Houtstoken ecologisch?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtstoken ecologisch?

Bericht door Tim »

Beste Jan,

Mijn micro wkk is klaar, van de 40.000 euro heb ik nog maar een dikke 39.000 over. Ik moet nog wat leidingen trekken en het hokje isoleren. Net als DJ met zijn grasmaaier is dit een idealistisch hobby, hopelijk met rendement. Dan heb ik 2kWe en 10kWth. Beetje slecht rendement voor een mirco wkk, maar sluit goed aan op ons huidige verbruik.

Met allemaal argumenten hoe het nou eigenlijk zou moeten, doe je niets voor. Zeker niet als je niet "even" een houtvergasser, energyball of Whispergen koopt. Nofi voor de mensen die dat wel kunnen. Ik vind dat eigenlijk niet erg, nu maak ik het zelf met de handjes en ben afhankelijk van niemand (nou ja, mijn vrouw dan).

Het schema staat op het forum. Ik post tzt ook wel wat foto's en gegevens, dan kan een ander daarmee verder. Het zou je veel beter staan als je hier uitlegt hoe jij het persoonlijk doet, met voorbeelden en desnoods foto's. Dan kunnen anderen daar iets van leren en het bv nabouwen. Ik wil ook wel naar 500kW/jr. Wie kan delen, kan vermenigvuldigen!!

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 25 mei 2010, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtstoken ecologisch?

Bericht door kockie »

Tim was me net voor, maar hier mijn reactie:
Jan Zonnebrand schreef:
- stroom aan stroom van eigen windmolen en PV-paneel en niet aan een gigantisch netwerk?
Bijna alle pv installaties zijn netgekoppeld, daar heb je je netwerk!
Jan Zonnebrand schreef:- windenergie aan 100 windturbines van 5 Megawatt en niet aan 7 miljoen kleine Energyball's van 1 KW?
Dat lijkt me logisch: kosten van een grote windmolen per geproduceerde kWh zijn veeeeeeeeeeeel lager (geen typefout). Een grote windmolen verdient zichzelf energetisch in een half jaar terug. Een energyball doet daar veeeel langer over (wederom geen typefout). De aaibaarheidsfactor van een enegyball is wel veel groter. Lees en schrik over kleine windmolens
Jan Zonnebrand schreef:- elektrisch rijden aan een elektrisch rijblik en niet aan elektrische fiets, of tram of trein die dat al 100 jaar doen?
Ik ben niet zo trein-minded, maar 1500 kg in beweging zetten voor 1 persoon is eigenlijk waanzin
Jan Zonnebrand schreef:- hout stoken aan een open haard en niet aan een tegelkachel? DJ ontwikkelde een houtgasauto en grasmaaier maar geen microwkk.
Met deze opmerking ben je hier aan het verkeerde adres. Dit forum schreeuwt het uit dat er meer accumulerende kachels moeten komen. En over je opmerking over DJ: Je hebt niet goed gelezen: viewtopic.php?f=6&t=1138 Ok, nog geen volwaardige wkk, maar al wel een leuk experiment in die richting. Geeft duidelijk aan dat DJ er druk mee bezig is.
Jan Zonnebrand schreef:- zonne-energie aan PV-panelen en niet aan een zonneboiler met een 5 maal groter rendement?
Combineren lijkt me beter. Niemand zit in de zomer te wachten op 3000 liter warm water(behalve als je je huis speciaal voor seizoensopslag gemaakt hebt, terwijl stroom dan mooi terug te leveren is
Jan Zonnebrand schreef:- biologische voeding aan sperziebonen uit Egypte of Chili en niet aan boerenkool in de winter.
Inderdaad waanzin
Jan Zonnebrand schreef:- de trein aan de Betuwelijn en de HSL en niet de interlokale smalspoorlijn naar de stad?
Zoals hierboven al genoemd: erg slechte ervaringen met de trein tijdens mijn studie
Jan Zonnebrand schreef:- vegetarisch aan soja kunstvlees en niet aan een combinatie van graan en peulvruchten? Of aan sla en kaas als vervanger voor een biefstuk?
Het is mij ook niet duidelijk waarom commercieel vegetarisch eten op vlees moet lijken
Jan Zonnebrand schreef:- sport aan een racefiets die per rijblik aangevoerd wordt en niet aan gewoon op de fiets boodschappen doen?
Dat is hetzelfde als met de auto naar de sportschool. ALs je met de fiets gaat kun je de warming-up al overslaan!
Jan Zonnebrand schreef:Dit, beste forumzeurders gaat ook naar mijn weblog, met plaatjes en links en misschien zelfs met de naam van de diverse forums er bij.
Goed idee, komen er weer meer bezoekers deze kant op. Slechte reclame is ook reclame heb ik altijd geleerd. Het maakt mensen in ieder geval nieuwsgierig
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Groenisdetoekomst
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2010, 17:48

Re: Houtstoken ecologisch?

Bericht door Groenisdetoekomst »

Guys, gewoon niet! wel: zonne-energie, water of wind!
De toekomst is niet rooskleurig, de toekomst is groen!
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Houtstoken ecologisch?

Bericht door Herbert »

Goed even terug naar het onderwerp:
Ja vind dat hout stoken ecologisch is,behalve speciaal daarvoor geproduceerde briketten of pellets.
Het hout komt in de meeste gevallen uit de buurt,geen lange transporten dus.
Vaak gaat het om onderhoud van een bos,er wordt dus toch al gekapt.
Er zijn geen speciale machines nodig,boorunits,tankers opslagtanks pijpleidingen en als je een boomstam in zee gooit is het niet echt vervuilend.
Het is nu alleen nog zaak meer rendement uit een houtkachel of ketel te halen,als we dan met z'n allen wat minder voer weggooien kan die landbouwgrond gebruikt worden voor bosbouw,want laten we eerlijk zijn ,de hoeveelheid vreten die er dagelijks in nederland weggeflikkerd wordt is beschamend
Dat hout stoken CO2 neutraal zou zijn is niet waar,een houtgestookte motorzaag bestaat nog niet,het kappen en hakken vergt behoorlijk wat energie.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtstoken ecologisch?

Bericht door kockie »

met
Houtgas aggregaat van DutchJohn
Houtgas aggregaat van DutchJohn
icm
Electrische Kettingzaag MS 220.jpg
Electrische Kettingzaag MS 220.jpg (8.85 KiB) 2052 keer bekeken
moet je een eind komen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie