Gezocht buffervat

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Gezocht buffervat

Bericht door holtere »

Zo zit het hier in elkaar, misschien dat je er iets uit kunt peuren voor je eigen situatie..

Grz,
Holtere
Bijlagen
cv-schema.JPG
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Ik heb geen ruimte voor een groot buffervat, maar kan je ook in plaats van een radiator een buffervat ergens tussen plaatsen om de capaciteit te verhogen in je systeem. Dus een 500liter bij je ketel zoals normaal en een 500 liter ergens tussen de radiatoren.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Pietje »

En wat wou je daar dan mee bereiken...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Dat hij zijn warmte kwijt kan? Ik denk hoe meer water door het circuit hoe beter de ketel zijn warmte kwijt kan. In mijn cv zit ongeveer 200liter water doe daar het buffervat van 500liter bij die radiatoren voorziet van warm water. En plaats een 300liter buffervat tussen de radiatoren of het liefst aan het einde van het systeem.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Pietje »

Maar wat wil je met dat extra water bereiken? De cv kan zijn warmte wel kwijt. Een buffer is meer om warmte op te nemen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Om de tempratuur stijging tegen te gaan in de ketel. Hij zit met een klein beetje hout zo op de 100 graden. Ik wil de ketel voller gooien met hout zodat ik niet steeds van de bank hoef te komen om de ketel bij te vullen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gezocht buffervat

Bericht door kockie »

Kun je elders wel meer volume plaatsen? Of kun je op de plek van de ketel meerdere buffers plaatsen (evt de hoogte in)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Ik kan wel ergens anders een ,,buffer" kwijt maar dit is tussen het radiator systeem of helemaal aan het eind.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht buffervat

Bericht door deleted »

Meer water in het afname-systeem kan wel de buffercapaciteit opdrijven, maar heeft ook nadelen.
Vroeger had je met gietijzeren radiatoren en dikke leidingen deze situatie en kon er probleemloos met vaste brandstoffen(steenkool vaak) zonder buffer gestookt worden.

Maar het nadeel is dat het hele systeem dan van maximumtemperatuur (pakweg 80°c) tijdens de dag terug zakt tot de bodemtemperatuur (pakweg 50°C) voordat je weer gaat stoken.
Dat maakt dat er ook in het afgiftesysteem grote golfbewegingen zijn in het afgegeven vermogen. (radiatoren geven bij water van 80°C veel meer warmte af dan op het eind bij 50°C)

Dit moet zelfs geen groot probleem zijn bij een huis met veel massa. De massa buffert die golfbeweging grotendeels. (nooit 100%)
De massa zal door de luchtemperatuur en directe straling opgeladen worden en tijdens de afkoelfase van de radiatoren zullen de muren op hun beurt meer warmte gaan verliezen/inbrengen in de ruimte.
Het systeem zal dus het best werken in een ruimte met veel massa en met radiatoren die weinig convectie genereren (oude gietijzeren exemplaren bijvoorbeeld)

Als je daarentegen een zeer licht gebouwd HSB huis hebt met radiatoren met veel convectie(veel lamellen) of zelfs convectoren, dan zou die cyclus van 80°C naar 50°C wel eens heel onaangenaam kunnen worden.

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Gandalf,
Het zijn allemaal lamellen de radiatoren. Dus in principe zeg je dat je dus beter kan stoken zonder buffer?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gezocht buffervat

Bericht door deleted »

Gerrie,

Ik reageerde vooral op het idee om een buffer in het afgiftesysteem te plaatsen, ipv een radiator dus.

Bij het stoken van stukhout lijkt me een buffer noodzakelijk, alleen al om de veiligheid. Die buffer zou dan best thermosyfon aangesloten worden aan de ketel.
Primair om bij stroomuitval(pompen) toch de warmte nog kwijt te geraken. Dus zo'n buffer lijkt me een must.
Dit veronderstelt ook voldoende diameters tussen ketel en buffer. Zo'n buffer voedt ook -vraaggestuurd- radiatorkringen en voegt dus extra comfort toe (minder stookbeurten)

Een (tweede)buffer ipv een radiator voegt qua veiligheid niets toe, daarvoor zijn de leidingdiameters en de ligging van de buffer (zeer waarschijnlijk) onvoldoende voor.
Of het comfort toevoegt (zo'n buffer ipv een radiator) daar heb ik hierboven al een nuance aangebracht. Natuurlijk zou je ook via thermostatische kranen (op alle radiatoren) en smart-cv-pompen die hun vermogen regelen in functie van de druk kunnen gaan bijregelen.

Vraagt dus toch om (heel)wat aanpassingen en investeringen aan het bestaande systeem. (oorspronkelijk gas-cv ?)

Ergens anders las ik dat je met olijfpitten gaat verwarmen, die gestookt kunnen worden als pellets.
Dus het lijkt me zeer de moeite om eens na te gaan of je niet beter een automatische pellet/pitten brander op je ketel laat plaatsen. Dan lijken me andere aanpassingen (buffer(s), thermostatische radiatorkranen en drukgestuurde pompen) inderdaad niet nodig. De veiligheid is dan ingebouwd in de brander -valt de stroom uit, dan valt de brander ook uit. En bufferen moet je dan ook niet. De warmte blijft dan zonder energieverliezen beter in de pitten tot je hem werkelijk nodig hebt.

G
Gerrie
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 feb 2014, 07:58

Re: Gezocht buffervat

Bericht door Gerrie »

Ik ga niet stoken op olijfpitten. Want dan moet ik er een pelletbrander op aansluiten. Ik stook op hout.
Plaats reactie