Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door OBL-Rien »

Als de olie 500 euro per vat kost:

Geleidelijke stijging of plotselinge stijging?
Maakt een flink verschil geloof ik.

Geleidelijk: Ik geloof echter dat er niet zo heel veel echt anders zal zijn. Maar:
1) Het consumptie niveau is dan behoorlijk gedaald.
2) We wonen gemiddeld weer een stuk dichter bij ons werk.
3) De infrastructuur zal kwetsbaar geworden zijn (stroom/gas/water/kabel/telefoon valt regelmatig uit)
4) Belasting zal verstikkend hoog zijn (veel hoger nog dan nu)
5) Uitkeringen zijn lager
6) Overheidsdiensten zijn gereduceerd
over het algemeen modderen we dan gewoon door omdat het bovenstaande langzaam gekomen is en we er gewend aan zijn geraakt.

Plotseling:
1) Benzine/Diesel is op de bon
2) Levensmiddelen zijn schaars
3) Veel protesten en rellen
4) Flinke toename in de criminaliteit
5) Iedereen lijkt collectief de adem in te houden in bange afwachting van wat komen gaat
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Jan. schreef: Het aloude principe, jij houd ze dom dan houd ik ze arm. vul de namen maar in.
Dit is ook weer een tactiek, om de dans om de macht veilig te stellen.

Ben hier al lang mee bezig, lees en hoor hier zoveel over, maar loop bij de gemiddelde medelander tegen een muur van onkunde op. Dan denk ik hoe kan het dat ik dit wel zo zie en het gros niet?
Ben ik nu gek of zijn zij ietwat dom? En waar doe je het dan voor he?

Toch merk ik dat er meer mensen wakker worden.

.

jij houd ze arm dan houd ik ze dom

het internet heeft veel dingen mogelijk gemaakt die nooit mogelijk waren , de mogelijkheid om met mensen over heel de wereld informatie uit te wisselen. Het internet faciliteert onze individuele vrijheidsstrijd denk ik en zolang wij vrij informatie kunnen delen en elkaar kunnen onderwijzen zonder tussenkomst van belanghebbenden partijen is het voor iedereen die het wil, haalbaar om los te komen van de pogingen van de staat en de commerciële partijen. Om je in eeuwige loonslavernij in te lijven voor een dikke wagen en een mooie tv. ik vind dat mensen er voor kiezen om dom te blijven. let wel het scheelt heel veel huiswerk als je gewoon lekker mee doet met de meute.

Toch merk ik dat er meer mensen wakker worden.

toen ik begon met mijn zelfvoorzienings projecten drie jaar geleden lachtten mensen er om je lijkt wel gek een krop sla kost 50 centen wat zit je nou dagen in je tuintje te tobben je kent die gesprekken waarschijnlijk wel

met het goed doorzetten van de crisis zijn mensen toch wat meer open komen te staan voor onze manier van leven en krijgen we steeds meer leuke gesprekken. Oppervlakkig hoor en meestal gaat het dan over voedsel. zelf voedsel vergaren trekt iedere man wel een beetje denk ik.

ik hoop dat de crisis mensen een beetje laat zien hoe afhankelijk en kwetsbaar we zijn als er een storing in de inkomsten zit. als dan ooit het besef komt dat het goed mogenlijk is dat een baan minder zeker word in de toekomst zul je meer medestanders krijgen.

of dat goed of slecht is weet ik niet. wat als heel nederland wakker word ?

dan gaan de kosten van kachelhout en volkstuinperceeltjes misschien wel als een raket de lucht in. en word zelfvoorziening een hype. Dat zou verschrikkelijk zijn dat zou het nog onbetaalbaar kunnen maken dus laat ze nog maar even slapen :)


We gaan off topic . kockie kan jij de twee gesprekken splitsen en weer orde brengen ;)

gr
..
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Th0M »

Wanneer de olie geleidelijk naar de €500 per vat gaat, zal dit met name komen door marktwerking. Deze onstaande schaarste wordt dan (gedeeltelijk) aangevuld door oplossingen die nu niet rendabel zijn.

Wanneer de huidige vorm van energie duurder wordt, zal de ROI op investeringen in alternatieve energie korter worden. De vraag naar deze producten zal dan stijgen. Hierdoor zullen er meer aanbieders komen en daarmee kan de prijs zelfs dalen.

Er wordt hier gesteld dat:
Onze welvaart is direct gekoppeld aan goedkope olie
, deze uitspraak is op dit moment correct. maar ik denk dat deze over het algemeen wat genuanceerd moet worden. Ik denk dat het iets moet worden als:

Onze welvaart is direct gekoppeld aan goedkope, eenvoudig transporteerbare en opslagbare energie met een hoge energiedichtheid.


Indien we bovenstaande stelling hanteren, zijn we niet afhankelijk van olie. Maar welke alternatieven zullen dan voorhanden zijn?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door OBL-Rien »

Th0M schreef:Wanneer de olie geleidelijk naar de €500 per vat gaat, zal dit met name komen door marktwerking. Deze onstaande schaarste wordt dan (gedeeltelijk) aangevuld door oplossingen die nu niet rendabel zijn.
De vraag is dan waarom deze nu niet rendable zijn.
Mijn antwoord daarop is dat de EROEI niet hoog genoeg is.
En dat betekend imo weer dat alternatieven de olie niet kunnen vervangen, maar hooguit de effecten van dure olie kunnen milderen.

In de zin van: geen steen van 10 kilo op je teen krijgen maar een steen van 8 kilo.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

David 86, wat je zegt, zo zit ik wel eens een beetje in een tweespalt.
Aan de ene kant zie ik dingen gebeuren die ons allemaal gaan raken en waar ik me tegen wil weren. Aan de andere kant heb ik ook iets van laat ze maar die plurken die op de bank liggend met de ene hand in de broek en in de andere hand een pilsje, kijkend naar de buis waar andere plurken je indringen willen beinvloeden, of kijkend naar de franse toer, de voetbalgoden, de mooise vrouwen, alsof er geen zinniger dingen zijn. Ik noem maar wat.

Toen wij begonnen met ons eigen tuintje, zeiden mijn colega's, werk liever een uurtje zwart en je hebt de boodschappen voor deze week terugverdiend.
Kijk dat wil ik dus niet. Ik ga de boel niet saboteren.

Dat die kosten van een groentetuintje en het brandhout de pan uit rijzen, zal best
Tis net als met de olie :wink:
En beide worden ons [uit de aarde] gegeven.
Waarom zij dan wel en wij niet? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jan. op 13 jul 2012, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Rien de rendabele oplossingen liggen bij ome shell in de koelkast.

En ze liggen daar nog goed omdat we niet klagen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Dutch John, vergeet de indirecte belastingen niet hé :evil:

En me schamen? Nee dat doe ik niet. Ik heb me ruim 25 jaar kapotgewerkt omdat ik dacht daar goed mee te doen, ik schaam me er niet voor om een tandje terug te doen.
Verbitterd dan? Nee ook niet, eigenlijk moet ik er om lachen dat ik toen zo onnozel was. Je moet niet de intentie hebben om in je eentje de hele mikmak te willen veranderen.
Ik wil niemand tot last zijn en ook zo min mogelijk last van een ander hebben.
Mensen die ik ken die het moeilijk hebben wil ik best gratis helpen, maar verder ben ik niet zo sociaal :oops:

Laat die berekening olie menselijke inspanning eens zien.
Ben je uitgegaan van de calorische waarde?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Rien om weer op je eerste stelling terug te komen.

Als de grote bestuurders herrie in een bepaald gebied willen, dan gebeurt dat ook.
Als de grote bestuurders rust in een bepaald gebied willen, dan laten ze je nog even met rust.
Het is maar net wie ze nodig zijn en welk chantagemiddel het beste werkt.
Dan kan allemaal met de olieprijs.

We kunnen ons ook weer niet te vrij maken. :?:

Denk ik even aan Ghadaffy Libya :?:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door OBL-Rien »

Jan. schreef:Rien de rendabele oplossingen liggen bij ome shell in de koelkast.
Zou kunnen natuurlijk.
Maar logisch is het niet.
Als shell iets in de kast heeft waarmee ze meer kunnen verdienen dan met olie, waarom pompen ze dan nog steeds?
Als er al iets in shell's kast ligt, dan moet het logischerwijze wel onrendabeler zijn dan olie.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Th0M »

OBL-Rien schreef:
De vraag is dan waarom deze nu niet rendable zijn.
Mijn antwoord daarop is dat de EROEI niet hoog genoeg is.
En dat betekend imo weer dat alternatieven de olie niet kunnen vervangen, maar hooguit de effecten van dure olie kunnen milderen.
Dat is nattuurlijk niet geheel waar. Voordat een product volwassen is, moet er eerst in geinvesteerd worden. En voor investeringen moet er een (groei) markt zijn. 20 jaar geleden was de EROEI van bijvoorbeeeld zonne energie een stuk ongunstiger dan op de dag van vandaag. En deze ontwikkeling zal niet stoppen totdat de markt vezadigd is. We weten allemaal wanneer de energie markt verzadigd is....
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Th0M »

Jan. schreef: Toen wij begonnen met ons eigen tuintje, zeiden mijn colega's, werk liever een uurtje zwart en je hebt de boodschappen voor deze week terugverdiend.
Kijk dat wil ik dus niet. Ik ga de boel niet saboteren.
Jan, wat wil je niet saboteren?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Dutch John »

Th0M schreef: Wanneer de huidige vorm van energie duurder wordt, zal de ROI op investeringen in alternatieve energie korter worden. De vraag naar deze producten zal dan stijgen. Hierdoor zullen er meer aanbieders komen en daarmee kan de prijs zelfs dalen.
Vergeet de verschuivende horizon niet. Als olie duurder wordt, schuiven producten gemaakt van olie mee op. Elk alternatief, behalve handmatig aangemaakt stookhout, schuift mee, want bijvoorbeeld de productie van zonnepanelen kan niet zonder olie. Bovendien zijn veel alternatieven geen pure alternatieven, omdat ze altijd back-up vragen van fossiele brandstoffen. Denk aan zonne-energie en windenergie. En deze oogstmachines gaan slechts enkele tientallen jaren mee. High tech kan alleen bestaan bij de gratie van onze fossiele erfenis.
Onze welvaart is direct gekoppeld aan goedkope, eenvoudig transporteerbare en opslagbare energie met een hoge energiedichtheid.
Indien we bovenstaande stelling hanteren, zijn we niet afhankelijk van olie. Maar welke alternatieven zullen dan voorhanden zijn?
Tsja... geen dus.
Jan. schreef:Dutch John, vergeet de indirecte belastingen niet hé :evil:
Als je zelden een winkel bezoekt, dan valt die BTW wel mee. En aan accijnzen doen we niet veel meer. Legaal overigens. Je mag je eigen bier, wijn en tabak brouwen of telen. En de fietsbelasting staat volgens mij nog steeds op nul. Voor transportbrandstof hebben we een gedoogd alternatief.
Laat die berekening olie menselijke inspanning eens zien.
Ben je uitgegaan van de calorische waarde?
Op het internet zwerven getallen van 12 jaar ipv 7. Ik heb ooit een berekening gedaan met de calorische waarde en menselijke arbeid aan 100 watt gesteld. Kwam zo aan 7 jaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Rien
Omdat ze nu nog lekker aan de olie verdienen en een vinger in de politieke pap houden.
En wat in het vat zit verzuurt niet.
Laatst gewijzigd door Jan. op 13 jul 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Jan. »

Th0M


Ze zijn van mening dat je beter een paar uur zwart kunt werken voor het boodschappengeld, dan je tijd verdoen in een groentetuin.
Ik doe het liever andersom omdat ik de economie niet moedwillig wil schaden en ik wil weten wat ik eet.
Daarbij zou ik als carnivoor het liefst mijn eigen karbonaadje verbouwen, maar het is moeilijk om aan zo'n beest te komen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Th0M »

Dutch John schreef: Op het internet zwerven getallen van 12 jaar ipv 7. Ik heb ooit een berekening gedaan met de calorische waarde en menselijke arbeid aan 100 watt gesteld. Kwam zo aan 7 jaar.

Groet,
DJ

Ik kom toch op andere waarders uit. Gesteld dat olie "voedsel" is voor machines om arbeid te verichten.

Een mens heeft gemiddeld ongeveer 10MJ aan energy imput nodig om arbeid te kunnen verrichten. Het aantal uur arbeid dat een mens daarmee per dag kan verrichten houd ik even in het midden.

De energiedichtheid van stookolie kan ik niet vinden, maar van diesel olie is dat 35MJ per liter. Een vat is +-159 liter, dus 159L * 35MJ/L= 5.565MJ

5.556MJ / 10MJ/dag = 555 dagen
Plaats reactie