Crash course

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Crash course

Bericht door Dutch John »

"Maatschappij, economie en ecologie", maar de "discussie" over deze drie wordt zelden gevoerd. Terwijl een grondige analyse van de samenhang en vooral het vertalen van deze samenhang naar de toekomst, het leven van een mens kan veranderen. Bij menigeen sluimert het vermoeden dat de wereld korter bij een keerpunt is, dan ooit voorheen. Een aantal factoren die niet bepaald bemoedigend zijn:

-exponentiële groei en het heilige geloof erin door onze leiders.
-onderdeel daarvan: de toename van de wereldbevolking.
-globalisering, die scheef getrokken is richting economisch belang.
-consumentisme en het daarmee gecreëerde onvermogen om na te denken.
-peak-oil en EROEI.
-een op schuld gebaseerd monetair systeem dat aan revisie toe is, maar dit punt gepasseerd is.

Natuurlijk is het niet erg opwekkend om deze feiten te bestuderen. Maar negeren is hetzelfde als je ogen sluiten voor een beginnende huisbrand. Een bekentenis: ik houd me nu een drietal jaren bezig met deze materie en het heeft mij leven veranderd. Na het rouwproces weet ik weer hoe het verder moet. En vooral: het heeft mij tijd gekocht. Want er is veel tijd nodig om je leven anders in te gaan delen.
Voor wie ook dat knagende gevoel heeft dat er veranderingen op komst zijn, dan is dit een goede cursus om mee te starten: de Crash Course van Chris Martenson:
http://www.chrismartenson.com/
Het is een cursus in 20 blokken. In het Engels, maar duidelijk uitgelegd. Chris houdt er nu lezingen over, zelfs in het hol van de leeuw: het bankwezen. Maar zelfs bankiers en politici kunnen de genoemde feiten niet weerleggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door nck »

In het licht van deze cursus wil ik graag nog 1 link toevoegen.
Voor de liefhebber: http://mises.org/

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Crash course

Bericht door frans »

Ik denk dat ik je gevoel behoorlijk deel DJ.
En ik werd/word er soms wel neerslachtig van.
Het is natuurlijk wel zo dat ik wijlen mijn grootouders niet heb gekend, en zij mij ook niet.
Daaruit volgt dat ik hun niets kwalijk kan nemen en zij zouden het zich niet kunnen voorstellen hoe ik leef, laat staan dat ze er commentaar op zouden kunnen leveren.
Dus…. Jammer maar de wereld is nu en wat er later gebeurd, tja wie dan leeft die dan zorgt.
n.b. Wijlen mijn vader wist mij dus 45 jaar geleden al te vertellen dat de hoeveelheid beschikbare uranium voor kerncentrales nu op zou zijn.
Als ik over de bouwplannen van die centrales hoor dan is dat dus een misberekening geweest.
Wie zal het zeggen, kernfusie wordt misschien echt wat.
Als dat over 50 jaar het geval is dan zijn plotseling een heleboel problemen opgelost.
Er zal dan wel weer een Gore opstaan die zegt dat helium een groot probeem is, maar dat zal dan door de verhandeling van helium rechten wel weer (te gelde gemaakt) opgelost worden.
n.b. Als tegen die tijd nog meer hormonen vrij in de natuur/voedsel/drinkwater voorkomen dan wordt het overbevolking probleem op die manier onvrijwillig ook opgelost.
Ik pas me aan bij de rest, alles komt in orde.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Crash course

Bericht door Tim »

Dutch J,

Ik zou graag meer willen weten. Heb jij zo'n dvd gekocht?

Een van de grootste problemen is dat ik van de generatie na de huisbubble ben. Om op 3 a 400 m² te mogen wonen in een 2onder1 huis van 40jr oud heb ik zoveel mogen lenen dat ik de helft in 30jr kan terug betalen. Dus waar mijn ouders, mits ze hun best deden in 10 a 20 jr weer quitte waren met de bank, ben ik afhankelijk van hun erfenis. Ik ben daar erg ontevreden over.

Ik ben al enige tijd bezig minder met nog minder te doen, maar dat valt niet mee met een jong gezin.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Tim,

Kopen?? Da's een vervagend begrip aan het worden... Al wat je niet hoeft te kopen, hoeft ook niet te verdienen. Gewoon online de cursus volgen. Voor de laatste les even doorklikken.

Als je de laatste jaren een huis gekocht hebt, verkeer je in een penibele situatie. Heb ik, en met mij niemand, een pasklare oplossing voor. Misschien de wijze van de Yankee's bestuderen. Die stoppen gewoon met het aflossen van de hypotheek als die hoger is dan de dagwaarde van het huis. Leveren de huissleutel in bij de bank en leggen het probleem daar neer. Ik weet niet of dat dat hier ook zo gemakkelijk kan, maar levenslang krom liggen voor een probleem waar je zelf maar ten dele schuld aan hebt, zou ik vertikken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Crash course

Bericht door Tim »

DJ,

Ik ben zelf van mening dat de schuldvraag van de hoge huizenprijzen bij de overheid, gemeentes en de feministen ligt.

Overheid vanwege de hypotheekrenteaftrek, een verkapte mogelijkheid om meer te kunnen lenen en dus hogere vraagprijzen;
Gemeentes vanwege de verkoop van nieuwe bouwgrond, welke ze kopen voor landbouwprijzen en omtoveren tot goud;
Feministen voor het opdrijven van het dubbele inkomen, wat vrolijk overgenomen is door de overheid. Waarom MOETEN beiden werken? Zodat we meer kunnen besteden en dus dikke huizen(prijzen) kunnen betalen. Ik heb niets tegen een werkende partner, ik heb er wel iets op tegen dat je niet meer met 1 kostwinner uit de voeten kunt. Laat staan dat je je eigen kinderen niet kunt opvoeden, andere discussie :wink:

Ik heb de 45min versie gezien, zal mijn liefie gaan overtuigen de lange versie samen te gaan kijken.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Crash course

Bericht door Brit »

Ik heb wel een oplossing. VLUCHT!!!! :roll:

De grootste boosdoener is naar mijn idee de hypotheekrente-aftrek. Of te wel de overheid. :twisted:
De banken keuren maar al te graag hoge huizenprijzen goed omdat het dan hoge bedragen kan uitlenen in een land waar men door deze belastingmaatregel in de meeste gevallen de hypotheek niet aflost (voor 30 jaar) omdat de betaalde rente indirect laag wordt gehouden met geld uit de veel te hoge inkomstenbelasting. Iedereen betaald deze maatregel, of je nou huurt of koopt, het maakt niets uit. En de enige die er echt rijk van worden zijn de banken :?
Als we in Nederland een systeem hadden waarbij het voordelig is om je hypotheek zo snel mogelijk af te lossen, dan zouden de meesten binnen 30 jaar de hypotheek hebben afgelost én een aardig appeltje voor de (pensioen)dorst hebben én in hun werkzame leven minder inkomstenbelasting hebben betaald :D

Ik mag dan altijd VVD hebben gestemd, hier ben ik het duidelijk niet met ze eens :wink:

Suc6 daar in het overbevolkte platte landje......

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Crash course

Bericht door Tim »

Ja Brit,

Ik heb 3mnd in Leigh (noord eiland) gewerkt en 3 mnd rondgehangen op noord en zuid. De huizenprijzen zijn daar ook al flink aangetrokken vergeleken met toen ik er was (2002 en 2003). Mijn vrouw kan ik nu wakker maken om te gaan pakken, maar ik durf (nog) niet.

Waarom zit jij daar?

Tim

ps: zie dat het forum op wintertijd loopt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door kockie »

Tim schreef:ps: zie dat het forum op wintertijd loopt.
Dan zul je dat in je eigen profiel moeten aanpassen. De forumtijd loopt goed als ik uitlog...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Tim,

Als je de mogelijkheid ziet om te verkopen, dan zou dat mijn keuze zijn. En iets terughuren in het buitengebied. Van gemeente's (opgekocht onroerend goed voor bijv. industrieterreinen, bouwen voorlopig toch niets) of wanhopige particulieren.

Men moet af van het aangepraatte idee dat kopen op de lange termijn altijd voordeliger is. We hebben een chronisch huizengebrek gehad sinds de tweede wereldoorlog. Eerst vanwege de oorlog, later de vernieuwingsdrang en één generatie per huis, nu de grote hoeveelheid singles. Inmiddels groeit de bevolking nauwelijks. En dan verwordt een huis van belegging tot wat het eigenlijk is: een gebruiksvoorwerp, waarvan de waarde daalt mits in overvloed aanwezig. Waarbij uiteindelijk het praktisch nut de waarde bepaalt. Het zou best wel eens zover kunnen komen dat een oud krot, maar met meerdere schoorstenen en een tuin, meer waarde vertegenwoordigt dan een moderne Vinex woning met een miniem rotstuintje.

Nu emigreren lijkt me wat riskant. Het duurt even voordat je één bent met de cultuur. Tot die tijd ben je een vreemdeling en tijdens een mogelijk TSHTF scenario wil je dat niet zijn. Nederland is overvol, maar je bent geen kat in een vreemd pakhuis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Crash course

Bericht door frans »

Ik ben als huizen bezitter het eens met Brit, de aftrekbaarheid van de hypotheek heeft alleen gezorgd dat de prijzen van huizen belachelijk zijn geworden.
Ik weet waarover ik het heb, ik heb twee keer mijn huis helemaal zelf gebouwd en weet dus wat het kost. (Het dus niet laten doen.)
Ik vermoed dat mensen zelf niet helemaal goed beseffen dat belasting aftrek maar een deel van het verhaal is.
Als mijn collega vroeger toen ik nog werkte trots meldde dat hij 3ooo terug had gekregen kreeg hij van mij te horen dat ik zonder teruggave toch meer in de knip over hield dan hij.
Bovendien, sinds een aantal jaren is het zo dat je geen bijtelling voor de belastingen hebt over de waarde van je huis als je geen schuld hebt.
Wat betreft het vol zijn van ons land, hier in het noorden is het nog behoorlijk rustig.
En men beweerd dat het hier in de toekomst nog rustiger gaat worden.
De grens wordt bij Zwolle weer verder dicht geplakt met kranten.
Overigens in Barendrecht kan het in de toekomst ook rustig worden, het afmaken met CO2 van de kippen een aantal jaren geleden tijdens een e.o.a. kippen ziekte gaan ze daar in de toekomst ook eens op grotere schaal uitproberen op mensen lijkt het wel.
Bij de kippen gebruikten ze een container en bij Barendrecht de komvorm van het landoppervlak.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

frans schreef:Als mijn collega vroeger toen ik nog werkte trots meldde dat hij 3ooo terug had gekregen kreeg hij van mij te horen dat ik zonder teruggave toch meer in de knip over hield dan hij.
"Ik betaal liever belasting dan rente." Moet je eens tegen een financiëel adviseur zeggen en hem recht in de ogen blijven kijken. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. En hij ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Crash course

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:"Ik betaal liever belasting dan rente." Moet je eens tegen een financiëel adviseur zeggen en hem recht in de ogen blijven kijken. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. En hij ook.
Ik zei tegen de adviseur dat het niet veel uit maakt of je nou belasting betaald of rente, betalen doe je toch. Hij had daarna echt zo'n blik in zijn ogen van "Daar heb je er weer één die zijn huiswerk wel heeft gedaan!" en heeft nooit een antwoord gegeven op mijn opmerking.
Je hebt een heel goede spaarrekening nodig om meer rente terug te krijgen dan je na je belastingkorting hebt betaald.
Nee, dan probeer ik het wel hier binnen 15 jaar af te lossen...... :lol:
Kan ik daarna misschien een een echte ecologische woning laten neerzetten....... 8)
Tim schreef:Waarom zit jij daar?
1. De mensen zijn veel vriendelijker, zelfs tegen 'vreemden'.
2. Ze hebben een relaxtere levensstyle, zonder al dat gehaast en gejakker.
3. De huizenprijzen. (Een 3 slaapkamer/2 woonkamer/2 badkamer/3 dubbele garage en bijna 800 m2 grond in een goede wijk voor onder de 2 ton Euro)
4. Het is een prachtig land! :mrgreen:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Crash course

Bericht door frans »

Niet een opgewekt verhaal, maar ik geloof het grotendeels ook wel.
Alleen de grafiek bij piekoil is naar mijn mening niet juist.
Bij elke nieuwe bron die in gebruik wordt genomen zal de basis breder moeten worden.
Niet dat het uiteindelijk veel uit maakt, de olie raakt echt wel eens op is
lang voor die tijd onbetaalbaar geworden.
En wat betreft de enige echte reden van al de toekomstige ellende, de overbevolking.
Ik krijg alleen last van rode vlekken voor mijn ogen als ik allerlei soorten leiders hoor beweren dat minder mensen een probleem zouden zijn.
Ze zeggen het niet zo, maar de ene is tegen condoom’s en de ander blijft maar hameren op vergrijzing.
Zelf denk ik dat de natuur het uiteindelijk weer gaat oplossen.
Dokters zonder penicilline zijn ook weer redelijk beperkt in hun kunnen.
We gaan straks weer gewoon dood aan een eenvoudig lichamelijk mankement of een besmettelijke ziekte, de mensheid leeft perslot van rekening al grotendeels als dieren in de intensieve veehouderij veel te dicht op elkaar.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

De olie raakt nooit op. De makkelijk winbare en daarmee goedkope olie is wel aan het opraken. Aan diepzeeolie en dikke zure drab hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje als je er iets bruikbaars van wilt maken. Uiteindelijk komt alles terug op één sommetje, EROEI, ofwel energy return on energy input. Tel daarbij de toenemende vraag uit het verre Oosten waarbij de vraag en aanbodlijn elkaar gaan kruisen, en we krijgen een probleem. Het schijnt dat olie aan ongeveer $100 een kantelpunt is in wel of geen economische groei. En dat terwijl het hele systeem alleen overeind kan blijven mits de wereldeconomie blijft groeien. Met langdurige krimp kan het systeem niet overweg.

Tsja, methaan winnen van de zeebodem en kernfusie was veertig jaar geleden het toekomstbeeld. Maar dat is het nog steeds. En als je de ontwikkeling van zonnecellen vergelijkt met die van bijvoorbeeld mobiele telefonie, dan is het ongelofelijk dat de eerste zo ver achterblijft.

Ik geloof dus niet in een technologische oplossing. Die komt altijd te laat.

Biomassa laat zich trouwens ook niet opschalen. Om op m´n eigen gebied te blijven, in 1940 becijferde men, dat er voldoende Nederlandse houtige biomassa zou zijn om langdurig 1.500 auto´s erop te laten rijden. Vergelijk dat eens met het huidige wagenpark....

Welke duurzame weg we in de toekomst ook zullen gaan bewandelen, het zal altijd een zeer sobere zijn. Zeker met de huidige bevolkingsaantallen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie