Japan-nucleaire elektriciteit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door kockie »

michel schreef:Zoals het uranium verrijkt wordt, zo kun je het misschien ook verarmen naar de toestand waarin het gedolven wordt.
Een omgekeerde centrifuge zou misschien een inverse molecuul kunnen vormen.

Het nucleair afval, U235 waar de energie aan is ontrokken is duizenden tot tienduizenden jaren radio actief.
Ik vraag me af hoe je deze radio activiteit zou kunnen neutraliseren. Kun je radioactief afval niet
gewoon verbranden in een waterstof vlam.
Verrijken is niets anders dan U235 moleculen scheiden van U238 (en U234). Er wordt dus niets geen moleculen gemaakt, ze worden alleen in een ander potje gestopt. Een omgekeerde centrifuge? Moet je mee eens uitleggen hoe je dat ziet.

Brandstofstaven die zijn verbruikt zitten vol radioactieve stoffen, uranium, plutonium en cesium. Je zou deze opnieuw kunnen verrijken (dat zal een opwerkingsfabriek wel doen denk ik), maar je houdt altijd afval over. Dat moet je voor hele lange tijd wegzetten. Verbranden gaat niet, het enige dat je creeert is hoog radioactieve rook, zijn ze nu in Japan ook al mee bezig.

@NCK: er zijn diverse berekeningen dat je zeker 30% duurzame energie kunt invoeden op het net zonder dat dat problemen oplevert. Nu nog een manier zoeken voor de overige 70%. Laten we daar eens mee beginnen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door deleted »

Volgens Groen! in België , ik citeer:
"Kernenergie is wereldwijd gezien een marginale energiebron, waar maar een handvol landen gebruik van maken. Vandaag reeds wordt er wereldwijd meer elektriciteit opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen dan door kernenergie. Kerncentrales leveren amper 2% van het mondiale energieverbruik."

In Nederland zou het op 5% liggen.

Dus de Nucleaire lobby heeft julie mooi bij de neus, als zelfs leden van een ecologieforum geloven dat het zonder nucleaire energie niet zal gaan ...

5% of 15% laat het zelfs 25% zijn ... moet toch makkelijk al te halen zijn in gewoon minder verbruik.
En laat dat dan niet voorgesteld worden 4 of 6 uur geen elektriciteit. Neen elk uur gewoon 25% minder verbruiken: Zuinigere installaties, isoleren en gewoon wat soberder leven... en we hebben die centrales nu al niet meer nodig.

25% minder consumeren. Industrie kan dan 25% produktie afbouwen en we gaan voortaan 4 dagen op 5 werken. Treinen kunnen dan ook 25% ingekort worden. Of gelijk alle fabrieken 3 dagen toe per week.
De 25% inkomstenverlies compenseren we door onze zuinigere leefstijl en iedereen kan weer eens aan de slag in z'n moestuin ipv siertuin in het superlange weekend.

G
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door nck »

kockie schreef:@NCK: er zijn diverse berekeningen dat je zeker 30% duurzame energie kunt invoeden op het net zonder dat dat problemen oplevert. Nu nog een manier zoeken voor de overige 70%. Laten we daar eens mee beginnen!
Dat zal ongetwijfeld mogelijk zijn maar wat versta je onder "Duurzaam". Het hele woord komt me langzamerhand regelrecht m'n strot uit. Het wordt te pas en te onpas gebruikt voor de meest onzinnige dingen met als gevolg dat de meeste overheidsprojecten onnodig duurder zijn dan nodig. Makkelijk om een ander z'n geld uit te geven.
In de praktijk heeft de eerste lettergreep verreweg de meeste betekenis. DUUR.
6Mw Windturbines die alleen economisch te exploiteren vallen met een zeer ruimhartige injectie van belastinggeld. Waanzinnig.
Dat geplande project bij Urk misschien? Daar worden een klein aantal boeren en andere ondernemers rijk van onze belastingcenten.
Geef ze overigens groot gelijk, ik zou het ook doen wanneer ik de kans zou krijgen.

Je zult maar de pech hebben om in de buurt van zo'n mega ventilator te wonen, uit ervaring weet ik wat voor drama dit is.

Kleinschalige opwek wordt tot op dit moment op een ongelooflijke manier tegengewerkt en het economisch rendement wordt voor een heel eind tenietgedaan door allerlei idiote, van overheidswege opgelegde regels en bepalingen. Plus dat er een zogenaamde "Cap" op zit.

Zou het zo zijn dat met name Pv-opgewekte energie economisch rendabel is, dan zou je bij iedere bank zonder voorbehoud een goede financiering kunnen krijgen om je dak vol te leggen met cellen. Dat dit niet het geval is spreekt boekdelen, mede omdat de overheid zich keer op keer een ZEER onbetrouwbare partner toont.

Wanneer je echt wat wil in de groene energie geef dan elk huishouden 3-5 Kwp aan zonnecellen voor niets vanuit overheidswege.
En laat de opbrengst gewon salderen. is goedkoper dan het huidige subsidie gedrocht. En zet gegarandeerd meer zoden aan de dijk. Simpel omdat de bezitter er beter van wordt door de directe besparing.

