Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kockie »

Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 10:52:18
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Gandalf schreef:
In die logica zou geld lenen dan wel eens in je voordeel kunnen uitdraaien?
Verschuldigde rente is misschien wel lager dan de koopkrachtdaling?

G


Leen jij voor 0% ????


Omhoog


Gandalf
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 10:57:28
Offline
Huisfilosoof
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 17 9:29:19
Berichten: 729
Woonplaats: Hautes Fagnes (B)
Neen. Maar stel dat de Verschuldigde rente lager is dan de koopkrachtdalig.

Extreem voorbeeld.
Generatie van mijn ouders kochten een nieuwbouwwonig in 1970.
prijs toen 50 000 euro.
Leenden alles. Betaalden in totaal 100 000 euro terug (inclusief rente ; fictief voorbeeld)
In 1990 Schuldenvrij. Oud huis (geen nieuwbouw meer) heeft dan een marktwaarde van 200 000 euro.

Vraag: wat is intussen gedaald/gestegen:
De waarde van het huis of de waarde van het geld ?

G


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 11:35:56
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Gandalf schreef:
Neen. Maar stel dat de Verschuldigde rente lager is dan de koopkrachtdalig.

Extreem voorbeeld.
Generatie van mijn ouders kochten een nieuwbouwwonig in 1970.
prijs toen 50 000 euro.
Leenden alles. Betaalden in totaal 100 000 euro terug (inclusief rente ; fictief voorbeeld)
In 1990 Schuldenvrij. Oud huis (geen nieuwbouw meer) heeft dan een marktwaarde van 200 000 euro.

Vraag: wat is intussen gedaald/gestegen:
De waarde van het huis of de waarde van het geld ?

G


In nederland hebben we dan ook nog hypotheekrenteaftrek. Begin jaren 80 een megainflatie en rente van 13%.
Goudprijs was in 1970 $35 per ounce. Vergt wat rekenwerk, de prijs is nu >1500, dus wat is de richting?
On de periode 2002/2007 was een huis een betere belegging, over piramide gesproken:-)
Goud is laatste 12 jaar 3x over de kop gegaan.


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 11:38:24
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Gandalf schreef:
Neen. Maar stel dat de Verschuldigde rente lager is dan de koopkrachtdalig.

Extreem voorbeeld.
Generatie van mijn ouders kochten een nieuwbouwwonig in 1970.
prijs toen 50 000 euro.
Leenden alles. Betaalden in totaal 100 000 euro terug (inclusief rente ; fictief voorbeeld)
In 1990 Schuldenvrij. Oud huis (geen nieuwbouw meer) heeft dan een marktwaarde van 200 000 euro.

Vraag: wat is intussen gedaald/gestegen:
De waarde van het huis of de waarde van het geld ?

G


Enne rente is de prijs van geld; hoeveel krijg je van de spaarbank?


Omhoog


Gandalf
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 11:48:47
Offline
Huisfilosoof
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 17 9:29:19
Berichten: 729
Woonplaats: Hautes Fagnes (B)
Krelis schreef:
Enne rente is de prijs van geld; hoeveel krijg je van de spaarbank?


Doet dat ertoe voor iemand die gaat lenen voor z'n huis omdat hij geen geld heeft ?

Wat is het verschil tussen de 'prijs van het geld/goud' en de 'waarde van het geld/goud' ?
Of moet ik dan vragen: Wat is gedaald/gestegen: de waarde van het huis of de waarde van het geld , vermeerderd met de prijs van het geld ?
Mensen die met economie bezig zijn hebben in mijn ogen altijd de neiging om de zaken uit te leggen in steeds complexere bewoordingen. Kan ook aan mij liggen.


Rente is volgens mij gewoon geld dat uit het 'niets' ontstaat. De totale hoeveelheid geld neemt door de rente steeds toe. Bijgevolg is het ook logisch dat de waarde per eenheid afneemt. Rente en koopkrachtdaling zijn communicerende vaten.

En kan het anders?
Kijk naar de bevolkingsgroei op wereldschaal en beeld je in dat we het in die 200 jaar met exact dezelfde hoeveelheid geld/goud moeten doen.
Evolutie wereldbevolking
1800 978 miljoen
1850 1.2 miljard
1900 1.6 miljard
1950 2.5 miljard
1960 2.9 miljard
1970 3.6 miljard
1980 4.4 miljard
1990 5.2 miljard
2000 6 miljard
2009 6.7 miljard

G


Omhoog


frans
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 12:39:49
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 15 19:50:38
Berichten: 312
Woonplaats: Gorredijk/ Friesland
Hallo Krelis.
laat ik beginnen met dat ik je bericht meende te moeten plaatsen onder spam!
Naar mijn mening is een club bezig om goud om te zetten in een piramide spel.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
In ca 1974 had ik een halve kg goud gekocht, leek me wel leuk...
Kon het in ca.1978 weer verkopen en had toen minder er aan gehad dan het geld op een bank te zetten.
Net een jaar te vroeg, toen is het opgelopen tot 40.000 per kg.
In al de jaren daarop had je er echt niet zo veel aan gehad als belegging, het zakte net zo vlot weer en bleef behoorlijk vlak.
Ik zelf geloof meer in huisvesting en grond.
Dat is iets zinnigs waar altijd echt behoefte aan is.

Waar ik echter niet in geloof is aan de prijzen die men later bereid is geweest om daarvoor te betalen in Nederland.
Daar is men naar mijn mening gewoon (door de banken en z.g. hypotheekrente aftrek geholpen) gek geworden.
Ik denk, gezien de vele "te koop" bordjes dat voor een hoop mensen nu langzaam aan duidelijk gaat worden.

Het enige fiscale voordeel van het geven van zaken aan je kinderen is wat mij betreft ervoor zorgen dat ze niet later alsnog over het te ontvangen goed weeeeer belasting mogen gaan betalen.
De manier van schenking kan je keurig op de dienst van de blauwe enveloppen terug lezen.

_________________
Je bent een gek of een econoom om in eeuwige groei te geloven.
http://www.2mimika.com/en/home.php


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 13:34:45
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Gandalf schreef:
Krelis schreef:
Enne rente is de prijs van geld; hoeveel krijg je van de spaarbank?


Doet dat ertoe voor iemand die gaat lenen voor z'n huis omdat hij geen geld heeft ?



En kan het anders?
Kijk naar de bevolkingsgroei op wereldschaal en beeld je in dat we het in die 200 jaar met exact dezelfde hoeveelheid geld/goud moeten doen.
Evolutie wereldbevolking
1800 978 miljoen
1850 1.2 miljard

2000 6 miljard
2009 6.7 miljard

G


Productiviteit is ookmtoegenomen, alleen hebben de valsemunters (overheden/politici) daar ook gebruik van gemaakt door voor de productietroepen uit te hollen. Overheidstekorten, zijn nog nooit terugbetaald. Sinds 1635 of zoiets bestaat de centrale bank van de UK.
http://rothbard.be/artikels/280-de-bela ... ooit-kreeg is ook een leuke.


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 14:20:16
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
frans schreef:
Hallo Krelis.
laat ik beginnen met dat ik je bericht meende te moeten plaatsen onder spam!
Naar mijn mening is een club bezig om goud om te zetten in een piramide spel.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
In ca 1974 had ik een halve kg goud gekocht, leek me wel leuk...
Kon het in ca.1978 weer verkopen en had toen minder er aan gehad dan het geld op een bank te zetten.
Net betalen in Nederland.
Daar is men naar mijn mening gewoon (door de banken en z.g. hypotheekrente aftrek geholpen) gek geworden.
Ik denk, gezien de vele "te koop" bordjes dat voor een hoop mensen nu langzaam aan duidelijk gaat worden.


In 1980 is goudvenster definitief gesloten. Maar je moet doen wat je ervan begrijpt of begrijpen wil. 1980 begon ook de inflatie flink op te lopen, koppkracht ging achteruit, dus ik snap je "geld op de bank zetten niet zo". Landbouwgrond was aan de straatstenen niet te slijten, ik betaalde 13%!rente op de annuïteit en verloor tussen 1981 en 1983 30% op mijn huis, precies mijn eigen geld.
We kunnen die jaren niet met nu vergelijken, we hebben ook nog het verschijnsel derivaten, ofwel: iedere bank is failliet.

Wat babyboomers ook gedaan hebben: overwaarde op huis opnemen en daar hun kinderen mee financieren en de rente te schenken. Ze denken met hun pensioen uit te komen. Oeioei.


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 15:21:14
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
http://jan.home.xs4all.nl/Publicaties/Goud.htm

Hier nog iemand die iets geprobeerd heeft en "1980" totaal heeft gemist.
mijn fiat heeft ie :fff


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 16:53:17
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Gandalf schreef:
Neen. Maar stel dat de Verschuldigde rente lager is

Vraag: wat is intussen gedaald/gestegen:
De waarde van het huis of de waarde van het geld ?

G


Nu gaan beide door het putje m.i.

Gepikt van ander forum:

Quote:
Originally Posted by Leo3.14
Eén 8.6 cyclus vroeger dus dan wat ie aangeeft.
Heb ook lang zitten twijfelen, eerlijk gezegd.

