Zonnevolger

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
GR82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:15

Zonnevolger

Bericht door GR82 »

Hallo,

Ik weet het, er is al meer over geschreven maar zo kom ik er niet uit. Ben met electronica niet zo op de hoogte. Jaren geleden heb ik eens een electronische deurbel gemaakt. Het printje kwam ook uit 302 schakelingen. Alleen het printje laten maken en de componenten monteren was feitelijk genoeg. De lay-out zat al in het boekje.

Het is dus de bedoeling om een zonvolgsysteem te bouwen. Ik heb uit 302 schakelingen een schakeling gezien. Afbeelding als bijlage bijgesloten. Maar dit ontwerp is gebaseerd op 1 as en het is de bedoeling om 2 assen te sturen. Bijna alle componenten om dit te realiseren zijn in huis behalve de print. In elk geval de onderdelen die op de print komen. En het is de bedoeling om het systeem continue de baan van de zon te volgen dus ook bij bewolkt weer. Met stappenmotoren dunkt me, conclusie is gevormd door wat internet-tijd te hebben gegeven, dus. Dus na zons ondergang weer terug in de begin situatie. Naar het oosten dus vanaf deze locatie.

Of is het beter,simpeler om het geheel alleen geprogrameerd te sturen. Het wordt dan wel wat beknopter. Minder soldeer werk etc etc.

Is er iemand genegen om mij hierbij hulp te bieden??

Groeten.
Bijlagen
zon.jpg
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnevolger

Bericht door FritsOv »

je zou hier eens kunnen kijken:

http://pages.prodigy.net/rich_demartile/

zit een compleet schema bij.

http://circuitos.cl.tripod.com/schem/r21.gif
GR82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:15

Re: Zonnevolger

Bericht door GR82 »

FritsOv.

Bedankt voor de feedback maar beide pagina`s waren al bekeken.

Kon jij ook niet weten.

Toch nogmaals bedankt.

Ben nu bezig om het toch zonder LDR`s te gaan vorm geven. Wat je hebt met LDR`s is het feit dat als het bewolkt weer is dat de zonvolger dan stilstaat. Dan is het geen zonvolgsysteem meer maar..................................................
..................................................( je mag zelf het antwoord invullen). Met MC besturing is het sowiezo een gedwongen besturing en dus ook geen volg systeem. Er is geen interactie met de zon op zich. Zou er geen bewolking zijn en je bouwt het rondom LDR,s..........Dan is het een volg systeem. Geen zon, bewolking dus, is niet volgen.

Naam van het topic wordt nog aan gewerkt.

Ondertussen is er wat software geinstalleerd w.o Amicus18 IDE, MPLAB IDE v8.63, Orbitron en wat software gedownload zoals Proton Lite, IC Prog etc etc.

Nu nog het programma schrijven en iemand die daarmee helpen kan en dan bouwen.

Nu ik toch aan het schrijven ben...........

Alle lezers vanaf deze kant een heel goede jaarwisseling en een heel voorspoedig 2011 toegewenst.

Groeten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnevolger

Bericht door kockie »

Als er geen zon (zichtbaar) is, hoeft ie toch ook niet gevolgd te worden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zonnevolger

Bericht door le_pilaf »

Hallo,

het makkelijkste is om een zonvolger te maken is met een aandrijving die 1 omwenteling heeft per 24 uur.
dan volgt hij de zon precies alleen dan zit je nog met de schuine stand van de aarde
het verschil is 23,5º tussen zomer en winter 23,5º /182.5dagen = 0.129º per dag.

suc6 groet frank.
Bijlagen
seizoenuitleg.jpg
je bespaaart door niet te verbruiken .
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnevolger

Bericht door FritsOv »

http://www.janssen-ltd.de/fotos/contentbild_306.jpg

Misschien dat je contact met deze man kunt opnemen ?
GR82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:15

Re: Zonnevolger

Bericht door GR82 »

Kockie.

En dat is nou net wèl de bedoeling. Dat het systeem gewoon met de stand van de zon mee gaat. Vanaf zonsopkomst tot zonsondergang. Weer of geen weer. `s Avonds na zonsondergang weer naar het oosten. Dus met een klok-besturing in het programma. Het idee is met brush-loze motoren met toerenregeling. Dus wanneer de zon opkomt, tijd gestuurd, dat dan de motoren beginnen. Met stappen motoren wordt het een groot programma om te programmeren en een heel rekenwerk. Met brush-loze motoren is de constructie wat uitgebreider. Alleen de vertraging dus. Toerenregeling misschien ook gecontroleerd door software.

Frank,

Jij doelt op een systeem dat gewoon door blijft draaien? Rondjes dus? Alleen met een hoekverdraaiing ten opzichte van de hoogte van de zon???

FritsOv,

Jij doelt op dat bedrijf in Duitsland?? Die die systemen maken en op de markt brengen??

Hoor het wel weer.

Groeten terug allen.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zonnevolger

Bericht door le_pilaf »

Frank,

Jij doelt op een systeem dat gewoon door blijft draaien? Rondjes dus? Alleen met een hoekverdraaiing ten opzichte van de hoogte van de zon???

