het eigen nieuwe (op krediet , hoe anders ?)huishouden gerund en betaald te krijgen: van 's morgens tot 's avonds ren-je-rotten tussen werk, kinderopvang, schooltaken, boodschappen en dan weer huishouden tot 's avonds laat...Zij zijn blij als de kinderen eindelijk wat ouder zijn, de druk wat afneemt en de financiële put een zichtbare bodem begint te krijgen.
Dat is dan ook vaak de leeftijd dat hun ouders dan de 'oudere', zorgbehoevende gepensioneerden worden.... En is het dan verwonderlijk dat hun kinderen dan ook niet staan te springen om dat op zich te nemen ?

Als het systeem moet veranderen zal het toch bij de oudste generatie moeten beginnen.

PS uiteraard is dit slechts een beeld dat ik schets zoals ik dat vaak zie, MAAR niet iedereen doet dat zo. Er zijn ook veel ouderen die hun volwassen kinderen en de kleinkinderen met raad en daad bijstaan !


Kortom: In een ideale wereld is ouderenzorg geen aparte, bijna technische fase, maar een toestand in de continuïteit van een grotere samenlevingsvorm waar alle fases vertegenwoordigd zijn en elkaar voortdurend steunen. En waar iedereen ook beseft dat hij aan het zelfde tempo aan het doorschuiven is.
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Dutch John »

Er zal geen standaard oplossing zijn. Aan de ene kant staat een vitale, attente miljonair en helemaal daar tegenover die overgebleven, chagrijnige, vrijgezelle inwonende oom. Je zal maar me de laatste opgescheept zitten. Ik heb de verhalen erover gehoord. Zeker niet prettig leven.
Gandalf schreef: Hun volwassen kinderen zijn in die jaren dan vaak met twee aan het werken om het eigen nieuwe (op krediet , hoe anders ?)huishouden gerund en betaald te krijgen: van 's morgens tot 's avonds ren-je-rotten tussen werk, kinderopvang, schooltaken, boodschappen en dan weer huishouden tot 's avonds laat...Zij zijn blij als de kinderen eindelijk wat ouder zijn, de druk wat afneemt en de financiële put een zichtbare bodem begint te krijgen.
Dat is dan ook vaak de leeftijd dat hun ouders dan de 'oudere', zorgbehoevende gepensioneerden worden.... En is het dan verwonderlijk dat hun kinderen dan ook niet staan te springen om dat op zich te nemen ?
Helemaal waar. En na het overlijden van de ouders komt de staat de helft van de erfenis opeisen. Daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn? In onze lage landen is de demografische structuur een omgekeerde dennenboom. En veel vermogen zit bovenin. Als een bevolking niet meer groeit en de economie stabiel kan blijven, dan hoeven kinderen niet meer te werken voor nieuwe huisvesting (huizen genoeg) en de staat zou niet zo'n geldhonger moeten hebben. Met dit vermogen kun je toch zeker de kinderen ontlasten. Dan nog kun je van geval tot geval bekijken waar pa en ma hun oude dag slijten. Gezien mogelijk veranderende verhoudingen binnen de familie, zouden dergelijke oplossingen aan regels bij wet vast moeten liggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Jan. »

Het probleem is vaak de eigen ego, ik, ik, ik.
Dit is een gevolg van zoals Gandalf het al aanstipt de band tussen ouders en kinderen.
Deze moet van overheidswege al zo vroeg mogelijk kapot.

Waarom?

We moeten dansen op de fluit van de overheid.
Wij, gebruiksvoorwerpen, slaven en sloven, gebonden door van alles en nog wat, terwijl we denken vrij te zijn, kruipen we waar de overheid het wil.
Totdat we leeggezogen en versleten zijn.
Daarna volgt de opgelegde dood, als we niet oppassen.

Wat al kort aangestipt is door David, de zorg inkoop zelf regelen, kan ik volmondig beamen, uit ervaring, dat wel.
Zet bij zorginkoop, ongeacht hoe je die financiërt, de grote machtsblokken buiten spel.
Houd de lijnen kort en betaalbaar.
ZZP'ers dus.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Het probleem is vaak de eigen ego, ik, ik, ik.
Dit is een gevolg van zoals Gandalf het al aanstipt de band tussen ouders en kinderen.
Deze moet van overheidswege al zo vroeg mogelijk kapot.
Hoewel ik het met de centrale these wel eens ben, is dit toch iets te kort door de bocht.
Waarom willen kinderen geen band meer met hun ouders?
Betekend dit niet dat er iets mis zat in hun opvoeding?

Natuurlijk is ook hier de staat deel van de schuld. Maar niet alleen. Veel ouders leren hun kinderen dat macht-maakt-recht. Dan moet je ook niet raar opkijken dat de kinderen dit leren en toepassen op de situatie wanneer zij de macht hebben.


Oh, en bovendien: impliciet in de vraagstelling lijkt te zitten dat ouderen recht hebben op zorg. Daarmee ben ik het niet eens. Om het extreem te stellen: een vader die zijn dochter misbruikt en een moeder die daarbij altijd weggekeken heeft, hebben GEEN ENKEL recht op latere ondersteuning door deze dochter of zelfs de samenleving.

Maar dit gelt ook in het algemeen. Recht kan verkregen worden door een kontract, niet door een ouder-kind relatie.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Jan. »

Oh, en bovendien: impliciet in de vraagstelling lijkt te zitten dat ouderen recht hebben op zorg. Daarmee ben ik het niet eens. Om het extreem te stellen: een vader die zijn dochter misbruikt en een moeder die daarbij altijd weggekeken heeft, hebben GEEN ENKEL recht op latere ondersteuning door deze dochter of zelfs de samenleving.
Ook dat valt volgens mij onder het ik ego.
Deze ouders verdienen maar één straf.
Uitvoering vrij naar keus van het slachtoffer :mrgreen:

Verder ben ik het wel met je stelling eens dat het ook aan de mentaliteit van de ouders mankeert.
Maar ook die zijn ook jong geweest, zodat je ook toendertijd deze kantekening cq bedenkingen had kunnen maken.

Ik kan daar een heel verhaal over schrijven van de franfurter schule via de wilde jaren 60 tot het heden, maar voor mijn gevoel haalt dat op het heden niets meer uit. De hersenspoeling is te sterk en indringend geweest en gaat nog door.
In de praktijk kan alleen de wal het schip keren, of een catastrofe.
Maar ik maak me geen illusies en zal ieder vrij laten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Maar ook die zijn ook jong geweest, zodat je ook toendertijd deze kantekening cq bedenkingen had kunnen maken.
Dat is de reden waarom "de vooruitgang" zo tergend, frustrerend, langzaam gaat.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Pietje »

Als die chagrijnige oom al vroeg in zijn leven het vooruitzicht had dat hij zorg zelf moet gaan regelen door opgenomen te worden door neven/nichten, dan zou hij die tijd zeker gebruikt hebben om zich sociaal aan te passen. Maar in deze individualistische maatschappij is die prikkel er niet meer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Dutch John »

Ik weet niet of die individualistische maatschappij er in de jaren '30 ook al was. Verhalen over lelijke verhoudingen in gezinnen met inwonende oude familieleden, die ik gehoord heb, stammen uit die tijd. Mij lijkt het iets van alle tijden. Alleen was men vroeger tot elkaar veroordeeld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Alleen was men vroeger tot elkaar veroordeeld.
Is nog steerds zo.

Alleen de complexiteit is groter en het direct overzicht is wazig, maar de overload is nog groter geworden:
De chagrijnige oom werkt nu de verzorgsters in het rusthuis op de zenuwen en de volgende generatie werkt zich te pletter om direct of indirect alles te betalen bij steeds chagrijniger werkgevers ...

G
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Duurzame zorg voor ouderen

Bericht door Anne2 »

CDA vind het normaal dat als een oudere in een tehuis komt dat de kinderen dan verplicht worden er taken te doen, kan dit niet dan mag je als oudere geweigerd worden.

Wat als je kinderen ver weg wonen, zouden zij elke dag erheen moeten om eten te geven?

Wat als je geen kinderen, nichten of neven hebt? Wordt je dan straks geweigerd?

Als je hoort dat er zoveel ouderen in een bejaardenhuis zitten die zwaar depressief zijn wachtend op hun dood vind ik dat wel heel schrijnend. Het is een generatie waar wij veel aan te danken hebben.

"impliciet in de vraagstelling lijkt te zitten dat ouderen recht hebben op zorg. Daarmee ben ik het niet eens. Om het extreem te stellen: een vader die zijn dochter misbruikt en een moeder die daarbij altijd weggekeken heeft, hebben GEEN ENKEL recht op latere ondersteuning door deze dochter of zelfs de samenleving."

Elk mens die niet meer voor zichzelf kan zorgen heeft recht op zorg. Door ze te laten kreperen verlaag je je tot het niveau dat je veroordeeld. (waarmee ik niet zeg dat de kinderen de zorg moeten geven als de verhouding verstoord is).

In plaats van ouderen als een last te zien kan je ze ook inzetten naar vermogen. Meehelpen met bereiden van eten, kinderopvang, enz. Geeft de ouderen ook het gevoel niet afgeschreven te zijn.
Plaats reactie