Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door 12much »

Aangezien Peter eindeloos pindaolie-blikken van de Chinees aan de overkant gebruikt heeft om zijn experimentele kachels te bouwen, zijn er misschien meer mensen die interesse hebben voor blikken met een deksel.

@Peter: deze hoef je niet schoon te maken:-)

Ze zijn op hier en daar een koffieboon, helemaal schoon, in elkaar stapelbaar tot op zekere hoogte, met deksel ook stapelbaar op elkaar. Ik heb er iets van 30, misschien 40 en kan ze meenemen naar de komende Forumdag, andere suggesties zijn ook bespreekbaar.

Heel veel van mijn collega's zijn inmiddels al voorzien en er zit wol, kinderspeelgoed, Legosteentjes en treinonderdelen, koffie (?) en thee, gedroogde groenten en kruiden uit de volkstuin, aanmaakblokjes, kaarsenrestanten, aanmaakhoutjes voor de kachel, restantjes houtskool en briketten, bonnetjes ipv de oude schoenendoos etc etc in.....
Bijlagen
Blik.JPG
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken met Deksel.

Bericht door peterberg »

Boy,
Hier zou ik er graag een stelletje van hebben. Vooral omdat de chinees om de hoek de pindakaas niet meer in blikken krijgt maar in kunststof emmertjes. Als troostprijs hebben ze wel meegedeeld dat ze sinds een maand een nieuwe spijsolie gebruiken die in grote vierkante blikken binnenkomt. Daar zitten geen losse deksels op en zo hard gaat die olie niet, dus een voorraadje ronde blikken kan geen kwaad lijkt me.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door 12much »

Komt in orde, als de forumdag niet vroeg genoeg is, laat het dan maar weten. Er zal in de tussentijd vast wel een forumchauffeur ergens tussendoor pendelen...
Never burn faster than your Wocket.
raf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jan 2012, 10:57
Locatie: Zelzate (B)

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door raf »

Boy,

Daar zou ik ook graag een stelletje van hebben ,
ik zou die gebruiken om raku te bakken en nadien te roken in zo'n vatje met deksel
of om in de moffel te roken.
Dank U
Mvg
Raf
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door 12much »

Komt in orde, maar deze zin moet je uitleggen:
of om in de moffel te roken.
Stop je je jouw raku steengoed dan ingepakt met krantenpapier of katoen in zo'n blik en dan weer in het vuur? Ik ben wel benieuwd naar foto's trouwens :D

(Ik maak tondel om mijn kampvuurtjes aan te steken onderweg van katoen in een blikje met gaatjes, vandaar de vraagstelling)
Never burn faster than your Wocket.
raf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jan 2012, 10:57
Locatie: Zelzate (B)

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door raf »

Boy,

Het is zoiets dergelijk:
De droge werkstukken worden behandelt met " Terra Sigillata " = dunne vloeibare kleurstof gewonnen uit verschillende soorten klei ennadien gepolijst met een platte steen. Laten drogen en nadien electrisch bakken op 900° C. Nadien worden de stukken eventueel afgedekt met klei in de moffel met deksel geplaatst met op de bodem een laagje houtkrullen. De moffel wordt in een raku oven geplaatst en opgewarmt naar ongeveer 700°C. De houtkrullen beginnen te branden met rook tot gevolg. Op de plaatsen waar het werkstuk niet afgedekt is dringt de roof in de scherf, de klei op de pot barst door de warmte en in die barsten kleur de rook de potten zwart.
Door verschillende manieren van afdekken kan je leuke potten bekomen.

Mvg

Raf
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door 12much »

Leuk!! Dat vraagt écht om foto's :P

Een foto van je raku oven is ook wel leuk trouwens....
Never burn faster than your Wocket.
pauline
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:00

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door pauline »

Hoi,

Ik zou graag een paar van die blikken willen hebben! Ik organiseer (samen met een stel andere scouts) een weekendje outdoor cooking met Pasen, en dan gaan we zelf branders en oventjes bouwen van blikken en blikjes.

Mag ik wat blikken komen ophalen?? Dat zou super zijn...
Ik hoor graag van je!

hartelijke groet,
Pauline
coordinator HIT Baarn, onderdeel Vis&KO(ken)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Gratis aangeboden: Lege blikken, met deksel!

Bericht door 12much »

hoi Pauline,

dat lijkt mij een uitstekende toepassing. Hoeveel wil je er hebben? Een groot deel is al vergeven op het forum. Ik geef met Pasen workshops in Haps bij Apeldoorn, mag ik helaas geen moderne blikken meenemen:-)

Even gegevens PBen?
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie