Biologisch/ecologisch

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door RicharddeBlauw »

Het is makkelijker om die paar biologische bedrijven te controleren op juiste uitvoering, dan die vele tienduizenden andere bedrijven

Yep, daarom is dit helaas ook de reden dat biologische groenten in de supermarkt in een plasticje zitten terwijl de gangbare equivalenten "los" liggen zoals komkommers, paprika...etc. Zo kunnen ze niet zomaar verwisseld worden. Alle gangbare produkten verpakken is veel duurder. Helaas maakt dit direct het biologische produkt minder ecologisch.

@Gandalf
Ik vrees dat ik je gelijk kan geven....ggrrrmppfff. Heb contact gehad met zowel Voedsel en Waren Autoriteit als met SKAL. SKAL geeft aan dat ze jouw betreffende winkel in Goes zullen aanspreken op de naam. Als de winkel de naam met het woord "bio" wil voeren zal de winkel zelf gecertificeerd moeten zijn (zoals ik eigenlijk doorlopend zeg). Maar na doorvragen blijkt daar geen wet voor te zijn. Ik verwees naar de regelgeving die er ligt voor de bescherming van het woord "biologisch" en aanverwanten maar die blijkt niet voor naamgeving te zijn. Dat betekent dat je je winkel "bio winkel" kunt noemen zonder biologische produkten te verkopen. Daarop gaf ik aan dat ik dus ook een boerderij met de naam "Bio Boerderij" kan runnen zonder biologische produkten te telen. SKAL gaf aan dat dat niet kan maar een wetgeving kreeg ik niet te horen ??? Hierop zou men later terugkomen. Het wordt nu wel vreemd want wat als er een nieuw komkommer ras komt die als naam "Biokom" krijgt ?
Voedsel en Waren Autoriteit gaven geen antwoord, ik zou worden geïnformeerd maar men dacht hetzelfde als SKAL en dat dit verschil te maken had met dat een boerderij een produktiebedrijf was en een winkel niet.

Om nog even terug te komen op wat je ergens zei over dat één bedrijf zowel gangbaar als biologisch kon zijn. Dat heb ik gevraagd en dat is verboden. In jouw voorbeeld van broer en zus zijn het dan twee bedrijven en dat kan natuurlijk wel. Controle sluit uit dat er 2 verschillende produktiemethoden plaatsvinden op één bedrijf. Incidenteel kan toestemming verleent worden om in de 3-jarige overgangsfase een deel langer gangbaar te houden zoals bij fruitteltbedrijven. De percelen moeten dan wel gescheiden liggen.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door RicharddeBlauw »

Gandalf schreef:Chemische troep gebruiken zou de strikt gecontroleerde uitzonderingssituatie moeten zijn.
Ben ik helemaal met je eens. Misschien moet er ontheffing worden verleend als je gangbaar zou willen produceren en de kosten van controle dan ook bij deze bedrijven neerleggen i.p.v. bij de biologische bedrijven zoals nu.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door deleted »

Wel spijtig dat die winkel daar nu de dupe van gaat worden. Volgens mij zijn het wel echt bio-winkeliers. En als ze er dan produkten bijdoen zoals die allergie-produkten dan vind ik dat alleen maar bewonderenswaardig. Inderdaad voor glutenvrij vind je niet alles bio. (En wees gerust op deze produkten zal het label ook niet staan!)
Moeten ze dan die lijn laten vallen? De patiënten zullen tevreden zijn.
Of moeten ze owv die allergielijn hun 'bio' laten vallen? Zijn ze dan zoals de 'gewone' supermarkten ineens? Ik denk dat hier alleen verliezers gaan zijn. En dat omdat ze als het eerste uit mijn google-search tevoorschijn kwamen. Belachelijk. Heeft SKAL nog nooit de goudengids opengeslagen bij de letters b(io) en e(co)?

RicharddeBlauw schreef:SKAL geeft aan dat ze jouw betreffende winkel in Goes zullen aanspreken op de naam. Als de winkel de naam met het woord "bio" wil voeren zal de winkel zelf gecertificeerd moeten zijn (zoals ik eigenlijk doorlopend zeg). Maar na doorvragen blijkt daar geen wet voor te zijn. Ik verwees naar de regelgeving die er ligt voor de bescherming van het woord "biologisch" en aanverwanten maar die blijkt niet voor naamgeving te zijn. Dat betekent dat je je winkel "bio winkel" kunt noemen zonder biologische produkten te verkopen.
Op welke basis gaan ze dan die winkel aanspreken? Gewoon machtsmisbruik/wetsoverschrijding of wat ?
De europese richtlijn spreekt van produkten, maar het zou natuurlijk kunnen dat de Nederlandse wet strenger is en ook iets voorziet voor (winkel)namen. Maar dat laatste ontkent SKAL dus zelf dan weer?
Nu daar kan ik inkomen want rond zowel (achter)namen als algemeen gekende woorden (zoals in het woordenboek voorkomen) kan niet zomaar een algemene onbeperkte restrictie of patent genomen worden. Ga een familie met achternaam Eco (zoals de beroemde schrijver Umberto Eco) maar verbieden hun familienaam te gebruiken. Lukt nooit.

Heb je hun antwoorden op mail ?
Rare jongens daar bij jullie SKAL. Bij mijn vraag vergaloppeerden ze zich aanvankelijk ook en moesten ze daarna weer inbinden.
En jij, Richard, bent er inderdaad wel rotsvast van overtuigd dat winkels ook een certificering kunnen/moeten hebben. Dus ik ben ervan overtuigd dat je dat wel ooit ergens gelezen of gehoord moet hebben. Maar waar? In de wet hebben we het nog niet tegengekomen. (al is de Nederlandse wet hier ook nog niet gepasseerd) En na herhaaldelijke communicatie met de bevoegde autoriteit zowel van jouw als mij wordt er zowel warm als koud geblazen.
Hierop gaan ze later terugkomen? Gaan ze hun wetgeving moeten opzoeken? Hoe passen ze ze dan in al die jaren al toe? Hebben ze het nog druk met iets anders?
Een achterdochtig persoon zou beginnen denken dat die autoriteit zelf kwakkels en geruchten lanceert ? In welke zin helpt dit de bio-wereld vooruit ?
Die winkelier zal zich nog gemotiveerd en gesteund weten als hij het heuglijke nieuws verneemt.
Hopelijk is hij/zij bij de pinken genoeg om ook naar de wettelijke basis te vragen met de inspectie aan de deur. Ik ken er die er voor minder de brui aan gaven.

En ondertussen lachen de grote supermarkten zich krom.
Richten ze een knus bio-hoekje in, zonder het zo uitdrukkelijk te noemen natuurlijk, maar de sfeer in deze 'rayon' ademt 'bio' uit. En ze verkopen er lustig alle exotisch gelabelde-, natuurlijke-, macrobiotische-, dieet-, ... produkten die je maar kan bedenken.
RicharddeBlauw schreef: Om nog even terug te komen op wat je ergens zei over dat één bedrijf zowel gangbaar als biologisch kon zijn. Dat heb ik gevraagd en dat is verboden. In jouw voorbeeld van broer en zus zijn het dan twee bedrijven en dat kan natuurlijk wel. Controle sluit uit dat er 2 verschillende produktiemethoden plaatsvinden op één bedrijf. Incidenteel kan toestemming verleent worden om in de 3-jarige overgangsfase een deel langer gangbaar te houden zoals bij fruitteltbedrijven. De percelen moeten dan wel gescheiden liggen.
Dat verbod op die gemixte lijnen voor een biolandbouwer is ook schandalig. Een klein bedrijf zal moeilijk de overgang kunnen maken. Ze moeten alles of niks spelen.
Grote giganten doen wat ze willen, want voor hun is een opdeling gewoon een boekhoudkundige ingreep.
RicharddeBlauw schreef:Daarop gaf ik aan dat ik dus ook een boerderij met de naam "Bio Boerderij" kan runnen zonder biologische produkten te telen. SKAL gaf aan dat dat niet kan maar een wetgeving kreeg ik niet te horen ??? Hierop zou men later terugkomen. Het wordt nu wel vreemd want wat als er een nieuw komkommer ras komt die als naam "Biokom" krijgt ?
Voedsel en Waren Autoriteit gaven geen antwoord, ik zou worden geïnformeerd maar men dacht hetzelfde als SKAL en dat dit verschil te maken had met dat een boerderij een produktiebedrijf was en een winkel niet.
De komkommer valt wel letterlijk onder de eu-richtlijn: bio+ verhandelde (of commerciele produktie met oog op handel) voedings/agraisch produkt toch ? Dit lijkt me het duidelijkst geregeld.(cfr bioyoghurt van Danone)
Of bedoel je dat een hobbykweker die er geen commerciële bedoelingen mee heeft deze naam kiest voor een nieuwe soort die hij kweekte? Tja, dan kunnen ze het inderdaad nog knap moeilijk krijgen om dit te verhinderen. Eenmaal in de handel gaan ze wel hun veto kunnen stellen denk ik.
De namen voor de winkel/boerderij/enz ,daar vind ik ook dat alle duidelijkheid zoek is.

PS R ben jij een biologische landbouwer of zo?
gonies
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:20
Locatie: Mauroux (LOT) Frankrijk
Contacteer:

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door gonies »

Gandalf schreef:
RicharddeBlauw schreef: Om nog even terug te komen op wat je ergens zei over dat één bedrijf zowel gangbaar als biologisch kon zijn. Dat heb ik gevraagd en dat is verboden. In jouw voorbeeld van broer en zus zijn het dan twee bedrijven en dat kan natuurlijk wel. Controle sluit uit dat er 2 verschillende produktiemethoden plaatsvinden op één bedrijf. Incidenteel kan toestemming verleent worden om in de 3-jarige overgangsfase een deel langer gangbaar te houden zoals bij fruitteltbedrijven. De percelen moeten dan wel gescheiden liggen.
Dat verbod op die gemixte lijnen voor een biolandbouwer is ook schandalig. Een klein bedrijf zal moeilijk de overgang kunnen maken. Ze moeten alles of niks spelen.
Grote giganten doen wat ze willen, want voor hun is een opdeling gewoon een boekhoudkundige ingreep.
Ik heb een agrarisch bedrijf in frankrijk en het is hier toegestaan om biologisch en gangbaar samen op één bedrijf te hebben. Ons varken-, schapen- en kippenvlees is biologisch en ons groente is niet biologisch gedeclareerd (is wel biologisch maar het papierwerk is zo'n gedoe dat we dat niet doen) .
We verbouwen graan biologisch en we hebben land dat niet biologisch gedeclareerd is waar een andere boer het hooi van neemt.
Het is wel verboden om de zelfde graan of beesten te houden die gangbare en biologische zijn (fraudegevoelig).

Dus volgens mij is het in de EU gewoon toegestaan, alleen hebben ze het liever niet.

Gonies
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door Susanne »

Gandalf schreef:Ja, Suzanne uit Hechtel, bij deze ben je er gloeiend bij natuurlijk.
Je mag de bio-controle nu elk moment aan je deur verwachten ...

Hechtel ? Zandheuvels met hier en daar een spier helmgras. Groeien daar wel groenten ?
Ik dacht dat daar alleen militairen en teuten woonden?
Hai Gandalf, Ik kom zelf niet uit hechtel. Anders zou ik natuurlijk zelf al lang hebben gekeken of die winkel nog bestaat :fff

Wel woon ik in Noord-Limburg op droge zandgrond, maar mijn permacultuurtuin groeit en bloeit prima. De bio-controleur is van harte welkom :-) maar ik ga uiteraard niet betalen voor een keurmerk :D
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door deleted »

Oeps ,

Dan heb ik de controle naar de verkeerde Suzanne gestuurd.
Permacultuur ... maar op die zandgrond ga je toch Humus/mest toevoegen ?

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door deleted »

Schitterend filmpje ivm groene labels:

Basta !
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Biologisch/ecologisch

Bericht door Susanne »

Gandalf schreef: Permacultuur ... maar op die zandgrond ga je toch Humus/mest toevoegen ?
Ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je te zeggen dat je op droge zandgrond geen permacultuur kunt toepassen? De permacultuurprincipes zijn uitstekend toe te passen op zware klei, bosgrond, droge zandgrond, zelfs de woestijn.... zie "greening the desert".

Zo droog is onze zandgrond gelukkig bij lange na niet :D

Groetjes, Susanne
Plaats reactie