bijennest

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bijennest

Bericht door pelletpower »

Gaat snel David, tot gisteren was je beginnend.

Erg interessant die bijen, het lijken wel voetballertjes, dat collectief gebeuren. Wie weet gaat de omslag nu wel komen voor ons: motor de deur uit, jetski heeft pas 2 keer gevaren en naar de toekomst ook geen vakantieritten meer. Zou een grote ecologische omslag betekenen. En dat allemaal na een zwermpje bijen.

Ps, nou moet ik echt eens bij je langskomen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bijennest

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:grote ecologische omslag
Zoiets moet altijd klein beginnen..... Dit forum begon (letterlijk) op een achterkamertje, jouw "inkeer" met kleine beestjes.... Zo zit er vaak in kleine dingen iets groots verstopt.....

David, mijn handen jeuken om op je aanbod in te gaan, maar..... het grote maar.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: bijennest

Bericht door David86 »

Ben ik nog steeds alleen nu met een volkje over pellet, een goeie imker heeft immers geen ongewenste zwermen :)
..
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bijennest

Bericht door pelletpower »

Ja, dat klopt. Ik zou het ook graag van je overnemen , maar wil eerst deze de winter door helpen. Het zijn geen machines maar echte beestjes met de daarbij horende verantwoording. Misschien iets om uit te wisselen of logeren als ze gaan zwermen?
Zelf ben ik nog niet gestoken.en de bijen blijven ook rustig als ik in de kast zit te porren. De koningin is erg klein en kon ik identificeren adh van het gedrag van de andere. De imker had de zwerm uit een boompje geschept maar de koningin zat er niet bij. Vond het wel knap dat ik ze aan kon wijzen, zo van: he martin, deze moet je hebben.
Vandaag de koningin gezocht maar vanwege de grootte niet kunnen vinden.
Wel erg leuk allemaal.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: bijennest

Bericht door Dutch John »

Ik moet toegeven: het inspireert en begint ook bij mij te "kriebelen". Was ik nou maar naar die open dag gegaan, dan had ik geweten of het ook echt iets voor me is.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: bijennest

Bericht door deleted »

Wij volgen in september een cursus.

Natuurbeheer (Natura2000) wil hier meer bijen. (Cursus ingericht door de gemeente, gesubsidieerd :oops: ...)

Kunnen bijen tegen erg lage wintertemperaturen ?

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: bijennest

Bericht door David86 »

Men zegt van wel G, in scandinavie en Noord Amerika imker men ook.

Ik heb de zwerm bij een zwakker volk gedaan middels de krantenmethode. En een moerloos volk aan laten vliegen op een ander sterk volk. Als het meezit heb ik dan twee grote sterke volken, het kan ook een slagveld worden.. dan ben ik weer terug bij af.

Spannend dagje :)

Ik heb vandaag ook mijn eerste honing geoogst, zo'n 500 gram uit warbouw die moest wijken Ivm de verhuizing. Het is erg lekkere honing van gemengde nectar bronnen uit de buurt. Heeft toch wat bijzonders.
..
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bijennest

Bericht door pelletpower »

G. bijen leven hier al eeuwen, dus zullen ze ook tegen lage temp kunnen. Wat ik begrepen heb, dat is dat de meeste bijenvolken hun oorsprong op de balkan hebben. Deze zijn wat beter te handelen (i.t.t. sommige mensen). Daar is buiten de kust lijn een continentaal klimaat en dat al 1km uit de kust! -25 is eerder normaal dan een uitzondering. Schimmels en mijten zijn een grotere bedreiging.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bijennest

Bericht door pelletpower »

Heeft iets heel bijzonders David. Nooit zo'n liefhebber van honing geweest, maar zie het nu als de ideale vervanger van het klontje suiker in mijn koffie. En ben er helemaal gek mee. Net zo'n waanzinnige ervaring als eerste kopje munt-thee uit eigen tuin. Gaat nergens over, maar doet je beseffen hoever je van de basisvaardigheden af staat tegenwoordig. Ga ik steeds belangrijker vinden, zeker nu WO3 zich aan gaat dienen.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: bijennest

Bericht door Blijfhopen »

Normaliter is de kou in de winter geen probleem mits er voldoende en goed opgeborgen voedsel is. Dat betekent dus tijdig inwinteren. Vocht, muizen, varroa, tegen de kast stoten zijn grotere bedreigingen .
Een enkele keer kan een heel snelle forse temperatuurdaling er voor zorgen dat de tros los komt van het voer. De bol bijen krimpt dan en een afstandje van een centimeter tussen buitenkant bol en voer kan dan al desastreus zijn als het te lang duurt.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: bijennest

Bericht door David86 »

John,

Ik denk dat het bijenhouden je wel past, je hebt er niet veel werk aan en meeste werk dat je er aan hebt is intrigerend en het levert wat (tientallen kilo's) lekkers op waar je in je wijnen hobby ook veel aan heb.

Als je de kast open doet kijk je in een andere wereld, heel bijzonder..
..
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: bijennest

Bericht door pelletpower »

Jammer, voorlopig einde verhaal. Het volkje wilde niet echt groeien. Misschien teveel wind en zon op de lokatie. Eind augustus was het nog net zo groot als begin juli. Vorige week suiker bijgezet, na een hoop twijfelen wel of niet doorzetten. Vandaag de kast opengemaakt en zat vol met wespen. Misschien maar beter, was waarschijnlijk toch verloren zaak. Volgend jaar eens verder kijken voor een goede opstelling.

Hoe gaat het bij jou David?
Plaats reactie