Financieële crisis, wat is de kern?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Ik vraag mij wel eens af hoe ver de spaarrente nog kan dalen voordat spaarders gaan bedenken: "Het risico wordt me te groot, ik haal het eraf en stop het in een oude sok".
Met een klein beetje spreiding is het onwaarschijnlijk dat je meer dan 2% rente krijgt over je spaarkapitaal.
Maar je betaald natuurlijk wel 1,2% vermogensrendementheffing.

Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat je vroeger de cash die je thuis had niet hoefde te declareren op je belastingaangifte. (Tenslotte had je hier ook geen rendement over).
Maar tegenwoordig kan dat niet meer, je moet zelfs het geld dat in abonnementen zit, of in je chipknip, aangeven bij de belasting. Rendement of niet.

Ik vraag me af wanneer de mensen hier eindelijk genoeg van hebben.

Ik vlucht in sachwerte.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door Dutch John »

Spullen zijn inderdaad niet belast. Maar op een gegeven ogenblik heeft iemand genoeg spullen. En dan? Goed wit geld zwart gaan maken? Omgekeerde wereld....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door deleted »

Een goede drukpers aanschaffen ?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Spullen zijn inderdaad niet belast. Maar op een gegeven ogenblik heeft iemand genoeg spullen. En dan?
Ik zou zeggen in de zon gaan liggen :)
Waarom meer en langer werken dan nodig?
Als je werkt omdat je werk je hobby is, gewoon het gemaakte weggeven?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: Waarom meer en langer werken dan nodig?
Die optie hoef je mij niet uit te leggen.....
Gandalf schreef:Een goede drukpers aanschaffen ?
Misschien huren van de Nederlandse Munt? Of draait ie daar inmiddels continu?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door Tim »

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door Pietje »

Hij kan het mooi uitleggen. Dank, Tim!

Revolutie!

Maareh, wat moeten we stemmen volgende week?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Financieële crisis, wat is de kern?v

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef: Waarom meer en langer werken dan nodig?
Die optie hoef je mij niet uit te leggen.....
Gandalf schreef:Een goede drukpers aanschaffen ?
Misschien huren van de Nederlandse Munt? Of draait ie daar inmiddels continu?

Groet,
DJ
Geld is digitaal. Pers draait alleen om versleten munten en biljetten te vervangen. Er is ongeveer 1000miljard tastbaar in omloop.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door Krelis »

OBL-Rien schreef:
Dutch John schreef:Ik vraag mij wel eens af hoe ver de spaarrente nog kan dalen voordat spaarders gaan bedenken: "Het risico wordt me te groot, ik haal het eraf en stop het in een oude sok".
Met een klein beetje spreiding is het onwaarschijnlijk dat je meer dan 2% rente krijgt over je spaarkapitaal.
Maar je betaald natuurlijk wel 1,2% vermogensrendementheffing.

Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat je vroeger de cash die je thuis had niet hoefde te declareren op je belastingaangifte. (Tenslotte had je hier ook geen rendement over).
Maar tegenwoordig kan dat niet meer, je moet zelfs het geld dat in abonnementen zit, of in je chipknip, aangeven bij de belasting. Rendement of niet.

Ik vraag me af wanneer de mensen hier eindelijk genoeg van hebben.

Ik vlucht in sachwerte.
Was heel lang geleden? 45 Jaar geleden moesten bij aangifte ook de spaarrekeningen van de kinderen aangegeven worden.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Financieële crisis, wat is de kern?

Bericht door OBL-Rien »

Krelis schreef:
OBL-Rien schreef:Ik kan me vergissen, maar ik meen me te herinneren dat je vroeger de cash die je thuis had niet hoefde te declareren op je belastingaangifte. (Tenslotte had je hier ook geen rendement over).
Was heel lang geleden? 45 Jaar geleden moesten bij aangifte ook de spaarrekeningen van de kinderen aangegeven worden.
Nee, spaarrekeningen leveren inkomen op, die moest je inderdaad altijd al aangeven.
Ik heb het over cash die je thuis hebt liggen. Ik dacht dat in ca 2000 je deze cash niet hoefde aan te geven. Maar ik kan het fout hebben (ik zat toen in het buitenland)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie