Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door nck »

Goed,

Duurzaam in mijn ogen is zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn in de complete behoefte van energie, en voedsel. Dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, je hebt er een stuk grond voor nodig. In die gelukkige omstandigheid ben ik onderhand bezig mijn eigen brandstof te verbouwen en heb een heel behoorlijke groentetuin. ( Je staat er versteld van hoe weinig mensen weten hoe sterk een wortel ruikt wanneer die vers uit de grond getrokken is)
Juist omdat dit ideaal van mij niet voor iedereen is weggelegd zie ik dit ook als een vorm van pioniers-werk.
Laten zien dat het kan. Wanneer ik het met mijn beperkte middelen kan dan iemand anders ook. Meer vanuit de gedachte "waar een wil is is een weg".

Extrapolerend naar een groter geheel zie ik echter heel andere dingen. Je kunt geen heel land op bio-energie laten draaien. Daarvoor is toch echt een andere techniek nodig. En wat mij dan ongelooflijk teleurstelt is de onwil op politiek en industrieel niveau. De belangen van de gevestigde orde op de korte termijn schijnen te groot te zijn.
Een lange termijn-visie ontbreekt ten ene male. Een minister van economische zaken, (HO-ÉVEN) die bewust particuliere zonne energie de nek om draait met het monsterlijke SDE-gedrocht. (lees polder-pv van Peter Segaar maar eens door), en op termijn 50 MILJARD euro wil verschijten aan wind energie. Investeer eens in deugdelijk onderzoek naar echt duurzame energiebronnen.
Zorg ervoor dat goede alternatieven een start kunnen krijgen door ze van overheidswege te beschermend tegen gevestigde belangen.
Dan pas komt duurzaam grootschalig van de grond anders zal het altijd rommelen in de marge zijn. En ongemerkt zullen we 5 euro voor een liter brandstof betalen gelijk een kikker die langzaam wordt gekookt. Net zo goed dat het 12 jaar geleden volstrekt idioot was om te stellen dat je Hfl 3.30 betaalde voor een liter euro 95.
Dutch John schreef:Een uur staan kijken hoe een zwaluwpaartje hun jongen voert.
In mijn geval sta ik buiten in de schemering en roep "HOI JONGEN!!" wanneer de kerkuil, die al acht jaar bij ons in de schuur woont, luid krijsend z'n weg zoekt tussen het huis en de schuur.
Ik krijg nog steeds kippevel van dat geluid.
En een goed boek? het verhaal van Dagny Taggart (Ayn Rand) heb ik onlangs voor de zoveelste keer gelezen onder de pereboom.
Heerlijk.

En voor de rest? ik kan in m'n eentje de wereld niet verbeteren, enkel en alleen mijn eigen stek. En mijn kinderen daarin opvoeden. Misschien dat het wat helpt, wie weet.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
FritsHoff
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 sep 2010, 22:13

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door FritsHoff »

Duurzaam leven begint met minder te consumeren, consuminderen. In Nederland in 1992 geïntroduceerd door het Vrekkenechtpaar Rob en Hanneke van Veen.http://www.hannekevanveen.nl/html/vrekkenarchief.html
De term Vrekken was een geuzennaam, bedoeld als marketinginstrument, maar heeft helaas het consuminderen een negatief imago gegeven. Het echtpaar van Veen heeft laten zien hoe je als twee veelverdieners extreem kan bezuinigen.
Uit de Vrekkenkrant is de stichting Zuinigheid met Stijl (ZmS) voortgekomen, ook opgericht door Hanneke en Rob, en naderhand voortgezet door diverse besturen. De leden hebben in de loop der jaren een schat aan gegevens verzameld http://www.zuinigst.nl/index.php?option ... &Itemid=98
Zij geven een mooi tijdschrift uit ism een uitgeverij http://genoeg.nl/. Als je dat leest merk je dat je niet alleen bent in deze levensstijl, ook al zijn wij als familie nog absoluut geen voorbeeld van sober leven, eerder van soberder leven.
Als je een tijdje meeloopt zie je hoe je een bepaald optimum kunt bereiken voor jezelf. Als je jong bent wil je meer goederen, je bouwt aan je toekomst en welvaart hoort daarbij. Op een gegeven moment merk je dat je niet nog meer nodig hebt, je bent dan vaak al te ver. Welvaart ja, welzijn nee. En als je geluk hebt neem je de tijd om voor jezelf na te gaan wat belangrijk is. Via ZmS heb ik daarvoor de cursus Empowerment gevolgd van David Gail en Gail Straub, heel bijzonder http://www.empowermenttraining.com/file ... DG_GS.html.
Daaruit bleek voor mij dat duurzaamheid en ontwikkelingshulp, welvaart en kennis delen, belangrijke items zijn. En in 2006 ben ik als zelfstandige begonnen, eerst met eReaders (ook duurzaam maar helaas was ik te vroeg), in 2008 met de stichting OpenWijs.nl om OLPC projecten te doen, one laptop per child, bekend van de zogenaamde 100$ laptop.
Voor die projecten ben ik net gestart om lesmateriaal te verzamelen en in een elektronische leer omgeving te zetten. Het zou mooi zijn om onze kennis over duurzame energie en leven daarin ook op te nemen zodat die landen niet dezelfde fouten maken als ons. Om je een idee te geven: in Nepal wordt een vrouw niet ouder dan 45 jaar. Waarom? Omdat ze koken op open vuur, het huis staat bol van de rook. Met als gevolg dat er ook veel kleine kinderen zijn die brandwonden oplopen. Als je daarin iets kunt veranderen (hoog rendements gesloten fornuis van klei) heeft dat een enorme impact op de samenleving. Heb je zin om hieraan mee te werken laat het dan weten!
wjg49
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2010, 12:49

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door wjg49 »

Interressante uitwisseling van informatie en meningen waaruit blijkt dat iedereen toch wel anders denkt over duurzaamheid en voornamelijk over hoe het gerealiseerd moet worden.

Volgens mij zijn er 3 mogelijke scenario's
1: het loopt allemaal helemaal fout/peakoil/2012 scenario,In dat geval kun je maar beter voorbereid zijn en een stukje grond hebben met wat bomen en een moestuin, en daarop een LEW woning of passiefhuis(en in de meterkast een shotgun :D )
2: de mensheid ziet het licht en gaat vrijwillig consuminderen en daarnaast een kleiner aantal mensen op de aardbol, maar ik stel geloven in een dergelijk scenario gelijk aan geloven aan de paashaas en de kerstman.
3: De mensheid zoekt en vind een uitweg in de technologie, waardoor het bewoningspotentieel van de aarde naar bijvoorbeeld 10 miljard mensen getild kan worden en je alleen maar goed kunt leven als 3- of 4 verdiener, ook in dat geval zijn diegene met een mooi stukje grond in combinatie met een degelijk en goed geisoleerd en gebouwd huis het beste af omdat die de keuzevrijheid houden te consuminderen zonder daarvoor afhankelijk te zijn van staat of doctrine.


Persoonlijk probeer ik duurzaamheid te combineren met balans, een duurzame wereld is volgens mij een wereld waarin je evenveel terugstopt als dat je er uit haalt. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat je evenveel hout laat groeien als dat je opstookt in je hoogrendementkachel of finnoven, en de moeite neemt de natuurlijke resten terug te stoppen in de grond. Hiermee bereik je tegelijkertijd dat je minder afhankelijk word van geld en inkomsten.
Ongeacht welk scenario werkelijkheid wordt, Ik kan dan blijven voortborduren op mijn eigen keuzes, misschien minder rijk qua geld gezien, maar zeker rijker qua leven.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door benthuis »

Hm, leuke al die verschillende zienswijzen.

Ik ben 35, iedereen om mij heen rent en holt en schreeuwt dat ze er gelukkig van worden.
Ik werk in de zorg en zie steeds meer ongelukkige kinderen / meer kinderen nog ongelukkiger worden.

Mijn gevoel is dat alles te snel gaat, te ingewikkeld wordt.
Consuminderen is niet iets dat snel groot zal worden met zoveel mensen die er de tijd, het geld en de capaciteit niet voor hebben.

Woon tijdelijk in een vakantiehuis aan de rand van de natuur. Geniet hier nog intenser van mn halve baan, hahahaha. Vooral het bezig zijn met je EIGEN leven. Warm blijven, dat wat je naar binnenstopt vergaren. Ik merk dat ik dan automatisch op een normaler tempo gaat draaien. Omdat ik minder gehaast ben, geniet ik meer van alles en dat breng je weer over op anderen (en de anderen om mij heen op mij)

Heb een tijdje gezocht naar een stuk grond over de grens om zelf iets te kunnen bouwen. Maar ik kwam voor mijn gevoel te ver van de bewoonde wereld.

In mijn omgeving is een clubje mensen die bezig is met het stichten van een "eco dorp" (omgeving Oost-Gelre, Achterhoek) Daar zou ik me graag bij aansluiten en in afwachting daarvan ben ik gelukkig met minder in mn steeds efficientere tussenwoning.

Ik probeer mn eigen "levensvreugde" uit te stralen op mn eigen kinderen en de kinderen waarmee ik werk. "Lekker langzaam is lekkerder"

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat we teruggeworpen zullen worden op de stabiele situatie van voor de industriele revolutie met als plus de kennis die we daarna hebben opgedaan. En het klinkt mij helemaal niet onprettig in de oren!!

Ik vermaak me erg met alle discussies hier trouwens!

Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Ben,

Veel kinderen hebben last van stress op het werk, las ik laatst ergens. Vond ik een goeie.

Maar hoe kom je dan uit elke maand, met kinderen, een huis en een halve baan in de zorg?

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door benthuis »

Uhh, dat is de reden dat ik maandag verhuis (na verbouwing) naar een mooie tussenwoning.
Hypotheek last gedrukt en energielasten idem.

Vrouwlief doet ook een "halve" "baan" (letop op, beide tussen haakjes) in het onderwijs, dus samen lukt dat prima.

Lekker rijden in een kwalmende oldtimer ('s) Beschouw ik als mijn zonde, maar verdedig het alstijd met het argument dat de 760 nog rijdt als de meeste opvolgers van de nieuwste modellen al weer vergaan zijn!

Groet Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

benthuis schreef:dat de 760 nog rijdt als de meeste opvolgers van de nieuwste modellen al weer vergaan zijn!
Ah! Nog een liefhebber. Alleen wordt de onze helaas geen oldtimer en zal met pijn in het hart (ik heb hem nu 15 jaar) het veld moeten ruimen voor een te "begassen" oldtimer werkpaard. Waarschijnlijk gaan een Afrikaan de teller over de miljoen draaien en mag de Zweed op z'n vijftigste met pensioen.

Onze overheid ontmoedigt het bezit van dergelijk onverslijtbaar en daarom duurzaam Zweeds staal. We worden gestraft met een wegenbelasting van 1.500 euro per jaar. Terwijl we nu nog slechts 3.000 km rijden. Gecombineerde, geplande ritten, meestal met een aanhanger. Een hybride rijder mag straffeloos 100.000 km per jaar rijden zonder contributie. Terwijl zijn met elektronica volgeplempte voertuig na 10 jaar waarschijnlijk technisch, maar zeker economisch total loss is. De boekhouders in Den Haag zien kennelijk liever een grootverbruiker die 7.000 liter benzine "schoon" per jaar verstookt, dan een bewust iemand die 350 liter diesel (of PPO) wat minder schoon verbruikt. Is toch factor 20, qua carbon footprint, maar de hybride rijder krijgt het schouderklopje.

Na dit zijsprongetje weer terug naar eeuwig duurzaam. Een auto is niet eeuwig duurzaam. Zelfs een 760 niet, al komt hij erg ver...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Van een afstandje bekeken: alles wat complex is, is niet duurzaam. Of dat nu een auto is, een computer of een maatschappij, hoe complexer, des te minder duurzaam. Oké, een levend wezen zit knap complex in elkaar, maar het kan zichzelf verversen en is zo weer duurzaam. Een maatschappij kan dat ook, maar zal altijd van complex eerst terugvallen naar een eenvoudig plateau, alvorens het weer ingewikkelder kan worden. Denk daarbij aan de val van het Romeinse Rijk en de daaropvolgende middeleeuwen.

Geen enkele hoogstaande maatschappij heeft langer dan een aantal eeuwen overleefd. Een exponentiële groei tot een zeker hoogtepunt met daarna een relatief abrupt einde. Als de geschiedenis zich herhaalt, dan staat ons of de generaties na ons nog wat te wachten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door benthuis »

OK, dan houden we het er bij dat een 200/700 VOLVO de beste benadering is van een duurzame auto. Als iedereen nou eens verplicht wat meer aandacht aan zn auto zou (laten) besteden dan komen ook nieuwere auto's een stuk verder.

Alleen ben ik het helemaal met mn voorganger eens. Met alle techniek en electronica en een "built-to-fast" ipv "built-to-last" mentaliteit is een moderne auto een groter duurzaam wangedrocht.

Is het niet zo dat vanaf dat we fossiele brandstoffen zijn gaan gebruiken dat het mis is gegaan/duurzaam leven is begonnen met ophouden?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Tijd voor een prikkeling:

"Het huidige consumptieniveau staat gelijk aan het stelen van het spaarvarken van je eigen kinderen"

Geldt niet alleen voor grondstoffen en fossiele brandstoffen, ook voor de natuur. Zelfs de redding van het monetaire systeem gaat beslag leggen op onze kinderen. Het systeem is gebaseerd op schuld. En schuld wordt altijd vereffend. Is het niet door de schuldenaar, dan wel door de schuldeiser. En is het niet zo dat we de aarde lenen van ons nageslacht?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

Hier kan je een film zien (in twee delen !) die Collapse heet.
http://www.disclose.tv/action/viewvideo ... se__part_1_/
Daar wordt je niet echt veel gelukkiger van moet is waarschuwen :cry:
http://www.disclose.tv/action/viewvideo ... se__part_2_/
Maar wat ik er in ieder geval uit haal is dat er toch echt een ietsie pietsie teveel mensen op deze aardkloot rondwandelen.
Eeuwen zo ongeveer 1 miljard en toen is het begonnen uit de (hand :fff ) te lopen toen de industriele revolutie begon, nu al richting 7 miljard en met stip stijgend.
En wat in ieder geval echt wel reden tot enige ongerustheid.....geeft is de snelheid van die groei en de eventuele terug keer tot het oorspronkelijke aantal als de olie op raakt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Frans en DJ,

In de eerste minuten beschrijft hij al een situatie waarin de wereld zich zal herstellen. Ik ben overtuigd dat er "iets"gaat gebeuren.

Dat je je kan voorbereiden is mij duidelijk, maar wat houdt je nu tegen om niet gewoon door te consumeren zolang het gaat? 2 idealisten veranderen het toch niet!

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Brit »

Het is een erg sterk verhaal, maar helaas moet ik hem erg vaak gelijk geven. Ook heeft hij het al over de problemen in Griekenland, die toen nog niet prominent in het nieuws waren :?
Het economische systeem dat hij beschrijft in erg simpele woorden (=goed) is iets wat ik eigenlijk al nooit heb begrepen. En dan heb ik hem niet eens horen praten over de Business Banks, die bijna helemaal geen basis nodig hebben om geld uit te lenen. Daarnaast wordt het ook door aandeelhouders aangeraden om meer schulden te nemen om meer te kunnen produceren=meer winst te maken, terwijl het volgens mij veel beter is om schulden af te lossen, zodat de winstgevendheid van je huidige product verbeterd (met de rentekosten). Uiteindelijk betaal je als consument voor al deze rentelasten, zodat de aandeelhouders direct hun 10% winst kunnen opstrijken :evil:
En dat durven ze dan nog investeren te noemen.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: Dat je je kan voorbereiden is mij duidelijk, maar wat houdt je nu tegen om niet gewoon door te consumeren zolang het gaat? 2 idealisten veranderen het toch niet!
Tim,

Ik ben geen idealist meer, al is dat vaak het eenvoudigst te verkopen aan een luisterend publiek dat nog ver verwijderd is van fase 1 van het rouwproces. Op het moment dat de idealist als een overlever gaat spreken, haken de meesten af. De methode spreekt velen aan, de reden om de methode toe te passen niet.

Als je je wilt voorbereiden op een toekomst die minder en kleiner is, dan moet je vandaag beginnen. Eigenlijk had je al jaren bezig moeten zijn. Het duurt 10 jaar om alleen al zoiets simpels als moestuinieren goed onder de knie te krijgen. En dan bedoel ik niet alleen de kennis (boekje is leuk, maar de praktijk is anders), maar ook het opbouwen van een goed bodemleven. En dan spreek ik nog niet eens over het conserveren van voedsel en het winnen van zaad. Zelfs zoiets simpels als wecken gaat in het begin mis. En nu kun je je een leerproces nog veroorloven.

Ik kende Ruppert en zijn film niet. Hij verwoordt aardig mijn gedachten. Ook herken ik de 5 fases van rouw. Het is trouwens niet zo dat die fases zich gewoon opvolgen. Je wordt regelmatig heen en weer geslingerd. Rupperts observatie van de "hundred monkeys" geeft hoop. Keerzijde is dat we niet meer met z'n allen door de nooduitgang passen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door bas-hilversum »

Dutch John schreef: Rupperts observatie van de "hundred monkeys" geeft hoop.
"The hundredth monkey" is een mythe of een urban legend. Ik had hem nog niet op deze manier verteld horen worden. Je zou haast willen dat het waar was.
Plaats reactie