Zo denk ik er over, en U?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Zo denk ik er over, en U?

Bericht door frans »

Een aantal jaren geleden stonden de kranten bol over de afbraak van de ozonlaag.
En nu... nauwelijks, is het nu echt opgelost, beter?
Oke, de CFK's worden minder toegepast maar zijn zeker nog niet uitgebannen.
N.b. Nog niet zolang geleden gelezen dat een nieuwe airco bij controle toch CFK bleek te bevatten ondanks het verbod erop.(Waar komt dat dan vandaan?)
Toen kwam er een ( nogal betwist) rapport over CO2 als de veroorzaker van de opwarming van de aarde.
Dat heeft weer een heleboel, en soms echt nogal vreemde, aktie's opgeleverd.
Nu staat het gas methaan alweer in de startblokken als volgende kandidaat om de angst aan te wakkeren!

Een paar opmerkingen bij deze.
1: Waarom doen wij alsof de rest van de wereldbevolking als ze het beter krijgt geen gebruik zou willen maken van al de dingen die wij gebruiken om de aarde uit te putten?
2: De reden van CO2 vermeerdering is het gebruiken van de brandstoffen die in de aarde zijn opgeslagen, en daar stoppen we alleen mee als het op is, en dat is dus nog lang niet het geval.

Angst is een goede methode om het volk simpel weer verder financieel uit te kleden.
Ik krijg wel eens de indruk dat dat ook de enige reden is voor al de ophef.
Het is simpel big "busine$$".
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Zo denk ik er over, en U?

Bericht door kees »

Angst is een goede methode om het volk simpel weer verder financieel uit te kleden.
Ik krijg wel eens de indruk dat dat ook de enige reden is voor al de ophef.
Het is simpel big "busine$$".
jammer dat je in NL/westeuropa woont waar alles is dichtgetimmerd en waar dat niet zo is er hard aan gewerkt wordt :) je kunt geen kant meer op.

Gelukkig hebben we een "overheid" die nu ook een zingevingsvraagstuk moet gaan opleggen; van God los!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Frans,

Ik denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Natuurlijk wordt er op alle mogelijke manieren geld uit de burger geklopt. Waarschijnlijk is dit de enige mogelijkheid om hem zuinig om te gaan met hetgeen de aarde ons geeft. Heeft niets met angst te maken. Volgens mij gaat de gemiddelde persoon omgekeerd evenredig naar draagkracht om met het milieu (Ik zeg gemiddeld! Laat de idealisten zich nu niet op de kast jagen!). Dus hoe meer draagkracht, des te meer consumptie en uitbuiting. En we worden steeds rijker. Misschien niet te zien aan het banksaldo, maar wel aan het koopgedrag.

Als toppunt van hypocriete energiebesparing zie ik de Lexus hybride auto. Een luxe bakbeest dat 1 op 12 rijdt (kan rijden). Hoe koop ik mijn schuldgevoel af...... Daarbij zit het ding boordevol elektronica, die na 10 jaar stuk gaat en daarmee de auto total loss maken. Dat is pas verspilling.

Alle zuinige en ecovriendelijke apparaten ten spijt; als we steeds rijker worden, dan gaan we ook meer consumeren/verbruiken. Ik heb laatst een balletje opgeworpen bij vrienden en bekenden over stroomverbruik. Bij iedereen (op ??n na) stijgt het jaarlijkse verbruik keer op keer. Komt alleen, omdat er weer zoveel apparaten bijgekocht zijn. Kijk eens naar een klusprogramma. Alleen gereedschap met een stekker of accu. Zie je nog iemand met een handzaag en een blokschaaf? Kan echt niet meer.

Ik zie als enige oplossing voor de lange termijn: consuminderen, zuinig omgaan met de reserves en hergebruik. Alleen zijn er maar weinigen, die dit vrijwillig tot uitvoer brengen.

En het verre oosten is met een economische inhaalslag bezig, dus ik denk dat de aarde op termijn verloren is. Het besef zal wel komen, maar te laat.....

Groet,
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

dus ik denk dat de aarde op termijn verloren is. Het besef zal wel komen, maar te laat.....

Groet,
John
Robert Long ook al dood......
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Het begint onderhand een wereldwijd onderwerp te worden.
De opwarming van de aarde.
De ene deskundige is nog deskundiger dan de andere maar ze hebben een ding gemeen, ze weten allemaal zeker dat ze gelijk hebben.
Nu is men tegen elkaar aan het opbieden hoeveel de zeespiegel deze eeuw gaat stijgen.
Dat kan wel 15 tot 60 cm zijn.
Ik woon in het noorden van Nederland.
Sinds men daar in de 60er jaren gas heeft gevonden is dankzij de winning daarvan de bodem nu al plaatselijk 36cm is gezakt.
Triest is dat je daar zo goed als niets over hoort.
Dat dit een concreet feit is maakt het vermoed ik niet zo interessant.
Feitenlijk zijn de bewoners van die gebieden domweg nu al opgezadeld met een stijging van de zeespiegel van 36 cm.
Dat ze als dank voor het weghalen van dit gas ook tot einde der dagen opgezadeld worden met hogere waterschap lasten lijkt mij niet onwaarschijnlijk.

In Friesland kan men er ook wat van.
Een bedrijf in de havenstad Harlingen mocht zout winnen dat zou resulteren in een bodem daling van 35 cm.
Zelfs de zeedijk terplaatse is al 7 cm. gezakt.
En dat voor een product waarvan ik mij niet kan voorstellen dat het tot de schaarse producten op deze aarde behoord.

Zo als ik al eerder stelde, het draait altijd weer om $$$$$.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Ja Frans,

De ene "deskundige" weet het nog beter dan de andere. Ze horen zichzelf graag praten, zeker nu de media de problematiek omarmd hebben. Met als toppunt de uitspraak dat het smelten van de noordpoolkap tot zeespiegelverhoging zal leiden. Met bovenlands ijs dat smelt kan ik daar nog mee accoord gaan, maar niet met een drijvende ijsklont...... Ik heb het vermoeden dat de CO2 problematiek nu gepromoot wordt om "het volk" bewust te maken dat het zo niet verder kan. Zeker nu we weer een rekord warme winter hebben, is het gemakkelijk te zeggen: "Zie je wel". Zelf weet ik niet wat ik ervan moet denken. Kan best dat alle "deskundigen" gelijk hebben. Kan ook zijn van niet. Feit is wel dat in de geschiedenis vaker koude en warme periodes geweest zijn. Buiten dat, vraag ik mij af wat men uiteindelijk wil bereiken met alle informatie of desinformatie waar we nu overspoeld worden. Zelf zie ik als oplossing: consuminderen. Minder verspilling van fossiele brandstoffen, hergebuik van goederen, geen gebruik van allerlei modieuze gadgets. Maar daar is de wereldeconomie niet mee gebaat. De $$$$$$ moeten blijven rollen, m.a.w. tel er maar op dat de milieuproblematiek een aanvullende economie moet worden. Ons luxe bestaan willen we overeind houden, dus nog meer geld rondpompen, nog meer betalen, nog harder werken. Hier worden we door de media op voorbereid, dat komt het straks niet zo hard aan.

Nog een voorbeeld van het rondpompen van geld: waarom loopt de ontwikkeling van PV cellen zo traag en van mobieltjes zo snel? Antwoord: aan de eerste kun je maar één keer verdienen, aan de tweede jaarlijks.

Wij zijn een aantal jaren begonnen met consuminderen. Voor ons geen tweede auto, breedbeeld plasmascherm, 3maal per jaar op vakantie of GSM meer (internet is nog wel een luxe die we ons veroorloven). Om status geven we niets meer, ik kan het heel goed zien dat de buurman alweer een nieuwe auto gekocht heeft met een dikke financiering. De mijne is betaald, hoeft nooit op slot en met die paar deukjes kan ik tegenwoordig best leven. Het is een vervoermiddel, geen statussymbool. Kringloopwinkels worden frequent bezocht. En ziedaar: Mijn werkweek heb ik teruggebracht van 50 uur naar 24 uur en we kunnen er nog steeds goed van leven en voelen ons prettiger en gezonder. Alleen Gerrit Zalm is er niet zo blij mee........

Dat de bodemverlaging bij jullie niet niet de aandacht krijgt die het verdient, lijkt mij veroorzaakt door enerzijds dat het "maar" Groningen betreft en niet de randstad. Anderzijds willen de gaswinners (=overheid) er geen ruchtbaarheid aan geven om grootschalige claims wegens verzakkingen te voorkomen. Is het niet zo dat het verzakken en scheuren van woningen een probleem is?

Het is geen kritiek, Frans, maar dat de bodem 36 cm verzakt maakt niet veel meer uit als deze toch al lager ligt dan de zeespiegel. Dat de zeedijk verzakt is wel een probleem.

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo John,

Op zich denken we vermoedelijk grotendeels in de zelfde richting.
Ik heb altijd wat verbaast gekeken als "men" het over groei heeft.
Ik heb nooit de uitleg gehoord (of begrepen?) tot hoever we dan wel moeten groeien.
Zelf heb ik onderstaande als enige oplossing bedacht.

We zouden anders met de wereld omgaan als we eeuwig zouden moeten leven.
Zelfs beleidsmakers zouden uiteindelijk andere beslissingen nemen.

Groet,
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

frans schreef: We zouden anders met de wereld omgaan als we eeuwig zouden moeten leven.
Zelfs beleidsmakers zouden uiteindelijk andere beslissingen nemen.
Hallo Frans,

Prima stelling. Ik denk dat de westerse wereld dan heel anders om zal gaan met de wereldreserves en het milieu. Voor economieën in opkomst zal het wat langer duren voor het besef doordringt. Zij zullen eerst een bepaalde levensstandaard (de onze) bereikt willen hebben voordat ook zij tot het besef komen.

Toch maak ik mij zorgen om de huidige materialistische instelling van de westerling. Zeker de huidige kleine gezinnen brengen een nieuwe generatie voort die niet heeft geleerd samen te delen, maar is overladen met alle luxe. Voor hen is het moeilijk VRIJWILLIG een stap terug te doen. Misschien moeten we een voorbeeld nemen aan de Quaqioetl indianen uit de oudheid. Zij vernietigden bij een al te grote welstand alle luxe goederen en begonnen een nieuwe "economie". Zo konden zij blijven groeien zonder over de top te gaan.

Groet,
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:Quaqioetl indianen
Heb je dat goed gespeld? In deze vorm onbekend bij Google, die zelfs geen suggesties voor een iets andere spelling weet aan te dragen. :)
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

John,

Het is Kwakiutl. Een lid van deze Noordamerikaanse indianenstam kon status vergaren door het weggeven van geschenken. De ontvanger kon op zijn beurt z'n status herwinnen door nog meer of duurdere artikelen terug te geven. Op deze manier ontstond een massa van bezit. Tijdens een Potlatch, een ceremonieel feest, werden de bezittingen vernietigd en kon men opnieuw beginnen. Een potlatch voor de huidige maatschappij zou m.i. geen feest kunnen zijn. Eerder een derde wereldoorlog.......ruimt ook goed op.

Groet,
John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:John,

Eerder een derde wereldoorlog.......ruimt ook goed op.

Groet,
John
Einstein had dat ook al door, al had ie geen idee hoe de derde wereld oorlog precies zou verlopen, maar in perspectief verwachte hij toch dat de vierde weer gewoon met stokken en knotsen zou zijn... .

Groet, Cp
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

probleem klimaatsverandering?

Bericht door geert »

Volgens mij zitten we verkeerd als we aannemen dat het klimaat volgens die grote pieten hun grootste zorg is, ze hebben allemaal wel meerdere belangen in de industrie. Die draait momenteel, en nog altijd, op die schaars wordende produkten en die worden duurder en duurder wat hun winsten sterk doet afnemen.
Als we het verbruik naar beneden halen, wat wel een goeie zaak is, worden de prijzen misschien iets getemperd en kan de winst weer naar boven en zeker op zo'n manier, je komt naar buiten met een doemscenario dat de gewone burger de produkten doet mijden.
Die brave burger staat voor talloze aanpassingen om duurzame energie te gaan gebruiken en weer wordt wordt de economie er beter van.
En de cirkel is weer rond.
Ik pleit hier niet om niet duurzaam te gaan leven maar enkel om de zaak in de juiste proportie te gaan zien, dat duurzaam leven ben ik al langer mee bezig, had daarvoor geen amerikaanse politieker voor nodig die zonodig zijn imago wou opfrissen
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik denk dat ik de hele ophef over CO2 begin te snappen.
Uiteindelijk zal het de weg voor de bouw van kerncentrales effenen.
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

Bericht door geert »

is zo he wij ezels eigenlijk,
zitten met onze omgeving in en geven hun de aanzet om te doen wat ze willen
hoop alleen dat ze toch ergens wat menselijkheid in zich hebben
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

frans schreef:Ik denk dat ik de hele ophef over CO2 begin te snappen.
Uiteindelijk zal het de weg voor de bouw van kerncentrales effenen.
wat dan bij de eesrte de beste catastrofe in zo'n centrale als vanzelf de zo gewenste potlatch oplevert
Plaats reactie