Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door remco d »

Hallo,

Ik kwam al scrollende deze discussie tegen en ben er even doorheen gebladerd. Grappig hoe dingen anders lopen dan wij ze kunnen voorspellen.

- Huizenprijzen zouden nooit meer zo extreem stijgen
- Benzine zou rap duurder worden

En zo nog wat dingen meer.

Het enge is dat er niets is opgelost, slechts het geld is veel goedkoper geworden. 5 jaar geleden had niemand geloofd dat je de hypotheekrente voor 1,8% vast kon zetten. Hierdoor is het makkelijker schulden aan de gaan en blijft alles stijgen. wanneer zal de wal komen die het schip keert? Dit lijkt me niet houdbaar (dus niet duurzaam om ontopic te blijven). Wanneer is de olie op?

Mijn gedachte, maar ik hoop dat ik het mis heb: om groei te kunnen blijven houden (dat is nog steeds de insteek) zal de rente steeds lager moeten worden om schuld te kunnen blijven maken. Ik denk dat binnen 10 jaar je een hypotheek kunt nemen tegen 0,2-0,3 % rente (10 jaar vast)

De positieve kant: door de lage rente en de achtergebleven prijsstijging op het platteland is het wel makkelijker geworden een stulpje met een mooi stuk grond te bemachtigen. Mensen die al een hoge schuld hadden hebben nu perfect de mogelijkheid om veel extra af te lossen! Dus zeker mogelijkheden voor zelfvoorzieners.

Gr remco
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Er is inderdaad niets opgelost. De kopstukken van weleer -lees: de centrale bankiers, die hun puinzooi hebben overgedragen aan hun opvolgers- rollen nu over elkaar heen om via de media te vertellen dat er niets is opgelost. Waarom? Om hun handen schoon te wassen en straks te vertellen: "Zie je wel, ik heb toch gewaarschuwd"? Terwijl ze destijds zelf aan het roer stonden.

Het had al lang zijn beloop moeten krijgen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeker als die heelmeesters andere bazen dienen, dan hun patiënt. Zolang dit marionettenspel doorgaat, hoeven we niet te rekenen op enige richting naar een duurzame wereld. Integendeel: ik verwacht dat toekomstige "reddingsoperaties" als zo belangrijk ervaren worden, dat duurzaamheid geweld aangedaan mag worden. Top-down zal er nooit naar werkelijke duurzaamheid gestreefd worden. Bottom-up alleen voor de enkeling die passie aan noodzaak koppelt en durft te kiezen voor een sober bestaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door maarten martens »

inderdaad niets opgelost,
de volgende clash komt er aan, maar wanneer ?

pas als het erg genoeg voor zichzelf wordt, zoekt het mens-dier een alternatief voor zijn situatie
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door remco d »

maarten martens schreef: 21 sep 2018, 00:36 inderdaad niets opgelost,
de volgende clash komt er aan, maar wanneer ?

pas als het erg genoeg voor zichzelf wordt, zoekt het mens-dier een alternatief voor zijn situatie
Vandaar mijn vraag, wanneer de olie op is. Ofwel onbetaalbaar. De laatste jaren hoor ik alleen maar meer berichten dat er nieuwe velden zijn gevonden en we nog tig jaren zo door kunnen gaan. Van mijn mag morgen de olie 500 dollar het vat kosten, dan worden mensen vanzelf duurzaam!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

De olie raakt nooit op. Het meest waarschijnlijke scenario is dat olie te duur wordt om de wereldeconomie overeind te houden.

De olieprijs kent een bodem en een plafond. De bodem is duidelijk: de kostprijs van het winnen. Die ligt tussen de 25 en 120 dollar, afhankelijk van de manier van winnen. Het goedkoopst is de olie uit grote oude velden zoals in Saoedi Arabië. Het duurst is moderne diepzeeolie en schalie-olie.

Het plafond is de prijs waar de wereldeconomie gaat krimpen. Dure olie betekent namelijk dat alles duurder wordt en dat leidt tot economische uitval. De geleerden schatten deze prijs tussen de 70 en 100 dollar.
Het probleem is dat bodem en plafond naar elkaar toeschuiven. De bodemprijs stijgt, omdat makkelijke velden uitgeput raken. Het plafond daalt omdat onze wereld steeds complexer wordt. Het is met fossiele brandstof net als met kersen: je begint met de laag hangende. Daarna moet je moeite gaan doen met een ladder. Voor de bovenste heb je een hoogwerker nodig, maar die kost meer dan de kersen opbrengen. Toch worden die hoogwerkers ingezet, omdat er altijd stommeriken zijn die erin willen investeren. Maar daardoor vertroebelt het beeld wat wij krijgen.

Dit gejojo van de olieprijs zien we de afgelopen 15 jaar. In 2008 was de prijs 146 dollar. De economie klapte in elkaar en de prijs kelderde door overschotten naar 30 dollar, waardoor vervolgens de oliemaatschappijen niet langer investeerden in nieuwe velden of dure productiemethodes.


Groet,
DJ
Ps: Je zou kunnen stellen dat schulden de oorzaak waren van de crisis in 2008. Dan heb ik nieuws: schulden en olie hangen met een touwtje aan elkaar......
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Ivarrr
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 okt 2019, 16:57

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Ivarrr »

Dutch John schreef: 02 jul 2010, 09:28Beton is duurzaam, kijk maar naar het Colosseum.
Over de Romeinen gesproken, zij waren pioniers op het gebied van permacultuur. Hoewel de Grieken voor hen het probleem van roofbouw en bodemerosie hadden ervaren en beschreven, waren het de Romeinen die op grote schaal technieken begonnen toe te passen die je ook vandaag de dag nog in permacultuur-boeken tegenkomt, zoals groenbemesting door middel van klaver, alfalfa en rogge.

Een duurzame planeet is als de ideale permacultuur-boerderij: alle materialen kunnen worden gecomposteerd of hergebruikt, en vrijwel alle energie is direct of indirect afkomstig van de zon.

Mensen zeggen wel eens dat er geen overbevolking is maar een verkeerd management van de beschikbare bronnen. Soms hoor je veganisten beweren dat als iedereen plantaardig voedsel zou eten, er genoeg zou zijn voor iedereen. Ik betwijfel dat. Ik vermoed sterk dat een duurzame wereld onmogelijk is met het huidige bevolkingsaantal (circa 7,6 miljard). Een duurzame wereld is vanuit mijn oogpunt vrij van kernreactoren, windmolens, (grootschalige) waterkrachtcentrales en de (grootschalige) verbranding van fossiele brandstoffen, dus we zullen het met heel wat minder beschikbare energie moeten doen. En natuurlijk minder productie van plastic, rubber en andere traag afbreekbare en/of vervuilende materialen.

Ik kan me wel vinden in de tekst op de beruchte Georgia Guidestones: "Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature."

Dit wordt door sommigen geïnterpreteerd als een sinister plan van de "Illuminati" om een groot deel van de wereldbevolking uit te roeien door middel van chemtrails en vaccinaties. :roll: Naar mijn mening is dit advies bedoeld voor de overlevers van een kernoorlog of andere ernstige ramp. Als bijvoorbeeld maar een miljoen mensen een hevige komeetinslag overleven, dan kan die zin als goed advies worden beschouwd. 500 miljoen is echt meer dan genoeg.
“We do not "come into" this world; we come out of it, as leaves from a tree. As the ocean "waves," the universe "peoples." Every individual is an expression of the whole realm of nature, a unique action of the total universe.” ― Alan Watts
Plaats reactie