Ik zal wel te simpel redeneren.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Chicken Power »

Ik zit even op de chat met Gandalf:
gandalf schreef:Theoretisch is het natuurlijk altijd makkelijk ...
Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Tim »

Jan ea,

Dus als met zoveel dingen: Gewoon zelf doen en laat het systeem verrekken.

Mij wordt wel eens verweten dat ik soms in dingen investeer die ik nooit terugverdien. En ondertussen kopen diezelfde mensen een itelefoon of antilight televisie :?: :?

Mij mogen ze 's nachts best afsluiten. Ik red me wel. En als je verhalen leest van mensen die noodgedwongen off grid gingen, wil er niemand meer terug.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door kockie »

@NCK: je hebt het over subsidie, maar ook kolencentrales krijgen subsidie. Toegegeven het heet geen subsidie, maar ze hoeven geen belastingen te betalen over alle kolen die ze verstoken, krijgen gas voor een prikkie en mogen ongestraft een hoop zooi de lucht in blazen. Als dat normaal belast zou worden (zoals bij een kippenslachterij bijvoorbeeld), dan denk ik dat zonne- en windenergie zonder meer kunnen concurreren met conventionele energie.

Als je zelf handig bent en zonnepanelen kunt installeren, zit je volgens velen nu al op een -break-even- point. Dat wil zeggen: je produceert nu voor 20-25 cent/kWh. Dat staat vast voor de levensduur van de panelen, ca 30 jaar. Helaas kost het wel een hele sloot geld die ik nu nog in een ander project ga steken (dat minstens zoveel bespaart), maar ze gaan er komen.

Duurzaam is bij mij niet geïmporteerde" pellets uit canada in een kolencentrale bijfikken als "groene energie". Wat het wel is: water, zon en wind.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Dutch John »

nck schreef:"Duurzaam". Het hele woord komt me langzamerhand regelrecht m'n strot uit.
Hier nog iemand die zo denkt. Alle problemen gerelateerd aan echte duurzaamheid zijn terug te voeren op twee zaken: bevolking en consumptie. Beide gesubsidieerd en geëxpandeerd door fossiele brandstof. Denken dat we met de huidige wereldbevolking op dit consumptieniveau met zogenoemde duurzame alternatieven verder kunnen is wishful thinking. Buiten dat fossiel maar één keer gebruikt kan worden, hebben we onze financiële huishouding overhoop liggen en geld uit de toekomst getrokken. Daar bedoel ik mee: schulden gemaakt en onszelf in een hoek geverfd.

De zogenaamde duurzame alternatieven laten zich slechts in dezelfde orde van grootte opschalen als kernenergie. Dus ook een druppel op een gloeiende plaat. En stel dat 50% van alle verbruikte energie "duurzaam" (een windturbine of zonnepaneel is helemaal niet duurzaam, zeg ik als ervaringsdeskundige hardop!) zou kunnen zijn, met gelijkblijvende welvaart, dan mag je hopen dat de wereldbevolking in hetzelfde gelijkmatige tempo afneemt als de afname van fossiele brandstof. Maar dat kan niet, want we kunnen niet in 10 jaar naar 50% "duurzaam". Al zou het technisch kunnen, economisch zeker niet.

Op privé-niveau is het voor de enkeling, die schuldenvrij is en een aantal vaardigheden beheerst, mogelijk om enigszins ecologisch/zelfvoorzienend te leven. Op wereldschaal zullen we nu keiharde afspraken moeten maken. Willen we door op minimaal dit niveau, dan zie ik dat niet zonder kernenergie mogelijk, want dan moet echt alles uit de kast. Al helemaal omdat nu andere delen van de wereld aan ons welvaartsniveau beginnen te ruiken.

"Duurzaamheid"... Immer positieve kreet uit luide kelen met weinig achtergrondkennis of met een verborgen agenda. Daarbij zijn de zogenaamde duurzame alternatieven ook nog alleen te veroorloven door de enkeling die de investering kan voorschieten en zijn ze gesubsidiëerd door de grote groep.
Hoe dieper ik in de materie zink, des te realistischer mijn beeld. En dat is zeker niet positief. Tenminste, niet op wereldschaal.

En eerlijk, de problemen met kernenergie zijn werkelijk futiel, vergeleken met het geheel. Beetje hypocriet ook, om te zeggen dat je het nageslacht niet wilt opzadelen met radioactief afval. Intussen stoken we wel de fossiele erfenis op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door nck »

Die steen die ik in de vijver gepleurt heb was toch groter dan ik dacht.

:fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door frans »

nck schreef:Die steen die ik in de vijver gepleurt heb was toch groter dan ik dacht.

:fff
Het veroorzaakt bijna een .....vloedgolf :lol:

Ik had het er met mijn zoon over...die stuurde dit weer op.... geeft hoop.. :mrgreen:

dit is het plan....
En met die snelheid van bouwen is de kwaliteit gegarandeerd denk ik....het komt dus goed!
http://www.jsm.or.jp/ejam/Vol.1.No.3/GA/6/article.html

n.b. galgenhumor is iets dat erfelijk is.. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door nck »

Wat bouwen betreft heb ik toch behoorlijk meer fiducie in de Japanse techniek.
Om het op mijn vakgebied te betrekken, Japan bouwt buitengewoon goede en zeer duurzame duurzame ( :mrgreen: ) werktuigmachines.
Naast ons draait nog een cnc-draaibank uit 1983 dagelijks zijn productie en in onze eigen frezerij staat een horizontaal bewerkings-centrum van 25 jaar oud.
China heeft wat dat betreft niet veel meer gepresteerd dan deze onverwoestbare techniek te kopiëren. Zonder succes overigens. Wanneer dit ook geld voor hun nucleaire installaties is enige zorg toch wel op z'n plaats.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door nck »

kockie schreef:@NCK: je hebt het over subsidie, maar ook kolencentrales krijgen subsidie. Toegegeven het heet geen subsidie, maar ze hoeven geen belastingen te betalen over alle kolen die ze verstoken, krijgen gas voor een prikkie en mogen ongestraft een hoop zooi de lucht in blazen. Als dat normaal belast zou worden (zoals bij een kippenslachterij bijvoorbeeld), dan denk ik dat zonne- en windenergie zonder meer kunnen concurreren met conventionele energie.
Dit was ook mij genoegzaam bekend. Het punt is echter dat waar je ook kijkt en wat je ook doet, overal komt de overheid met z'n tegels de markt verstoren. Het lijkt (of het is) zo dat alles wat deze instantie aanraakt gelijk van een goed idee in een fiasco omgezet wordt.
Laat de markt haar werk doen en er komt een goede balans.
Subsidieer alleen nieuwe initiatieven om te voorkomen dat ze door bestaande marktpartijen zich niet kunnen ontwikkelen, desnoods via een rechtsbescherming.
Maar altijd is het nog zo dat een echt goed idee zonder hulp van bovenaf levensvatbaar is, in ieder geval moet zijn.

Daarom ook helemaal op dezelfde lijn als DJ. Trek je eigen weg, ga je eigen gang, vraag niets en zeg niets.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door fredb »

Het wordt steeds duidelijker dat we onze tijd verbruikt hebben en de enige mogelijkheid er nog is bestaat er uit om voor kern energie te kiezen. De wereld olie productie gaat de eerstvolgende 20 jaar drastisch omlaag, zie http://xandernieuws.punt.nl/?r=1&id=586930 En de opkomende markten gaan steeds meer gebruiken.
Maar we zijn nog niet klaar voor een verandering en hebben erg weinig efforts gestoken in mogelijke alternatieven. Zelfs Wibo Okkels werd een paar maanden geleden nog bij Pauw en Witteman weggezet als een Don Quichot die een sta in de weg was voor een veel leuker onderwerp. Ik ben bang dat we nog weinig keus hebben en dat het slikken of stikken wordt. Maar ook dat is geen echte oplossing want er is niet alleen niet voldoende olie er is ook geen voldoende uranium. Dit probleem moet echt op een hoger plan dan alleen den Haag getilt gaan worden. Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland en Oostenrijk zijn naar mijn weten de enige landen binnen de EEG die serieus bezig zijn met het zoeken naar alternatieven maar die zijn zeker nog niet gevonden. Veel woorden, maar het komt er op neer dat we gewoon erg hard moeten minderen en aan het werk moeten voor betere alternatieven want voorlopig zie ik nog geen oplossing. Goed dat er over de hele wereld forums zijn die zich bewust zijn van deze situatie, dat geeft hoop. Sterkte allemaal.
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Sanne
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mar 2011, 14:24

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door Sanne »

Ben ik supernaief en dom als ik zeg dat alle huizen zonnepanelen op hun dak moeten krijgen en veeeeeeeeel meer windmolens? Niet dat dat alles oplost... maar op kleine schaal wel.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door fredb »

Sanne schreef:Ben ik supernaief en dom als ik zeg dat alle huizen zonnepanelen op hun dak moeten krijgen en veeeeeeeeel meer windmolens? Niet dat dat alles oplost... maar op kleine schaal wel.
Nee, dat ben je zeker niet. Alles helpt. Als we dat allemaal, internationaal inzien dan lossen we het op, daar ben ik zeker van.
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Japan-nucleaire elektriciteit

Bericht door nck »

fredb schreef:Sanne schreef:
Ben ik supernaief en dom als ik zeg dat alle huizen zonnepanelen op hun dak moeten krijgen en veeeeeeeeel meer windmolens? Niet dat dat alles oplost... maar op kleine schaal wel.

Nee, dat ben je zeker niet. Alles helpt. Als we dat allemaal, internationaal inzien dan lossen we het op, daar ben ik zeker van.
Zolang je het maar zonder subsidie doet, ik voel er verdomd weinig voor om te betalen voor jullie groene energie.
Ik betaal mijn installaties ook uit eigen zak. En zorg ervoor dat dit op een normale manier rendabel is. Zonder m'n hand op te houden.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie