Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Misschien is het beter om de term "erfzonde" te vervangen door "geweten". Met erfzonde neigt religie de discussie te gaan verdunnen cq vergiftigen. Ik vind zelf dat het antwoord niet in de religie ligt, want dan moeten we eerst vaststellen welke religie de juiste is. En daar komen ook wij, op dit forum, niet uit. En natuurlijk is het mogelijk dat ons persoonlijk en collectief geweten door het verleden heen, direct of indirect, door religie (en erfzonde) gevormd en gestuurd is. En zeker is het zo dat individualisme in een maatschappij van overvloed een goede voedingsbodem gevonden heeft. Maar:
Moet ecologisme zich inderdaad niet gaan herdefiniëren naar een levensopvatting met toekomst ?


Inderdaad. De feiten liggen er. Hoe het zo gekomen is, is niet meer zo belangrijk en voldoende geanalyseerd. Als je huis is afgebrand, moet je een weinig tijd steken in de oorzaak van de brand, maar de meeste aandacht schenken aan een doorwrocht ontwerp voor de jaren die nog komen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Misschien is het beter om de term "erfzonde" te vervangen door "geweten". Met erfzonde neigt religie de discussie te gaan verdunnen cq vergiftigen. Ik vind zelf dat het antwoord niet in de religie ligt, want dan moeten we eerst vaststellen welke religie de juiste is. En daar komen ook wij, op dit forum, niet uit.
Het antwoord ligt volgens mij evenmin in religie. Maar dat neemt niet weg dat bepaalde denk-concepten een beter licht kunnen werpen op maatschappelijke evoluties. En het is juist de sterkte van de geciteerde tekst dat het de inwisselbaarheid van termen als 'erfzonde' en 'ecologisch geweten' (zoals jij ook voorstelt) in denk(of geloofs)concepten aanhaalt. Al kon het wel wat beter uitgewerkt worden.

Concreet voorbeeld: het middeleeuwse concept van erfzonde was de ideale voedingsbodem voor de toenmalige machthebbers om de gelovigen massaal "aflaten" te verkopen. De kerk deed letterlijk gouden zaken.
Ik zie in het huidige klimaat van "ecologische geweten " ook weer duidelijk een aantal bedrijven (de nieuwe machthebbers?) hun kassa rinkelen: nieuwe wagens met eco-label, gesubsidieerde zonnepanelen, ... koop u een geweten ...

Een ezel stoot zich niet twee maal aan dezelfde steen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Zo, even een stevig portie chargeren.

Religie, in welke vorm dan ook, is een vorm van verstandsverbijstering.
Wanneer iemand niet ten volle de consequenties van zijn of haar eigen handelen kan of wil overzien, en z'n toevlucht neemt tot een religie is hij of zij niet volwassen.
Geloven is zoveel makkelijker dan zelf denken. Daarom zijn er ook zo oneindig veel meer gelovigen dan denkers.

Sorry, ik heb een rotdag gehad.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

nck schreef:Zo, even een stevig portie chargeren.
Jan
Religie werd hier opgevoerd als een studieobject, niet als een geloofskwestie.
Ik hoop dat je vrij denken niet verward met vrijelijk lezen. (sorry, décharge :D )
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: ... koop u een geweten ...
Tsja, als geld weer benut zou worden voor z'n oorspronkelijke doel: een universeel ruilmiddel, ipv het te gebruiken als een machtsmiddel om druk op te leggen, om afgunst en afhankelijkheid te creëren, of gewoon dat het middel het doel wordt, dan zouden we al halverwege zijn.

In die zin kan de huidige financiële crisis voor een verandering zorgen. Een plotse, diepe collaps kan de huidige machthebbers (de industrie en de banken) beroven van hun positie. Een voortetterende situatie, zoals nu, geeft de elite de tijd om steeds bij te sturen om hun macht te behouden. Want het laatste waar machthebbers op zitten te wachten is een verandering van de status quo. De industrie, banken en de politiek zitten niet op een duurzame wereld -zoals wij die hier bedoelen- te wachten. Voor hen ligt daar slechts een dienende functie te wachten, want een machthebber zonder macht kan slechts nog dienen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Gandalf schreef:Ik hoop dat je vrij denken niet verward met vrijelijk lezen. (sorry, décharge :D

Ja hoor, Ik ben in de gelukkige omstandigheid volledig vrij te kunnen denken. Ook het lezen gaat zonder beperkingen van serieuze aard. Of het moet zijn dat ik een zwaar geïrriteerd een 10 minuten naar m'n leesbril loop te zoeken terwijl ik hem op de neus heb. :fff:

De opmerking schoot ook spontaan in m'n gedachten na het zoveelste stukje religieuze onzin in de kranten, nu bij de politie ijsselland. Nieuws was al een dag of wat oud.

Desondanks blijf ik het een mooie discussie vinden.

Groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Dutch John schreef: Tsja, als geld weer benut zou worden voor z'n oorspronkelijke doel: een universeel ruilmiddel, ipv het te gebruiken als een machtsmiddel om druk op te leggen, om afgunst en afhankelijkheid te creëren, of gewoon dat het middel het doel wordt, dan zouden we al halverwege zijn.
Een keuze tussen James Mainard Keynes en Ludwig von Mises.
Dutch John schreef:Een plotse, diepe collaps kan de huidige machthebbers (de industrie en de banken) beroven van hun positie.
"Atlas Shrugged"?

Er zal altijd een bepaalde vorm van machtsverhouding blijven bestaan. Het is echter aan de bevolking zelf om de grens te stellen: tot hier en nier verder!
Een keer een echte collapse zou misschien niet verkeerd zijn om van de schuld-gerelateerde samenleving af te komen en een frisse nieuwe start te maken.

Maar wanneer er een collapse komt en er moet een nieuwe start komen zie ik gebeuren dat het aloude systeem zo weer onveranderd zal worden opgetuigd. Veel hoop op echte verandering heb ik niet.

Dus blijven we vooreerst in de marge rommelen. Zoveel mogelijk selfsupporting worden en ook zoveel mogelijk inkomsten en verdiensten buiten de overheid houden. Gewoon ruilhandel. Ik repareer jou generator en dan krijg ik een weekend een mini-kraan.
Werkt prima op vele vlakken. Met een beetje fantasie is dit oneindig uit te breiden.

Een hele vriendelijke, spierwitte, ijskoude groet.
Jan


P.S. Geeft dit fantastische stookweer bij jullie ook niet dat rendez-vous gevoel van die "Fiat-Panda reclame"? Hé hé hé hé hé!
De keet warm met 1 1/2 kruiwagen met hout.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Hey,

Gisteravond bij toeval met iemand van de grote boerenbank in gesprek geraakt. Het komt wel goed jongens, als de economie straks weer aantrekt :? . En we lenen nu idd voor 4% (de bank voor 1%) omdat WIJ eerst de schaatsbank moeten afbetalen.

Hehhehehehe, jammer dat ze zo roestten.



Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Het is echter aan de bevolking zelf om de grens te stellen: tot hier en nier verder!
Dat valt dan als de waarde te benoemen, waar de normen naar gesteld worden.

Weer een modaliteit met een ander hoofd als almachtige.

De mens blijft gevoelig voor sturing, al was het maar door de zwakte van de ander.

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Geloven is zoveel makkelijker dan zelf denken. Daarom zijn er ook zo oneindig veel meer gelovigen dan denkers.
Denkers waren en zijn er simpelweg te weinig. Van de oorspronkelijke religieuze gelovigen zijn er in de westerse wereld is een groot deel getransformeerd tot "sheeple" of zoals ik ze placht te noemen: "RTL-4 volk". Eenvoudig te manipuleren en daardoor zowel een gereedschap als een uit te buiten bron voor machthebbers. Machthebbers zijn overigens ook denkers, zij het met een wat andere agenda.
Het is echter aan de bevolking zelf om de grens te stellen: tot hier en nier verder!
Hoe zouden we de bevolking zover kunnen krijgen dat ze naar de welwillende categorie denkers gaat luisteren? Hoe krijg je RTL-4 volk zover dat ze van een Idols-achtig programma zappen naar zoiets als Tegenlicht? Ik denk dat het onmogelijk is. In tijden van voorspoed geldt het motto: genieten en niet nadenken. In donkere tijden grijpt men terug op het geloof of luistert naar het geschreeuw van een sterk overkomende, maar vaak geestelijk labiele leider. Voorwaar een onoplosbaar probleem. Dus, Jan, je hebt gelijk. Eigen plan trekken, eigen weg volgen, ook al is het overgangsgeknoei. En, hoe lastig ook, trachten niet teveel een boodschap uit te dragen. Ik begin er knap gefrustreerd van te worden en ga in de zelfbeschermingsmodus. Laat ze zelf maar komen. De welwillenden brengen tenminste een luisterend oor mee en staan open om al discussiërend verder te komen.
Tim schreef:Gisteravond bij toeval met iemand van de grote boerenbank in gesprek geraakt. Het komt wel goed jongens, als de economie straks weer aantrekt :?
De directeur van zo'n bank zal je wat anders vertellen. Hij mag het alleen niet.


Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Dutch John schreef:De directeur van zo'n bank zal je wat anders vertellen. Hij mag het alleen niet.
Die bankier zit ook gevangen in z'n eigen fractionele systeem. En dit zijn echt geen domme jongens en meisjes. Worden de banken verplicht om van de één op de andere dag een substantiële reserve aan te houden gaan ze acuut failliet.
Maar om nou de volledige verantwoordelijkheid bij de banken neer te leggen is mijns inziens een brug te ver.

Men heeft simpelweg gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheden. Men zou zelfs kunnen stellen dat het waardeloze ondernemers zijn wanneer ze die mogelijkheden niet zouden benutten. Het zijn ondernemingen, geen filantropische instellingen.

Altijd zal er nadrukkelijk op gewezen moeten worden dat het de overheid is die het fractioneel bankieren mogelijk heeft gemaakt. Daar ligt dus de primaire verantwoordelijkheid van dit piramide-spel en nergens anders.
Dit laatste wordt overigens gemakshalve altijd onvermeld gelaten.
Dutch John schreef:Hoe zouden we de bevolking zover kunnen krijgen dat ze naar de welwillende categorie denkers gaat luisteren?
Niet. Maar je al helemaal niet druk over maken. (denkt aan lemmingen) Het geeft mij altijd een meewarig gevoel wanneer ik in de kantine de discussies volg over zogenaamde"televisie-onderwerpen" Dat een volwassen en zichzelf respecterende man zichzelf er überhaupt toe kan bewegen om ernaar te kijken verbaast mij nog steeds. (een goede lezer ziet de contradictio in termines :-D)
Dutch John schreef:Denkers waren en zijn er simpelweg te weinig. Van de oorspronkelijke religieuze gelovigen zijn er in de westerse wereld is een groot deel getransformeerd tot "sheeple" of zoals ik ze placht te noemen: "RTL-4 volk".
Ik blijf "sheeple" de mooiste uitdrukking vinden. Wanneer je ongeremd verder denkt zou je zomaar tot de conclusie kunnen komen dat regerings-leider 1 van de makkelijkste baantjes is heden ten dage. Je kunt alles maken en je komt overal mee weg, geen hond die ook maar een begin van protest laat horen. En wordt er eens wat geprutteld dan hou je je gewoon een maand koest en waait het wel weg.


Wij hebben al een jaar of drie geen televisie meer, niet om de één of andere vage religieuze reden maar als gevolg van een soort luiheid.
Onze televisie met schotelontvanger, die maar een een paar Duitse zender kon weergeven is tijdens de verbouwing van de woonkamer verhuist naar de deel, en wel achter de buffer. Dit om hem te beschermen tegen langslopende mensen met kruiwagens hout en zo. Laatst heb ik mij nog afgevraagd wat daar toch van zwarte bak achter die melktank staat. Televisie dus.

Het is heel interessant om te ervaren hoeveel meer je aan nieuws opdoet wanneer je het zelf moet opzoeken. Ook leer je per omgaande om diverse berichten met elkaar te vergelijken en op hun merites te beoordelen. Voor mij geen televisie meer anders dan voor het kijken van een mooie speelfilm.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

nck schreef:James Mainard Keynes
John Maynard Keynes. Voor de goede orde. (heeft z'n leesbril weergevonden)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Maar om nou de volledige verantwoordelijkheid bij de banken neer te leggen is mijns inziens een brug te ver.
Men heeft simpelweg gebruik gemaakt van de geboden mogelijkheden.
Banken hebben een verantwoordelijkheid te dragen naar hun klanten toe, zoals een vader dat over zijn kind heeft. De mogelijkheden uitrekken als een elastiek en dat verkopen als een win-win situatie staat gelijk aan het duur verkopen van een illusie. Banken hadden vroeger een degelijke reputatie en hebben die later op de golven van de welvaart benut en uitgebuit. Niet zo vreemd dat dat nu omgeslagen is in een groot wantrouwen jegens banken. Ik zie dat niet meer goed komen, want om in termen van duurzaamheid te blijven: elk piramidespel eindigt, ook dit.
Ik wil overigens niet bestrijden dat de klant slechts een slachtoffer is. Natuurlijk mag hij niet alles voor zoete koek slikken. Een onderdeel "financiële huishouding" in het lespakket van het onderwijs zou overigens niet misstaan. Alhoewel ik na het lezen van "De derde golf" van Alwin Toffler wel begrijp waarom sommige zaken juist niet onderwezen worden. Een dertig jaar oud boek dat de moeite waard is het eens af te stoffen, om het op een prachtige winterse zondag als vandaag te lezen bij een warme kachel.

Jan, je zou toch af en toe naar de VPRO, CANVAS en RT kunnen kijken. Deze omroepen trachten middels degelijk aandoende programma's de keerzijdes te belichten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Dutch John schreef: Alhoewel ik na het lezen van "De derde golf" van Alwin Toffler wel begrijp waarom sommige zaken juist niet onderwezen worden. Een dertig jaar oud boek dat de moeite waard is het eens af te stoffen, om het op een prachtige winterse zondag als vandaag te lezen bij een warme kachel.
Heb een tweede hands exemplaar besteld. Zal me inlezen. Dan kan ik je het boek van Marcel Crok aanbevelen. Gewoon je voor twee tientjes een dag achter de oren krabben.
Dutch John schreef:Banken hebben een verantwoordelijkheid te dragen naar hun klanten toe, zoals een vader dat over zijn kind heeft.
Een vader laat z'n kinderen, na grondige tekst en uitleg dan wel waarschuwingen, hun eigen fouten maken. En kijkt dan op afstand toe om om zich er van te overtuigen dat het niet volledig uit de hand loopt.
Banken hebben met volwassenen te maken die verondersteld worden een rationele beslissing te kunnen maken. De verantwoordelijkheid beperkt zich voor het grootste deel tot het in bewaring gegeven tegoed. Door het fractionele systeem is men niet eens in staat om aan deze basale verantwoordelijkheid te voldoen. (sic) Zorgplicht in deze creëert afhankelijkheid, luiheid en veroorzaakt onverantwoorde beslissingen.
Dat een heel groot deel van de bevolking amper in staat is rekenkundige exercities uit te voeren met meer dan twee cijfers is een ander verhaal, maar is niet veroorzaakt door de de banken.
Dutch John schreef: Een onderdeel "financiële huishouding" in het lespakket van het onderwijs zou overigens niet misstaan.
Wat betreft het onderwijs deel ik je mening volledig.
Ik wil nog wel een stap verder gaan en ook beweren dat het rekenonderwijs in mijn ogen ver onder de maat is. En omdat ik dat niet over m'n kant laat gaan krijgen twee meiden bij mij dagelijks een half uur reken-bijles.
Dutch John schreef:De mogelijkheden uitrekken als een elastiek en dat verkopen als een win-win situatie staat gelijk aan het duur verkopen van een illusie.
Misleiding is van een andere orde en zou gewoon strafrechtelijk moeten worden vervolgd.
Dutch John schreef:Jan, je zou toch af en toe naar de VPRO, CANVAS en RT kunnen kijken. Deze omroepen trachten middels degelijk aandoende programma's de keerzijdes te belichten.
Uitzending gemist en soortgelijke programma's. Alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik nog steeds vaak het gevoel heb dat de helft maar wordt verteld. Aan de andere kant ben ik ook niet iemand die zomaar iets voor waar slikt, ik diep het meeste nadien nog wel ff verder uit en moet eigenlijk altijd tot de conclusie komen dat de beweringen zoals die gedaan worden in de programma's genuanceerder liggen.


ff voor de fun

Weer flink geoefend vandaag!
IMG_0041.JPG
Dit is het uiteindelijke doel:
http://www.youtube.com/watch?v=zNRt0PehiYQ


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door penneke »

Gandalf schreef:@Penneke,

Ik moet bekennen dat ik helaas niet bekend ben met Carry van Bruggen(CVB). Een gat dat ik ooit eens hoop te dichten ...
Na wat rondgesurf kom ik echter wel tot de voorlopige conclusie dat haar gedachtengoed toch ook niet helemaal haaks staat op deze tekst.(http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7649)
Ik baseer me dan bijvoorbeeld op dit citaat:
"De grondgedachte van Prometheus is het vermoeden dat er een samenhang moest zijn in de wereld, 'geen legkaart met duizenden stukken alles los van elkaar'. Om die eenheid te begrijpen moet de mens zichzelf durven wegstrepen en afscheid nemen van de gedachte dat hij zelf de motor van alle dingen is. Tegelijk beseft ze dat de mens zijn bestaan alleen maar bevestigd ziet wanneer hij zich van andere mensen weet te onderscheiden. 'Levensdrift is distinctiedrift', concludeert Van Bruggen.
Tegelijk constateert ze dat aan het begin van de twintigste eeuw alle metafysica is weggevallen. Hield men zich in de negentiende eeuw, tegen beter weten in, nog vast aan traditionele zekerheden, in het heden (Prometheus stamt uit 1919) wordt duidelijk dat alles betrekkelijk is en het denken niet constructief - uiteindelijk heeft het de mens niets verder gebracht. Daarmee blijft de mens volgens Van Bruggen achter in een machteloze positie. Nooit was de individuele vrijheid groter, maar nooit ook was er minder reden tot idealisme. De enige synthese die de mens een doel in het leven geeft, ligt volgens Van Bruggen in 'de activiteit'. De mens moet iets doen. 'Wat nog geen geslacht was opgelegd, werd ons geslacht opgelegd: te moeten leven met het dubbele besef, dat de tegenstrevende daad nutteloos en onvermijdelijk, ijdel en onontkoombaar, misdadig en noodwendig - alles te moeten doorzien en zich aan niets te kunnen onttrekken."
Citaat uit NRC Webpagina's © NRC Handelsblad
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/10/27/Vp/bk1.html


Hoewel ik daaruit concludeer dat de auteur wellicht Carry Van Bruggen evengoed zou kunnen citeren om z'n eindstelling te ondersteunen(maar dat kan ook aan het gebrek aan mijn kennis liggen van CVB), begrijp ik uw lezing en fundamentele en juiste tegenwerping ook.
In eerste instantie had ik bij mijn lezing echter een hele andere focus op de tekst: (althans de achterliggende grondgedachte erin die mij erg trof:)
In tijden dat de christelijke kerken leeglopen (ik neem aan ook in Nederland), blijkt een oeroud fundament van die religie terug op te duiken in een nieuwe levensvisie: het idee van de erfzonde duikt op in het ecologisme.
Daar waar algemeen het opkomend individualisme als één van de oorzaken gezien wordt van de teloorgang van Religie in het Westen. Blijkt het idee van de erfzonde binnen Ecologie wel te gedijen samen met individualisme.
Een onaangename cocktail als je het mij vraagt, maar twee elementen die ook hier op dit forum veelvuldig terug te vinden zijn.
Het punt is dan niet dat "het ene dogma ingeruild wordt voor het andere dogma", maar dat hetzelfde dogma uit de oude levensopvatting terug zijn intrede doet in de nieuwe.
Van dat idee van “erfzonde” moeten we ons toch echt eens de vraag gaan stellen of dit geen schaduw is uit een ver verleden. Is het omdat onze culturele/psychologische/morele roots sterk beïnvloed zijn door de intussen verlaten religie? Of misschien was het idee van de erfzonde al ouder dan onze laatste religie? Hoe dan ook , de vraag is: moeten we hier niet eens komaf mee maken. Moet ecologisme zich inderdaad niet gaan herdefiniëren naar een levensopvatting met toekomst ? (NB het idee van erfzonde is collectief toch ? CVB zei ook: "eenheidsdrift is doodsdrift !")
@ Gandalf

De bovenstaande recensie verwoordt de grondgedachte van Prometheus door deze op geheel eigen wijze te illustreren en op die manier inkleuring te geven aan de 2-heid in de wereld die als kern van het boek dient (Althans dat meen ik als kern van het boek op te maken). Als recensie had echter ook weer een andere benadering opgekend kunnen worden waarbij deze 2-heid tot uiting komt. Laat ik eens een zeer algemeen voorbeeld proberen te geven waarbij haar stelling van “levensdrift is distinctiedrift”, welke in deze recensie aangehaald wordt en “eenheidsdrift is doodsdrift”, welke je aan het slot van je reaktie optekent. Distinctiedrift, onderscheiding, is het steeds veranderen, het gaan door de tijd, zoals het leven is, een continue verandering. Eenheidsdrift is het streven naar het wegvallen van onderscheiding (2-heid), wat leidt tot de dood (van een opvatting in de maatschappij, wetenschappelijke theorie etc, etc.). Twee onverenigbare tegenstellingen die er samen zijn en waaruit het leven is opgebouwd; vandaar ook de naam “Prometheus”. Prometheus als oppositiefiguur van de hoofdbeweging. Indien deze oppositiefiguur hoofdbeweging wordt, heft hij daarmee zichzelf automatisch op; Prometheus wordt immers Jupiter (wordt het nieuwe dogma bijvoorbeeld, ontwikkeld en leidt ook weer tot verstarring en een niet af te wenden verandering in de toekomst omdat de nieuwe Prometheus staat te wachten om het toneel te betreden) De continu doorgaande cycli in het leven. Enfin, iedereen pikt weer iets anders op uit zo’n boek, dat maakt het ook wel weer boeiend en interessant.

Met de stelling dat de auteur van je gelinkte stuk “het ene dogma voor het andere inruilde” probeerde ik aan te geven dat zijn beoogde “filosofie die de waarde van het menselijk leven trots overeind houdt” welke, zoals ik het begreep uit zijn uiteenzetting, invulling kreeg met een materiële ontwikkeling, gevoed door de industrialisatie, evenzogoed een dogma is. Dus ik bedoelde niet het inruilen van het besef van erfzonde uit de religie welke vervangen wordt voor een ecologisch schuldgevoel (iets wat automatisch ook tot dogma verwordt, maar die vergelijking bedoelde ik niet), maar het door de auteur beoogde (idealistisch en dus dogmatisch) wereldbeeld welke hij, ondersteund door een toename in materiële ontwikkeling, voor ogen ziet.
Plaats reactie