Hallo,

dat klopt kijk maar na een zonne wijzer de zon draaid en de schaduw geeft de tijd aan.
jij wild een een systeem dat de zon volgt automatisch volgt daarvoor kun je het volgende proefje doen.
neem een klok leg deze horizontaal kijk vanaf de 6 naar de 12 richt de wijzers naar de zon .
je zult zien dat de kleine wijzer de zon perfect volgt .de aarde draait rond in 24 uur dus als een aandrijving hebt die 1 omwenteling heeft per 24 uur loopt hij precies gelijk met de zon en dat zonder moeilijke programmatuur .
de hoek verstelling is er voor dat de zon s 'winters lager staat dan in de zomer.

suc6 frank.

groet frank.
zonnewijzer.jpg
zonnewijzer.jpg (28.34 KiB) 8583 keer bekeken
je bespaaart door niet te verbruiken .
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnevolger

Bericht door FritsOv »

GR82 schreef:FritsOv,

Jij doelt op dat bedrijf in Duitsland?? Die die systemen maken en op de markt brengen??

Hoor het wel weer.

Groeten terug allen.
Nee, ik bedoel dat een in duitsland woonachtige particulier dit al eens ontwikkeld heeft. Het bedrijf waar ik een link van bijvoegde heeft alleen de materialen geleverd.
Je zou met dat bedrijf contact op kunnen nemen om gegevens van deze man op te vragen.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Zonnevolger

Bericht door Susanne »

le_pilaf schreef:neem een klok leg deze horizontaal kijk vanaf de 6 naar de 12 richt de wijzers naar de zon .
je zult zien dat de kleine wijzer de zon perfect volgt .de aarde draait rond in 24 uur dus als een aandrijving hebt die 1 omwenteling heeft per 24 uur loopt hij precies gelijk met de zon en dat zonder moeilijke programmatuur .
Ik snap je uitleg niet helemaal. Hoe bedoel je vanaf de 6 naar de 12?

De kleine wijzer volgt de zon toch niet perfect, neem ik aan? Die gaat toch 2x zo snel als de zon?
Ik ben wel benieuwd of het iemand lukt om een klok zo aan te passen dat ie echt de zon volgt. Dan wil ik graag weten hoe. Lijkt me ideaal voor mijn (toekomstige) zonnedroger!

De groentjes, Susanne
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Zonnevolger

Bericht door le_pilaf »

Susanne schreef:
le_pilaf schreef:neem een klok leg deze horizontaal kijk vanaf de 6 naar de 12 richt de wijzers naar de zon .
je zult zien dat de kleine wijzer de zon perfect volgt .de aarde draait rond in 24 uur dus als een aandrijving hebt die 1 omwenteling heeft per 24 uur loopt hij precies gelijk met de zon en dat zonder moeilijke programmatuur .
Ik snap je uitleg niet helemaal. Hoe bedoel je vanaf de 6 naar de 12?

van 6uur naar 12 uur
24-hour-clock.jpg
De kleine wijzer volgt de zon toch niet perfect, neem ik aan? Die gaat toch 2x zo snel als de zon?
Ik ben wel benieuwd of het iemand lukt om een klok zo aan te passen dat ie echt de zon volgt. Dan wil ik graag weten hoe. Lijkt me ideaal voor mijn (toekomstige) zonnedroger!
j


je heb gelijk de meeste klokken zijn 12 uur en daar ging ik ook van uit maar je heb een 24 uurs klok nodig.
maar hoe wil je de zonnedroger aandrijven
?


groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Zonnevolger

Bericht door FritsOv »

Zo even OTOH: zou het misschien een idee zijn een twee verdieping klok te hebben (spiraal)

2 x 12 uur waarvan de tweede sequence op een ander startpunt begint bij het eindpunt van de 1e en eindigd bij het startpunt van de eerste sequence zeg maar een soort herkenning van AM -PM

op deze manier zou je zelfs extra start stoppers kunnen invoegen zoals dat gebruikelijk is bij schakelklokken.....
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Zonnevolger

Bericht door Susanne »

Wauw, dat is een bijzondere klok! Ik kan er nog niet echt op klokkijken, hihi.
Zo-een zou ik inderdaad moeten hebben (maar dan een grote stevige en uiteraard opwindbaar met de hand)

Hoe ik die zonnedroger wil laten draaien weet ik eigenlijk nog niet. Iets opdraaien zodat er spanning op staat; ieder uur (of ander tijdsinterval) moet dan de kleine wijzer één of ander tikje geven zodat de zonnewijzer even een stukje door kan draaien....?
GR82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2010, 10:15

Re: Zonnevolger

Bericht door GR82 »

Hier een link naar iets om de was mee te drogen.

http://www.heliostaat.nl/

Het kost wat maar dan heb je ook wat. :oops:

Succes
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: Zonnevolger

Bericht door fredb »

Wij hebben zojuist de LED3X binnen gekregen van http://www.redrok.com. De kosten zijn niet meer dan $ 39.00 per richting (horizontaal, verticaal), Peter, de maat die het technische deel voor zich neemt was er goed over te spreken. Maar of het werkelijk goed of slecht werkt weten we pas over een week of twee, dan wordt de hele installatie opgesteld en kunnen we gaan testen. Wanneer je dan nog steeds geïnteresseerd bent dan laat ik het je weten.
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Plaats reactie