Gij beschouwt de 80 spike als valse start dan.

Is iet voor te zeggen.
Zou in zekere zin ook logischer zijn.
Gaan dat binnenkort es proberen verder uit te klaren;
1980 : Volcker gaf toe hier een kapitale fout gemaakt te hebben door eerst de goudprijs onachtzaam te hebben laten oplopen om daarna de goudprijs te hebben moeten omhoog knallen opdat iedereen er met z'n fikken zou afblijven !
Koop geen goud of ik knal de prijs ervan voorbij de maan.

Er is maar één konstante in Armstrong's ECC : Dollar rule en de erosie ervan (proces va leven en dood). In 1971 kreeg de $ officieel kanker gediagnostikeerd.


Omhoog


Gandalf
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 19:22:23
Offline
Huisfilosoof
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 17 9:29:19
Berichten: 729
Woonplaats: Hautes Fagnes (B)
Geld(waarde) is al een hele poos losgekoppeld van de goudreserves.
Bijgevolg is goud een grondstof geworden als een andere.
Wél een vrij dure. Met schommelende waarde, waarmee je kan speculeren. Ook kan je het (thuis) bewaren.

Maar zo zijn er nog grondstoffen en andere produkten. Zilver, koper, edelstenen.
Als je er kaas van gegeten hebt: kunst, antiek, ... enz.
Maar evengoed: landbouwgrond, bouwgrond, vastgoed

Vanwaar die fixatie op goud dan ?
Dutch John schreef:
Misschien afsplitsen naar een nieuw onderwerp "Hoe duurzaam is geld"?

Hier sluit ik me bij aan. Maar iets breder graag. Bijvoorbeeld: Wat is de waarde van geld ?
G


Omhoog


frans
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: ma jun 6 19:28:50
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 15 19:50:38
Berichten: 312
Woonplaats: Gorredijk/ Friesland
Krelis schreef:
http://jan.home.xs4all.nl/Publicaties/Goud.htm

Hier nog iemand die iets geprobeerd heeft en "1980" totaal heeft gemist.
mijn fiat heeft ie :fff

Je zult mij wel bedoelen :fff

(Overigens, is 1978 plus 1 = 1979, dus 1980 slaat toch niet op mij?)

Maar ik behoor tot de mensen die niet iets zomaar zegt maar ook doet.
Dus, ik kocht een halve kg. mijn vader 1 kg
Gelukkig was hij wat trager met het verkopen dan ik vandaar dat ik dat nog redelijk goed weet.
En ik geloof dat de ABN toen niet zo dwaas was om een min of meer rond bedrag van 40k te betalen als dat de waarde niet was.
Overigens over de lange tijd is het e.e.a. wat veranderd. guldens, US$ die toen nog wel wat waard was...ik had nog haar.
Ik was toen al weer te druk met het metselen van mijn eerste huis.
En vond het maar wat fijn dat ik op deze manier de bank nog een poos op afstand kon houden.
n.b. Als antwoord waarom geld op een bank.
Ik beurde op een 3 maands deposito meen ik 13%/j.
Tja het waren roerige tijden, me toen niet echt gerealiseerd....
Alleen Fiat, dat roestte in die tijd al in de folder :lol:

_________________
Je bent een gek of een econoom om in eeuwige groei te geloven.
http://www.2mimika.com/en/home.php


Omhoog


Dutch John
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: di jun 7 5:55:56
Offline

Geregistreerd: za dec 2 11:23:31
Berichten: 896
Gandalf schreef:
Geld(waarde) is al een hele poos losgekoppeld van de goudreserves.


Met dank aan de Yankees. In de jaren '60 kon elke dollar bij de bank nog omgeruild worden tegen goud. Inmiddels hadden ze al zoveel dollars bijgedrukt, dat slimme landen als Engeland en Frankrijk hun dollars ruilden tegen goud. Om te voorkomen dat de inhoud van Fort Knox richting buitenland zou verdwijnen en ze zelf op een berg papier achterbleven, is in 1971 de dollar losgekoppeld van de goudstandaard. En toen ging het hek van de dam, want nu kon het oorlogsgat in de begroting gedicht worden. En laten we het maar niet over de huidige QE's hebben....

Er wordt vaak minachtend gedaan over goud. Maar bijna altijd ligt de oorsprong van die mening bij bankiers en politici. Zij verafschuwen het, want het past niet in hun systeem en er kan geen "product" van gemaakt worden. Het laat zich ook niet bijdrukken.

Citaat:
Bijgevolg is goud een grondstof geworden als een andere.

Als grondstof kent het slechts een paar toepassingen. Als het alleen een grondstof zou zijn, waarom houden landen dan een goudvoorraad aan? Het is al duizenden jaren gewoon geld. En dat zal het nog wel even blijven. Met grote schommelingen in monetaire waarde.

Groet,
DJ

_________________
http://woodgas.nl/


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: di jun 7 6:34:10
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Dutch John schreef:

Citaat:
Bijgevolg is goud een grondstof geworden als een andere.

Als grondstof kent het slechts een paar toepassingen. Als het alleen een grondstof zou zijn, waarom houden landen dan een goudvoorraad aan? Het is al duizenden jaren gewoon geld. En dat zal het nog wel even blijven. Met grote schommelingen in monetaire waarde.

Groet,
DJ


Blijft de vraag waarom DNB in de periode na 1971 de voorraad heeft gereduceerd van 1700 naar 800 ton. Ook onder toeziend oog van Zalm is er in 1999 nog fors afstand gedaan. De tijd dat we in de euro stapten.


Omhoog


Krelis
Berichttitel: Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....
BerichtGeplaatst: di jun 7 6:43:41
Offline

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20
Alle goud op een stokje, maar ik ga deze week ook maar weer landbouwgrond zoeken. Het valt warempel niet mee in ons overbemeste landje wat fris van de lever grond te vinden.
Ik zoek iets zoals in Ostfriesland veel voorkomt: incl. oude opstallen, zodat de bureaucratie omzeild kan worden bij aanpassingen, verbouwingen e.d.
Shop in shop bouwen/wonen is ook een idee.
Het pad van de nieuwe strobalenwoning heb ik verlaten; te veel gedoe en de woningen die ik heb gezien: veel te groot (casacalida/beerta,nwschans) en bedragen van > 3 ton.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Oei, oei, oei....
Andreas Popp legt uit hoe ons economisch en monetair systeem in elkaar zit: http://www.wissensmanufaktur.net/danistakratie

Zijn rede duurt meer dan twee uur, maar is daarom niet minder spannend dan menig horrorfilm.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Krelis »

http://bphouse.com/honest_money/2011/09

Kijkje op welvaart en schuld door Ivo Cerkel
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Cerckel zegt hetzelfde als Popp. Meest beangstigend vind ik de visie van Popp dat de tegenstelling tussen arm en rijk steeds groter zal worden. De middenklasse wordt weggevaagd. Iets dat in Yankee-land aan de gang is en in menig Zuid-Amerikaans land de norm is geworden. De armen gevangen in hun sloppen, de rijken in hun bunkerpaleizen en gepantserde auto's.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Krelis »

DJ

Naar het schijnt bezit een een kleine club, financiële industrie, Rothschild et al., de helft van de wereldwijde "wealth". En waar houdt de 2deKamer zich mee bezig? De ex van Maniko peeters....o.i.d.
Oh schriftelijke vragen van SP over "ons goud" vergeten, niet alles is onbelangrijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Tip voor ijverige spaarders met een hypotheek: los af of ga iets anders doen met dat geld. Verwacht niet dat je schuld en tegoed tegen elkaar weggeschreven worden als het mis gaat. Als je bank failliet gaat, zal de curator de bezittingen van de bank -waaronder de hypotheken- verkopen aan de meest biedende partij. Als spaarder sta je verderop in de rij en moet je afwachten of er wat voor je overblijft. Je kunt gokken op het depositogarantiestelsel, maar dat zal alleen overeind blijven als jouw bank slechts een kleintje is en de enige met problemen. In Cyprus ging destijds het stelsel al bijna aan diggelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Sandman79 »

Ik heb drie hypotheken. In België heb je alleen maar hypotheken die je moet aflossen, dus dat doe ik.
Ik heb dit jaar ze laten herzien, zodat we ettelijke 1000'en aan intrest besparen. (vaste rentevoet)
2 liepen op 10 jaar, eentje op 25.
De eerste van de 10 jarige is over een 4,5 jaar afgelost. Ik bekijk dan wat ik het beste met het extra budget kan doen. Vervroegd aflossen / Minder werken/ Bijkomend investeren in mijn eigen woning die we herbouwen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door JantjeV8 »

Kun je bij zo'n spaarhypotheek ook meer sparen dan dat je aan rente betaald? Dus i.p.v. versneld aflossen dan versneld sparen? Waarschijnlijk is de spaarrente op die hypotheek hoger dan op de spaarrekening, vandaar.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Jantje,

Nee dat mag niet. Als je het eindbedrag bereikt is het over. Zolang deze constructie mag van de belastingdienst en de bank, kun je de grens opzoeken van je maximale maandelijkse extra inleg. Hoeveel je extra mag inleggen kun je vragen bij de bank.

Dus meer sparen dan nodig. Zodra je het omslagpunt bereikt, verlaag je de spaar inleg drastisch om niet voor de einddatum het eindbedrag te bereiken. Het fenomeen exponentiële groei (rente) doet nu de rest.

Zolang het kan, is hij zelfs zonder renteaftrek rendabel, mits je extra mag/kan inleggen. Zie bijlage (verschillende tabbladen).

Als deze constructie er niet is, lineair aflossen. Denk goed aan John's tipje van de financiële bijsluiter.

Tim
Bijlagen
Hypoterreur.xls
(51 KiB) 131 keer gedownload
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door pelletpower »

Extra aflossen op een spaarhypotheek is lastig en ingewikkeld. Ik zou het klanten van de abnamro niet aanraden. Da s nou een bank waar het voor mij volstrekt onduidelijk is dat ie nog bestaat. Daar begrijpen ze niet hoeveel 1+1 is , maar ze blijven graaien via bonussen. Hier kan ik een boek over schrijven, maar ben bang dat we hiervoor op tv gaan komen. Ik heb medelijden met de mensen die hier een hypoth hebben lopen. Zelf zitten we bij Ing en dat loopt gesmeerd, is nog aflossingsvrij. Dus heel overzichtelijk als je aflost. Lineair is dat ook, maar in aanvang erg duur. In de meeste gevallen is annuitair de eerste keus denk ik.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door MaartenB »

Extra bijstorten op een iets-spaar hypotheek is aan te raden, bij Aegon zijn de regels simpel, je mag nooit minder inleggen in een jaar dan 1/10 van de hoogste aflossing in de voorgaande jaren.

Voorbeeld: 100k hypo, legt 1200 per jaar in (100 euro per maand dus), stort je extra 2000 bij in dat jaar, dan heb je 3200 euro afgelost. Nu mag je nooit minder per aflossen dan 320 euro per jaar (dus 320/12=26.67 euro/maand). Je maandlasten gaan door deze aflossing (een wilde gok) 15 euro/maand omlaag, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Dit kan je nog enkele jaren doen dus.

Slecht alternatief: Stort je nu 10k bij in dat jaar ipv 2k, dan heb je 12000 ingelegd, en mag je ieder opvolgend jaar niet minder dan 1200 (=12000/10) aflossen. Dat is 100 euro/maand, maar je zou minder hoeven in te leggen.. nu loopt je bank teveel geld mis maar hoe ze dan compenseren is mij niet duidelijk.

Om het een en ander te berekenen is deze calculator makkelijk:
http://www.hypotheeklastencalculator.nl ... paar/#calc
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Blijfhopen »

@MaartenB
Dat is geen regel van Aegon, maar een eis van de belastingdienst.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door MaartenB »

Ah ja dat klopt, andere banken hebben misschien nog extra kleine lettertjes, maar ik geloof dat de meeste banken dit aanhouden (van Aegon weet ik het zeker).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Pietje »

Bij een aflossingsvrije hypotheek is extra aflossen heel overzichtelijk: de rente wordt per maand berekend uitgaande van de nog openstaande schuld. Binnen die marge van 1:10 mag je zelf bepalen wat je doet. Wij hebben in 10 jaar onze hele hypotheek afgelost. De eerst jaren lijkt het geld naar de zee dragen, maar na 4 jaar wordt het aanmerkelijk makkelijk en de laatste jaren lach je je een breuk. Zeker als het laatste briefje op de mat valt met "0" er op :-)

Een spaarhypotheek is een stuk onoverzichtelijker. In de eerste jaren betaal je extra premies zonder dat je kan zien hoeveel, waarmee de bank allerlei "kosten" (waaronder het salaris van de top) afhaalt. Als je extra gaat aflossen, heb je geen zicht op wat er nog aan extra kosten afgehaald worden, of minder aan je spaartegoed wordt gevoegd. Eea staat zeker in de kleine letters, en een bank gaat hier niet vrijwillig openheid van zaken over geven. Imo zijn spaarhypotheken de nieuwe woekerpolissen...

PS: Het meest bijzondere aan onze samenleving is nog wel dat we dit van banken accepteren. Je garage zou zoiets moeten proberen...!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door MaartenB »

Volgens mij was dat de laatste jaren veranderd, vrij overzichtelijk, alleen de berekeningen zijn wat lastig, maar geen extra premies ofzo.
Maar nu de HRA niet toepasbaar is op banksparen zal het vrij weinig gebruikt worden toch?
Plaats reactie