Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door OBL-Rien »

http://www.nu.nl/economie/2718016/dekki ... erder.html

Ondanks de toestemming van DNB om eenmalig wat harder te liegen : "Voor veel pensioenfondsen lijkt het onvermijdelijk om vanaf 2012 te gaan snijden in de uitkeringen."

Mijn voorspelling: Binnen de 10 jaar zal de gemiddelde pensioen uitkering (koopkracht) met 50% gedaald zijn. (ROM)

Edit: Oeps, verkeerde board. Moderator, deze mag wat mij betreft verwijderd worden...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door tiho »

Hmm, zo te lezen wordt het hoog tijd voor een nieuwe, nieuwe rekenmethode :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Dutch John »

Gewoon het abonnement opzeggen. Zeg dat je (religieuze) gewetensbezwaren hebt en de polis wilt bevriezen. Werkgever kan moeilijk doen, want het is voor hem wat extra geregel. Pensioenfondsen zijn niet zo'n beste beleggers en hebben jaren maar wat meegedreven op de economische golven. Soms hoor je dat huidig ingelegd geld naar tegenwoordige pensionado's gaat. Dan klopt er iets niet, want een pensioenfonds is geen omslagsysteem zoals de AOW. En als pensioenfondsen zeggen last te hebben van lage rentes, dan beleggen ze niet eens. Dat geld kun je zelf ook op een spaarrekening zetten. Of investeren in iets duurzaams.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door account verwijderd »

@DJ,
Pensioenfondsen zijn niet zo'n beste beleggers en hebben jaren maar wat meegedreven op de economische golven.
Idd.

Dat moeten dan toch hele domme mensen zijn die de pensioenfondsen beheren?
Of het zijn zware gokkers die alleen "put opties" leuk vinden. :D

Eén voordeel, minder koopkracht, pas op de plaats. Dnb eist van starters ca 30.000 euro voor een huis van 180.000 euro. De huizenprijs gaat naar een historisch dieptepunt. :mrgreen:
De brandstofprijzen zijn op record hoogte.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Tim »

Hey,

Tijdens economische groei kan iedereen het goed doen (de afgelopen 50jr). Zo ook het overgrote deel, de riool economen. Dat zijn dezelfde graflui die ons nu vertellen wat er fout wat ging. Wacht even? Wie beheerde dat ook al weer? Oh ja, dezelfde graflui.

Kijk maar eens hoeveel commissarissen, directies, ministers en andere koplui nu verdwijnen. Toen het goed ging konden ze een trucje, nu ineens niet meer.

Politiek zie je dezelfde beweging. Partijen die ergens voor stonden, doen dat nog steeds. De rest moddert wat aan, of loopt achter zo'n populist aan. En over de journalistiek maar te zwijgen, die schijnen alleen nog te komen van de privé of story. Ik ben ook maar gestopt nieuws te kijken. Het gaat nergens meer over.

Ik denk dat Rien gelijk heeft. Nu flink betalen, om straks weinig terug krijgen. Klopt ook helemaal, wie moet anders het overschot van die rioollui betalen?

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Tim »

Ha,

Ik kreeg nog een ingeving ten gunste van de bezuinigingen 201X (positief, ik geef ze 7,5jr voor een akkoord :mrgreen:):

Veel vutters krijgen binnenkort pensioen, wat dan verhoogt wordt met AOW of andersom. Ik veel gevallen is deze combinatie hoger dat 100% van het laatst verdiende loon.

Waarom niet met AOW aanvullen tot laatstverdiende loon? De rest korten ten gunste van de slecht economie? Wat is het nut van de koopkracht verhogen voor een groep die het niet meer nodig heeft? Ik heb liever dat met dit geld de kosten betaald worden als gevolg van de vergrijzing. Dat komt het op termijn indirect ten gunste van henzelf.

Natuurlijk wil ik niet bepalen wat een ander nodig heeft, maar deze situatie bepaald nu wel wat de jongere generaties nog op moeten brengen en op termijn wellicht nog krijgen.

Beetje situatie van zo'n bonuscultuur, wij ter zijner tijd wachten op pensioen tot ons 70ste, de veroorzakers lopen nu met de premie weg.

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Tim »

Mmm,

Bitter weinig aanhang, vraag me af of de leeftijd hier te vergelijken is met vergrijzend Nederland.....

Wat wat ik zei mag natuurlijk niet.

Tim
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Jan. »

Hmm..
Zelf zit ik in de verijzende sector, al moet ik volgens de overheid nog 20-25 jaar en ik verwacht dat de grens hoe dan ook omhoog gaat. Of dat de voorziening wegvalt zelfs.

Toen ik begon te werken op mijn 15e jaar, mocht ik al vast premie afdragen. Waarvoor? Ik wist het toen niet. Pas op mijn 21e jaar was de verplichte afdracht voor mijn eigen oude dag bestemd. Theoretisch dan hé.
Mijn toenmalige colega's zeiden toendertijd al hardop dat de door de werknemer verplichte afdracht van mijn verdienste, voor hun bestemd zou zijn. Deze kerels gingen toendertijd met 57 d'r uit. {ook zij waren jong begonnen]
Ook had men verhalen over die import en die luiaards die ze elke morgen achterop de fiets hadden.
Dit soort volk trok toen al onze lonen omlaag en waren een zwaar tegengewicht voor een goed draaiende economie. Maar omdat de overheid telkens bij leende, dus een greep vooruit deed, die de jeugd weer moest terugverdienen, konden ze toch mooi weer spelen.
Groep import en de andere aan het infuus liggende personen is alleen maar groter geworden, ook al heten de infusus anders.
Daarnaast is het aanbod echt werkende jeugd te klein om eenzelfde aantal pensionado's te kunnen onderhouden. Al helemaal niet als de balans door gaat slaan.
Het komt er dus op neer dat eigenlijk iedereen moet gaan werken voor eigen behoefte.
Dat zal nooit toegestaan worden zolang de groep werkende afdragers kleiner en ongegroepeerd is dan de groep profiteurs. Profiteurs, de pensionado's en de kliek die parasiteert op de geldstroom tussen verplichte afdracht en storting bij de pensionado's

Het is hard, het is voor sommigen te grof, het mag niet gezegd worden.
Maar het systeem werkt niet meer.
Het moet dus gezegd worden en er moet iets grondig veranderen.
Iedereen die werken kan moet werken, hoe dan ook.
De echte invaliden en ouderen kunnen en mogen rustig in het levensonderhoud worden voorzien.
De rest aan het werk of move.

Dit schrijft iemand die zelfstandige is en daarbij al 7 jaar ziek is, zonder uitkering, zonder tegemoetkomingen van een overheid, zonder belastingvrijstelling o.i.d.
Het deed lange tijd pijn om te zien dat er vele rondlopen die nooit ergens aan bijgedragen hebben en toch onderhouden worden, terwijl jezelf altijd maximaal uitgemolken bent en wordt, je wat overkomt en dan blijkt er niet voor je te zijn. Terwijl je wel een gezin hebt te onderhouden.

Maar daar heb ik me overheen gezet en we zijn nu met veel minder, gelukkiger en rustiger dan ooit tevoren.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door peterberg »

Hmm... Ik zit ook in vergrijzend Nederland, ik behoor er zelfs toe. Maar ik heb mij nooit aangesproken gevoeld als de term "profiteur" weer eens langs kwam. Voor goed begrip: ik ben nu 66 jaar, gewerkt van 16 tot 65. In die 49 jaar zat er ook nog 18 maanden uiterst onvrij leven in de vorm van militaire dienst. Daar is mij aardig wat inkomen door de neus geboord kun je wel zeggen.

Omdat ik een keer van beroepsgroep ben veranderd heb ik een pensioen breuk opgelopen wat indertijd niet gerepareerd kon worden, pech gehad. Daardoor is dat geld niet met de inflatie meegegroeid en heb ik van dat deel van mijn leven nu 80 euro in de maand voor 17 jaar betalen.

Ik heb nu AOW en nog een paar kleine pensioentjes maar modaal inkomen is ver boven mijn hoofd. Iedere keer als weer iemand begint over profiteurs, onbetaalbaar wordend pensioenstelsel en baby boomers die goed voor zichzelf gezorgd hebben dan zit ik weer met kromme tenen.

Sodemieter toch op! Als ik alle geld terug moet krijgen die ik aan die kl*te pensioenfondsen heb betaald dan moet ik minimaal 90 jaar worden! Maar dat ga ik niet halen, want direct na de tweede wereldoorlog was er niet genoeg vreten in de Randstad en mijn ouders waren in een uiterst slechte conditie toen ze mij op stapel zetten. Als gevolg daarvan is mijn lichaamsgewicht mijn hele leven te laag geweest, de huisarts noemde mij de jongen met de holle botten en te grote handen en voeten. Grote delen van mijn gebit ben ik kwijt als gevolg van te weinig goede voeding in mijn jeugd, ik ben bijna doof aan een oor en ik heb mijn hele leven al een oogafwijking waardoor ik naast alles grijp wat naar me toe gegooid wordt.

Als mijn toekomst nog 14 jaar strekt dan vind ik mezelf al een spekkoper. Kom me nou niet aan met termen als uitvreter en profiteur, stelletje gezonde en verwende dertigers en veertigers. Jullie hebben het zo goed gehad dat jullie een veel hogere levensverwachting hebben dan mensen van mijn generatie en dat je dan langer moet werken is niet meer dan terecht!

Moest ik even kwijt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Jan. »

Mja.. eigenlijk zijn we best wel zielig. En ook ik moest die 18 maanden doen. Ik was zelfs zo stom om te kiezen voor een extreem onderdeel, waarna ik 12 maanden buitenland deed. Dit had als gevolg dat ik 21% meer basisloon had + een hoeveelheid "oefentoelage" dat dan wel weer, maar lichamelijke slijtage is niet te meten.

Want we hebben in veel belangrijke dingen geen keus, de keuzevrijheid ontbreekt hier in dit land.

En straks gaan de EUro en de banken met die vette kluif er vandoor.

We kwamen, we zien we doen of deden mee, maar niets er tegen.
Dus hebben we geen recht om alleen te klagen.

Daarom zie ik aankomen dat de werkenden levenslang moeten werken.

Het is nooit leuk om iemand voor het hoofd te stoten, excuus peterberg, je bent met een verbrandingssysteem bezig, het is vandaag al broeierig en dan komt er ook nog iemand langs die je een sneer geeft, je zou er van aan de kook raken, dus moet er wat veranderen in het systeem.

Bijvoorbeeld de kluif verdelen onder de inleggers, want die hebben er moreel gezien recht op. Ik zeg met nadruk moreel, want wettelijk zit het anders....

Soms moet je de knuppel in het hoenderhok gooien om iets anders te redden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Tim »

Hey,

Peter heeft natuurlijk gelijk. Ik bedoel een heel andere groep.

Bv de econoom of ambtenaar (of pensioenfonds beheerder :wink:), die met 57 en 3500 netto, op z'n 65 daar nog eens 1200 aow bovenop krijgt.

DAT gaat nergens over! Dan is er ook nog een groep die vele malen hoger zit en aow krijgt.

Er is sociaal gezien een grote pot geld beschikbaar, openen dat ding.

Tim

Noeg een edit: ik vind ook dat zware beroepen 10jr eerder onder dezelfde voorwaarden mogen stoppen. En zelf 10jr is dan nog misschien te weinig.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door David86 »

Het verhaal van Peter vind ik een geruststelling.

De bank naait iedereen en volgens Peters verhaal al een hele poos. Ik dacht even dat de heren het voornamelijk op mijn generatie gemunt had.

(voor het gemak noem ik alles dat zijn geld verdient met andermans geld en daar een buiten proportioneel deel van uitkeert aan zichzelf een bank)

Gedeelde smart is halve smart mannen
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Sandman79 »

ik probeer ervoor te zorgen dat ik financieel zo min mogelijk afhankelijk ga zijn van een wettelijk pensioen. Zo ben ik bezig bv mijn energiekosten op lange termijn tot een minimum te herleiden. Vervoerskosten ook. Dat is voor vele gezinnen al honderden euro's per jaar.

Nu centen ga je ook moeten hebben, wij hebben afgelopen 3 jaar heel hard gewerkt en een extra huis neergezet wat nu verhuurd wordt. Ook al is er een waardedaling of whatever, de huurprijs van een deftige woning is toch sowieso altijd een groot deel van een goed loon... In het kort, kosten beperken en extra inkomen genereren.... Met een beetje geluk kan ik rond mijn 50-55 gaan rentenieren of toch niet meer in loondienst hoeven te werken, zonder dat ik daarbij centen hoef te krijgen van de maatschappij, we zien wel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Pietje »

Sandman79 schreef:... toch niet meer in loondienst hoeven te werken, ...
Je kan zowiezo voor jezelf beginnen...

10 jaar geleden ben ik uit de metaal omgeschoold tot boomverzorger en meteen voor mezelf begonnen. Dat begin was pittig, maar al vrij snel hou je geld over. Wij betalen immers geen WAO-premie, geen pensioen, etc..
De eerste zekerheid was niet een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar een jaarsalaris op een spaarrekening.
De tweede zekerheid was het omlaag brengen van onze vaste lasten, daarom zijn we (tegen ieders advies in :roll: ) ons huis gaan afbetalen. Je geldpotje geeft je daarmee meer tijd om een verstoring van je inkomsten op te vangen.
De volgende zekerheid is de energiekosten naar beneden, vandaar mijn interesse in veel zaken die hier op het forum voorbij komen :D

Tot nu toe ben ik bijzonder blij bovenstaande stappen te hebben genomen.

enneh... bomen zullen altijd blijven groeien :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Met pensioen gaan (eerder "zonder")!

Bericht door Sandman79 »

heb al een zaakje, maar dat levert momenteel te weinig op, plus met een vrouw die chronisch ziek is en een kind en niet teveel fin reserve, wil ik ni het risico lopen dat er even een half jaar niet teveel binnenkomt. dat wordt dan wel heel pijnlijk. Maar zaakje kan in tussentijd misschien wel groeien ;).
Plaats reactie