kernenergie de oplossing?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Dutch John »

Ik heb eens gewerkt in Doel en vond het prachtig, die grote noodstroomaggregaatcontainers met dikke uitlaatpijpen zo rondom het reactorhuis. Maar vroeg mij af wat er zou gebeuren als de Schelde een keer buiten zijn oevers zou treden, want je kijkt daar vandaan zo op het water. Een paar jaar later gebeurde zoiets in Fukushima. Je kunt kerncentrales nog veiliger uitvoeren, maar problemen als overstromingen of langdurige stroomuitval zijn nooit te voorkomen en staan meteen gelijk aan een grote ramp. Nu kun je dat wegrelativeren, dat het maar om een klein besmet gebied zal gaan, maar een klein gebied in Nederland of België gaat wel meteen miljoenen mensen aan. Met bijbehorende activiteit. Haal de havens van Antwerpen en Rotterdam maar eens acuut voor altijd uit bedrijf....

De kennis over Thoriumreactoren schijnt door de Amerikanen aan China verkocht te zijn. Als de Yankee's het verkopen aan hun concurrent/vijand, dan zullen ze er weinig in zien, zo zegt mijn boerenverstand...... En waterstof, tsja, hoe wanhopig zijn we inmiddels...... Staat gelijk aan tevreden zijn met loonbelasting van 65% over elke euro inkomen, want het rendement van de hele waterstofketen is slechts 35%.

Ik ga zelf voor minderen. En dat bevalt prima. Fijn dat ik dit nog kan schrijven op m'n door een ander afgedankte laptopje, maar als de internetperiode voorbij is, vind ik het ook prima en gaat mijn leven gewoon door.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

En dat geldt niet voor veel mensen, en wie weet hoe jouw leven er dan uitziet. Plunderende bendes etc. Affijn beter niet over nadenken. Minderen en de zaak overzichtelijk maken is inderdaad wel zo prettig.
Hm
Over kerncentrales, overstroming lijkt me inderdaad risicovol. Droogkoken is niet zo spannend, splitsing stopt dan vanzelf. De vrije neutronen moeten door watermolekulen afgeremd worden anders vliegen ze dwars door het uranium heen. Tjernobil was grafiet gemodereerd. Hier zijn ze mee aan het klooien gegaan en kregen ze de grafietstaven niet meer naar beneden. Aldus volgde een melddown wat met een watergemodereerde reactor niet snel zal gebeuren. Afval blijft natuurlijk.
Thorium weet ik niets van, en eerlijk gezegd geloof ik daar net zo min in als fusie. Het zal anders moeten, maar hoe?
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door WillemLimmen »

Pellet, ben je bekend met het duitse kernfusieproject Wendelstein 7X, de wokkelreactor? Daar worden toch stappen gezet..

Groet Willem
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

Nee, zal t eens opsnorren. Ik ben er lang uit en geloof er eigenlijk niet in zolang mensen de zaak ernstig kunnen verkloten. Hetzij door achterlijke testen, hetzij door te dicht bij een tsunamigevaarlijke zee bouwen. Wat t in Harrisburg was, ben ik kwijt. Sellafield heeft mij de ogen geopend om mijn mening mbt kernenergie 180 gr te draaien. Interessante materie, maar vooral gevaarlijk.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door WillemLimmen »

Pellet, kernfusie is geen kettingreactie en kan zonder stralingsafval een enorme hoeveelheid energie genereren.

Is eigenlijk een vorm van energie opwekken voor dummies..
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

Nou, da s niet helemaal waar. Als t voor dummies was dan ziet er slecht uit. Na tachtig jaar nog niet gelukt. Die wokkel is niets meer dan een proefopstelling. Kan nog wel 80 jaar duren.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door WillemLimmen »

Pellet, die 'wokkel' heeft november dit jaar 100 seconden gedraaid. Doel is om dit in 2021 op 30 minuten te hebben.

Dummies slaat niet op de technici maar op het feit dat er eigenlijk weinig fout kan gaan als het ding in werking is. In 2021 kunnen we redelijk voorspellen hoe lang het duurt voor het inzetbaar is.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door kockie »

Er wordt al 40-60 jaar verteld "dat het over 20 jaar inzetbaar is"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door WillemLimmen »

Kockie, dat is mij bekend. Maar tot voor de wokkel van Wendelstein waren het fracties van een seconde dat de plasma behouden kon worden, in zogenaamde donuts. Dat ze nu reeds op 100 seconden zitten met de wokkel is wel een teken dat ze het proces met de huidige techniek en inzichten goed kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Pietje »

Ik geloof niet dat Wendelstein de wereld gaat redden. Dit onderzoek kost kapitalen, welke is gefinancieerd door uiteindelijk iemand die er geld mee wil verdienen. Patenten, bla bla...
Het gevaar van deze hoopgevers is dat mensen hun gedrag niet gaan aanpassen. "Ze lossen het wel op", "Ze vinden er wel iets voor". Een klein beetje logisch nadenken moet je toch een ontluisterend beeld geven dat onze maatschappij geen lang leven beschoren is. "Lang" is relatief natuurlijk, maar gerelateerd aan de periode dat we fanatiek olie gingen gebruiken duurt het niet zo lang meer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: kernenergie de oplossing?

Bericht door WillemLimmen »

Pietje, kosten voor Wendelstein tot op heden 1,06 miljard waarvan 80% door Duitsland en 20% door EU. Drie universiteiten hebben 7,5 miljoen dollar bijgedragen. Met geld verdienen aan dit soort oplossingen is denk ik niets mis, van het leger des heils hoeven we op het vlak van energievoorziening niet veel te verwachten.

Naar mijn bescheiden mening is er geen ander goed alternatief om het energievraagstuk op te lossen, of je moet geloven dat het gros van de wereldbevolking zich neer gaat leggen bij minder. Dat gaat niet zonder slag of stoot geaccepteerd worden en dus niet werken. Zie Frankrijk, een paar betogingen en de politiek antwoord met populistische maatregelen, of wel, plannen uitgesteld.

Diegenen met verstand passen hun leefstijl aan, en dat zijn er niet veel. Er zijn kortom, twee mogelijkheden om de mensheid te redden, de wereld redt zichzelf prima.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kernenergie de oplossing?

Bericht door Dutch John »

Gisteren een aflevering van Tegenlicht: https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... licht.html

De nieuwe religie's -vooruitgangsdenken en technologie- gaan ons niet redden. Een terugkeer naar oude waarden, normen en levenswijzes wel. Survival of the fittest, ofwel overleven door aanpassing.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: kernenergie de oplossing?

Bericht door Erikvr »

En stel dat we wel goedkoop onbeperkt energie hebben (via kernfusie)? Dan kunnen we nog sneller en goedkoper schaars wordende grondstoffen omzetten naar produkten die we na gebruik weer verbranden.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: kernenergie de oplossing?

Bericht door JantjeV8 »

Duitsland sloot vorige week een >400milj contract met een of ander Afrikaans land voor de winning van Lithium. Dus da's de volgende ruzie. Gaat niet meer over olie, maar over andere producten.

Grote schaal, kleine schaal: onafhankelijkheid, daar zit de sleutel.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: kernenergie de oplossing?

Bericht door Tim »

Tsja,

Het wordt veel makkelijker als je niet meer gered wilt worden. Who cares? De aarde? Beschaving? :lol: :lol:

Maar echt: Waarom? Ik zie de mensheid nou niet echt meer als waardevol.

Tim
Plaats reactie