Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

“En wat gaat me dat dan maandelijks kosten, Pa?” “Eh, bij 6% rente voor 10 jaar vast betaal je € 15.000 aan rente per jaar. Na belastingaftrek blijft daar ongeveer € 10.000 netto van over. Je moet voor € 125.000 aflossing gaan sparen om over 30 jaar de helft te kunnen aflossen. "

Dus je betaalt 30 jaar rente af en gaat ondertussen sparen om de helt te kunnen aflossen op het einde ?
En de tweede helft dan ? Gaan jullie daar nog eens 30 jaar over doen ?
Redelijk waanzinnig systeem.
Hier spreken we over een aflossing van 20 à 25 jaar. Kapitaal en rente inbegrepen. Na die periode is het volledig afbetaald. Schuldenvrij dus.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Ja Gandhi,

Mijn generatie weet niet beter.

Tim
Gaat er effe niet verder op in, heeft teveel DJ elixer op...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

Ik zou zeggen onderhandelen om 25 000 van de prijs af te krijgen. Eigen 25000 in de aankoop en dan 200000 lenen (in het geval van dit voorbeeld)
Dit geeft in België momenteel:
(voorbeeldformule: 5-jaarlijkse renteherziening +2%/-onbeperkt dalen
Bij een formule 5-5-5 wordt uw rente om de 5 jaar herzien. De schommelingsmarge (+2/onbeperkt dalen) geeft aan dat de rentevoet gedurende de ganse looptijd max. 2% kan stijgen en tot 0% kan dalen.
voor duurtijd 25jaar 4,39 % )

1089,58 EURper maand

Maar na 25 jaar is alles terugbetaald.
Dus 5 jaar minder lang, 75000 euro méér kapitaal afgelost en een lager maandbedrag. Jullie worden in NL wel héél goed opgelicht door de bank ...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

Conclusie: kopen in België of huren in Nederland?

Toch vreemd dat wij Nederlanders in een paar decennia verworden zijn van sparende calvinisten tot big spenders die geld uit de toekomst trekken. Een aflossingsvrije hypotheek, hoe krijg je het bedacht en vooral: hoe krijg je het verkocht. Maar ze gaan als warme broodjes. Dergelijke constructies voorzien kopers van een bak ogenschijnlijk goedkoop geld. En dat heeft de huizenprijzen weer opgedreven. En zo rennen we achter elkaar aan, met slechts één winnaar.

Het wordt tijd voor wat nuchtere argwanendheid onder de consumenten. Richting banken, maar ook richting bijvoorbeeld Henkel...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

Inderdaad John.

Laat mijn argumentatie ook nergens begrepen worden als een promotie of goedkeuring naar het kredietsysteem.
Dat was zeker niet de bedoeling.

Maar over huren kunnen we ook nog een boomje opzetten ...
Laat ons het erop houden dat als je moet kiezen tussen pest en cholera het sowieso een moeilijke keuze wordt ...

Ik was me trouwens tot nu toe ook niet helemaal bewust van de verschillen tussen NL en B. Jullie lijken daar nog verder weggezakt in de krediet-constructies.


Kritisch zijn en blijven is altijd de boodschap.

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Brit »

Tim schreef:Rijk worden vam de hypotheekrente aftrek, zou het echt zo zijn? Ik heb voige week begrepen dat ik nog redelijk mag bijstorten.
Tja, het is een 'tegen'constructie t.o.v. die van de bank. Maar ik zou dit alleen adviseren als je echt van gekkigheid niet meer weet wat je met je geld moet doen. Een degelijk setje zonnepanelen zal waarschijnlijk veel meer opleveren op de lange termijn dan de hoge belastingvrije rente naast de hypotheek-aftrek.
Gandalf schreef:Hier spreken we over een aflossing van 20 à 25 jaar. Kapitaal en rente inbegrepen. Na die periode is het volledig afbetaald. Schuldenvrij dus.
En als je alles hebt afgelost, krijg je daar dan ook de rekening gepresenteerd van je verworven kapitaal? Of te wel, als je huis 200.000 waard is, een goede 2000 Euri's per jaar?
In Nederland is het vaak beter/goedkoper om een kleine hypotheek te houden op je huis. :?
Gandalf schreef: Jullie worden in NL wel héél goed opgelicht door de bank ...
En vergeet de staat niet! Geloof me, ze lopen hand in hand :x
Dat is me alleen maar duidelijker geworden nu ik in Kiwiland zit. Eerst zorgt de staat dat je een extra hoge hypotheek moet afsluiten door de 6% overdrachtsbelasting, daarna zal de bank ervoor zorgen dat je een zo hoog mogelijke hypotheek neemt (ben je van plan om te gaan renoveren of verbouwen?) want de rente is toch aftrekbaar en daarnaast verkopen ze je nog een spaar/beleggingsplan (waar ze flinke premies op rekenen) zodat je toch kapitaal opbouwd om (een gedeelte van) de schuld te kunnen afbetalen (waarom alles opbouwen als over 30 jaar dit bedrag nog niet eens een jaarsalaris is? :? )
Gandalf schreef:Ik was me trouwens tot nu toe ook niet helemaal bewust van de verschillen tussen NL en B. Jullie lijken daar nog verder weggezakt in de krediet-constructies.
Jep :roll:
Als ze hier beginnen te klagen over hun ingewikkelde belastingsysteem, ga ik ze gewoon even "proberen" uit te leggen hoe het is geregeld in Nederland. Dat resulteert in zwijgende mensen met een vragende blik in hun ogen..... :mrgreen:

Groetjes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door frans »

Brit schreef: En als je alles hebt afgelost, krijg je daar dan ook de rekening gepresenteerd van je verworven kapitaal? Of te wel, als je huis 200.000 waard is, een goede 2000 Euri's per jaar?
In Nederland is het vaak beter/goedkoper om een kleine hypotheek te houden op je huis. :?
Groetjes, Brit
Ik meen dat het de wet Hillen is.....
Maar Brit, als je geen hypotheek schuld meer op je huis hebt dan heb je tegenwoordig ook geen bijtelling meer voor de belastingen vanwege de waaarde van je huis.
Dus zelfs de kleine hypotheek is alleen maar goed voor de verstrekker, en echt niet voor diegene die hem moet betalen.
Groet,
Frans.
n.b. Onroerend goed belasting wel natuurlijk maar dat staat helemaal los van het wel of niet hebben van een schuld op het onroerend goed.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Brit »

frans schreef: Ik meen dat het de wet Hillen is.....
Maar Brit, als je geen hypotheek schuld meer op je huis hebt dan heb je tegenwoordig ook geen bijtelling meer voor de belastingen vanwege de waaarde van je huis.
Dus zelfs de kleine hypotheek is alleen maar goed voor de verstrekker, en echt niet voor diegene die hem moet betalen.
Deze wet gaat alleen over de eigenwoningforfait, de oude huurwaarde-forfait. Deze was ooit eens ingevoerd om de hypotheekrenteaftrek een beetje af te romen omdat het niet eerlijk was t.o.v. de huurders.....
Dit is weer wat anders dan de bijtelling van de WOZ waarde in box-3 als je de gehele woning tot jouw bezit mag rekenen :roll:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door frans »

Brit schreef: Deze wet gaat alleen over de eigenwoningforfait, de oude huurwaarde-forfait. Deze was ooit eens ingevoerd om de hypotheekrenteaftrek een beetje af te romen omdat het niet eerlijk was t.o.v. de huurders.....
Dit is weer wat anders dan de bijtelling van de WOZ waarde in box-3 als je de gehele woning tot jouw bezit mag rekenen :roll:

Groetjes Brit
Voor alle duidelijkheid, je kan een huis van een miljoen of meer hebben zonder schuld erop, dan kost het je geen cent meer op je aangifte inkomsten belastingen. (box 3)

En diegene die voor de volle 100 % zijn huis (en dus zich zelf :mrgreen: ) heeft verzwaard met een hypotheek, betaald net zoveel onroerend goed belasting aan de gemeente als diegene die geen cent aan de hypotheek bank hoeft af te dragen.
m.a.w. Die krijgt, tenminste dat neem ik aan, geen korting.

DUS AFLOSSEN!!!!
Ik heb het donkerbruin vermoeden dat niemand mij kan voorrekenen dat het hebben van een hypotheek een voordeel opleverd.
Als je het omschrijft als een noodzakelijk kwaad, accoord.
Maar voordeel..........
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Heren,

Wat ik me af vraag: Hoe "verworven" jullie ouders een dak boven hun hoofd? Nederland heeft toch niet vol huurhuizen gestaan?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Dutch John »

En zo zit dat in Nederland:
http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/jaa ... tml?p=40,1

Ik sluit mij aan bij Frans, het hebben van zelfs een minimale hypotheek levert geen voordeel op voor een huiseigenaar. Misschien een klein belastingvoordeel, maar intussen is de bank de lachende derde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Brit »

frans schreef: Voor alle duidelijkheid, je kan een huis van een miljoen of meer hebben zonder schuld erop, dan kost het je geen cent meer op je aangifte inkomsten belastingen. (box 3)
en
Dutch John schreef: Ik sluit mij aan bij Frans, het hebben van zelfs een minimale hypotheek levert geen voordeel op voor een huiseigenaar. Misschien een klein belastingvoordeel, maar intussen is de bank de lachende derde.
Ik moet dit even rechtzetten.
Jullie hebben gelijk, als je maar één huis hebt waar je zelf in woont, hoef je deze niet bij je vermogen op te tellen als je de hypotheek hebt afgelost. Dit geld alleen als het een tweede/vakantiewoning is of als je hem verhuurd.
Ik was dus foutief voorgelicht door "kenners" :fff

In dat geval, aflossen!!! Hoe sneller, hoe beter.
Toch wel apart dat dit verhaal zo stug blijft hangen in mijn kennissenkring :? Door wie/wat zou dat nou komen......? Bank
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door Tim »

Brit,

Dat maakt het ook zo moeilijk er eens goed over te kunnen praten met iemand. En je kan toch moeilijk overal kennis van hebben.

Kunnen we geen spook hypotheken opzetten?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door kockie »

Als ik (als leek) het goed begrijp staat de hypotheekrenteaftrek in geen verhouding tot de betaalde rente? Daarom is het dus zaak om je hypotheek z.s.m. af te betalen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hypotheken? Gelukkig heeft ie meer verstand van ....

Bericht door deleted »

Sorry kan het niet laten:


We zijn het allmaal eens: hypotheek is nergens goed voor.
Ons advies: koop je huis en je grond cash

Werken wordt ook te zwaar belast.
Stop er onmiddellijk mee en voorzie zelf in al je behoeften.

Simpel toch, waarom heeft daar nog niemand eerder aan gedacht ...

G
Plaats reactie