Als je zelden een winkel bezoekt, dan valt die BTW wel mee. En aan accijnzen doen we niet veel meer. Legaal overigens. Je mag je eigen bier, wijn en tabak brouwen of telen. En de fietsbelasting staat volgens mij nog steeds op nul. Voor transportbrandstof hebben we een gedoogd alternatief.
Tja, geen speld tussen te krijgen.
Zover ben ik nog niet.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John schreef:
Vergeet de verschuivende horizon niet. Als olie duurder wordt, schuiven producten gemaakt van olie mee op. Elk alternatief, behalve handmatig aangemaakt stookhout, schuift mee, want bijvoorbeeld de productie van zonnepanelen kan niet zonder olie. Bovendien zijn veel alternatieven geen pure alternatieven, omdat ze altijd back-up vragen van fossiele brandstoffen. Denk aan zonne-energie en windenergie. En deze oogstmachines gaan slechts enkele tientallen jaren mee. High tech kan alleen bestaan bij de gratie van onze fossiele erfenis.
DJ
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Mischien ben ik een slecht geinformeerd optimist, maar ik zie het (nog) niet zo pessimistisch is. Bijvoorbeeld de combi zonne erergie en waterstof voldoen redelijk aan mijn eerder genoemde stelling.
Th0M schreef:
Een mens heeft gemiddeld ongeveer 10MJ aan energy imput nodig om arbeid te kunnen verrichten.
Het gaat er niet om wat er ingaat, maar wat een mens netto kan leveren. 100 watt gedurende 8 uur is goed vol te houden.
Th0M schreef:
Bijvoorbeeld de combi zonne erergie en waterstof voldoen redelijk aan mijn eerder genoemde stelling.
Ik spreek mensen die zich op HBO en TU niveau bezig houden met waterstof. Allen vinden het een leuke bezigheid die een loon oplevert, maar een toekomst zien ze er niet in. Het rendement is bedroevend slecht, het opslagprobleem is nog steeds niet goed opgelost, het aanleggen van een infrastructuur is niet te betalen en het blijft een uitermate gevaarlijke brandstof.
Jan. schreef:Volgens mij vergeten we allemaal dat rafinatie van een vat olie veel bijproducten meebrengt.
Dat maakt het juist zo griezelig. De gecreëerde afhankelijkheid van ruwe olie is enorm. We hebben ons in een hoek geschilderd.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ik denk dat om waterstof te maken een hoop electriciteit nodig is. waterstof is als brandstof niet geschikt het is niet meer als een "opslag van energie" zoals perslucht, batterijen etc
de enige plaats voor waterstof naar mijn idee zou zijn om de surplussen op het net te verwerken in brandstof dan hoeven windmolens niet stil te staan als de vraag klein is en de overcapaciteit op het net zou "zinnig besteed kunnen worden"
de energie om waterstof te maken kan dan in de toekomst groen zijn maar de vraag mag dan reizen : is er genoeg "groene stroom" om voldoende waterstof te maken om in onze behoeften te voorzien en ondertussen onze koelkasten en lampjes te houden branden ?
biobrandstoffen zijn een niet haalbaar alternatief voor nederland ivm bevolkingsdichtheid versus energie behoefte
olie is een fantastische energiebron die wij in supertempo verspillen
tiho schreef:De hoeveelheid olie benodigt voor een zonnepaneel schijnt ook niet eens misselijk te zijn. Daar gaat een hele hoop energie inzitten.
Dat heb ik ook wel eens gelezen maar ik denk dat het beter is olie te gebruiken voor zulke zaken als om het in een porsche 911 te gooien en met 250km pu op een vrije zondag rondjes op een stuk asfalt te scheuren bv
dat laat ook mooi de belangrijke funtie van olie zien , wij verbranden olie voornamelijk maar olie bevat bouwstenen van medicijnen, plastics etc in die vorm is het een veel beter bestede grondstof zeker met de nieuwe ontwikkelingen die plastic recycling mogelijk maakt op grote schaal olie verbrand in een motor is niet meer terug te krijgen , zij is weg
als olie naar zijn waarde afgerekend moest worden zou je het niet in je botte hersen halen het in een motor te verbranden dat zou een onvoorstelbare verspilling van geld en grondstoffen zijn
Dutch John schreef:
Het rendement is bedroevend slecht, het opslagprobleem is nog steeds niet goed opgelost, het aanleggen van een infrastructuur is niet te betalen en het blijft een uitermate gevaarlijke brandstof.
Groet,
DJ
Dit is allemaal waar. Maar ik kan me zo voorstellen dat toen 100 jaar geleden de auto in opmars kwam alle bovenstaande problemen ook genoemd werden.
De energiedichtheid van waterstof is erg hoog en het gebruik (bijvoorbeeld via een brandstof cel) erg efficiënt. Het maken van waterstof via elektrolyse is inderdaad erg inefficiënt, maar er zijn wel gunstige ontwikkelingen.
@David86: waterstof is idd opslag van (chemische) energie, net zoals benzine etc. Maar het is voor zover ik het me nu kan bedenken wel enige vorm die duurzaam te maken en gebruiken is. Ik kan me wel voorstellen dat er (ooit) vliegtuigen op H2 gaan vliegen. Op biomassa lijkt me wat lastiger.
dat ben ik wel met je eens, als energiedrager is het een mooie mogelijkheid.
Het nadeel is dat bv olie of kolen door moeder natuur een poosje aan het sudderen is geweest in de aardkorst om tot een energiedrager te komen. Het verdichten van de energie in dit soort brandstoffen is dus "vanzelf" gegaan. Dit is denk ik het meest energie rovende deel van brandstoffen maken. Hoewel waterstof een hele potente energiedrager is is het ook een dweil mbt productie het scheiden van de h2 en de 0 vraagt nog teveel energie
ben je bekend met het werk van Stan Meyer ? (ofwel het vermeende werk van Stan Meyer) stan zelf is "verdwenen" samen met zijn elektrolyse aparaat maar naar verluid had hij de oplossing mbt terugkeer rendement op waterstof
de kracht zit in het water maar hoe krijgen we het er uit ?
Ik ken inderdaad het (vermeende) werk van Stan Meyer. Ik ben ook naar een training geweest over Geet in Oklahoma. Beide verhalen zijn nogal omhangen met allerlei "conspiracy theories" waar ik niet een groot aanhanger van ben. In beide zit vast een kern van waarheid, maar zolang het nog niet onderbouwt is met theorie, blijf ik sceptisch.
ik heb gelezen over een nederlands ploegje wat 5 geets gemaakt heeft volgens mij was dat de twaalf ambachten maar zeker weten doe ik het niet meer
ik heb niet de know-how om zulke dingen te reproduceren anders zou ik zeker een poging wagen er zijn veel meer geet achtige ideeen moet je voor de grap eens hot of cold vaper carburation googlen in patenten
cold vapor heb ik eens nagemaakt op een stationair motor onvoorstelbare resultaten daarna in een vw polo gemaakt maar dat was niet haalbaar ivm minimale verdampingsoppervlak voor een 1 liter motor op een honda 300cc oid werkt het fantastisch. Mengverhoudingen zijn echter zonder nauwkeurig onderzoek en hulp van echte geleerden niet af te stellen bij een motor die met een variabel toerental moet werken.
als je het leuk vind moet ik nog wel ergens een filmpje hebben van een cold vapor carburateur uit glas (prototype was van een augurkenpot ) erg leuk om de werking van binnen te zien echter wel staatsgevaarlijk een glazen potje vol benzinedamp zonder flame aressters oid is niet echt wijsheid ten top
Dat deel ik met je, echter ik heb zo'n gevoel dat we er weken, maanden over kunnen schrijven. Helpen doet het niet. Zelfs niet als heel Nederland ineens 95% zou reduceren in energie verbruik.
Ik denk alleen wel dat wij er ook al last van gaan krijgen.