Crash course

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Crash course

Bericht door account verwijderd »

Toch denk ik dat er eind dit jaar wellicht een oliecrisis komt.
De gasprijs zal dan wederom spectaculair hoog zijn na de indexering. Ik ben al hard op weg richting de 20m3 hout. Volgens mij wordt één kuub hout aankomende winter 85 euro waard, nu is dat nog 50 euro de m3.
Door deze hoge prijzen komt er vanzelf meer vraag naar biomassa en dit is weer slecht voor de 3e wereldlanden want dan hebben die weer minder eten. Van hun eten kunnen wij brandstof maken, zo zie ik dat.

Ook moet er naar mijn mening een kopervervanger komen voor electrisch aangedreven voertuigen.

De huizenmarkt wordt nog slechter. Het vertrouwen is weg, de prijzen dalen maar de woz stijgt door.
Vuile flikkers.

Als iemand 60% inkomstenbelasting moet gaan betalen in Nederland dan ben je genoodzaakt al je zakelijke activiteiten in het buitenland te vestigen. Anders zou je wel gek zijn.

Al met al, ik ben niet blij dat hoor je al.

update: De Crash course doet mij ook denken aan het 2012 syndroom.
Binnenkort is de bedoeling om een kijkje te nemen in Portugal, daar is iemand bezig aan een speciale
boot voor het 2012 effect. Heb hier ondertussen al veel van opgestoken in negatieve & positieve zin.
Het boek "verboden wetenschap" is een aanrader.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Hier nog wat leesvoer voor een regenachtige koninginnedag: http://www.feasta.org/documents/risk_re ... _Point.pdf

Ik vraag mij af of onze politieke leiders wel eens dergelijke rapporten lezen. De inhoud klakkeloos accepteren hoeft van mij niet direct, maar er eens goed over nadenken zou al wat zijn.

Nb Michel, 2012 doomsday vind ik ver gezocht. Omdat de kalender van oude indianen daar stopt, zou ook de wereld vergaan? Ik houd mij liever bij cijfers, grafieken en onderzoek van wetenschappers. Zo is peak-oil een geologisch gegeven, geen politiek of economisch. Het zijn de wetenschappers, geschiedkundigen en technici die het samen eens zijn dat het huidige, op groei gerichte, economische systeem niet duurzaam is.

Helaas wordt ons land geleid door economen en juristen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Crash course

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Helaas wordt ons land geleid door economen en juristen.
Hey DJ,

En beide produceren helaas niets........de econoom verdient zijn brood met geld van een ander en de jurist zorgt ervoor dat hij dit ongelimiteerd en ongestraft kan blijven doen. Vroeger werden dit vakmensen, die je fiets konden maken of een heel goed meubel. Maar dat verdient niet snel genoeg en te weinig.

Zie je eigen constatering michel:
Bij ons is de WOZ gezakt, maar de te belasten percentages zijn precies binnen de marges geïndexeerd, zodat we alsnog meer betalen. Lang leve de econoom en jurist, ze hebben weer een gezellige middag gehad.

Groeten,
Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Crash course

Bericht door Tim »

Artikel ook TW:

Tim
Bijlagen
crash.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Links en rechts begint het besef door te dringen. Wij zien de laatste 150 jaar als het tijdperk van de vooruitgang. Maar hoe zullen we over honderd jaar in de geschiedenisboekjes staan? Als het tijdperk van de grote verspilling? Op de tijdslijn van de geschiedenis is deze periode slechts een blipje, vergeleken met periode dat dino brandstof geproduceerd is.

Als je in je broek plast, is dat best even aangenaam warm. Daarna koud, onplezierig, niet erg duurzaam en moet je een oplossing zoeken. De wereld begint nattigheid te voelen. Vraag is wanneer ze zindelijk wordt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Voor wie ingedommeld is door de sussende verhalen vanuit de politiek en de media, is hier een video die je wederom tot actie aanspoort: http://www.peakprosperity.com/discussio ... h-transfer
De tweede video gaat in hoofdzaak over Ukraïne en politiek en past slechts ten dele in de context.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Wat een alarmistische onzin weer, de wereld vergaat niet maar verandert langzaam en dat is altijd al zo geweest. De truc is om met die verandering in de pas te lopen. Misschien wel door de komende 30 jaar kernenergie te blijven gebruiken als overgangsbron.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door Pietje »

... als overgang naar... ?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:... als overgang naar... ?
Fossielarme energieopwekking.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Bestaat dat dan?

Martenson is niet iemand die maar wat predikt. Hij is wetenschapper en beperkt zich tot getallen, feiten en zich herhalende gebeurtenissen uit de historie. Ik heb hem in 6 jaar zelden kunnen betrappen op uitspraken die niet klopten of niet uitkwamen. De actieve leden van zijn forum vormen bovendien een zeer correct en hoogopgeleid gezelschap, dat zichzelf modereert. Onderwerpen variëren van permacultuur tot wereldeconomie. Soort ecologieforum, maar dan in het kwadraat....

Groet, DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Bestaat dat dan?

Martenson is niet iemand die maar wat predikt. Hij is wetenschapper en beperkt zich tot getallen, feiten en zich herhalende gebeurtenissen uit de historie. Ik heb hem in 6 jaar zelden kunnen betrappen op uitspraken die niet klopten of niet uitkwamen. De actieve leden van zijn forum vormen bovendien een zeer correct en hoogopgeleid gezelschap, dat zichzelf modereert. Onderwerpen variëren van permacultuur tot wereldeconomie. Soort ecologieforum, maar dan in het kwadraat....
Echte wetenschappers zijn zich er altijd van bewust dat ze het fout kunnen hebben. En dat ze daarom niet actief moeten deelnemen aan het politieke proces omdat dan de verleiding wel erg groot wordt om de wetenschap te misbruiken. Mensen geloven immers zonder twijfel dat de wetenschap WAAR is... als wetenschappers gaan prediken dan moet je extra goed oppassen, want predikers willen je dingen laten geloven die niet bestaan of die niet waar zijn. En zo ondermijnen zij de geloofwaardigheid van de wetenschap.

Dus bedankt voor de waarschuwing!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Duidelijk. Tenminste, dat we het niet eens zijn. Heb je ook een antwoord op m'n vraag?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Of dat bestaat? Nu nog niet en daarom ook kernenergie als overgangsbron. Misschien wordt het nog eens iets met thorium, ook zie ik best nog wel een toekomst voor PV zodra er een geschikt opslagmedium wordt gevonden. Dit lijken mij prima onderzoeksgebieden die van waarde zijn voor onze samenleving. Als we dan toch € 400-600 per jaar extra moeten ophoesten aan energiebelasting dan liever daarvoor dan voor onrendabele windmolens op zee.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door Pietje »

Ingir, als ik het goed begrijp wil je de komende 30 jaar een hoeveelheid afval produceren waar tientallen generaties na ons nog last van hebben, zodat wij/jij door kan gaan met onze huidige verspillings-maatschappij, omdat er een kans bestaat dat we later misschien wel door kunnen gaan met verspillen?

Geen goed plan. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Ingir, als ik het goed begrijp wil je...
Deze topic gaat niet over mijn wensen maar over de voorspelling dat de maatschappij zoals we die nu kennen op korte termijn ten onder gaat aan allerlei economische en ecologische rampspoed. Allemaal gebaseerd op vele aannames en een negatief wereldbeeld. Het ZOU kunnen gebeuren ja, net als meteorietinslagen en andere apocalyptische einde-der-tijden... Dat de voorspelling nu gedaan wordt door een zogenaamde wetenschapper is spijtig voor de wetenschap maar de onheilsboodschap krijgt daar wat mij betreft geen enkele meerwaarde door. Gewoon de zoveelste megalomane narcist die zoveel mogelijk mensen wil overtuigen van zijn grootse inzichten. Vroeger werden dat soort types verbannen, doodgezwegen of desnoods om zeep geholpen, opgeruimd staat netjes, maar tegenwoordig kan iedereen via internet van alles roeptoeteren.

Als de olie werkelijk opraakt stapt men zonder meer over op het goedkoopste alternatief dat voorhanden is. Als dat kernenergie is gaat het dat worden, ongeacht welke nadelen er aan vastzitten. Dat is niet mijn wens maar mijn voorspelling. Mijn wens zou zijn dat de beschikbare middelen zo goed mogelijk worden benut om vraagstukken van economie en ecologie op te lossen. En niet door paniekvoetbal te spelen met schijnoplossingen als biomassa, windmolens en CO2-opslag zoals dat nu gebeurt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie