Dat is mogelijk zolang de meeste buren niet ook hun eigen stroom gaan opwekken. Je mag verwachten dat zelfopwekking vanzelf interessanter wordt naarmate de netstroomprijs verhoogd blijft worden zoals de komende jaren het geval zal zijn. Je overtollige stroom over de schutting zetten werkt de komende jaren nog wel, alleen moet je steeds meer schuttingen over om nog een fossiele buurman te vinden.pelletpower schreef:Je eigen netwerk met de buren aanleggen om de stroompieken van pv voor een betere prijs te verkopen.
Hetzelfde gebeurt nu ook met de overtollige groene stroom uit Duitsland, die krijgen wij zowat gratis omdat ze er daar geen raad mee weten. Komende jaren worden in NL veel windmolenparken en ook het aantal zonnepanelen zal voorlopig aardig blijven toenemen zodat wij straks ook niets hebben aan de gratis stroom uit Duitsland en nu zelf ook over de schutting moeten met waardeloze groene stroom en daar komt die van de Duitsers bij...
Op termijn zal salderen onhoudbaar worden, dat staat vast. Het is dan ook begrijpelijk dat de overheid maatregelen neemt om het salderen onmogelijk te maken, niet dat ik er blij mee ben maar het is wel reëel. Desondanks zal ik de slimme meter weigeren omdat dit apparaat onder valse voorwendselen wordt aangeboden (opgedrongen).
Ik zou liever zien dat de overheid zich niet in allerlei bochten wringt om onder de salderingsregeling uit te komen. In plaats van te liegen en bedriegen zou de overheid een helder standpunt kunnen innemen: de salderingsregeling wordt in 2020 afgeschaft, tot die tijd wordt de regeling jaarlijks verder afgebouwd, vanaf 2020 is de slimme meter verplicht voor alle aansluitingen die zelf opgewekte stroom op het net willen injecteren en wordt een kleine vergoeding gegeven voor de geleverde stroom.
Er is dan ook geen noodzaak om alle aansluitingen van een slimme meter te voorzien.